Pagina 1 van 22
Concave Mk2
Geplaatst: ma 23 jun 2008, 22:12
door asterduc
Wat een normaal speakerprojectje voor RobertJan moest worden is uiteindelijk uitgegroeid tot een leerschool voor mezelf en een niet onaardig eindproduct. Dit resultaat is ontstaan uit de geweldige input van vele ZBA leden.
De bedoeling van de Concave Mk2 is om de Concave nogmaals te bouwen, ditmaal echter met een paar kleine aanpassingen die het bouwen eenvoudiger en reproduceerbaarder moeten maken. Tevens zou het mooi meegenomen zijn als hij de Concave op vlak van klank en afwerking nog zou overtreffen.
Om het geheel overzichtelijk te houden start ik het topic reeds met 15 postings. Elke posting krijgt een specifieke inhoud die in de loop van het project up-to-date zal worden gehouden.
Ed.
Geplaatst: ma 23 jun 2008, 22:12
door asterduc
Concept
dynamische speaker met een hoog rendement.
- meerdere baswoofers met variabele afstelling (correctie room gain)
- zacht maar levendig vocaal gebied, gebruikmakend van speciale kastvorm
- middelgrote floorstander met ronde vormen
- relatief eenvoudig na te bouwen (op voorwaarde dat onderdelen beschikbaar zijn)
- highend allures
- gebruik van betaalbare topmaterialen
Geplaatst: ma 23 jun 2008, 22:13
door asterduc
Kastvorm
update 12/07/2008
Geplaatst: ma 23 jun 2008, 22:13
door asterduc
Geplaatst: ma 23 jun 2008, 22:14
door asterduc
Mid-behuizing
Geplaatst: ma 23 jun 2008, 22:14
door asterduc
Bas-behuizing
Concave 1: De Reflex woofer zorgt voor diepgang door lage F3 afstemming met passief membraan in een 50 liter kast.
De Closed woofer geeft eveneens bas maar zet net onder de 100 hz een zachte roll-off in ter compensatie van de 'room gain'. De kast is max 20 liter.
Bij de Concave Mk2 worden twee 10" drivers ingezet, elk in een gesloten kast. Bij de budgetversie worden drie 8" woofers gebruikt, eveneens in een gesloten kast.
Het laag wordt zfgesteld aan de hand van electrische correctie in het stuursignaal.
Om de staande golf in de diepte te minimaliseren worden 2 Helmholz kamers ingebouwd.
De laag sectie in de middentoner is een combinatie van tegenimpedantie (Sphere hoorn princiepe) en een gesloten TL pijp. De gezamelijke kastinhoud is 2 liter.
Geplaatst: ma 23 jun 2008, 22:15
door asterduc
Demping
Mid kast: Schapenwol in de beide hoorns
Baskasten: 2 interne helmholz resonatoren volledig gevuld met schapenwol (zie pagina 10)
Geplaatst: ma 23 jun 2008, 22:15
door asterduc
Tweeter locatie
Nog steeds op zoek naar de beste tweeter locatie om diffractie en driver alignment te optimaliseren
Geplaatst: ma 23 jun 2008, 22:16
door asterduc
Frontplaat
30mm dik.
Ingefreesd langs voor en achterzijde.
Geplaatst: ma 23 jun 2008, 22:17
door asterduc
Filter
Geplaatst: ma 23 jun 2008, 22:17
door asterduc
Constructie
De schijven bestaan deels uit volledig uitgefreesde volle schijven die de bracings vormen en deels uit losse zijstukken om plaatmateriaal te sparen.
De voorzijde wordt 2-zijdig ingefreesd en door middel van een tussenplaat met de kast verbonden
De achterzijde wordt hetzelfde uitgevoerd als de voorzijde en kan gedemonteerd worden om de bedrading te verbergen die van de drivers naar het filter loopt.
Geplaatst: ma 23 jun 2008, 22:17
door asterduc
Afwerking
De speakerkast bestaat eigenlijk uit 3 onafhankelijke delen.
- De kast zelf, opgebouwd uit op elkaar gelijmde schijven
- Het massieve frontpaneel dat tegen de kast komt
- Een coverplaat op de achterzijde van de kast
De kast zelf heeft geen hoeken, dat maakt het afwerkingsprocess eenvoudiger. Daardoor kan de kast gewoon met fineer, formica, leder of van gelijk welk ander buigzaam bekledingsmateriaal worden voorzien.
De frontplaat wordt uit één geheel gefreesd en kan tegen de kast worden aangelijmd nadat de individuele delen zijn afgewerkt
Het coverpaneel past over de achterzijde van de kast en is demontabel.
Geplaatst: ma 23 jun 2008, 22:17
door asterduc
gereserveerd
Geplaatst: ma 23 jun 2008, 22:21
door asterduc
Gereserveerd
Geplaatst: ma 23 jun 2008, 22:22
door asterduc
Gereserveerd
Geplaatst: ma 23 jun 2008, 22:35
door anonamemouse
*zucht*... weer 2000 posts lezen...
heel veel succes! ik hoop dat deze nog beter wordt als de mk1!
Geplaatst: ma 23 jun 2008, 22:40
door ray5150
Ik kan niks aanklikken ??
Geplaatst: ma 23 jun 2008, 22:56
door asterduc
anonamemouse schreef:*zucht*... weer 2000 posts lezen...
nee joh, gewoon steeds de eerste 15!
ray5150 schreef:Ik kan niks aanklikken ??
geduld is een mooie zaak!

Geplaatst: ma 23 jun 2008, 23:07
door audiomanics
asterduc schreef:geduld is een mooie zaak!

Ja, en dat is nou net wat we niet hebben!!
Zijn die dingen nou nog niet klaar en uit ge-evolueerd??
Schiet toch eens op man!!
Kees
Geplaatst: di 24 jun 2008, 8:01
door b_force
Blauwe lettertje kunnen we allemaal zetten, we wil PICS !!
Blijf je trouwens volledig bij dezelfde drivers, of ga je wat in voeren van de nieuwere Revelator serie ?
(die er waanzinnig uitzien en er goed presteren)
Geplaatst: di 24 jun 2008, 8:06
door asterduc
audiomanics schreef:
Ja, en dat is nou net wat we niet hebben!!
... en daardoor dan weer meer tijd om mij op de 'nieuwe' te concentreren
Maar met jouw hulp komt dat wel snel voor mekaar.
Note: Kees is mij nml door de geheimen van het 3D frezen aan het sluizen. Hieronder een eerste poging, onder 'zware en intensieve' begeleiding van Kees!
Geplaatst: di 24 jun 2008, 15:52
door CarloPJB
Geplaatst: di 24 jun 2008, 16:17
door WMC
Ik heb in mijn eerste en tweede jaar wel eens programma's moeten schrijven in Unigraphics voor het frezen van complexe vormen, zou jouw freesmachine ook met dit soort code overweg kunnen?
Als je dan ergens een backup (Unigraphics NX3) vandaan weet te halen heb ik voor je de handleidingen, die vallen in een paar middagen we door te werken.
Geplaatst: di 24 jun 2008, 18:11
door asterduc
WMC schreef:
Als je dan ergens een backup (Unigraphics NX3) vandaan weet te halen heb ik voor je de handleidingen, die vallen in een paar middagen we door te werken.
bedankt maar ik ga niet nog eens een ander programma leren!
Geplaatst: di 24 jun 2008, 18:11
door asterduc
CarloPJB schreef:Heel veel respect voor je doorzettingsvermogen!!!
neenee, voor Kees zijn doorzettingsvermogen. Die zit elke dag een handleiding op maat te schrijven
