Pagina 1 van 4
Hypex Nieuws!
Geplaatst: za 17 mei 2008, 20:35
door just-sounds
Hypex Nieuws!
Vers van de AES.
De UCD 2000
en de UCD 50
Ook een SMPS zien liggen dus er staat het e.e.a. op stapel geloof ik
Re: Hypex Nieuws!
Geplaatst: za 17 mei 2008, 21:16
door Jan-Peter
just-sounds schreef:Hypex Nieuws!
Vers van de AES.
De UCD 2000
en de UCD 50
Ook een SMPS zien liggen dus er staat het e.e.a. op stapel geloof ik
Das snel.....
De OEM modules zijn alleen voor fabrikanten, maar misschien lezen die dit ook....
Hier de info over de 2kW module, die tegen de 3kW kan doen:
http://www.hypex.nl/docs/ucd2k%20datasheet.pdf
De kleine 100W OEM module:
http://www.hypex.nl/docs/UcD100OEMdatasheet.pdf
De SMPS, de 0-serie doet het al heel goed, EMC goed laag, met een ruime marge onder de wettelijke eisen.
http://www.hypex.nl/docs/smps180.pdf
Waarschijnlijk leverbaar in een 6 weken, prijs gaat worden € 125,00 ex. BTW en af fabriek.
Mvg,
Jan-Peter
Geplaatst: zo 18 mei 2008, 0:03
door b_force
Wat houdt die UCD50 in ?
En ik ken wel wat mensen de een 2kW versterker willen gebruiken voor subwoofers

Geplaatst: zo 18 mei 2008, 7:28
door Jan-Peter
b_force schreef:Wat houdt die UCD50 in ?
En ik ken wel wat mensen de een 2kW versterker willen gebruiken voor subwoofers

De UcD50 kennen we niet, wel de UcD100. Heeft die waarschijnlijk niet helemaal goed gezien.
Tja....2kW...voor sub, toch niet voor thuis....?....
Jan-Peter
Geplaatst: zo 18 mei 2008, 8:05
door just-sounds
UCD 100 idd ik heb het verkeerd onthouden.
Maar wel een heel erg klein moduul! ik denk minder dan 0,5 ucd 180
Geplaatst: zo 18 mei 2008, 10:46
door Tommy
Hoe wordt de SMPS gepositioneerd? Als 'leek' denk ik; duurder = beter.

Geplaatst: zo 18 mei 2008, 11:06
door Jan-Peter
Tommy schreef:Hoe wordt de SMPS gepositioneerd? Als 'leek' denk ik; duurder = beter.

Goede vraag....iedereen vraagt om een SMPS, vandaar dat we dat nu maken. Het voordeel van deze SMPS is dat de uitgang spanning onafhankelijk is van netspannings fluctuaties. En natuurlijk dat het een fiks stuk lichter is dan een standaard trafo + voeding.
Een SMPS is niet echt goedkoper dan een standaard trafo + voeding, zeker niet als je naar de R&D kosten kijkt.....
Jan-Peter
Geplaatst: zo 18 mei 2008, 11:24
door Tommy
Jan-Peter schreef:Tommy schreef:Hoe wordt de SMPS gepositioneerd? Als 'leek' denk ik; duurder = beter.

Goede vraag....iedereen vraagt om een SMPS, vandaar dat we dat nu maken. Het voordeel van deze SMPS is dat de uitgang spanning onafhankelijk is van netspannings fluctuaties. En natuurlijk dat het een fiks stuk lichter is dan een standaard trafo + voeding.
Een SMPS is niet echt goedkoper dan een standaard trafo + voeding, zeker niet als je naar de R&D kosten kijkt.....
Jan-Peter
Hieruit blijkt alweer wat voor een leek ik dus ben: De SMPS vervangt dus trafo + voeding? De kastjes kunnen dan ook weer wat kleiner als ik het dan zo bekijk.
Geplaatst: zo 18 mei 2008, 14:53
door audiomanics
b_force schreef:Wat houdt die UCD50 in ?
En ik ken wel wat mensen de een 2kW versterker willen gebruiken voor subwoofers

UcD50? zal een 50Wattertje worden voor in desktop-applicaties ofzo..
Met de 2-3KW wil Hypex misschien ook de stage en dancings markt op, gok ik...
Hoewel er ook mensen zijn die hoorn-subwoofers onder de vloer (willen) bouwen met een stuk of wat(t) 18 inchers.. Even een dreun van 160dB of meer heeft best impact in je homecinema.. (later ook als je de politie te woord moet staan

