OTL hoofdtelefoonversterker met 6N1P buizen
Moderator: Beheerdersteam
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
OTL hoofdtelefoonversterker met 6N1P buizen
Ik heb al een hele tijd een link naar de site van Headwise in mijn favorieten staan.
Deze dus: http://headwize.com/projects/showfile.p ... er_prj.htm
Onlangs na het vergaren van wat onderdelen en het kannibaliseren van een voeding toch maar eens begonnen om wat in elkaar te prutsen.
Deze dus: http://headwize.com/projects/showfile.p ... er_prj.htm
Onlangs na het vergaren van wat onderdelen en het kannibaliseren van een voeding toch maar eens begonnen om wat in elkaar te prutsen.
- Bijlagen
Robert,
Ziet er goed uit. Ik heb hem zo'n 2 jaar geleden ook gebouw en er lang van genoten. Helaas zijn een tijdje gelden wat onderdelen eruit geroofd, maar binnenkort wil ik hem weer in ere herstellen.
Wat ik wel als probleem heb ondervonden is het nabouwen van de voeding. Ik heb zelf de Amplimo type 3N604 trafo gebruikt met JJ elko's, maar kwam niet echt aan de toegepaste voltages van Bruce. Hoe heb jij de voeding opgebouwd?
Grt,
Patrick
Ziet er goed uit. Ik heb hem zo'n 2 jaar geleden ook gebouw en er lang van genoten. Helaas zijn een tijdje gelden wat onderdelen eruit geroofd, maar binnenkort wil ik hem weer in ere herstellen.
Wat ik wel als probleem heb ondervonden is het nabouwen van de voeding. Ik heb zelf de Amplimo type 3N604 trafo gebruikt met JJ elko's, maar kwam niet echt aan de toegepaste voltages van Bruce. Hoe heb jij de voeding opgebouwd?
Grt,
Patrick
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Hoi Patrick,
Ik heb een oud voedingstrafootje van Philips gebruikt met 240VAC uitgangsspanning.
Er zit een oude selenium gelijkrichter achter en daarna twee parallel geschakelde elco's van 22uF. Vervolgens een smoorspoeltje en een elco van 100uF. Daarachter zitten twee weerstanden van 390 Ohm, voor elk kanaal één. Achter elke weerstand nóg een elco van 40uF (de helft van de dubbel elco die op het chassis staat.)
Het is dus een soort dubbel pi filter geworden.
De spanningen zijn niet exact gelijk aan de waarden die in het schema genoemd worden. Wat vooral belangrijk is, is dat de spanningen over de verschillende kathode weerstanden een beetje kloppen.
Het is een beetje het voordeel van een buizenschakeling; als die voedingsspanning 10% afwijkt, dan doet de schakeling het nog prima. Alleen de ruststromen varieren een beetje.
Ik heb een oud voedingstrafootje van Philips gebruikt met 240VAC uitgangsspanning.
Er zit een oude selenium gelijkrichter achter en daarna twee parallel geschakelde elco's van 22uF. Vervolgens een smoorspoeltje en een elco van 100uF. Daarachter zitten twee weerstanden van 390 Ohm, voor elk kanaal één. Achter elke weerstand nóg een elco van 40uF (de helft van de dubbel elco die op het chassis staat.)
Het is dus een soort dubbel pi filter geworden.
De spanningen zijn niet exact gelijk aan de waarden die in het schema genoemd worden. Wat vooral belangrijk is, is dat de spanningen over de verschillende kathode weerstanden een beetje kloppen.
Het is een beetje het voordeel van een buizenschakeling; als die voedingsspanning 10% afwijkt, dan doet de schakeling het nog prima. Alleen de ruststromen varieren een beetje.
Robert,
Ik wacht nog op een nieuwe trafo voor mijn SE ECL86 versterker en dan kan de trafo die ik nu gebruik weer terug naar de 6N1P OTL.
