vreemd brommetje

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
audiomanics
Contacteer:

vreemd brommetje

Bericht door audiomanics »

Een heel klein brommetje wat ik niet kan verklaren (nog niet):
Het gaat om de volgende opzet: een SE-triode met galvanisch gescheiden secundaire winding van de opt, met een JVE-attenuator.
1 Als alleen de JVE in standby staat, (de voeding daarvan is volledig gescheiden en de voeding van de voorversterker is middels een relais tweezijdig losgekoppeld van het net) hoor ik een miniem brommetje.
2 Zet ik de versterker aan, dan verdwijnt het brommetje helemaal als de buisjes warm worden.
3 Als de hoogspanning opbouwt komt er een brommetje terug, maar met een lagere frequentie, terwijl de gelijkrichting dubbelfasig is.

De brom die ik in eerste instantie hoor is vermoedelijk 100Hz en is er zelfs als ik de voeding naar de JVE los neem IN de voeding. Er komt dan ook werkelijk geen volt in de versterker aan.

De frequentie van de brom die ik in tweede instantie hoor is lager dan ik zou verwachten (als dit een voeding brom zou zijn)
In de stand AC meet ik nog geen 0,1mV brom op de voeding van 220V..

als ik de gelijkrichterbuis trek, dan verdwijnt het eerste brommetje als de buizen opgewarmd zijn (na ca 5 sec) en dan is het echt doodstil..

Wie verklaart dit? Mij ontgaat dit in ieder geval...

Kees
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Heb je een schemaatje / fotootje / blokschemaatje?

Het lijkt erop dat er ergens een aardlus is gecreëerd, maar verklaren kan ik het ook niet.
Wat mij vooral verbaast is dat je een brommetje hoort terwijl je de gelijkrichterbuis van je eindtrap eruit haalt. Op dat moment heeft de eindbuis geen voeding, en zou er geen geluid uit de speakers moeten kunnen komen.
Kan het eventueel in de plaatsing van de uitgangstrafo zitten?
Of de plaatsing van een smoorspoel in de eindtrap?
audiomanics
Contacteer:

RobertD schreef:
Heb je een schemaatje / fotootje / blokschemaatje?

Het lijkt erop dat er ergens een aardlus is gecreëerd, maar verklaren kan ik het ook niet.
Wat mij vooral verbaast is dat je een brommetje hoort terwijl je de gelijkrichterbuis van je eindtrap eruit haalt. Op dat moment heeft de eindbuis geen voeding, en zou er geen geluid uit de speakers moeten kunnen komen.
Kan het eventueel in de plaatsing van de uitgangstrafo zitten?
Of de plaatsing van een smoorspoel in de eindtrap?
Hoi Robert,
Ja, ik heb wel een schematje voor je.
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/download.php?id=7133
maar dat is niet heel relevant in deze.
Of ik heb het verkeerd uitgelegd of je hebt het verkeerd begrepen:
Als ik de gelijkrichterbuis er uit heb verdwijnt het brommetje als de versterkerbuis opwarmt. Dus als de versterker uit staat heb ik het ene brommetje. (ter info: ik heb de ingang van de versterker kortgesloten aan de ingang van het trafotje)
Als de gelijkrichterbuis er wel in zit krijg ik eerst dat het ene brommetje verdwijnt (als in bovenstaand geval) en dat er daarna een ander brommetje terug komt. Deze is lager in frequentie. Ik vermoed dus dat het eerste brommetje 100Hz is en het tweede 50Hz. Aangezien de voeding dubbelzijdig gelijkgericht is zou een brom van 100Hz komen door een onvoldoende afvlakking. 50Hz zou kunnen duiden op een instraling op de smoorspoel. Ik heb deze later voorzien van een afscherming, maar dit gaf geen enkele verandering.
De gehele voeding staat op ca 1 m van de versterker zelf..maar dat brommetje kan ik misschien nog traceren.

Het gaat mij dus eigenlijk dus om dat eerste brommetje waarbij de versterker zelf helemaal uit staat en alleen de JVE van voeding voorzien is, die echt helemaal gescheiden is van het audio-circuit (met de meter op 200Meg meet ik nog oneindig)

Kees
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Waarvoor dient de condensator tussen de kathode van het buisje en de voeding?
Dit is de enige weg die een signaal kan volgen als de versterker uit is...

Ik dacht dat de voortrap passief was, daardoor heb ik me laten misleiden.
Inmiddels heb ik ook je website bekeken, en het ziet er geweldig uit !!

Wat ik me trouwens afvroeg bij jouw eindversterker is of de aansluiting van de ingangstrafo wel klopt. Op deze manier lijkt het me namelijk geen balanced input. Moet de middenaftakking van de wikkeling waar het signaal binnenkomt niet aan massa?
audiomanics
Contacteer:

De condensator tussen de kathode en de voeding heeft te maken met dingen als Ultra-Path. In bepaalde gevallen biedt dat een verbetering van de schakeling.
Overigens is het zo dat ik nu die condensator even los heb hangen... geen enkel verschil in brom...
De middenaftakking juist niet aan massa leggen heeft wat voordelen:
Een eventuele DC-offset wordt kompleet genegeerd.
Ook een aardlus kun je nu niet krijgen want de ingang gaat gewoon mee met het aardnivo van de bron. (tot ca 1000V meen ik.> specs van de trafo)
Of ik nu een Ballanced of Unballanced signaal aanbied maakt geen verschil.
Het heeft dus eigenlijk alleen maar voordelen!! (als je maar voldoet dat het positieve signaal exact het omgekeerde is van het negatieve signaal, wat ook zo zou moeten zijn)

Kees
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”