filter vraagje

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
James Bond

filter vraagje

Bericht door James Bond »

Dag Allemaal,

mijn eerste bericht hier :D :D

Ik heb een vraag over serie filters en dan b.v het hoog.
Zover ik weet begint men altijd met een condensator op de pluskant (6db filter) en de minkant wordt verbonden met de - van de tweeter.
Bij een twaalf db filter komt daar een spoel tussen de min en de plus. en wordt de - en de plus soms omgedraaid bij de tweeter. Dit begrijp ik

maar nu draai je de plus en de min om bij de versterker kant, wat gebeurd er nu met het geluid van de tweeter? maakt dit enig verschil? want als je hem dus omdraaid dan gaat bij de pluskant de stroom dus eerst naar de spoel en dan pas gedeeltelijk door de tweeter en door de spoel en dan pas naar de condensator. (het is echter wisselspanning dus volgens mij is er niet echt een plus en een min.)

Mijn dilema is dus dit bij een 12 db filter een tweewegsysteem zitten de spoelen (laag) en de condensators (hoog) aan de plus kant bij het laag en hoog. en worden gedemd door ook weer een condensator en en spoel.

aangezien het wisselspanning is waarom dan niet aan beide kanten een spoel en of condensator van de helft van de waarde.

iemand een idee?
Vuurkat

Re: filter vraagje

Bericht door Vuurkat »

Welkom :D .
James Bond schreef:
maar nu draai je de plus en de min om bij de versterker kant, wat gebeurd er nu met het geluid van de tweeter? maakt dit enig verschil?
Klein beetje (misschien kunnen sommige mensen dit horen, maar de muziek klinkt niet ineens helemaal anders).
James Bond schreef:
aangezien het wisselspanning is waarom dan niet aan beide kanten een spoel en of condensator van de helft van de waarde.

iemand een idee?
Da's duur en helpt niet.

Of een spoel/condensator nou aan de min kant of plus kant zit maakt voor het geluid niet uit. Maar meestal wordt de plus kant gebruikt (overzichtelijker).
James Bond

Bericht door James Bond »

Dat begrijp ik, dat het duurder is, maar wat ik niet begrijp is het volgende dat als je beide speakers allebei uit fase aanstuurd dat het anders klinkt dan als je deze beide in fase aanstuurd.

Dat snap ik niet :?: :?: :?: :!:
Vuurkat

Bericht door Vuurkat »

Muziek is niet symetrisch. Als de woofer naar buiten beweegt (en terug) betekent dat niet dat ie daarna naar binnen gaat bewegen.

Maar het maakt niet erg veel uit voor het geluid, als je het maar met alle speakers doet (want als je de ene box verkeerd aansluit en de andere goed klinkt het wel slecht).

Er was trouwens ergens een topic hierover.
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”