goedkoop tweakje voor cd spelers?

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
anonamemouse

goedkoop tweakje voor cd spelers?

Bericht door anonamemouse »

ik was een beetje aan het rondklikken op hifi.nl en kwam daar het volgende idee tegen een 75 Ohm afsluitplug voor cd spelers.

Afbeelding

aangezien dit een van de weinige dingen op die site is die niet meteen een arm en een stuk been kost leek het me wel een interessante om eens te proberen. ik vroeg me alleen af of dit een gevalletje "baat het niet; schaad het niet" is... het lijkt me niet zo tof als ik dat ding in mijn cd slikker steek en alles doet "plop".

wellicht dat een van de meer technisch onderlegde mensen hier wat gedachten over kan uiten?
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Ik heb ook zo'n ding aan mijn cd-speler... in mijn oren maakt het geen verschil.

Binnenkort kan het er weer af, want dan komt de DAC aan de digitale uitgang. Deze afsluitweerstand is bedoeld om de -ongebruikte- digitale uitgang af te sluiten met de juiste afsluitweerstand.

Niet gebruiken om ongebruikte analoge uitgangen af te sluiten !! Daarvoor is de impedantie (weerstand) veel te laag.
richard

Bericht door richard »

Er zijn trouwens ook weerstanden van 75 Ohm voor dit doel.
anonamemouse

ik denk dat ik het gewoon maar eens ga proberen. voor die paar centen kan ik me geen buil vallen denk ik.
is er nog een speciaal type weerstand dat wat nauwkeuriger is dan de gemiddelde?
richard schreef:
Er zijn trouwens ook weerstanden van 75 Ohm voor dit doel.
het leek me eigenlijk een soort van logisch dat 2 x een 150 ohm weerstand in parallel nauwkeuriger is dan 1 x een 75 ohm. maar dat is een stuk lastiger in een rca plug te solderen.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

anonamemouse schreef:
het leek me eigenlijk een soort van logisch dat 2 x een 150 ohm weerstand in parallel nauwkeuriger is dan 1 x een 75 ohm. maar dat is een stuk lastiger in een rca plug te solderen.
Ehm nou je hebt weerstanden van 1% of minder, das goed genoeg :wink:
En 75ohm is prima te koop.

Überhaupt hoeft het niet nauwkeuriger, als je beide weerstanden al verschrikkelijk onnauwkeuriger zijn. Het resultaat misschien enkel nog beroerder worden.
Laatst gewijzigd door b_force op vr 11 jul 2008, 22:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

anonamemouse schreef:
Ander voordeel is nog dat 150 Ohm een standaard waarde is in de E-12 reeks. Makkelijk aan te komen dus.
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

b_force schreef:
anonamemouse schreef:
Ehm nou je hebt weerstanden van 1% of minder, das goed genoeg :wink:

Überhaupt hoeft het niet nauwkeuriger, als je beide weerstand al verschrikkelijk onnauwkeuriger zijn. Het resultaat kan enkel nog beroerder worden.
Hoe kunnen 2 parallell geschakelde weerstanden onnauwkeuriger worden dan de grootste afwijking bij een van de twee?
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Onzin, feitelijk met hoofdletters, zit in dezelfde categorie als stukken kurk op je luidsprekers plakken of met viltstift je CD's te lijf gaan.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

SSassen schreef:
Onzin, feitelijk met hoofdletters, zit in dezelfde categorie als stukken kurk op je luidsprekers plakken of met viltstift je CD's te lijf gaan.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Zo'n gevoel heb ik er ook bij. Ik heb het weleens uitgeprobeerd en geprobeerd een verschil te horen met het insteken en uithalen van de plug... geen verschil dus. En dan is zelfs een euro nog weggegooid geld.
anonamemouse

RobertD schreef:
Ik heb het weleens uitgeprobeerd en geprobeerd een verschil te horen met het insteken en uithalen van de plug... geen verschil dus. En dan is zelfs een euro nog weggegooid geld.
maarrr... heb jij wel het door grobbebollen gefabriceerde model? IK heb het dus over het bij volle maan gemaakte model, niet het standaard middernacht type.
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

anonamemouse schreef:
RobertD schreef:
Ik heb het weleens uitgeprobeerd en geprobeerd een verschil te horen met het insteken en uithalen van de plug... geen verschil dus. En dan is zelfs een euro nog weggegooid geld.
maarrr... heb jij wel het door grobbebollen gefabriceerde model? IK heb het dus over het bij volle maan gemaakte model, niet het standaard middernacht type.
Ik heb het testen zelfs gedaan bij volle maan en met avondrood... maakte geen verschil.
Ook 's morgens vroeg in een week waarin geen dinsdag voorkomt.... geen verschil.
Zelfs nog van pandaharen gemaakte weerstanden gedrenkt in levertraan geprobeerd... geen verschil.

Later maar eens een paar buizen in de uitgang van mijn speler gezet: Een wereld van verschil !!!
Plaats reactie