Paranello, de bouw van een 803D kloon

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

Jasper Joppe Geers

Paranello, de bouw van een 803D kloon

Berichtdoor Jasper Joppe Geers » za 06 aug 2005, 19:53

Tja, eindelijk kan ik erover berichten, dankzij de hulp van Edo kan ik eindelijk plaatjes bij mijn project voegen... Wat gaan we bouwen dan?
Een soort kloon van de B&W 803D, maar dan een maatje kleiner, en op een voetje gezet..

De drivers zijn 3 stuks Kef B110 voor het laag (2 stuks B110A SP1003 en 1 stuks B110B SP 1057 voor de allerlaagste tonen. de middentoners zijn afkomstig uit de B&W DM600 S3, en de tweeters zijn Vifa D26NC-05-06.
Prima softdome tweetertjes die keurig op een kegel gemonteerd kunnen worden, maar dat is van later zorg.

Hieronder het eerste begin, een aardige stapel plankjes op maat gezaagd
(Met dank aan een kameraad van me en Formido Oss!)

DSCN1089.JPG

Eerst begonnen met het frame wat aan de binnenkant van de luidspreker komt. de buitenwand wordt straks gemaakt van 6 platen buig MDF, dus is een frame ofwel matrix best handig.. Het kostte me aardig wat zaag en boorwerk, vooral die grote gaten heb ik me op verkeken! In het begin dacht ik nog wel uit de voeten te kunnen met een simpele gatenzaag, maar snel daarna maar even om een komboor gefietst!

Zie hier het zaagsel...

DSCN1100.JPG

DSCN1101.JPG

eenmaal in elkaar geschoven ziet het er als volgt uit

DSCN1104.JPG

Ik heb het frame maar in elkaar gelijmd met gewone houtlijm en huppekee, de lijmklemmen erop. Ik heb ook wel konstruktie kit staan, een hoogwaardige 2-komponenten lijm, maar die gebruik ik liever straks bij het lijmen van de wanden.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Jasper Joppe Geers op ma 18 nov 2013, 20:47, 2 keer totaal gewijzigd.

ome subtilieco

Berichtdoor ome subtilieco » za 06 aug 2005, 20:05

Gewone houtlijm vol doet prima denk ik. En zo als je zelf al aan geeft kan je de "betere" lijmen goed gebruiken voor de lastige verbindingen.

zou je het niet iets steviger maken :lol: :lol:

mvg

ome subtilieco
hifi en tevreden zijn gaan niet samen. oftewel bij de buurman is de staging altijd beter

Jasper Joppe Geers

Berichtdoor Jasper Joppe Geers » za 06 aug 2005, 20:10

Vervolgens is de bedoeling om rond het frame de achterwand te gaan lijmen. zoals gezegd, het zijn 6 platen buig MDF van 8 mm die straks tegen elkaar gelijmd worden. Aangezien dar aardig wat spanning in kan zitten heb ik uit voorzorg die platen nu zo'n 2 weken in de spanbanden staan, dan kunnen ze alvast een beetje de vorm aannemen, en is de ergste spanning eruit.

Blijkbaar moet je dit spul ook zeer voorzichtig in de vorm buigen anders breekt het vlot af! Ook het resterende buig MDF heb ik meegekregen en toen dat lekker op de grond kletterde was ik zeer blij dat het rest afval was!

Ziehier de aankomende wanden. Ze worden ongeveer een meter hoog

DSCN1090.JPG

DSCN1092.JPG

Nu is het voor mij de kunst om straks zeker te weten dat al die platen verlijmd kunnen worden zonder dat er ergens lucht tussen blijft zitten.
Aan een dergelijke stapel met uitgeharde lijm daartussen hoop ik een prima dood wandje te hebben, maar dan moet daar wel flink wat lijm tussen..

Maar ook aan het klemmen is gedacht! Vorig weekend heb ik mijn goede tijd gespendeerd aan het bouwen van 2 mallen, waartussen die platen komen te zitten, en waarin ik tegelijkertijd het frame binnen de wand kan verlijmen.