)
Kees
Geplaatst: zo 18 mei 2008, 15:02
door Pjotr
Tommy schreef:
Hieruit blijkt alweer wat voor een leek ik dus ben: De SMPS vervangt dus trafo + voeding? De kastjes kunnen dan ook weer wat kleiner als ik het dan zo bekijk.
Niet echt kleiner, wel lichter. Heb het bekeken voor mijn onderhavige UcD monoblokjes en het blijft met een 160VA trafo een beetje om het even. Zo klein is de SMPS ook weer niet.
Geplaatst: zo 18 mei 2008, 16:13
door Jan-Peter
Pjotr schreef:Tommy schreef:
Hieruit blijkt alweer wat voor een leek ik dus ben: De SMPS vervangt dus trafo + voeding? De kastjes kunnen dan ook weer wat kleiner als ik het dan zo bekijk.
Niet echt kleiner, wel lichter. Heb het bekeken voor mijn onderhavige UcD monoblokjes en het blijft met een 160VA trafo een beetje om het even. Zo klein is de SMPS ook weer niet.
Inderdaad een SMPS is niet zo heel veel kleiner. TR180+UcD ST supply is 120cm2 en de 180W SMPS 95cm2 (en de SMPS past in een 1HE kast!). Gewicht gaat wel van zo'n 2kg naar 0,3kg...
Jan-Peter
Geplaatst: zo 18 mei 2008, 16:37
door Pjotr
Hoi Jan-Peter,
Hoe is het trouwens met buffer elxo's met de SNPS? Er zitten er een paar op de print en die lijken mij niet zo erg groot. Is het nog wenselijk om er een paar 10.000 uF achter te zetten i.v.m basweergave?
Zie wel een voordeel in de SMPS i.v.m. de PFC. Dat levert waarschijnlijk toch aanzienlijk minder stroringsstraling vanuit het netsnoer naar de omgeving dan wel signaalkabels. Het lagere gewicht vind ik niet zo erg belangrijk, mijn oudiorackje is stevig zat

Geplaatst: zo 18 mei 2008, 16:40
door sevenup
Pjotr schreef:Hoi Jan-Peter,
Hoe is het trouwens met buffer elxo's met de SNPS? Er zitten er een paar op de print en die lijken mij niet zo erg groot. Is het nog wenselijk om er een paar 10.000 uF achter te zetten i.v.m basweergave?
Zie wel een voordeel in de SMPS i.v.m. de PFC. Dat levert waarschijnlijk toch aanzienlijk minder stroringsstraling vanuit het netsnoer naar de omgeving dan wel signaalkabels.
Lijkt mij niet echt nodig. Doordat de schakelfrequentie van de voeding veel hoger is dan de 100Hz die uit een brugcel komt, hoeven de elco's lang niet zoveel af te vlakken.
Geplaatst: zo 18 mei 2008, 16:47
door Jan-Peter
Pjotr schreef:Hoi Jan-Peter,
Hoe is het trouwens met buffer elxo's met de SNPS? Er zitten er een paar op de print en die lijken mij niet zo erg groot. Is het nog wenselijk om er een paar 10.000 uF achter te zetten i.v.m basweergave?
Zie wel een voordeel in de SMPS i.v.m. de PFC. Dat levert waarschijnlijk toch aanzienlijk minder stroringsstraling vanuit het netsnoer naar de omgeving dan wel signaalkabels. Het lagere gewicht vind ik niet zo erg belangrijk, mijn oudiorackje is stevig zat

De buffer elco is 2x4700uF, je kan er net zoveel extra er aan knopen wat je maar wilt, er is geen limiet hiervoor.
Lijkt mij niet echt nodig. Doordat de schakelfrequentie van de voeding veel hoger is dan de 100Hz die uit een brugcel komt, hoeven de elco's lang niet zoveel af te vlakken.
Mwha...dat gaat wel op als kortstondig veel energie eruit wilt halen, maar voor langere tijd moet je toch wel voldoende buffering hebben. De voeding is wel geregeld maar niet zodanig dat de rimpel volledig wordt weggeregeld. En dat hoeft ook niet wat kan de UcD versterker prima zelf. De PSRR van de UcD is 65dB, dus 5Vrimpel wordt 1700 keer onderdruk en er blijft maar 3mV van over.....
De voeding doet alleen wat die moet doen, en dat is een constante spanning afgeven onafhankelijk van de netspanning. Een redelijk buffering voor kortstondige energie levering, en de rimpel wordt door de PSRR van de UcD zelf wel onderdrukt.
Jan-Peter
Geplaatst: zo 18 mei 2008, 17:04
door Pjotr
Jan-Peter schreef:
De voeding doet alleen wat die moet doen, en dat is een constante spanning afgeven onafhankelijk van de netspanning. Een redelijk buffering voor kortstondige energie levering, en de rimpel wordt door de PSRR van de UcD zelf wel onderdrukt.
Jan-Peter
Idd, voor zover ik het begrijp levert de voeding een min of meer sinusvormige stroom van 100 Hz aan de elco's. Die moet dan nog wel afgevlakt en gebufferd worden.
Geplaatst: zo 18 mei 2008, 17:54
door marconist
Pjotr schreef:Jan-Peter schreef:
Idd, voor zover ik het begrijp levert de voeding een min of meer sinusvormige stroom van 100 Hz aan de elco's. Die moet dan nog wel afgevlakt en gebufferd worden.
Hou 't maar op DC met een rimpel bij hoge belasting.

