Opamps

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Wowly
Beheerder
Contacteer:

Opamps

Bericht door Wowly »

Mijn vraag gaat in het algemeen over opamps. Als centrum hierbij de LM4562.

Hoe kom ik er nou achter welke opamps inwisselbaar zijn. Dat je de andere kunt gebruiken in plaats van bijvoorbeeld de NE5532.

Nou schijnt bijvoorbeeld de LM4562 weg te gaan en er de LME49720 voor in de plaats te komen.

Wanneer is het een DIP, en wanneer een SOIC. En zijn er nog andere varianten? Heb je hier adaptors voor (SOIC naar DIP en vice versa)

En wat meer specifiek, de LM358 of 386 of 3710, zijn die te gebruiken ipv een NE 5532 (kan ik dadelijk nog even gaan halen misschien)?

Enfin, aardig wat vragen, misschien dat andere NooBs er ook wat aan hebben

:P

Jan
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

De meeste OpAmps zijn er in veel uitvoeringen. DIP is voor de gewone knutselaar eenvoudiger om mee te werken. Welke uitvoeringen je hebt kun je zien in de Datasheets van die OpAmps.. Zoeken op google: typenummer plus Datasheet.
Het is dus eigenlijk overdone om voor een opamp een adapter te zoeken.
Als je nu een hele verzameling SOIC's hebt liggen maar perse als DIP wil gebruiken, is het een ander verhaal. Anders zou ik zeggen: koop gewoon een DIP als je plaats hebt voor een DIP en SOIC als je die nodig hebt.
Als de aansluitingen hetzelfde zijn kun je de opamps vaak gewoon zo uitwisselen.
Je hebt ze met 1, 2 of vier OpAmps in een huisje.. Daarvoor kijk je in de datasheets..
Sommige OpAmps hebben specifieke eigenschappen waarvoor je die kiest, bijv een erg laag ruisgetal of vervorming, od zoals de LM358: die kan al werken bij 2,5V (meen ik.. zie de datasheet)

Kees
ray5150

Bericht door ray5150 »

audiomanics schreef:
Zoeken op google: typenummer plus Datasheet.

Dat kan makkelijker : Klik
Dit is een zoekmachine speciaal gericht op datasheets. hij geeft per fabrikant de resultaten aan. dan kun je ook vergelijken.
Die adapters worden vaak gebruikt om een opamp in een bestaand apperaat (DIP) te upgraden. niet altijd is de vervanging in dezelfde behuizing leverbaar.
vaak geeft het laaste cijfer van het type het aantal opamp aan bv. NE5532 is 2 opamps en NE5534 is 4 opamps. als je er meerdere gaat gebruiken kan zo'n meervoudige kompakter en goedkoper zijn.
Zelf maak ik meeste gebruik van de TL072 en TL074, deze is vergelijkbaar met de NE5532 en 34. allemaal zijn het min of meer "standaard" audio opamps.
Let er wel op dat sommige types specifiek zijn voor een symmetrische voedingspanning en sommige voor een enkelvoudige...
Als je deze vragen op Circuits Online neergooit heb je in een uur tijd minimaal 10 reacties te pakken.
knuisje

Bericht door knuisje »

De OPA2134 van Burr Brown is ook een goede opamp en de pinning is gelijk aan de LM4562. Hij is bijvoorbeeld hier te koop in DIP behuizing.
Laatst gewijzigd door knuisje op za 02 aug 2008, 21:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Heyy!! bedankt mannen!

Als we hier alles verzamelen over opamps word dit een fraai draadje.

Nog een mooie link:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Opamp
http://en.wikipedia.org/wiki/Operational_amplifier
ray5150

Bericht door ray5150 »

knuisje schreef:
hier te koop in DIP behuizing.
En hier een stuk goedkoper. :wink:
Vuurkat

Bericht door Vuurkat »

Goedkoop en goed: TL072
Beter en ook goedkoop: NE5532 (echter deze klinkt alleen goed als de rest van de componenten erom heen ook erg goed zijn)
Veel beter en niet te duur: OPA604
Nog beter en iets goedkoper: OPA134
Bezopen goed en ook erg duur: OPA627
Voor phonotrapjes uitermate geschikt: LT1085
Bron Bron
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Die 627's ga ik ook proberen, met zo'n adaptertje zodat de single's een dual wordt. Sommigen zeggen dat dit nog steeds de bete keus zou zijn....

