Gezocht onderdelen voor inputswitch van Proton D540

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
audiotube

Gezocht onderdelen voor inputswitch van Proton D540

Bericht door audiotube »

Heeft er iemand nog onderdelen voor een Proton D540 versterker liggen. De inputselector is defect. Deze inputselector bestaat uit een print met daarop een aantal schakelaartjes in twee rijen met leds gerelateerd aan de bron waarvan er een paar schakelaartjes defect zijn. :roll:
ray5150

Bericht door ray5150 »

en zijn/is dat een mechanische of elektronische schakelaar ?
Zet anders een paar goede foto's hier neer, dan kan iedereen het wat beter zien en sneller een antwoord geven.
audiotube

Bericht door audiotube »

Ja het zijn inderdaad mechanische schakelaartjes die in een tweetal rijen staan en per rij kan er dan één schakelaar ingedrukt staan. Zodra je een ander schakelaartje in de rij bedient dan lost de schakelaar die ingedrukt stond. Als je het mechanisme verwijdert kan je elk schakelaartje demonteren en controleren en schoonmaken. Zo te zien heeft men al eens een poging gedaan deze schakelaars te herstellen. Ik zal morgen eens proberen een fotootje te maken van het gedemonteerde geheel. :)
ray5150

Bericht door ray5150 »

Wel ik heb even een service manual opgesnoord, deze is iets anders namelijk van de proton 520. die maakt ook van de zelfde schakelaars gebruik.
ik wil hem wel naar je toe sturen maar er staat geen email adres bij je profiel...

[edit Oeps, ik zie net dat deze werkt met een draai schakelaar.]
audiotube

Bericht door audiotube »

Een manual van de D520 die had ik ook al maar niet van de D540 waar het hier om gaat. Ik heb trouwens mijn profiel even aangepast dus mocht je nog een manual vinden van de Proton D540 dan hou ik me aanbevolen. :D
audiotube

Bericht door audiotube »

Hierbij plaats ik even een fotootje van bewuste inputschakelaar zodat men een idee krijgt hoe het er uitziet. In de bovenste en onderste rij zat er trouwens maar één veertje voor het mechanisme. Dit leek mij een beetje weinig om voldoende veerdruk te verkrijgen en heb in de rommelbox uit een draaischakelaar soortgelijke veertjes gevonden doch een tikkie korter die ik heb gebruikt om het mechanische gedeelte meer veerdruk te geven.

Afbeelding

Ik hoop dat er iemand is die mij kan helpen om deze inputschakelaar weer in orde te maken. :mrgreen:
ray5150

Bericht door ray5150 »

maar is het probleem nu mechanisch (schakelaars en veertjes) of elektronisch (slecht geluid of zo) ?
audiotube

Bericht door audiotube »

Het probleem is voornamelijk mechanisch want ze haperen nogal vaak en het lossen gaat soms moeilijk. Tevens zijn van het laatste schakelaartje de contacten defect en er is wat afgebroken intern zodat deze niet meer funcioneert en heb daarom de overige goeie contactjes er uit gehaald. Zelf had ik het idee om gewoon een aantal ingangen plus bijbehorende opnameschakelaar zoals tape 1 en tape 2 op non aktief te zetten en en dan met de overige schakelcomponenten een selectie te maken om zodoende de versterker van een iets beperktere doch goed functionerende ingangsschakelaar te voorzien. :)
Plaats reactie