Lood aan binnenkant van de speakerkast

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
fireman
Berichten: 592
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 8:52
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Lood aan binnenkant van de speakerkast

Bericht door fireman »

Heeft lood, naast het verzwaren van de kast, nog een andere functie in de speakerbouw?

Ik vroeg me af of het de magnetische straling afschermd. En Beïnvloed het niet de magnetische werking op het geluid? (begrijp je wat ik bedoel)

Ik wil nl 1 of 2mm dik lood aan de binnenkant van mijn speakers plakken/timmeren. Om af te schermen en doder maken van mijn kast.

En is het wijs om het filter op een lood ondergrond cq omgeving te plaatsen?
b2
Berichten: 34
Lid geworden op: vr 22 okt 2004, 15:46
Locatie: Mol / Belgie

Bericht door b2 »

Lood schermt geen magnetisme af. De magnetische veldlijnen gaan er gewoon los door.

Als je wilt afschermen voor magnetisme kan je beter ijzer gebruiken. Of nog beter Mu-metaal.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Je kunt wel je voorraad plutonium in de luidspreker bewaren.

Zelf heb ik een constructie gemaakt van MDF-vilt-lood-vilt. Dit dempt ook behoorlijk en heeft als voordeel dat de trillingen in de kast niet via het lood aan de buitenwand wordt doorgegeven.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Ik wil nl 1 of 2mm dik lood aan de binnenkant van mijn speakers plakken/timmeren. Om af te schermen en doder maken van mijn kast.
Om je kast "dood" te maken heb je meer aan loodbitumen van 5 mm dik. 1 mm (of 2mm) loodflap maakt de kast wel "lood"zwaar, maar draagt niet veel bij aan eventuele resonanties van je panelen.
In m'n Isis is het wel gebruikt, maar tussen twee materialen in, MDF / rubberachtige lijmlaag / lood / rubberachtige lijmlaag / multiplex / ondertapijt. Totaal 52 mm dik. Da's dood.(en zwaar) en misschien beetje overdone, maar goed...
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

b2 schreef:
Lood schermt geen magnetisme af. De magnetische veldlijnen gaan er gewoon los door.

Als je wilt afschermen voor magnetisme kan je beter ijzer gebruiken. Of nog beter Mu-metaal.
Alles wat elektrisch geleid buigd magnetisme ( fluxvelden ) af, hierbij dus wel nuttig, enkel moet het dan je hele kast rond zijn en verbonden zijn met elkaar.

Maar idd Mu-metaal is beter.

/edit
tis buigen en niet beugen
/edit

Groetjes
Rudy
Laatst gewijzigd door Rudy op wo 16 mar 2005, 22:20, 1 keer totaal gewijzigd.
fireman
Berichten: 592
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 8:52
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door fireman »

Thx tot nu toe. Lood is geen complete oplossing. Ik kijk dan wel voor wat dun plaatmateriaal bedekt met loodbitume en daarna wat tapijt er op. Lijkt me wel wat. Wand dikte nu is 25mm.

Heeft een bracing dan nog nut in een kast je van intern ca. 30 bij 30 bij 17cm?

zie de top kast in -> eVe II

Later meer over dit projectje. Doe het op het gemak :)
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik begrijp niet hoe Edo bij zijn bewering komt omtrent lood. Lood werkt beter als loodbitumen. Je kunt het uitstekend over het gehele oppervlak verlijmen met het MDF, de te gebruiken lijm is constructielijm van Pattex bijvoorbeeld (die bruine schuimlijm). Lood heeft een zeer lage eigenresonantie. Reflecteert dus ontzettend goed het geluid inwendig en voorkomt daarmee dat het MDF gaat trillen. De backwave en staande golven kunnen dus niet de kast uit door het lood. Daarom wel belangrijk dat het gecombineerd wordt met een goede demping van Pritex bij basreflex en wol of BAF bij gesloten box.

Het zou wel het mooist zijn als je een manier vindt om het lood te bevestigen zonder dat het contact heeft met het MDF. Vaste verlijming met het MDF heeft als nadeel dat de eigenresonantie van de combinatie weer wordt verhoogd helaas. Die tip van Richard lijkt me dus heel nuttig.

