Lood aan binnenkant van de speakerkast
Moderator: Beheerdersteam
Lood aan binnenkant van de speakerkast
Heeft lood, naast het verzwaren van de kast, nog een andere functie in de speakerbouw?
Ik vroeg me af of het de magnetische straling afschermd. En Beïnvloed het niet de magnetische werking op het geluid? (begrijp je wat ik bedoel)
Ik wil nl 1 of 2mm dik lood aan de binnenkant van mijn speakers plakken/timmeren. Om af te schermen en doder maken van mijn kast.
En is het wijs om het filter op een lood ondergrond cq omgeving te plaatsen?
Ik vroeg me af of het de magnetische straling afschermd. En Beïnvloed het niet de magnetische werking op het geluid? (begrijp je wat ik bedoel)
Ik wil nl 1 of 2mm dik lood aan de binnenkant van mijn speakers plakken/timmeren. Om af te schermen en doder maken van mijn kast.
En is het wijs om het filter op een lood ondergrond cq omgeving te plaatsen?
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
- Berichten: 4448
- Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Om je kast "dood" te maken heb je meer aan loodbitumen van 5 mm dik. 1 mm (of 2mm) loodflap maakt de kast wel "lood"zwaar, maar draagt niet veel bij aan eventuele resonanties van je panelen.Ik wil nl 1 of 2mm dik lood aan de binnenkant van mijn speakers plakken/timmeren. Om af te schermen en doder maken van mijn kast.
In m'n Isis is het wel gebruikt, maar tussen twee materialen in, MDF / rubberachtige lijmlaag / lood / rubberachtige lijmlaag / multiplex / ondertapijt. Totaal 52 mm dik. Da's dood.(en zwaar) en misschien beetje overdone, maar goed...
Alles wat elektrisch geleid buigd magnetisme ( fluxvelden ) af, hierbij dus wel nuttig, enkel moet het dan je hele kast rond zijn en verbonden zijn met elkaar.b2 schreef:Lood schermt geen magnetisme af. De magnetische veldlijnen gaan er gewoon los door.
Als je wilt afschermen voor magnetisme kan je beter ijzer gebruiken. Of nog beter Mu-metaal.
Maar idd Mu-metaal is beter.
/edit
tis buigen en niet beugen
/edit
Groetjes
Rudy
Laatst gewijzigd door Rudy op wo 16 mar 2005, 22:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Thx tot nu toe. Lood is geen complete oplossing. Ik kijk dan wel voor wat dun plaatmateriaal bedekt met loodbitume en daarna wat tapijt er op. Lijkt me wel wat. Wand dikte nu is 25mm.
Heeft een bracing dan nog nut in een kast je van intern ca. 30 bij 30 bij 17cm?
zie de top kast in -> eVe II
Later meer over dit projectje. Doe het op het gemak
Heeft een bracing dan nog nut in een kast je van intern ca. 30 bij 30 bij 17cm?
zie de top kast in -> eVe II
Later meer over dit projectje. Doe het op het gemak
Ik begrijp niet hoe Edo bij zijn bewering komt omtrent lood. Lood werkt beter als loodbitumen. Je kunt het uitstekend over het gehele oppervlak verlijmen met het MDF, de te gebruiken lijm is constructielijm van Pattex bijvoorbeeld (die bruine schuimlijm). Lood heeft een zeer lage eigenresonantie. Reflecteert dus ontzettend goed het geluid inwendig en voorkomt daarmee dat het MDF gaat trillen. De backwave en staande golven kunnen dus niet de kast uit door het lood. Daarom wel belangrijk dat het gecombineerd wordt met een goede demping van Pritex bij basreflex en wol of BAF bij gesloten box.
Het zou wel het mooist zijn als je een manier vindt om het lood te bevestigen zonder dat het contact heeft met het MDF. Vaste verlijming met het MDF heeft als nadeel dat de eigenresonantie van de combinatie weer wordt verhoogd helaas. Die tip van Richard lijkt me dus heel nuttig.
Groet, Jeroen
Het zou wel het mooist zijn als je een manier vindt om het lood te bevestigen zonder dat het contact heeft met het MDF. Vaste verlijming met het MDF heeft als nadeel dat de eigenresonantie van de combinatie weer wordt verhoogd helaas. Die tip van Richard lijkt me dus heel nuttig.