Ziehier de mallen. Eentje voor de binnenste plaat, en eentje voor de rest van de platen plus het frame. Ik noem ze liefkozend Berta 1 en 2...

DSCN1096.JPG

DSCN1098.JPG

Ik heb de mal die ik straks ga gebruiken om de hele speaker in één keer te kunnen verlijmen op de workmate geconstrueerd. Door het aandraaien klem je de mallen aan de onderkant tegen elkaar, en wordt daar al de eerste overtollige lijm er tussen uit geperst. Door spanbanden en lijmklemmen op de bovenkant te plaatsen krijgen we de rest er tussenuit.

Het is alleen even het weer afwachten tot ik redelijk veilig een middagje naar buiten kan met mijn deltawerken en de lijm goed kan uitharden.
Het beste is niet al te warm en in ieder geval geen neerslag. Dan heb ik aardig wat verwerkingstijd van de lijm, en kan ik alles goed en op het gemakje erin plaatsen.
Laatst gewijzigd door Jasper Joppe Geers op ma 18 nov 2013, 20:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Edo
Mede-oprichter

Berichtdoor Edo » za 06 aug 2005, 20:32

He, die foto's komen me bekend voor... :wink:
Nogmaals, ziet er veelbelovend uit zeg. Leuke vorm en goed stevig.
Best wel een klusje dat zagen zo.
luidspreker (m.), meubelstuk waar muziek uitkomt;-box (m.); -kast (v.(m.)).

Jasper Joppe Geers

Berichtdoor Jasper Joppe Geers » za 06 aug 2005, 20:40

Hoi Edo,

Bij deze nogmaals dank voor je hulp, ik stuur je vanavond nog wat plaatjes van het ontwerp en de drivers..

Edo
Mede-oprichter

Berichtdoor Edo » za 06 aug 2005, 20:43

Ik zie ze wel tegemoet en zet ze in je map.
luidspreker (m.), meubelstuk waar muziek uitkomt;-box (m.); -kast (v.(m.)).

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » za 06 aug 2005, 21:31

Jonge jonge het wordt steeds mooier hier! Errug mooie constructie hoor en heel netjes gezaagd 8)

richard

Re: Bouw van een 803D kloon

Berichtdoor richard » za 06 aug 2005, 22:45

Jasper Joppe Geers schreef:eenmaal in elkaar geschoven ziet het er als volgt uit

Afbeelding
Jammer dat je daar straks niets meer van ziet. Het belooft in ieder geval een heel mooie constructie te worden.

Jasper Joppe Geers

Berichtdoor Jasper Joppe Geers » za 06 aug 2005, 22:51

:lol: Vandaar dat je van zo'n project fotootjes maakt hè?...

Nu is het wel zo dat de baffle straks als een los onderdeel tegen de kast wordt geschroefd, met daartussen een soort koppakking van vijverdoek..

SARK

Berichtdoor SARK » zo 07 aug 2005, 0:46

Zo, da's geen half werk zeg :shock:
Ziet er zeer degelijk en doordacht uit, goed ook dat je de moeite hebt genomen om lijm/klem mallen te maken.
You're getting brutal, Sark. Brutal and needlessly sadistic.
---------------------------END OF LINE----------------------------
Afbeelding
Thank you, Master Control.

Jasper Joppe Geers

Berichtdoor Jasper Joppe Geers » zo 07 aug 2005, 0:51

SARK schreef:goed ook dat je de moeite hebt genomen om lijm/klem mallen te maken.

Ik moet zeggen dat ik ook achteraf blij ben die moeite genomen te hebben.. Een goede voorbereiding is het halve werk zeggezewelles...
Dit is mijn eerste zelfbouwprojectje en dan wil je het ook graag zo goed als mogelijk doen natuurlijk!