Groet, Jeroen
Laatst gewijzigd door jeroen_d op wo 16 mar 2005, 22:33, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

jeroen_d schreef:
Ik begrijp niet hoe Edo bij zijn bewering komt omtrent lood. Lood werkt beter als loodbitumen. Je kunt het uitstekend over het gehele oppervlak verlijmen met het MDF, de te gebruiken lijm is constructielijm van Pattex bijvoorbeeld (die bruine schuimlijm). Lood heeft een zeer lage eigenresonantie. Reflecteert dus ontzettend goed het geluid inwendig en voorkomt daarmee dat het MDF gaat trillen. De backwave en staande golven kunnen dus niet de kast uit door het lood. Daarom wel belangrijk dat het gecombineerd wordt met een goede demping van Pritex bij basreflex en wol of BAF bij gesloten box.

Groet, Jeroen
Tsja, ik kom erbij door wat testen gedaan te hebben (tijd geleden) met MDF/lood, MDF/loodbitumen en MDF/oude tapijttegels.
Mij is toen opgevallen dat de MDF/loodlap (van ~1mm, gamma spul) veel minder goed werkte dan de loodbitumen. Vandaar mijn antwoord.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Hangt ervan af hoe je hebt getest. Bedenk dat het lood reflecteert. Dus als je op het MDF klopt, zal je meer tok geluid hebben dan bij loodbitumen. Loodbitumen maakt de tok dof. Maar het lood houdt het geluid veel beter binnen de kast. Het loodbitumen is meer geschikt om de trilling van het MDF te dempen. Maar dat kan als nadeel hebben dat de trilling weliswaar doffer klinkt, maar niet persé korter duurt.

Daarom lijkt me dat idee van Richard zo mooi. Het vilt dempt de trilling, die onvermijdelijk toch ontstaat, vooral ook van de driver die zelf aan het trillen is en dit op de buitenkant van de kast overbrengt. Hier doet het lood weinig aan. Maar vilt of wellicht toch loodbitumen kan dat dan weer beter dempen. Dus misschien is het ook wel een goed idee om het MDF te bekleden met bitumen en daarop weer dat loodlaagje te plakken. Wordt een zwaar kastje.....

Groet, Jeroen
Laatst gewijzigd door jeroen_d op wo 16 mar 2005, 22:39, 1 keer totaal gewijzigd.
fireman
Berichten: 592
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 8:52
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door fireman »

Het ging dus idd om dat gamma ~ 1mm lood. Dat voor de rest dood maken lukt wel met bitume en tapijt.

maarre hoe zit het met de bacing? is dat echt nog nodig? zie vorig bericht van me.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Even een ideetje misschien.
Is dit geen leuk expitiment om eens te doen met microfoon en/of andere meetapparatuur? Beetje aanvulling op het materiaalonderzoek van Martin op de frontpage van zelfbouwaudio?
Lijkt me wel leuk om eens doen zoiets?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ga je gang! Zou graag eens iemand anders zien die ook aan het testen slaat!

Fireman, wat bracing betreft, altijd doen! Wat niet trilt hoeft ook niet gedempt te worden. De combinatie van maatregelen is een sterk concept. Wat vroeger wel eens werd gedaan, vooral bij monitorkasten die geen laag hoefden te geven, is juist dunne wandjes te maken met zwaar dempingsmateriaal erop. Om zo alle trillingen beneden 100 Hz te brengen en alles daarboven zeer snel uit te dempen. Maar later is men toch weer overgegaan om de kast gewoon zo sterk mogelijk te maken (bracing en dikke panelen) en de resterende trillingen te dempen. Lood wordt bijna alleen door de doe-het-zelver toegepast maar is wel nuttig dus.

Groetjes, Jeroen
b2
Berichten: 34
Lid geworden op: vr 22 okt 2004, 15:46
Locatie: Mol / Belgie

Bericht door b2 »

Rudy schreef:
Alles wat elektrisch geleid buigd magnetisme ( fluxvelden ) af, hierbij dus wel nuttig, enkel moet het dan je hele kast rond zijn en verbonden zijn met elkaar.
Inderdaad, ik heb het juist uitgetest met een stuk aluminium.
Magneet gemeten op 2mm afstand zonder aluminium = 190G.
Magneet gemeten door een plaat alu. van 2mm = 175G.
Magneet gemeten door een stalen plaat van +-0.5mm = 32G.

Een stuk mu-metaal vind ik niet direct. Dus dit resultaat moet ik schuldig blijiven.