Groet, Jeroen
Laatst gewijzigd door jeroen_d op wo 16 mar 2005, 22:33, 2 keer totaal gewijzigd.
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
- Berichten: 4448
- Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Tsja, ik kom erbij door wat testen gedaan te hebben (tijd geleden) met MDF/lood, MDF/loodbitumen en MDF/oude tapijttegels.jeroen_d schreef:Ik begrijp niet hoe Edo bij zijn bewering komt omtrent lood. Lood werkt beter als loodbitumen. Je kunt het uitstekend over het gehele oppervlak verlijmen met het MDF, de te gebruiken lijm is constructielijm van Pattex bijvoorbeeld (die bruine schuimlijm). Lood heeft een zeer lage eigenresonantie. Reflecteert dus ontzettend goed het geluid inwendig en voorkomt daarmee dat het MDF gaat trillen. De backwave en staande golven kunnen dus niet de kast uit door het lood. Daarom wel belangrijk dat het gecombineerd wordt met een goede demping van Pritex bij basreflex en wol of BAF bij gesloten box.
Groet, Jeroen
Mij is toen opgevallen dat de MDF/loodlap (van ~1mm, gamma spul) veel minder goed werkte dan de loodbitumen. Vandaar mijn antwoord.
Hangt ervan af hoe je hebt getest. Bedenk dat het lood reflecteert. Dus als je op het MDF klopt, zal je meer tok geluid hebben dan bij loodbitumen. Loodbitumen maakt de tok dof. Maar het lood houdt het geluid veel beter binnen de kast. Het loodbitumen is meer geschikt om de trilling van het MDF te dempen. Maar dat kan als nadeel hebben dat de trilling weliswaar doffer klinkt, maar niet persé korter duurt.
Daarom lijkt me dat idee van Richard zo mooi. Het vilt dempt de trilling, die onvermijdelijk toch ontstaat, vooral ook van de driver die zelf aan het trillen is en dit op de buitenkant van de kast overbrengt. Hier doet het lood weinig aan. Maar vilt of wellicht toch loodbitumen kan dat dan weer beter dempen. Dus misschien is het ook wel een goed idee om het MDF te bekleden met bitumen en daarop weer dat loodlaagje te plakken. Wordt een zwaar kastje.....
Groet, Jeroen
Daarom lijkt me dat idee van Richard zo mooi. Het vilt dempt de trilling, die onvermijdelijk toch ontstaat, vooral ook van de driver die zelf aan het trillen is en dit op de buitenkant van de kast overbrengt. Hier doet het lood weinig aan. Maar vilt of wellicht toch loodbitumen kan dat dan weer beter dempen. Dus misschien is het ook wel een goed idee om het MDF te bekleden met bitumen en daarop weer dat loodlaagje te plakken. Wordt een zwaar kastje.....
Groet, Jeroen
Laatst gewijzigd door jeroen_d op wo 16 mar 2005, 22:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Ga je gang! Zou graag eens iemand anders zien die ook aan het testen slaat!
Fireman, wat bracing betreft, altijd doen! Wat niet trilt hoeft ook niet gedempt te worden. De combinatie van maatregelen is een sterk concept. Wat vroeger wel eens werd gedaan, vooral bij monitorkasten die geen laag hoefden te geven, is juist dunne wandjes te maken met zwaar dempingsmateriaal erop. Om zo alle trillingen beneden 100 Hz te brengen en alles daarboven zeer snel uit te dempen. Maar later is men toch weer overgegaan om de kast gewoon zo sterk mogelijk te maken (bracing en dikke panelen) en de resterende trillingen te dempen. Lood wordt bijna alleen door de doe-het-zelver toegepast maar is wel nuttig dus.
Groetjes, Jeroen
Fireman, wat bracing betreft, altijd doen! Wat niet trilt hoeft ook niet gedempt te worden. De combinatie van maatregelen is een sterk concept. Wat vroeger wel eens werd gedaan, vooral bij monitorkasten die geen laag hoefden te geven, is juist dunne wandjes te maken met zwaar dempingsmateriaal erop. Om zo alle trillingen beneden 100 Hz te brengen en alles daarboven zeer snel uit te dempen. Maar later is men toch weer overgegaan om de kast gewoon zo sterk mogelijk te maken (bracing en dikke panelen) en de resterende trillingen te dempen. Lood wordt bijna alleen door de doe-het-zelver toegepast maar is wel nuttig dus.