Dan zal ik ook eens kijken om de voeding wat aan te passen. Een smoorspoel had ik ook toegevoegd. Verder komt hij redelijk overeen met die van jou, behalve de dubbele laatste elko.
Welke hoofdtelefoon gebruik je eigenlijk? Ik heb een oude AKG K300, maar wil ooit nog eens een Sennheiser of Grado aanschaffen.
Ik heb de versterker trouwens ook een tijdje als voorversterker gebruikt, werkt wel aardig.
Succes met het afbouwen
Ik wacht nog op een nieuwe trafo voor mijn SE ECL86 versterker en dan kan de trafo die ik nu gebruik weer terug naar de 6N1P OTL.
Dan zal ik ook eens kijken om de voeding wat aan te passen. Een smoorspoel had ik ook toegevoegd. Verder komt hij redelijk overeen met die van jou, behalve de dubbele laatste elko.
Welke hoofdtelefoon gebruik je eigenlijk? Ik heb een oude AKG K300, maar wil ooit nog eens een Sennheiser of Grado aanschaffen.
Ik heb de versterker trouwens ook een tijdje als voorversterker gebruikt, werkt wel aardig.
Succes met het afbouwen
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Ik heb een heel oude (25 jaar?) Sony MDR-S30 die nodig aan vervanging toe is.
De kussentjes zijn helemaal verteerd en er valt weinig aan open te maken zonder de boel te slopen.
Ik heb gekeken naar een Sennheiser HD 457, die zijn niet zo heel duur en klinken in de winkel erg goed.
Wat ik nog wil doen is de gelijkrichter voor de gloei vervangen door Schottky diodes. Dan kom ik denk ik nét wel aan de 6,3 Volt DC. Nu nog net ff te weinig.
De kussentjes zijn helemaal verteerd en er valt weinig aan open te maken zonder de boel te slopen.
Ik heb gekeken naar een Sennheiser HD 457, die zijn niet zo heel duur en klinken in de winkel erg goed.
Wat ik nog wil doen is de gelijkrichter voor de gloei vervangen door Schottky diodes. Dan kom ik denk ik nét wel aan de 6,3 Volt DC. Nu nog net ff te weinig.
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Tsja, die nieuwe koptelefoon moet er bij mij ook nog eens komen.
Leuke site heb je trouwens, Patrick. Bij één van je versterkerprojecten doen alleen de plaatjes het niet meer.
Die schemaatjes met de ECL86 zijn inderdaad super. Ik heb ook weleens zoiets gebouwd. Klinkt heel goed.
Hoe bevallen de TQWT's met de Philips luidsprekers?
Leuke site heb je trouwens, Patrick. Bij één van je versterkerprojecten doen alleen de plaatjes het niet meer.
Die schemaatjes met de ECL86 zijn inderdaad super. Ik heb ook weleens zoiets gebouwd. Klinkt heel goed.
Hoe bevallen de TQWT's met de Philips luidsprekers?
Robert,
De site is helaas niet meer helemaal uptodate.
De TQWT's leven al lang niet meer, dat wil zeggen de kasten heb ik verzaagd en de 9710 zitten nu vielig opgeborgen. Het was een leuk project, maar mijn oren werden wel erg moe als je er langer naar luisterde.
De ECL86's spelen nu in een andere configuratie (twee monoblokjes met aparte voeding).
Ik zal binnenkort het een en ander weer eens bijwerken.
Grt,
Patrick
De site is helaas niet meer helemaal uptodate.
De TQWT's leven al lang niet meer, dat wil zeggen de kasten heb ik verzaagd en de 9710 zitten nu vielig opgeborgen. Het was een leuk project, maar mijn oren werden wel erg moe als je er langer naar luisterde.
De ECL86's spelen nu in een andere configuratie (twee monoblokjes met aparte voeding).
Ik zal binnenkort het een en ander weer eens bijwerken.
Grt,
Patrick
