Pagina 1 van 3
PACIFIC, variatie op Nautilus
Geplaatst: do 01 mei 2008, 19:33
door asterduc
hoe het idee onstaan is was te zien in een ander topic.
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=2432
We zijn nu gestart met het tweede setje.
Bij deze set zou ik iets meer aandacht willen besteden aan het akoustische gedrag van de behuizing, de afstelling van de baskast alsook aan het filter.
Ed.
Geplaatst: do 01 mei 2008, 23:31
door asterduc
De schelpen voor de eerste behuizing zitten in de mal.
In de mal is eerst een antihechtlaag aangebracht.
Daarop een gelcoat gevolgd door 1 laag gewone polyestermatten.
Vervolgens 4 lagen gebonden door een 50% zwaarder hars.
Het was mijn bedoeling om hierop nog loodbitume of massaplaat aan te brengen, maar door de ronde vorm binnenin de kast bleek dit moeilijk uit te voeren.
Daarop heeft Frank zijn trukkendoos open gehaald en hebben we zelf een massapolymeer samengesteld. Op deze manier hebben we per schelp 5 kg extra gewicht toegevoegd. Het massapolymeer is daarbij ook nog buigarm en geeft daardoor nog een extra stevigheid.
Om het geheel efficient af te ronden is er nog een laag laminaat aangebracht nat-in-nat op het massapolymeer aangebracht. Daardoor ontstaat dan een sandwich constructie. Het resultaat zou een bijna betonnen wand moeten zijn. Ik ben benieuwd!
Dat het inwendige volume door deze extra lagen, en vooral dan de massalaag, is afgenomen mag wel duidelijk zijn.
Dit is echter niet zo'n probleem aangezien de Fs van de behuizing reeds aanzienlijk laag was.
De basunit loopt mee tot 600 hz, dat maakt dat er nog aardig wat middengebied wordt weergegeven. Bij gevolg moet de kast voor deze geluidsband gedempt worden.
We hebben bij de eerste set gemerkt dat het ontzettend moeilijk is om demping en vooral wanddemping aan te brengen als de schelpen tegen elkaar staan.
Daarom hebben we nu reeds Pritex gekleefd op de open schelpen. Ook dat was weer geen pretje. We hebben de pritex plaat in conische stukken gesneden en deze met kontaktlijm in de schelpholte gelijmd.
Ed.
Geplaatst: ma 12 mei 2008, 22:19
door asterduc
De beide delen zijn tegen elkaar gelamineerd.
Het geheel weegt daarmee 25 kg.
De gaten voor de units zijn iets te klein. Op de eerste set hadden we de insparingen met de hand uitgefreesd.
Omdat dit geen mooie pasvorm geeft is nu een andere manier gebruikt.
Ik heb 2 schijven uitgefreesd ter grootte van de unitdiameter, min 2 keer een laagje schuurlinnen. Het schuurlinnen is op de kopse kant van de (polycarbonaat) schijf gekleefd. Er is een centergat gemaakt waarin een bout van M8 is geplaatst. De schuurschijf kan nu op de boormachine geplaatst worden en het gat voor de unit op maat geschuurd.
Geplaatst: ma 12 mei 2008, 22:26
door b_force
jeetje, das een creatieve oplossing

Geplaatst: ma 12 mei 2008, 23:05
door Edo
asterduc schreef:Ik heb 2 schijven uitgefreesd ter grootte van de unitdiameter, min 2 keer een laagje schuurlinnen. Het schuurlinnen is op de kopse kant van de (polycarbonaat) schijf gekleefd. Er is een centergat gemaakt waarin een bout van M8 is geplaatst. De schuurschijf kan nu op de boormachine geplaatst worden en het gat voor de unit op maat geschuurd.
Ik zeg: Briljante oplossing.....

..
Re: PACIFIC, variatie op Nautilus
Geplaatst: zo 06 jun 2010, 21:34
door asterduc
ondertussen nog een paartje klaar voor afwerking.
tis maar om te laten zien dat we langs deze kant van de grens niet stilzitten

Re: PACIFIC, variatie op Nautilus
Geplaatst: zo 06 jun 2010, 22:07
door Ronkel
Werkelijk prachtig werk weer!

Re: PACIFIC, variatie op Nautilus
Geplaatst: ma 07 jun 2010, 0:15
door b_force
Dat is een gigantische topic kick!
JE hebt het er maar (te) druk mee Ed.
Maar natuurlijk heel erg fraai!!!!!

Re: PACIFIC, variatie op Nautilus
Geplaatst: ma 07 jun 2010, 8:28
door bartsegers
Serieus om van te watertanden!
Re: PACIFIC, variatie op Nautilus
Geplaatst: di 08 jun 2010, 7:06
door meanman64
Ed,gaan ze weer mooi zwart worden?
Zijn dat degenen die voor Veerle bedoelt zijn?
Re: PACIFIC, variatie op Nautilus
Geplaatst: di 08 jun 2010, 10:14
door marcobrandt
Ik geloof mn eigen ogen niet
Ontzettend mooi man !