Ik ga er gewoon een heel stel proberen. Als er anderen mee willen doen, be my guest! Zie dit draadje voor verdere info
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Mis ik hier de AD797? Die wordt ook al wat jaartjes zeer hoog gewaardeerd, en in het geval van een phonostage door velen nog altijd geprefereerd boven bijv. een LM4562. Dit is overigens een single opamp, net als de OPA627.

--

Dan nog een vrij recente uitspraak van KT88 m.b.t. opamps, en een mooie link die al in mijn lijstje staat:
Op high-endforum.nl, KT88 schreef:
Enkele mooie opampjes voor audio: OPA2604, OPA2134, LM4562, LME49720 (allen dubbel), AD797, AD811, OPA627 (enkel).

" De beste" opamp bestaat niet, je kiest de juiste voor de functie.

PS stel je voor: je maakt nog zulke mooie buizenversterkers of buis-uitgangstrapjes, en het signaal is in de studio en bij de omroep al door letterlijk honderden TL072s of NE5534s gegaan.....

Meer informatie:
http://www.dself.dsl.pipex.com/ampins/webbop/opamp.htm
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Wowly schreef:
Die 627's ga ik ook proberen, met zo'n adaptertje zodat de single's een dual wordt. Sommigen zeggen dat dit nog steeds de bete keus zou zijn....
Sodejuu schreef:
Voor de enkele opamp is ook de AD797 een optie. Niet goedkoop en zeker niet makkelijk te gebruiken (dat ding heeft de neiging te gaan driften), maar eenmaal in de juiste toepassing is het een gedegen concurent voor de OPA627. In een schakeling met een gain van meer dan 5 is de OPA637 de betere keuze, dus te preferene boven de OPA627. Maar alleen als de gain dus hoger is dan 5 (liefst nog hoger).
ray5150

Bericht door ray5150 »

Zeg Wowly, waar wil je ze uitendelijk in gaan zetten ? (in wat voor apperaat dus).
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Ow, in die HongKongdac, in cd-spelers en dat soort dingen. Ik ben gewoon op zoek naar elementen die bepalend zijn voor de geluidsweergave. Een aantal zaken weet ik al. Akoestiek, weergevers, goede bron (met de juiste opamp) en goede versterking (met de juiste opamp).

Gewoon voor de fun, en om er wat van te leren. Ben nu aan het lezen mbt het inverterende en het non-onverterende, wat ik vrij lastig vind. Het is waarschijnlijk eenvoudig als je het weet, maar het dubbeltje is bij mij nog niet gevallen :oops:

Jan
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Misschien kan je in je zoektocht naar opamps nog iets met deze omschrijvingen.

Genoemd worden:
AD8620
OPA2604
OPA2228
OPA2134
AD8066
OPA637
OPA2107

Overigens best moeilijk om e.e.a. te plaatsen. Ik denk dat het voornamelijk bruikbaar is om de verschillen tussen opamps er een beetje uit te halen, en een idee te krijgen van de opvallendste eigenschappen. Kwaliteit wordt een ander verhaal. Over de OPA2134 zei ik bijv. dat hij me minder aanstond... de ruimtelijkheid vond ik niet geheel natuurlijk klinken en het middengebied werd wat naar voren getrokken. Op gelinkte pagina wordt de "thick midrange" nou net onder pluspunt geschaard, en wordt gesproken over: "nice color of sound". Een interpretatie van het gehoorde is dus erg relatief, al blijft het natuurlijk ook equipment-/persoonsgebonden. O:)
dekkersj
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

Een draad over OpAmps. Daar mag zeker niet in ontbreken dat het allemaal weinig tot niets uitmaakt als de schakelingen niet extreem vreemd zijn. Zelf gebruik ik graag de bekende 5534 of 5532 voor audiotoepassingen. Gewoon omdat die goed genoeg is en lekker goedkoop is.

Voor mijn werk gebruik ik meestal OPA277-achtige exemplaren. En in +/-2,5V TIA-toepassingen combi's van OPA350 en OPA357. O ja, en uA741's, gewoon voor de fun of it :lol:

En als ik in een heel gekke bui ben, denk ik na over discrete opamp's:
Afbeelding

Groet,
Jacco
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

De OPA2134 is probleemloos. Hij is met minimale middelen stabiel en heeft een zeer kleine offset. Dit is vooral handig als je niet telkens koppelcondensatoren wilt hoeven gebruiken in een serie opamps achter elkaar.

