oversized cirkelzaag oid

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

oversized cirkelzaag oid

Bericht door Paul »

Ik ben ' flink' opgeschoten met de open baffles; zie foto

Enig probleem is echter dat de bodem niet 100% vlak is, en ik de speaker toch op een voetje wil plaatsen voor wat stabiliteit.

De speaker wordt dan eigenlik iets te hoog de vraag is dus hoe zaag ik netjes en erg recht zo'n 5 cm van de onderkant van deze speaerk af? Dit geheel is dus zo'n 12 cm dik en iets meer dan 30 breed.

(handzaag mbv alu profiel oid is allerlaatste optie :wink: )
Bijlagen
speaker.JPG
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

met en profi zaagtafelte is dit ean lachertje :)

anders.. 2 latje boven en onder, en met de handzaag gelijk zagen ?
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

cirkelzaag met geleider :wink:
ik zal eens kijken of de zaag van tino zo diep kan zagen(gelijk een extra reden om hierheen te komen)
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

@Niels, ik heb geen profizaagtafel, en zie laatste regel van m'n post :wink:

@Dre, ze zijn 11,4 cm dik :!:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

Dre, ze zijn 11,4 cm dik
dat red ik niet een met de zaagtafel :shock:
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Zat daar ook nog lood tussen? In dat geval, informeer eens naar een nieuw zaagblad 8)

Ik denk dat je met de handzaag het beste af bent, of met een handcirkelzaag vanaf twee zijden zagen?

Jan
Martijn v
Berichten: 258
Lid geworden op: do 09 sep 2004, 20:24
Locatie: Omgeving Tilburg

Bericht door Martijn v »

Mischien iemand met een lintzaag zoeken?
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Als ik dat had zou ik zorgen dat de baffle contact maakt met de vier hoeken. Het midden dus wegschuren, tot je dat hebt. Dan bruislijm gebruiken en de randspleet opvullen met plamuur.

Als je nog gaat bracen is dat sterk genoeg en anders van onder de voetplaat 4 gigantische bouten, schroeven naar boven de baffle inschroeven.

En anders toch op zoek gaan naar een giga zaagblad! Of in twee keer doorzagen, dus eerst voor 6cm en dan achter 6 cm.

Volgens mij is dat ook met een bandschuurmachine heel erg vlak te krijgen.

optie 4: de baffle 5 cm verzinken in de bodemplaat!
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

Wowly schreef:
Zat daar ook nog lood tussen? In dat geval, informeer eens naar een nieuw zaagblad 8)

Ik denk dat je met de handzaag het beste af bent, of met een handcirkelzaag vanaf twee zijden zagen?

Jan
nope, alleen hout hout en hout

@Dre das zonde, lintzaag lijkt me niet ideaal om het erg vlak te krijgen

@Montana, er komt geen bracing meer achter, de reden dat ik wil afzagen is dat zowel op de hoogte als vlakheid niets aan te merken is, afzagen lijkt me de enige manier om dit perfect te doen...

Heb er al wat nachtjes over wakker gelegen



T gaat spierpijn worden met handzaag vrees ik :roll:
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

tis maar voor twee kasten, je zult zien dat met een scherpe zaag je zo klaar bent. Even met de schaaf eroverheen en klaar ben je. Niet van wakker liggen!

Jan
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

Klopt, 't valt wel mee qua zagen, 't schuine stuk aan de achterkant was ook zo weg Vind het eerder spannend om het perfect recht te krijgen met de handzaag :wink:
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Het ziet er al wel zeer strak uit! 8)
Juriaan
Ook commercieel actief
Berichten: 46
Lid geworden op: di 03 jun 2008, 11:27
Locatie: Schinveld

Bericht door Juriaan »

plaat zagen met een mooi passend gat om de onderkant van de OB in te laten vallen of beter 1 cm meer ....aan bijde kanten twee latjes evenwijdig monteren en op de bovenfrees ook en vlakken maar :wink:
markje
Berichten: 995
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 14:49

Bericht door markje »

12cm? Mijn cirkelzaag (nog niets bijzonders) gaat 55mm, dan hou 1 cm over, daar zou ik de handzaag langszetten of de bovenfrees een keer langstrekken (iets infrezen dus). Dus ga er maar van uit dat de wat grotere cirklezagen dieper gaan dan 6cm.

Ik zou zowieso eens informeren bij de bouwmarkt die het hout heeft gezaagd: misschien kan dat apparaat 12cm ineens zagen. Anders gewoon andere bedrijven (houthandels/houtbewerking/meubelmakers) en kijken of die iets hebben.


Groeten Mark
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Een zaagblad met een diameter van 255 mm heeft meestal een capaciteit rond 8cm, dus bij dubbelzijdig zagen hoeft daar geen handzaag meer aan te pas te komen. Wil je in 1x de volle dikte zagen, dan zal je op zoek moeten gaan naar een zaagtafel waar een blad van minimaal 450mm in zit. Afhankelijk van de machine haal je daar zo'n 16cm mee. Je komt dan echter al snel bij een zagerij uit, of met veel geluk bij een goed uitgeruste hobbieïst of bouwtimmerman.

Volgens mij heb ik nog ergens een stapel 500 en 600mm zaagbladen liggen, dus als je je fiets wilt ombouwen zijn er nog meer mogelijkheden... :twisted:
PN
Berichten: 86
Lid geworden op: wo 21 jun 2006, 14:49
Locatie: Waddinxveen

Bericht door PN »

Ik zou eerst een houthandel in de buurt bellen of zij het kunnen(willen) zagen (wel er altijd bij zeggen dat het uitsluitend hout(MDF) is, mijn ervaring is dat ze daar erg op gesteld zijn.) Mogelijk vragen ze wel een kleine vergoeding, maar mijn lokale houthandel doet er nooit moeilijk over (vaste klant :D)

Eventueel kan het bij een vriend van mij, hij heeft een grote lintzaag staan, daarna even over de vlakbank........
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

Gewoon met een bovenfrees, monteer twee geleiders ( lees alu profielen ) parrallel aan het vlak, monteer je bovenfrees op een groot genoegen houten plank die op de geleiders valt en frezen maar.

Ik doe dit zo ook voor facetten, en doordat ik al een cirkelmal ding heb is dit voor mij een makkie.

mvg Rudy
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

Rudy schreef:
Gewoon met een bovenfrees, monteer twee geleiders ( lees alu profielen ) parrallel aan het vlak, monteer je bovenfrees op een groot genoegen houten plank die op de geleiders valt en frezen maar.

Ik doe dit zo ook voor facetten, en doordat ik al een cirkelmal ding heb is dit voor mij een makkie.

mvg Rudy
Met deze optie als backup ben ik vanmiddag met een nieuwe handzaag aan het zagen gegaan...

Speaker 1 beetje scheef, speaker 2 vlekkeloos!! kortom mission accomplished :D
Plaats reactie