Pagina 1 van 3

De JEM! - Slanke 3-weg met 4-units naar een ontwerp van Edo

Geplaatst: zo 15 jun 2008, 13:13
door ProXius
Hoi allemaal.
Het is nu definitief, dit topic is een vervolg op mijn vorige topic:
viewtopic.php?t=6511&highlight=

Volgende week gaat de bestelling de deur uit voor de JEM! (Jasper Mous, met de E van Edo ertussen. :lol: ) Ik weet het, een goedkope naam maar ik kon even niks beters bedenken.

Afbeelding

De JEM wordt een slanke zuilluidspreker van 16cm breed, 130cm hoog en 20cm diep. De basis is de 'Thesis' van Edo en het vernieuwde filter is dan ook geheel met Edo besproken. 8)

---

Het laag zal bestaan uit een kast van 15L met een 110mm basreflexpoort aan de achterzijde.
Hier komt 2x een Peerless HDS-134 Nomex in:
Afbeelding

De midden unit komt samen met de tweeter in een gesloten kast. De midden unit wordt een Peeless HDS-106 Nomex:
Afbeelding

Het hoog zal de Seas 27TDFC voor zijn rekening nemen:
Afbeelding

Dit allemaal komt dus in een mooie slanke kast die ik al ontworpen heb. Deze zal hoogglansrood worden afgewerkt.
8)
Afbeelding

(Overigens komt de uiteindelijke kast niet schuin te staan)

Het wordt voor mij dus best een aardige klus, maar met dank aan Edo gaat dit zeker goedkomen.

Ik wil straks ook het filter wel even plaatsen, maar dan ga ik eerst even toestemming vragen aan Edo. ;) (Komen in ieder geval Audyn caps in en spoelen met 1.4/1.6mm draaddikte)

Ik houd jullie op de hoogte van de vorderingen en wil, zodra de bouw gaat beginnen, dan ook zo veel mogelijk foto's maken.

Als laatste wil ik nog even Edo bedanken voor al zijn hulp tot nu toe!
Jasper

Geplaatst: zo 15 jun 2008, 13:56
door voodooless
Strak :D

Zo te zien worden de kasten groter dan de ruimte die je nodig hebt voor de units, of lijkt dat maar zo? Ik kan me herinneren dat de Thesis een best wel compact en ontwerpje is namelijk.

Geplaatst: zo 15 jun 2008, 14:22
door ProXius
Klopt helemaal. Toch valt het nog mee omdat hij maar 20cm diep is.
Overigens moet het onderste gedeelte behoorlijk verzwaard worden. Dit omdat er een lieve golden retriever door de huiskamer 'sjeest' :D

Geplaatst: zo 15 jun 2008, 19:52
door ProXius
Zo, toestemming van Edo om het filter te plaatsen. :)

Dit gaat het dus worden:
Afbeelding

Gewoon met Audyn MKP-QS caps en 1.4mm spoelen.

Geplaatst: zo 15 jun 2008, 20:04
door dre
voor het geld van de mkp-qs kun je bij clarity cap een stuk beter boodschappen doen :wink:

Geplaatst: zo 15 jun 2008, 20:23
door ProXius
Ok, dat klinkt zeker interessant!
Ik zou nu 153,20 euro kwijt zijn aan het gehele filter voor 2 kasten.

Edit: Ik heb even een mail gestuurd naar Caps&Coils :)

Geplaatst: zo 15 jun 2008, 21:33
door Roland
Hoi,

Dank je. Je hebt een antwoord terug. Mooie speakers. Ik zou ze toch wat naar achter laten hellen voor de mooi.

@Edo wil je me vertellen welke totale rdc je voor de spoelen genomen hebt om de BR af te stemmen? Zo laag mogelijk? Wegens twee woofers parallel?

Groet Roland

Geplaatst: zo 15 jun 2008, 22:08
door Edo
Roland schreef:
@Edo wil je me vertellen welke totale rdc je voor de spoelen genomen hebt om de BR af te stemmen? Zo laag mogelijk? Wegens twee woofers parallel?

Groet Roland
Hoi Roland,

Ik heb je net een mail gestuurd met uitleg... :)
Vanwege het seriefilter best lage Rdc, de 270uH voor het mid kan wat hogere Rdc hebben.

Groet,
Edo

Geplaatst: di 17 jun 2008, 15:38
door ProXius
Dankzij Edo en Roland hebben we alle filteronderdelen nu definitief voor mekaar. :D

2 x ClarityCap APW15uJ160V --- 15.0 uF
2 x ClarityCap APW22uJ160V --- 22.0 uF
4 x ClarityCap APW47uJ160V --- 47.0 uF
2 x ClarityCap APW2u7J160V --- 2.70 uF
6 x Vishay mkp 1837 --- 0.01 uF
2 x Jantzen Audio wirecoil 1.40mm --- 0.22 mH
2 x Jantzen Audio kernspoel 1.40mm --- 1.80 mH
2 x Jantzen Audio wirecoil 1.40 mm --- 0.68 mH
2 x Jantzen Audio wirecoil 1.00 mm --- 0.27 mH
1 x paar Mox 5 Watt M5W3.30R --- 3.30 Ohm
1 x paar Mox 5 Watt M5W18.0R --- 18.0 Ohm

Nogmaals mijn dank aan Roland en Edo voor de hulp.