Re: PACIFIC, variatie op Nautilus
Geplaatst: di 08 jun 2010, 22:47
door asterduc
meanman64 schreef:Ed,gaan ze weer mooi zwart worden?
Zijn dat degenen die voor Veerle bedoelt zijn?
nee, voor een australier.
Re: PACIFIC, variatie op Nautilus
Geplaatst: wo 09 jun 2010, 7:03
door meanman64
asterduc schreef:meanman64 schreef:Ed,gaan ze weer mooi zwart worden?
Zijn dat degenen die voor Veerle bedoelt zijn?
nee, voor een australier.
Hola,Ed is going Down Under
Nog even en ze kunnen naar de lakkerij.Nu had ik graag zelf een spuitcabine gehad dan had ik mijn ervaring als natlakker eens kunnen demonstreren .

Re: PACIFIC, variatie op Nautilus
Geplaatst: wo 09 jun 2010, 9:21
door daniel
asterduc schreef:meanman64 schreef:Ed,gaan ze weer mooi zwart worden?
Zijn dat degenen die voor Veerle bedoelt zijn?
nee, voor een australier.
voor enkel een reiskostenvergoeding wil ik ze best voor je gaan brengen hoor!

Re: PACIFIC, variatie op Nautilus
Geplaatst: vr 11 jun 2010, 9:18
door Leeuwarden
meanman64 schreef:asterduc schreef:meanman64 schreef:Ed,gaan ze weer mooi zwart worden?
Zijn dat degenen die voor Veerle bedoelt zijn?
nee, voor een australier.
Hola,Ed is going Down Under
Nog even en ze kunnen naar de lakkerij.Nu had ik graag zelf een spuitcabine gehad dan had ik mijn ervaring als natlakker eens kunnen demonstreren .

Wat is een natlakker?
Re: PACIFIC, variatie op Nautilus
Geplaatst: vr 11 jun 2010, 12:17
door asterduc
daniel schreef:voor enkel een reiskostenvergoeding wil ik ze best voor je gaan brengen hoor!

Verzending airport-to-airport is 400 euro. Onder dat bedrag mag je ze gaan bezorgen!
meerdere lagen verf nat-in-nat, dus geen polyester of poederlak. Voordeel van nat-in-nat is diepte en hoogglans.
Re: PACIFIC, variatie op Nautilus
Geplaatst: vr 11 jun 2010, 13:08
door Leeuwarden
Thanks Ed.
Re: PACIFIC, variatie op Nautilus
Geplaatst: vr 11 jun 2010, 17:04
door meanman64
asterduc schreef:daniel schreef:voor enkel een reiskostenvergoeding wil ik ze best voor je gaan brengen hoor!

Verzending airport-to-airport is 400 euro. Onder dat bedrag mag je ze gaan bezorgen!
meerdere lagen verf nat-in-nat, dus geen polyester of poederlak. Voordeel van nat-in-nat is diepte en hoogglans.
Ed,dat heb je weer eens goed uitgelegt.Degene die vloeibare lak spuit word aan deze kant natlakker genoemd of moet ik zeggen spuiter

Re: PACIFIC, variatie op Nautilus
Geplaatst: vr 11 jun 2010, 22:50
door JeroenGRT
Wow dat wordt mooi!
Re: PACIFIC, variatie op Nautilus
Geplaatst: za 12 jun 2010, 15:40
door TubeHead
Je zit ook nooit stil he ?

Mooi om te zien !
Re: PACIFIC, variatie op Nautilus
Geplaatst: za 12 jun 2010, 16:34
door audiomanics
Ik meen me te herinneren dat je de mallen na de eerste keer vernietigd had omdat het een eenmalige vertoning zou blijven???
Ik blijf ze zeer bijzonder vinden...
Kees
Re: PACIFIC, variatie op Nautilus
Geplaatst: za 12 jun 2010, 20:27
door asterduc
audiomanics schreef:Ik meen me te herinneren dat je de mallen na de eerste keer vernietigd had omdat het een eenmalige vertoning zou blijven???
haha, dat is eens ter sprake gekomen ja, maar zover ik mij herinner ging dat na 10 exemplaren gebeuren.
Re: PACIFIC, variatie op Nautilus
Geplaatst: ma 03 feb 2014, 8:32
door asterduc
asterduc schreef:audiomanics schreef:Ik meen me te herinneren dat je de mallen na de eerste keer vernietigd had omdat het een eenmalige vertoning zou blijven???
haha, dat is eens ter sprake gekomen ja, maar zover ik mij herinner ging dat na 10 exemplaren gebeuren.
het laatste setje is vorige week naar Noorwegen vertrokken.
Mocht iemand interesse hebben in een set losse schalen (dus per kast 3 delen om zelf in elkaar te zetten), dan kunnen we die optie nog wel bekijken.
Daarna worden de mallen mogelijk te koop aangeboden.
Re: PACIFIC, variatie op Nautilus
Geplaatst: ma 03 feb 2014, 12:36
door Henkjan
met zowel t klushok als de luisterruimte binnenkort gereed meld ik me vast aan voor een setje

Re: PACIFIC, variatie op Nautilus
Geplaatst: ma 03 feb 2014, 21:46
door Synthese
En, wat moet dat kosten?