Een leuke link, voor wie waarde hecht aan meetresultaten, zie die van Douglas Self: http://www.dself.dsl.pipex.com/ampins/webbop/opamp.htm
Hier zie je dat de door jacco genoemde NE5532 niet voor niets nog steeds de standaard is in professionele audio. Grappig is zijn vermelding dat hij vaak heeft geprobeerd een discrete schakeling te maken voor een RIAA phono input, maar dat hij die schakelingen nooit zo ruisvrij kreeg als met de NE5532.

Hetzelfde geldt voor de LM4562, die op zich het voordeel heeft van nóg minder ruis. Zijn vervorming is ook zeer laag, mits de feedback weerstanden een niet te hoge waarde krijgen. Overal combineert volgens mij de LM4562 het beste van wat de OPA2134 en de NE5532 te bieden hebben. Het is niet voor niets de huidige standaard in de High Grade UcD-modules van Hypex. Gegeven de keuze voor de waarde voor de tegenkoppelweerstanden vermoed ik dat deze gekozen zijn met het oog op minimale vervorming (2k2 en 1k2).

De AD797 moet ook vermeld worden. Hij is super, maar haalt zijn optimale prestaties alleen als je zeker weet dat je hem voldoende stabiel hebt gekregen. Maar als je heb stabiel hebt, dan scoort hij op alle punten onwaarschijnlijk goed.
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

dekkersj schreef:
Een draad over OpAmps. Daar mag zeker niet in ontbreken dat het allemaal weinig tot niets uitmaakt als de schakelingen niet extreem vreemd zijn.
@Jacco,

Je bent een van de ca. 5 personen van wie ik geneigd ben veel aan te nemen of waarvan ik in elk geval zoveel mogelijk probeer te onthouden om met mijn minimale kennis toch een juiste weg (d.w.z. zonder overbodige poespas) te kunnen bewandelen. Tos dusver bracht dit me zo ver dat ik voor veel toepassingen LM4562's heb aangeschaft, en voor minder kritische toepassingen een voorraadje 5532's.

Beiden heb ik uiteraard beluisterd in mijn onlangs aangeschafte DAC, alsmede de daarin gemonteerde OPA2134. Mijn verwachting was dat het net als met condensatoren niet zo'n vaart zou lopen met de hoorbare verschillen, maar die mening moest ik drastisch bijstellen. Ziehier mijn bevindingen.

Ik geloof het absoluut als je zegt dat met elke fatsoenlijke opamp goede resultaten zijn te boeken bij een correcte implementatie, maar zoals je het nu stelt kan ik je woorden/gedachte niet goed plaatsen. Wat nu in elk geval in me opkomt: wat ís dan een juiste schakeling m.b.t. de gebruikte opamp(s)? Of liever: hoe vaak komt zo'n schakeling voor? Hoeveel van de bestaande schakelingen zijn in dat opzicht "juist" te noemen?

Buiten deze DAC luisterde ik niet eerder naar verschillende opamps, maar de hoorbare verschillen die het in dit geval opleverde, zijn mij te groot om weg te wuiven of aan de hersenen toe te schrijven. Ligt het dan aan de toegepaste outputstage?

Afbeelding
dekkersj
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

Als de lusversterking hoog blijft, is er van het gedrag van een opamp niets te merken. Het kan zijn dat er een groot aandeel hoogfrequent uit die DAC komt die eea om zeep helpt. Eigenlijk gebruik je dan een opamp die een te lage Gain-Bandwidth Product heeft.

Maar zo te zien is het een heel normale schakeling an sich en ik verwacht geen verschillen tussen types opamps. Of er moet iets geks aan de hand zijn.

Vorige week nog een 4562 (direct) vergeleken met een 5534: geen enkel verschil of iets wat daar op lijkt. Hier dus.

Groet,
Jacco
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Jeroen, heb jij ook ervaring met de OPA227(PA) ?
Leeuwarden

Bericht door Leeuwarden »

dekkersj schreef:
Of er moet iets geks aan de hand zijn.

Vorige week nog een 4562 (direct) vergeleken met een 5534: geen enkel verschil of iets wat daar op lijkt. Hier dus.