Groetjes, Jeroen
Rudy schreef:
Magneet gemeten op 2mm afstand zonder aluminium = 190G.
Magneet gemeten door een plaat alu. van 2mm = 175G.
Magneet gemeten door een stalen plaat van +-0.5mm = 32G.
Een stuk mu-metaal vind ik niet direct. Dus dit resultaat moet ik schuldig blijiven.
En misschien dat als het aluminium een gesloten kooi was het inderdaad veel beter zou zijn. Maar dit kan ik ook niet direct nameten. (Bij gebrek aan een aluminium of loden kooi)
Er is dus een reductie.
Inderdaad, ik heb het juist uitgetest met een stuk aluminium.Alles wat elektrisch geleid buigd magnetisme ( fluxvelden ) af, hierbij dus wel nuttig, enkel moet het dan je hele kast rond zijn en verbonden zijn met elkaar.
Magneet gemeten op 2mm afstand zonder aluminium = 190G.
Magneet gemeten door een plaat alu. van 2mm = 175G.
Magneet gemeten door een stalen plaat van +-0.5mm = 32G.
Een stuk mu-metaal vind ik niet direct. Dus dit resultaat moet ik schuldig blijiven.
En misschien dat als het aluminium een gesloten kooi was het inderdaad veel beter zou zijn. Maar dit kan ik ook niet direct nameten. (Bij gebrek aan een aluminium of loden kooi)
Er is dus een reductie.
??? Dat geldt alleen voor wisselende magnetische velden en is frequentie afhankelijk. Voor een statisch veld zoals van de magneet heb toch echt een magnetisch geleidend materiaal nodig als ijzer of nikkel. Mu-metaal is een (nogal prijzige) ijzer-nikkel legering die ook nog een speciale warmte behandeling heeft ondergaan.Rudy schreef:Alles wat elektrisch geleid buigd magnetisme ( fluxvelden ) af, hierbij dus wel nuttig, enkel moet het dan je hele kast rond zijn en verbonden zijn met elkaar.
Maar idd Mu-metaal is beter.
/edit
tis buigen en niet beugen
/edit
Groetjes
Rudy
Ja zeg zo is met een bus Bisonkit bij de hand zilver wel geschikt jaRudy schreef:Alles waar een magneet op blijft plakken is bruikbaar ....
Dat geld voor alle materialen, alleen niet allemaal even goed, zo goed als tegengesteld evenredig met de elektrische geleiding.
Groetjes
Rudy
Maar om bij het begin terug te komen, lood schermt niet magnetisch af en een magneet blijft daar niet aan plakken.
Ehm..
Alle metaalsoorten/legeringen die minder elektrisch geleiden zullen meer afschermen dan metaalsoorten die een goede geleiding hebben.
Maar zoals ik al gezegd heb, elk metaalsoort doet iets, in hoeverre het genoeg is laat ik aan hem over, en dit kan je héééééééél simpel uittesten, TV ....
Groetjes
Rudy
Alle metaalsoorten/legeringen die minder elektrisch geleiden zullen meer afschermen dan metaalsoorten die een goede geleiding hebben.
Maar zoals ik al gezegd heb, elk metaalsoort doet iets, in hoeverre het genoeg is laat ik aan hem over, en dit kan je héééééééél simpel uittesten, TV ....
Groetjes
Rudy
Wie spreekt er hier eigenlijk over alu, ikzelf heb dit nooit naar voren gebracht en zoals ik al zelf zij zijn er betere middelen, maar ja als je een kubieke meter alu onder je TV steekt zal het effekt hebben, buiten het feit dat ie een meter hoger staat en daarna 5 meter lager omdat ie door de grond is gegaan.
Rudy
Rudy
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Dat elk materiaal magnetisch geleidt, is al lang aangetoond door o.a. een kikker te laten zweven m.b.v. gigantische magneten. Maar om nou te zeggen dat een kilo biefstuk magnetisch geleidend is...
Heel extreem, en iedereen begrijpt dat je een luidspreker met een paar kilo biefstuk hooguit akoestisch isoleert, maar jongens... waar ligt in dit topic de grens?

Heel extreem, en iedereen begrijpt dat je een luidspreker met een paar kilo biefstuk hooguit akoestisch isoleert, maar jongens... waar ligt in dit topic de grens?
