Proefpotje
Moderator: Beheerdersteam
Proefpotje
Omdat ik nog eens wilde proberen om met keramiek een speaker te maken, en eens een variovent wilde proberen.
Heb ik dus het volgende in elkaar gezet een bijna 4 liter pot (aan de binnen kant nog bespoten met undercoat voor de auto)met een wanddikte van 12/15mm met daarop een zelf gebakken ring als bafle.
Daar onder zit een uit r.v.s. gedraaide variovent met als membaam 3 lagen zwarte isomat van 14mm samen gedukt tot c.a. 9mm, tussen twee rvs roostertjes.
Dit alles zit met pattex power fix inelkaar, hellaas dus ook de CSS FR125SR omdat de zelfgemaakte schijf niet met de aanwezige steen/geharde boren te boren valt.
Als de kit is uitgehard ga ik dit b(r)auwsel eens uitgebreid verglijken met een FR125SR die in het slotpoort ontwerp zit van planet10.
En dan eventueel aanpassingen maken aan de variovent om het wat beter/anders te krijgen.
Als dit concept bevalt dan komt er waarschijnlijk een druppelvormige behuizing ala B&W uit keramiek waar de "staart" word onderbroken door de variovent.
Foto's zijn niet al te best maar dit ligt meer aan het licht en mijn trillende hand als aan de camera
Heb ik dus het volgende in elkaar gezet een bijna 4 liter pot (aan de binnen kant nog bespoten met undercoat voor de auto)met een wanddikte van 12/15mm met daarop een zelf gebakken ring als bafle.
Daar onder zit een uit r.v.s. gedraaide variovent met als membaam 3 lagen zwarte isomat van 14mm samen gedukt tot c.a. 9mm, tussen twee rvs roostertjes.
Dit alles zit met pattex power fix inelkaar, hellaas dus ook de CSS FR125SR omdat de zelfgemaakte schijf niet met de aanwezige steen/geharde boren te boren valt.
Als de kit is uitgehard ga ik dit b(r)auwsel eens uitgebreid verglijken met een FR125SR die in het slotpoort ontwerp zit van planet10.
En dan eventueel aanpassingen maken aan de variovent om het wat beter/anders te krijgen.
Als dit concept bevalt dan komt er waarschijnlijk een druppelvormige behuizing ala B&W uit keramiek waar de "staart" word onderbroken door de variovent.
Foto's zijn niet al te best maar dit ligt meer aan het licht en mijn trillende hand als aan de camera
Al wat aan het luisteren er zit toch een redelijk verschil tussen de twee eerder genoemde behuizingen.
De pot geeft toch weer een soort van gordijn weggetrokken gevoel t.o.v. de slotpoort kast.
Dit is vooral in het mid/hoog een stuk scherper en meer detail (mischien iets te scherp) en het laag is iets minder opdringerig/boemig.
Eigenlijk hoor ik de speaker minder en is daarom mischien het hoog wat te scherp naar mijn gevoel, of hoor ik het duidelijker daardoor.
Voor de duidelijkheid bijde speakers maken geen gebruik van filters o.i.d..
De pot geeft toch weer een soort van gordijn weggetrokken gevoel t.o.v. de slotpoort kast.
Dit is vooral in het mid/hoog een stuk scherper en meer detail (mischien iets te scherp) en het laag is iets minder opdringerig/boemig.
Eigenlijk hoor ik de speaker minder en is daarom mischien het hoog wat te scherp naar mijn gevoel, of hoor ik het duidelijker daardoor.
Voor de duidelijkheid bijde speakers maken geen gebruik van filters o.i.d..
- Boerenterprise
- Berichten: 522
- Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
- Locatie: Epe
Re: Proefpotje
Martijn,
De onderdelen voor het notch filter welke je gebruikt, zijn dit dezelfde als voor de "hans" luidspreker? Ik bedoel is je een zelfde bump vlak strijkt?
Trouwens nog voortgang geboekt met je project?
M.v.g.
Chris
De onderdelen voor het notch filter welke je gebruikt, zijn dit dezelfde als voor de "hans" luidspreker? Ik bedoel is je een zelfde bump vlak strijkt?
Trouwens nog voortgang geboekt met je project?
M.v.g.
Chris
Re: Proefpotje
Ha Chris,
Nee ik heb niet het filter van de Hans gebruikt.
Ik heb na een meting zelf een sperfilter berrekend ik meen 0.12mH 3.9uF en twee weerstanden parralel van 18 en 22 Ohm.
Dit was om een piek van rond de 7,5kH af te vlakken, de rest werd hier ook meteen een stuk vlakker door.
Ik ben overigens niet veel verder mee gekomen, er liggen hier al een poosje een paar NeoCD1.0M ribbon tweeters te wachten om als een soort supertweeter te gebruiken.
Nadat ik de boel verbouwd/aangepast heb zodat mijn ht een betere opstelling heeft ga ik hier weer mee verder.
Nee ik heb niet het filter van de Hans gebruikt.
Ik heb na een meting zelf een sperfilter berrekend ik meen 0.12mH 3.9uF en twee weerstanden parralel van 18 en 22 Ohm.
Dit was om een piek van rond de 7,5kH af te vlakken, de rest werd hier ook meteen een stuk vlakker door.
Ik ben overigens niet veel verder mee gekomen, er liggen hier al een poosje een paar NeoCD1.0M ribbon tweeters te wachten om als een soort supertweeter te gebruiken.
Nadat ik de boel verbouwd/aangepast heb zodat mijn ht een betere opstelling heeft ga ik hier weer mee verder.
