Spelen met de akoestiek

Over mods aan je luisteromgeving

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Spelen met de akoestiek

Bericht door jeroen_d »

Een heel simpele tweak en ik heb een groot deel van mijn open baffle geluid terug. Klinkt ontzettend lekker zo. Het enige nadeel is, dat als je een goede plaatsing wilt hebben, dat je behoorlijk dichtbij moet gaan zitten. Zoals in het plaatje hieronder, gepikt van Linkwitz.

Marieke zegt, dat klinkt mooi ruimtelijk zeg!!! Ja, waarom moeten die speakers altijd naar voren stralen? Mijn fagotpijp straalt toch ook omhoog? :lol:

Afbeelding
Bijlagen
omni2.jpg
omni1.jpg
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Klinkt echt goed dit zeg. Jeetje, ik mis zelfs bijna geen laag terwijl het gewoon gesloten kastjes zijn. :? :D
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Mooie omnistraler! 8)
Bart_M
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Bart_M »

En als je er 2 omgekeerde kegels op zet? Dus met de punt naar beneden.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ja, dat heb ik vaak gezien. Alleen weet ik niet of dat nu zo noodzakelijk is. De woofer wordt natuurlijk gefilterd, dus zal verhoudingsgewijs niet al teveel energie omhoogstralen. Voor de tweeter zal het helpen, om te voorkomen dat je het hoog bijna alleen via reflecties hoort (met slechte imaging tot gevolg). Maar, ik vind zoiets wel gedoe.

Straks is mijn open baffle klaar. Dan moet ik weer wat nieuws. Ik zit daarvoor te denken aan een upgrade van mijn surround boxjes (nu op hun kant gelegd) en ook iets voor op zolder waar de kinderen films kijken.

Ik denk dan aan systeempjes zoals die van gr-research.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Ik heb natuurlijk ook aan Pluto van Linkwitz zitten denken, maar vind die spuuglelijk en onpraktisch. Ik zit nu mijn kennis wat te verversen over diffractie enzo, om te kijken in hoeverre de gr-research opzet goed werkt. Zie deze uiterst leerzame link, ik ga hem op mijn homepage zetten: http://www.acoustics.salford.ac.uk/fesc ... ntents.htm
Plaats reactie