En misschien dat als het aluminium een gesloten kooi was het inderdaad veel beter zou zijn. Maar dit kan ik ook niet direct nameten. (Bij gebrek aan een aluminium of loden kooi)
Er is dus een reductie.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Rudy schreef:
Alles wat elektrisch geleid buigd magnetisme ( fluxvelden ) af, hierbij dus wel nuttig, enkel moet het dan je hele kast rond zijn en verbonden zijn met elkaar.

Maar idd Mu-metaal is beter.

/edit
tis buigen en niet beugen
/edit

Groetjes
Rudy
??? Dat geldt alleen voor wisselende magnetische velden en is frequentie afhankelijk. Voor een statisch veld zoals van de magneet heb toch echt een magnetisch geleidend materiaal nodig als ijzer of nikkel. Mu-metaal is een (nogal prijzige) ijzer-nikkel legering die ook nog een speciale warmte behandeling heeft ondergaan.
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

Alles waar een magneet op blijft plakken is bruikbaar ....

Dat geld voor alle materialen, alleen niet allemaal even goed, zo goed als tegengesteld evenredig met de elektrische geleiding.

Groetjes
Rudy
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Rudy schreef:
Alles waar een magneet op blijft plakken is bruikbaar ....

Dat geld voor alle materialen, alleen niet allemaal even goed, zo goed als tegengesteld evenredig met de elektrische geleiding.

Groetjes
Rudy
Ja zeg zo is met een bus Bisonkit bij de hand zilver wel geschikt ja :lol: maar er zijn toch maar erg weinig materialen waar een magneet door het magnetisme op/aan blijft plakken hoor. Probeer maat eens een zilveren ring aan een magneet te laten plakken ... Of bedoel je nou juist dat het juist zo min mogelijk elektrisch moet geleiden :-s Dan lijkt mij MDF ook prima.

Maar om bij het begin terug te komen, lood schermt niet magnetisch af en een magneet blijft daar niet aan plakken.
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

Ehm..

Alle metaalsoorten/legeringen die minder elektrisch geleiden zullen meer afschermen dan metaalsoorten die een goede geleiding hebben.

Maar zoals ik al gezegd heb, elk metaalsoort doet iets, in hoeverre het genoeg is laat ik aan hem over, en dit kan je héééééééél simpel uittesten, TV ....

Groetjes
Rudy
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Het ligt er maar aan wat je wil afschermen Rudy. Waar jij het eigenlijk over hebt is een zgn kooi van Faraday. Die is effectief bij elektromagnetische velden, voor een statisch magneetveld heb je er niets aan als je hem niet van een magnetisch geleidend materiaal maakt zoals ijzer of nikkel.
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

het woord "niets" is niet toepasselijk in die zin. Minder tot weinig afhankelijk van de metaal soort.

Wie dacht er aan kooi van faraday ?

Rudy
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Rudy schreef:
het woord "niets" is niet toepasselijk in die zin. Minder tot weinig afhankelijk van de metaal soort.
Dus als je maar dik genoeg aluminium gebruikt kun je daar prima je speaker magnetisch mee afschermen voor een centerspeaker onder de TV?
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

Wie spreekt er hier eigenlijk over alu, ikzelf heb dit nooit naar voren gebracht en zoals ik al zelf zij zijn er betere middelen, maar ja als je een kubieke meter alu onder je TV steekt zal het effekt hebben, buiten het feit dat ie een meter hoger staat en daarna 5 meter lager omdat ie door de grond is gegaan.

Rudy
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

forum madness ...
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Dat elk materiaal magnetisch geleidt, is al lang aangetoond door o.a. een kikker te laten zweven m.b.v. gigantische magneten. Maar om nou te zeggen dat een kilo biefstuk magnetisch geleidend is...

Heel extreem, en iedereen begrijpt dat je een luidspreker met een paar kilo biefstuk hooguit akoestisch isoleert, maar jongens... waar ligt in dit topic de grens? :?: :shock: [-o<
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Marp schreef:
Dat elk materiaal magnetisch geleidt, is al lang aangetoond door o.a. een kikker te laten zweven m.b.v. gigantische magneten. Maar om nou te zeggen dat een kilo biefstuk magnetisch geleidend is...
Zit wel veel ijzer in :P :lol: ;)
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

't lijkt wel vrijdagmiddag... :roll:

ging dit topic niet over lood op de wand van een kast?
Plaats reactie