Vermogen van weerstanden in lijnbronnen

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
Marp
Beheerder / Sysadmin

Vermogen van weerstanden in lijnbronnen

Bericht door Marp »

Is 1/4 Watt over het algemeen voldoende voor weerstanden in apparatuur op lijnniveau? Of zijn 1/2 Watt of 1 Watt hierin ook vaak nodig?

Voor de volledigheid: de schakelingen waar ik aan denk zullen veelal gebaseerd zijn op opamps, en in de toekomst wellicht sommige op transistoren.
Marp
Beheerder / Sysadmin

Re: Vermogen van weerstanden in lijnbronnen

Bericht door Marp »

Jullie bouwen toch zeker ook met weerstanden? :?

Ik ben al tevreden als je alleen maar even antwoord wat je zelf in je lijnschakelingen gebruikt.
audioot
In memoriam †

Bericht door audioot »

het vermogen van een weerstand wordt bepaald door de stroom die er doorloopt.je hebt een punt dat er in een VV meestal geen grote stromen lopen maar het hangt grotendeels van de schakeling af
en mijn ervaring is :als je in gevoelige trapjes met koolweerstanden werkt dat je beter 1watt types gebruikt omdat je minder last hebt van ruis
welke schakeling heb je op het oog?
mvg
audioot
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Over het algemeen is 1/4 watt prima, zeker voor op-amps en overige halfgeleider schakelingen. Kijk maar wat er in een gemiddelde versterker zit. In het specifieke geval dat je meer nodig hebt zou ik die apart kopen of in sommige gevallen meerdere weerstanden parallel zetten.
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Aha, mooi! Dan blijf ik bij een E24-reeks van 1/4W i.p.v. een drastisch uitgeklede E12-reeks met zwaardere weerstanden voor minimaal dezelfde prijs. De prijzen schelen namelijk behoorlijk wat(t). :)

Het is wel prettig als ik voor de meest globale schakelingen (inderdaad voornamelijk met opamps en halfgeleiders) uit eigen voorraad kan putten, zodat ik niet langer voor elke 3 componenten een bestelling van +50 componenten via de post moet laten komen.

Overigens worden het metaalfim weerstanden, dus ruis is waarschijnlijk niet zo'n issue.

Bedankt dat jullie me eruit hebben geholpen!
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”