Bij deze trouwens het ontwerp.. heb je een beetje een indruk. Het is ook niet exact een 803 kloon, het heeft ook iets weg van Sonus Faber..

Vanwege de crossover heb ik besloten om die maar in een voetje te verbergen, de ruimte binnenin is eigenlijk al niet zo groot.. Wat ik heb berekend kwam ik uit op 36.9 liter, en daar moeten die drie B110's het maar mee doen..
De basspoort komt aan de voorzijde, en heeft een lengte van 8.5 cm bij een doorsnee van 5.5 cm. Dit is berekend door iemand anders op basis van het ontwerp zoals ik dat nu uitgewerkt heb.

Ehh, mocht iemand hier zijn bedenkingen bij hebben; ik sta natuurlijk open voor alle suggesties!

JJGI-SP01.jpg
Laatst gewijzigd door Jasper Joppe Geers op ma 18 nov 2013, 20:53, 1 keer totaal gewijzigd.

JuuL

Berichtdoor JuuL » zo 07 aug 2005, 1:07

Netjes zeg! Je zou niet zeggen dat het je eerste project is! :D

Gaat vast mooi worden!

voodooless

Berichtdoor voodooless » zo 07 aug 2005, 1:33

In een woord: prachtig werk!

Perfect zaagwerk, en alles goed van te voren doordacht zo te zien. Past allemaal perfect gewoon! Als ik dat zo zie, dan wordt het voor mij echt tijd voor een nieuwe decoupeerzaag. Dit keer eentje, waarmee je wel een lijntje kan volgen ;)

Nog ff over die basspoort: 5.5 cm diameter is wel behoorlijk klein voor 3 woofers. Als ik jou was zou ik dat toch wel flink groter maken. minimaal een cm of 2~3, als het kan nog wat meer. Dan wordt ie natuurlijk ook langer, maar dat hoeft geen probleem te zijn, je kunt er gewoon en knik ik maken. Neem gewoon rioolbuis ofzo, dat werkt prima.
Sound is no [url=http://www.voodooless.com/]voodoo!
[img]http://www.voodooless.com/voodooless.png[/img][/url]
[size=84](voodooless, formerly known as [i]deepspace[/i])[/size]

--
Mod: BBCode in onderschrift uitgeschakeld.
Reden: robots.txt op voodooless.com geeft Google geen toegang, die [strike]nu via ZBA chanteert[/strike] meldt dat het alle ZBA-pagina's met voodooless.png heeft geblokkeerd.

Jasper Joppe Geers

Berichtdoor Jasper Joppe Geers » zo 07 aug 2005, 10:12

Bedoel je dan 2 tot 3 cm groter? Ik moet je eerlijk zeggen dat in het ontwerp die trompetpoort van Visaton was verwerkt. Die heeft een binnendiameter van 80 mm, en met z'n knik kwam ie precies midden in het frame uit.. Ik kan hem alleen niet verwerken omdat de binnenafstand tussen de twee staanders van het frame maar 70 mm is.

Daarnaast moet je ook rekening houden met het gegeven dat ik B110's gebruik. Dat zijn in feite middentoners die ik nu als laag in ga zetten.. In mijn beleving zullen de speakers dus straks niet zo hard gaan, maar dat hoeft ook niet.. Wellicht dat jij daar wat software op los kan laten?

voodooless

Berichtdoor voodooless » zo 07 aug 2005, 10:26

Jasper Joppe Geers schreef:Bedoel je dan 2 tot 3 cm groter? Ik moet je eerlijk zeggen dat in het ontwerp die trompetpoort van Visaton was verwerkt. Die heeft een binnendiameter van 80 mm, en met z'n knik kwam ie precies midden in het frame uit.. Ik kan hem alleen niet verwerken omdat de binnenafstand tussen de twee staanders van het frame maar 70 mm is.

Dan kun je eventueel met een rioolbuis overweg. fared poort kun je ook van MDF maken, dat is dus het probleem niet. Neem een buis met 68 mm binnendiameter, dan past het mischien nog gewoon wel.

