Hulp gezocht: Filtercomponenten middentoner

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Pascal-Janssen

Hulp gezocht: Filtercomponenten middentoner

Bericht door Pascal-Janssen »

Ik heb hulp nodig bij de filtercomponenten voor mijn middentoner. Ik zou niet weten welke waardes ik voor de spoel en condensator en of weerstand voor mijn middentoner moet gebruiken het staat ook niet in de datasheet. Bij de hogetoner heb ik een condensator van 2,2uF in serie gezet en een spoel van 0,39mH parallell zoals in de datasheet van de hogetoner staat. De bassspeaker is Afgefiltert op 500Hz met een spoel van 3,9mH in serie en een condensator van 47uF paralel. Zouden jullie mij kunnen helpen met het vinden van de componentenwaardes voor mijn middentoner? Als ik op internet zoek vind ik nergens een filterschema wat bij mijn middentoner hoort. Ik heb ook al vershillende crossover calculators gezocht op internet maark word daar niet wijs uit wat ik daar bij allemaal moet invullen. Ik zou het erg fijn vinden als iemand mij hiermee kan helpen.

HOGETONER:

Afbeelding

Analogis BHT 1008/-08:

Nom./muziekverm. 100W
Frequentiebereik Hz 1200 - 23000
Gem. kar. geluidsniveau dB 90
Resonantiefrequentie Hz 1150
Diam. magneet mm 72
Afm. korf mm 104
Diam. bev. mm 92,5
Diam. klankbord mm 80,8
Bouwhoogte mm 30,2
Nettogewicht g 570
Impedantie Ω 8 Ω

Datasheet:

http://www2.produktinfo.conrad.com/date ... T-1008.pdf

MIDDETONER:

Afbeelding

Visaton M10/8

Nom.-/muz.belastbaarh. W 80/100*
Frequentiebereik kHz 0,45-13
Gem. karakt.geluidsniveau dB 90
Resonantiefrequentie Hz 700
Magneet-Ø (mm) 60
Korf-afm. (mm) 102x102
Ø bevestigingsgaten (mm) 117
Ø geluidswandopening (mm) 94
Hoogte (mm) 41
Gewicht netto g. 330
* via frequentiefilter 12 dB/oct.
// v.a. 800 Hz
Impedantie Ω 8 Ω

Datasheet:

http://www.produktinfo.conrad.com/daten ... 0_8Ohm.pdf

Met vriendelijke groeten,

Pascal Janssen
richard

Bericht door richard »

Tja, zo werkt het niet. Een goed klinkende luidspreker is geen verzameling van willekeurig gekozen luidsprekers met filtercomponenten uit een schema.

Past de middentoner wel bij de woofer? Welk rendement heeft de woofer? De woofer filter je bij 500 Hz en deze middentoner heeft een resonantiefrequentie van 700 Hz en zal waarschijnlijk pas bij zo'n 1000 - 1500 Hz inzetbaar zijn. Sluit de tweeter wel aan bij de middentoner?

Een filter kun je berekenen maar een goed filter ontstaat na metingen en de nodige simulaties en luisterproeven. Daarvoor moet je de nodige kennis hebben maar je moet er ook de nodige tijd in investeren. Er zijn kant-en-klare luidsprekerfilters maar meestal leveren die niet het gewenste resultaat.

Als het je eerste luidspreker is probeer dan een voorbeeld te vinden waarin deze luidsprekers zijn gebruikt en bouw dat na. Van daar uit kun je experimenteren met andere componenten of andere onderdelen. Het geluid kan dan verbeteren of verslechteren, in het eerste geval is dat mooi, in het tweede geval moet je verder experimenteren.

Maar waarschijnlijk kun je voor een eerste project het beste een beproeft ontwerp nabouwen, op dit forum zitten ervaren ontwerpers die goedklinkende ontwerpen op hun website hebben staan. Er zijn ook winkels als Speaker&Co, Speakerland of Remo waar je bouwpaketten vooraf kan beluisteren voor je ze koopt.
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”