Groet,
Jacco
Dan is er iets geks aan de hand. Ik geloof niet dat ooit zo'n groot verschil tussen 2 verschillende opamps heb gehoord.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Marp schreef:
Buiten deze DAC luisterde ik niet eerder naar verschillende opamps, maar de hoorbare verschillen die het in dit geval opleverde, zijn mij te groot om weg te wuiven of aan de hersenen toe te schrijven. Ligt het dan aan de toegepaste outputstage?
Ik heb gelezen wat je geschreven hebt in dat andere draadje, maar ik denk dat je zorgvuldiger moet testen.

Wat heb je namelijk gedaan: je hebt geprobeerd gehoormatige fouten te ontdekken. Vervolgens stop je er een opamp in die de naam heeft beter te zijn. Dan ga je vol goede moed weer luisteren. En voila, je problemen zijn opgelost.

Dit vraagt toch om een nadere test, want ja, wat je beschrijft aan gehoormatige verandering kan zonder probleem veroorzaakt worden door hersen-bias. Die maakt dat je anders waarneemt en daadwerkelijk verschillen hoort, die zeer reeel zijn. Schakel de bias uit, door een vriend in te schakelen die de opamps kan verwisselen en die liefst niet zichtbaar is voor jou.

Het vervelende is dat dit testen lastig is, maar telkens wanneer ik dacht weer eens een audiofiel effect waar te nemen en grondig ging testen viel het audiofiele effect weer weg. Terwijl ik van te voren dacht eigenlijk geen test nodig te hebben, zo groot waren de vermeende verschillen.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

b_force schreef:
Jeroen, heb jij ook ervaring met de OPA227(PA) ?
Nee, nooit gebruikt.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Leeuwarden schreef:
dekkersj schreef:
Of er moet iets geks aan de hand zijn.

Groet,
Jacco
Dan is er iets geks aan de hand. Ik geloof niet dat ooit zo'n groot verschil tussen 2 verschillende opamps heb gehoord.
Tja, dat zeggen ook veel mensen over condensators...zou je willen proberen het verschil te herkennen tussen een originele CD-rip en eentje die ik door een hele UcD + scheidingsfilter met elco heb gehaald? Zie hier de laatste test die ik alweer een tijdje geleden heb gedaan. Ik heb geprobeerd zo goed mogelijk de test uit te leggen en een aantal bestanden gepost die gehoormatig vergeleken kunnen worden. Je kunt ze met je geluidskaart beluisteren, maar ook op CD branden en over je installatie afspelen.
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 526#129526
Ik weet zeker dat als mensen verschil konden horen, dat ik meer reactie had gehad dan die ene van bertor die zo vriendelijk was om melding te maken van zijn vruchteloze poging. Het kan natuurlijk zijn dat mensen de moeite niet nemen, omdat ze niet in de test geloven. :cry: Dat is op zich begrijpelijk, omdat de uitkomst zo enorm tegen het gevoel en geloof in gaat.
dekkersj
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

Laten we de draad niet richting dergelijke schisma's leiden :wink: Ik heb daar in ieder geval geen zin in.

Groet,
Jacco
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Het zal allemaal wel, maar voor mij zijn de verschillen evident. Of ze op de lange termijn ook aanwezig zijn is maar de vraag, ik denk dat je er snel aan went. En het lijkt me geen manier omdat je zelf het verschil niet hoort aan te geven dat anderen dit ook niet horen (nou moet ik oppassen dat we niet in de "kleren van de keizer" zaken gaan komen...)

Het testen van de opamps was vrij eenvoudig aan de hand van de q-sound cd van Roger Waters. Indien beide kanalen goed werken is het q-sound effect zeer overtuigend. Waar bij de NE de piano thv de rechter speaker stond, staat ie bij de LM ver buiten de speaker aan de rechterzijde, bijna rechts naast me op zo'n 6 meter afstand. Dit was zelfs voor mijn vriendin goed waar te nemen.

Luisteren doe je met je oren, ogen, handen en je fantasie.

Laten we wel wezen. We hebben het allemaal over illusie's. Ik heb de illusie dat die piano daar staat. We hebben het over marginale zaken. Met de NE is PRIMA te leven, met de LM nog meer. En met de TEAC-dac nog veel meer. Wat bijvoorbeeld wel héél erg veel doet in mijn setup is de plaats waar mijn speakers staan. Al is het mogelijk dat dit in een objectieve test niet waar te nemen is.

Overigens zag ik dat jacco zijn verschil met de NE/LM heeft getest door in een kanaal een LM en het andere kanaal een NE te zetten. Ik kan me niet voorstellen dat ik dan een verschil zou horen.
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”