Flaren aan de binnenkant kan ook, door de buis met een feun te verwarmen en er een wijnfles op te drukken (en weer af te laten koelen).

Daarnaast moet je ook rekening houden met het gegeven dat ik B110's gebruik. Dat zijn in feite middentoners die ik nu als laag in ga zetten.. In mijn beleving zullen de speakers dus straks niet zo hard gaan, maar dat hoeft ook niet.. Wellicht dat jij daar wat software op los kan laten?

Vergeet wel niet dat je 3 van die drivers hebt. Die verplaatsen toch best nog wat lucht, en dat moet er allemaal uit. 2 cm meer diameter scheelt kwa oppervlak toch al best heel wat.

Daarnaast zag ik dat je twee types door elkaar gaat gebruiken. Daar moet je ook ff mee uitkijken dat ze zich beiden lekker voelen in de kast. Makkelijkste kun je dat zien door beide types afzonderlijk te simuleren met 1/3 van de kast inhoudt (je hebt immers 3 woofers), met de tuning frequentie van de grote kast (dus de frequentie, niet de poortafmeting). Als je dan bij een van de types een slechte response krijgt, weet je dat niet zo handig is.

--
Reden: robots.txt op voodooless.com geeft Google geen toegang, die [strike]nu via ZBA chanteert[/strike] meldt dat het alle ZBA-pagina's met voodooless.png heeft geblokkeerd.

Jasper Joppe Geers

Berichtdoor Jasper Joppe Geers » zo 07 aug 2005, 10:34

Ehh, leuk, maar hoe kom ik achter de frequentie van de kast??

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » zo 07 aug 2005, 10:42

Klopt, je zou eigenlijk de 2 B110A's en de B110B hun eigen compartiment moeten geven. De box die je nu hebt is ruim aan de maat trouwens daarvoor. En als je dat doet met die verschillende compartimenten kun je twee pijpjes van 5 cm gebruiken.

voodooless

Berichtdoor voodooless » zo 07 aug 2005, 10:46

jeroen_d schreef:Klopt, je zou eigenlijk de 2 B110A's en de B110B hun eigen compartiment moeten geven. De box die je nu hebt is ruim aan de maat trouwens daarvoor. En als je dat doet met die verschillende compartimenten kun je twee pijpjes van 5 cm gebruiken.

Dat kan idd ook nog, dan kun je ook iedere type woofer zijn eigen optimale tuning geven, i.p.v een soort gemiddelde. Maar dan heb je wel twee poortjes, de vraag is of je die kwijt kan (er zal er eentje op de achterkant moeten).

Ehh, leuk, maar hoe kom ik achter de frequentie van de kast??

Inkloppen in winISD bijvoorbeeld. Woofer kiezen (maakt voor de huidige kast tuning niks uit welke, maar voor het gemak kun je natuurlijk wel ff jou woofer kiezen), kastinhoudt invullen, en dan in het volgende tabje de afmetingen van je poort invullen. Dan berekend winISD automagisch de tuning van je kast. Daar kun je dan verder mee. In jou geval kom je dan op zo'n 40 Hz uit voor de hele kast met 3 woofers.

--

Jasper Joppe Geers

Berichtdoor Jasper Joppe Geers » zo 07 aug 2005, 11:42

Het lullige is dat WinISD alleen beschikbaar is voor de PC, en ik voor mijn werk alleen gebruik maak van de Mac.. Dus als ik voor dergelijke kwesties op jullie terug zou kunnen vallen ben ik jullie daar zeer dankbaar voor!

Ik moet zeggen dat het gegeven baspoort me hier wel aan het denken heeft gezet. Oorspronkelijk kwam ik tot de keus van de huidige baspoort vanwege het gegeven dat de B110 tot nu toe altijd is ingezet als middentoner in een gesloten kast. Kortom, het laag van deze driver wordt deels veroorzaakt door de luchtdruk in de gesloten kast. Bij de meeste speakers waar deze in zit is dat meestal rond de 7 a 8 liter. Daar heb ik dus mijn ontwerp min of meer naar afgestemd.