Geplaatst: di 17 jun 2008, 21:10
door audioot
dit volg ik zeker
een zeer tof logo toch?mooi strak zoals de speakers?
heb persoonlijk ook goede ervaring met clarity
mvg
audioot

Geplaatst: wo 25 jun 2008, 17:27
door ProXius
Nou, weer even een update :D
Alle spullen zijn gehaald bij de gamma.
De speakeronderdelen staan in bestelling en ook het filter staat in bestelling. 8)

Geplaatst: vr 27 jun 2008, 13:48
door ProXius
De foto's spreken voor zich denk ik. :D

Geplaatst: vr 27 jun 2008, 14:28
door Onne
Wow, netjes hoor!!! Heb ook 4 Nomex 134's besteld voor mijn speakers.
Prachtige drivers om te zien,

Gr Onno

Geplaatst: vr 27 jun 2008, 14:37
door Wowly
idd, een mooie batterij drivers!!!

Krijg zelf zelfbouwjeuk als ik het zo zie!

Jan

Geplaatst: vr 27 jun 2008, 14:52
door fgroen
Ziet er inderdaad uit om te smullen... Jem Jem!
Wowly schreef:
Krijg zelf zelfbouwjeuk als ik het zo zie!
Niet krabben maar bouwen... :wink:

Geplaatst: vr 04 jul 2008, 19:11
door ProXius
Sorry voor het 'lange' wachten ;) Er is nog niet heel veel gedaan, maar wel al een stapje verder!

Geplaatst: di 08 jul 2008, 21:43
door Henkjan
ff over de naam.... kijk eens hier

Geplaatst: wo 09 jul 2008, 14:15
door ProXius
Hè bah. :( Hebben ze mijn naam afgepakt. :lol: :lol:

Nu zal ik iets anders moeten bedenken.... maar wat....
Suggesties? :)

Geplaatst: wo 09 jul 2008, 14:17
door Edo
jemming ?

Geplaatst: wo 09 jul 2008, 23:26
door teacher
slanted gems :)

Geplaatst: zo 13 jul 2008, 16:14
door ProXius
Sorry voor het trage updaten, heb het moment erg druk met werk!
Inmiddels zijn we weer wat verder, de filter onderdelen zijn binnen, (bedankt Roland!) de kasten zitten weer wat verder in elkaar en de gaten voor de drivers zijn in de voorpanelen gemaakt. 8)

Bij gebrek aan een betere naam heb ik er nog maar even JEM op staan :)

Geplaatst: za 16 aug 2008, 18:29
door ProXius
Okai, okai, het heeft weer even mogen duren...
Ik was erg druk met werk en... vakantie. :lol: :oops:

Inmiddels zijn we een aantal mooie stappen verder!

- Het filter zit zo goed als geheel in elkaar.
- Alle dempingsmaterialen zitten in de kast.

Ja, het begint nu langzaam toch te komen, daarom zijn we vandaag naar 'Klank en Beeld' gegaan in Wageningen.

Wauw, we hebben -naar mijn mening- toch wel iets moois in bestelling staan waar ik stiekem een beetje jaloers op ben. :D

Het wordt het volgende:

- Rega Mira 3 versterker.
- Rega Apollo 3 CD-speler.
- Rega Radio 3 tuner.
- Van Den Hull "Jubilee Hybrid" Analoge interlink.

De set mooi in het zwart, ik ben in ieder geval benieuwd.
We hebben het mogen beluisteren op een kleine 2-weg AudioVector en dat klonk toch al waanzinnig!

Tsja, ik moet nu maar snel gaan bouwen. :lol:

Geplaatst: za 16 aug 2008, 19:10
door Wowly
Rega apollo is een van de betere spelers ongeacht prijsklasse....

Wowly

Geplaatst: do 18 sep 2008, 15:18
door fluppie
Nog vorderingen in je project ? Ben benieuwd naar het eindresultaat :).

Geplaatst: vr 19 sep 2008, 9:03
door ProXius
:lol:
Ja, sorry voor het niet updaten!
Heel erg druk met school en werk, maaaar we zijn in middels een hele stoot verder ;)

Verschillende delen staan al in de lak, filters zijn gemonteerd, etc.
Ik zal in het weekend eens even kijken of ik ergens foto's van kan maken.

:)