Is 1/4 Watt over het algemeen voldoende voor weerstanden in apparatuur op lijnniveau? Of zijn 1/2 Watt of 1 Watt hierin ook vaak nodig?
Voor de volledigheid: de schakelingen waar ik aan denk zullen veelal gebaseerd zijn op opamps, en in de toekomst wellicht sommige op transistoren.
Vermogen van weerstanden in lijnbronnen
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
Re: Vermogen van weerstanden in lijnbronnen
Jullie bouwen toch zeker ook met weerstanden? 
Ik ben al tevreden als je alleen maar even antwoord wat je zelf in je lijnschakelingen gebruikt.
Ik ben al tevreden als je alleen maar even antwoord wat je zelf in je lijnschakelingen gebruikt.
het vermogen van een weerstand wordt bepaald door de stroom die er doorloopt.je hebt een punt dat er in een VV meestal geen grote stromen lopen maar het hangt grotendeels van de schakeling af
en mijn ervaring is :als je in gevoelige trapjes met koolweerstanden werkt dat je beter 1watt types gebruikt omdat je minder last hebt van ruis
welke schakeling heb je op het oog?
mvg
audioot
en mijn ervaring is :als je in gevoelige trapjes met koolweerstanden werkt dat je beter 1watt types gebruikt omdat je minder last hebt van ruis
welke schakeling heb je op het oog?
mvg
audioot
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
Aha, mooi! Dan blijf ik bij een E24-reeks van 1/4W i.p.v. een drastisch uitgeklede E12-reeks met zwaardere weerstanden voor minimaal dezelfde prijs. De prijzen schelen namelijk behoorlijk wat(t). 
Het is wel prettig als ik voor de meest globale schakelingen (inderdaad voornamelijk met opamps en halfgeleiders) uit eigen voorraad kan putten, zodat ik niet langer voor elke 3 componenten een bestelling van +50 componenten via de post moet laten komen.
Overigens worden het metaalfim weerstanden, dus ruis is waarschijnlijk niet zo'n issue.
Bedankt dat jullie me eruit hebben geholpen!
Het is wel prettig als ik voor de meest globale schakelingen (inderdaad voornamelijk met opamps en halfgeleiders) uit eigen voorraad kan putten, zodat ik niet langer voor elke 3 componenten een bestelling van +50 componenten via de post moet laten komen.
Overigens worden het metaalfim weerstanden, dus ruis is waarschijnlijk niet zo'n issue.
Bedankt dat jullie me eruit hebben geholpen!