Afgaande op jullie advies denk ik dat ik de Visaton poort maar in mijn achterhoofd hou. Die is ruim genoeg, en komt met zijn trompet keurig in het frame uit. Ik kies er toch liever voor om daar een bestaande baspoort voor te gebruiken dan dat ik zelf ga knutselen met rioolbuizen.. :wink:

Over het gebruik van de twee verschillende types:
Mijn uitgangspunt was de B110a voor alle drie de drivers. Ik heb ze allemaal links en rechts opgeduikeld, dus ik ben in mijn keuze beperkt. Na een bezoekje aan speakerland werd mij wijsgemaakt dat de B110B echter iets beter inzetbaar was als woofer. Dit type is iets beter belastbaar, dus ook in het laag. Vandaar dat deze de onderste driver wordt, en daarboven de types B110A, ofwel SP1003.

Nu kan ik op zoek gaan naar nog een aantal B110B's zodat ik in ieder geval daarin weer wat gelijkmatiger bezig ben. Maar ja, die liggen dus niet voor het oprapen...

voodooless

Berichtdoor voodooless » zo 07 aug 2005, 12:02

Jasper Joppe Geers schreef:Het lullige is dat WinISD alleen beschikbaar is voor de PC, en ik voor mijn werk alleen gebruik maak van de Mac.. Dus als ik voor dergelijke kwesties op jullie terug zou kunnen vallen ben ik jullie daar zeer dankbaar voor!

Kan natuurlijk altijd. Ben btw maar blij dat je een mac hebt :P Ik zou het niet er vinden in ieder geval.

Ik kies er toch liever voor om daar een bestaande baspoort voor te gebruiken dan dat ik zelf ga knutselen met rioolbuizen.. :wink:

Is niet lastig hoor. Zeker niet als je al zo'n pracht kast kunt maken moet zo'n buisje absoluut geen probleem zijn.

Dit type is iets beter belastbaar, dus ook in het laag. Vandaar dat deze de onderste driver wordt, en daarboven de types B110A, ofwel SP1003.

Heb je misschien gegevens van beide types, dan kunnen we eens checken wat ze doen in je kast.

--

Jasper Joppe Geers

Berichtdoor Jasper Joppe Geers » zo 07 aug 2005, 12:13

Bij deze:

Hier de link naar alle gegevens van de B110A:

http://homepage.mac.com/tlinespeakers/T ... SP1003.gif

En hier de link naar alle gegevens van de B110B:

http://homepage.mac.com/tlinespeakers/T ... SP1057.gif

Ik ben benieuwd!

voodooless

Berichtdoor voodooless » zo 07 aug 2005, 12:45

Hier wat simulaties. Tuning van 38 Hz is denk ik een mooie compromis tussen diepgang, strakheid en belastbaarheid:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hier nog een simulaties van de maximale geluidsdruk met 3 van de minst belastbare KEF'jes. Moet je niet al te nou nemen, maar het laat wel zijn dat er voldoende ruimte is.

Afbeelding

--

Dinobe

Berichtdoor Dinobe » zo 07 aug 2005, 20:26

:shock: :shock: Prachtig hoor !!

Daar is echt zeer goed over nagedacht en die matrix behuizing is prachtig gebouwd. Hier wordt serieus wat vakwerk afgeleverd!

Jasper Joppe Geers

Berichtdoor Jasper Joppe Geers » ma 08 aug 2005, 0:13

Trouwens even een vraagje aan jou deepspace: Zou je je schermafbeeldingen wat kunnen verkleinen? Dat kijkt wat prettiger..

Thankx!

Groetjes.

JJ

voodooless

Berichtdoor voodooless » ma 08 aug 2005, 0:18

Your wish is my command ;)

Je kunt ook gewoon een groter scherm kopen natuurlijk :P

--

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”