Geplaatst: zo 18 mei 2008, 18:07
door Pjotr
marconist schreef:Pjotr schreef:Jan-Peter schreef:
Idd, voor zover ik het begrijp levert de voeding een min of meer sinusvormige stroom van 100 Hz aan de elco's. Die moet dan nog wel afgevlakt en gebufferd worden.
Hou 't maar op DC met een rimpel bij hoge belasting.

Nope, zo werkt een PFC niet. Die sinus ligt uiteraard wel eenzijdig boven de nul en zorgen de bufferelxo's er voor dat de spanning weinig rimpel vertoont.
De regeling zorgt ervoor dat de uitgangspanning onafhankelijk wordt van het lichtnet maar kan nooit de 100 Hz rimpel wegregelen. Dat is de taak van de elco's. En die zullen ook voor de energie moeten zorgen bij flinke bas impulsen.
B.t.w. Vind de aanpak van Hypex voor deze SMPS wel erg elegant, ben benieuwd wat het gaat opleveren. Een geïsoleerde PFC voor een dergelijk vermogen op een klein oppervlak is geen simpel iets.
Geplaatst: zo 18 mei 2008, 19:59
door daniel
Ik heb het artikel nog niet gelezen, maar in de elektuur van deze maand staat ook een schakelende voeding voor audio (volgens mij volgens een ontwerp van Coldamp). Is er iets te zeggen over de verschillen/overeenkomsten tussen beide voedingen?
Geplaatst: zo 18 mei 2008, 20:17
door Pjotr
Hoi Daniel,
Het Elektuur artikel ken ik niet. Is dat een bouwkit? Lijkt mij sterk met zoiets.
Wat ik ken is wat op de site van Coldamp staat en dat geeft mij niet zo veel vertrouwen. Zeker niet w.b.t. EMC zaken. Het si een tamelijk recht-toe-recht-aan klassiek SMPS ontwerp met buffering aan de primaire zijde.
De aanpak van Hypex is een heel andere en m.i. veel eleganter. Dat is eigenlijk meer een elektronische transformator met geregelde gelijkrichter in één waarbij de ingangstroom sinusvormig blijft. Dat heeft best behoorlijke voordelen: Je hebt dan geen grote stroompieken meer op het lichtnet t.g.v. het laden van de elco's. Ook is zoiets inherent kortsluitvast en daarom veel beter geschikt voor het belasten met grote bufferelco's.
Geplaatst: zo 18 mei 2008, 20:43
door daniel
hij werd i.i.g. compleet gebouwd aangeboden. Ik zal het artikel eens lezen. Kom ik op terug.
Geplaatst: zo 18 mei 2008, 20:45
door Pjotr
Ok, heb net mijn post nog wat aangepast

Geplaatst: ma 19 mei 2008, 15:06
door markje
Jan-Peter schreef:Pjotr schreef:Tommy schreef:
Hieruit blijkt alweer wat voor een leek ik dus ben: De SMPS vervangt dus trafo + voeding? De kastjes kunnen dan ook weer wat kleiner als ik het dan zo bekijk.
Niet echt kleiner, wel lichter. Heb het bekeken voor mijn onderhavige UcD monoblokjes en het blijft met een 160VA trafo een beetje om het even. Zo klein is de SMPS ook weer niet.
Inderdaad een SMPS is niet zo heel veel kleiner. TR180+UcD ST supply is 120cm2 en de 180W SMPS 95cm2 (en de SMPS past in een 1HE kast!). Gewicht gaat wel van zo'n 2kg naar 0,3kg...
Jan-Peter
Dat is voor PA gebruik wel superinteressant! Zeker als je ook een SMPS voor de UcD2000 hebt, dan kun je een beest van een actieve speaker maken waarbij je enorm kunt besparen op gewicht door de voeding.
Groeten Mark
Geplaatst: ma 19 mei 2008, 15:39
door Pjotr
Dacht dat dit voor PA al heel gebruikelijk is?
Re: Hypex Nieuws!
Geplaatst: ma 19 mei 2008, 17:21
door Àadjo
Jan-Peter schreef:
1) De OEM modules zijn alleen voor fabrikanten,
2) De SMPS, de 0-serie doet het al heel goed, EMC goed laag, met een ruime marge onder de wettelijke eisen.
http://www.hypex.nl/docs/smps180.pdf
Mvg,
Jan-Peter
1) Zelfbouwers zijn eigenlijk ook "fabrikanten" toch..?
2) Is er misschien ook een
smps400 gepland (dit jaar) ?
btw vanwaar de naam
"0"- series..?
Geplaatst: di 20 mei 2008, 11:52
door markje
Pjotr schreef:Dacht dat dit voor PA al heel gebruikelijk is?
Zou kunnen...
Groeten Mark