Proefpotje

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Gesloten
Martijn v
Berichten: 258
Lid geworden op: do 09 sep 2004, 20:24
Locatie: Omgeving Tilburg

Proefpotje

Bericht door Martijn v »

Omdat ik nog eens wilde proberen om met keramiek een speaker te maken, en eens een variovent wilde proberen.
Heb ik dus het volgende in elkaar gezet een bijna 4 liter pot (aan de binnen kant nog bespoten met undercoat voor de auto)met een wanddikte van 12/15mm met daarop een zelf gebakken ring als bafle.
Daar onder zit een uit r.v.s. gedraaide variovent met als membaam 3 lagen zwarte isomat van 14mm samen gedukt tot c.a. 9mm, tussen twee rvs roostertjes.
Dit alles zit met pattex power fix inelkaar, hellaas dus ook de CSS FR125SR omdat de zelfgemaakte schijf niet met de aanwezige steen/geharde boren te boren valt.
Als de kit is uitgehard ga ik dit b(r)auwsel eens uitgebreid verglijken met een FR125SR die in het slotpoort ontwerp zit van planet10.
En dan eventueel aanpassingen maken aan de variovent om het wat beter/anders te krijgen.
Als dit concept bevalt dan komt er waarschijnlijk een druppelvormige behuizing ala B&W uit keramiek waar de "staart" word onderbroken door de variovent.
Foto's zijn niet al te best maar dit ligt meer aan het licht en mijn trillende hand als aan de camera
Bijlagen
22072008339.jpg
22072008340.jpg
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

Leuk expiriment =D>
Martijn v
Berichten: 258
Lid geworden op: do 09 sep 2004, 20:24
Locatie: Omgeving Tilburg

Bericht door Martijn v »

Al wat aan het luisteren er zit toch een redelijk verschil tussen de twee eerder genoemde behuizingen.
De pot geeft toch weer een soort van gordijn weggetrokken gevoel t.o.v. de slotpoort kast.
Dit is vooral in het mid/hoog een stuk scherper en meer detail (mischien iets te scherp) en het laag is iets minder opdringerig/boemig.
Eigenlijk hoor ik de speaker minder en is daarom mischien het hoog wat te scherp naar mijn gevoel, of hoor ik het duidelijker daardoor.
Voor de duidelijkheid bijde speakers maken geen gebruik van filters o.i.d..
Bijlagen
gezellige rommel.
gezellige rommel.
Martijn v
Berichten: 258
Lid geworden op: do 09 sep 2004, 20:24
Locatie: Omgeving Tilburg

Bericht door Martijn v »

Na meting met praxis toch een paar componentjes besteld voor een set notch parallel filters voornamelijk voor de piek van c.a -7dB @7.5KHz en om uit te sluiten ook nog voor -5dB @18KHz.
Ben benieuwd wat dit gaat brengen.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Het idee heeft wel wat van nOrh luidsprekers, die gebruiken (o.a.) ook keramische luidsprekerbehuizingen.
Martijn v
Berichten: 258
Lid geworden op: do 09 sep 2004, 20:24
Locatie: Omgeving Tilburg

Bericht door Martijn v »

He die had ik nog niet gezien, die lijken erg op wat ik uiteindelijk wil gaan maken.
Alleen zullen die van mij een minder platte voorkant (dus meer druppelvorm) hebben.
Martijn v
Berichten: 258
Lid geworden op: do 09 sep 2004, 20:24
Locatie: Omgeving Tilburg

Bericht door Martijn v »

Het naar mijn idee te scherpe is er af :D
Bijlagen
Effen snel inelkaar gesoldeert.
Effen snel inelkaar gesoldeert.
Gebruikersavatar
Gobla
Berichten: 456
Lid geworden op: di 07 nov 2006, 17:47

Bericht door Gobla »

Ziet er wel zeer goed uit.

Nog mogelijkheden om er metingen mee te doen?
Martijn v
Berichten: 258
Lid geworden op: do 09 sep 2004, 20:24
Locatie: Omgeving Tilburg

Bericht door Martijn v »

Ik heb er al wat aan gemeten maar ben er nog niet helemaal in thuis.
Dit en andere projecten + het feit dat de metingen met een andere laptop gebeuren zal er voor zorgen dat ik e.a. niet snel zal kunnen posten.
Gebruikersavatar
Boerenterprise
Berichten: 522
Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
Locatie: Epe

Re: Proefpotje

Bericht door Boerenterprise »

Martijn,

De onderdelen voor het notch filter welke je gebruikt, zijn dit dezelfde als voor de "hans" luidspreker? Ik bedoel is je een zelfde bump vlak strijkt?
Trouwens nog voortgang geboekt met je project?

M.v.g.

Chris
Martijn v
Berichten: 258
Lid geworden op: do 09 sep 2004, 20:24
Locatie: Omgeving Tilburg

Re: Proefpotje

Bericht door Martijn v »

Ha Chris,

Nee ik heb niet het filter van de Hans gebruikt.
Ik heb na een meting zelf een sperfilter berrekend ik meen 0.12mH 3.9uF en twee weerstanden parralel van 18 en 22 Ohm.
Dit was om een piek van rond de 7,5kH af te vlakken, de rest werd hier ook meteen een stuk vlakker door.

Ik ben overigens niet veel verder mee gekomen, er liggen hier al een poosje een paar NeoCD1.0M ribbon tweeters te wachten om als een soort supertweeter te gebruiken.

Nadat ik de boel verbouwd/aangepast heb zodat mijn ht een betere opstelling heeft ga ik hier weer mee verder.
Gesloten