Standaard filters als uitgangspunt

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
diyBylie

Standaard filters als uitgangspunt

Bericht door diyBylie »

Hoi,

Omdat mijn luidsprekers bijna binnen zijn ben ik mij ook wat aan het verdiepen in het filterontwerp. Aangezien dit mijn eerste echte poging gaat zijn om een filter te ontwerpen kan ik gerust wat hulp gebruiken (understatement :)). Ik heb wel het geluk de beschikking te hebben over een meetmicrofoon en meetsoftware wat een en ander waarschijnlijk wel wat gaat vergemakkelijken.

Nu ben ik tijdens het surfen op internet twee standaard seriefilterontwerpen tegengekomen :

Afbeelding

http://www.acoustic-reality.com/ar-sxo2.htm

Afbeelding

http://www.lcaudio.com/index.php?page=26

Heeft iemand ervaring met één (of misschien beide) van deze ontwerpen en hoe geschikt zijn deze om als uitgangspunt te dienen bij het ontwerpen van een filter?

Ter volledigheid de specs :
- Woofer : Monacor sph165 kep
- Tweeter : Monacor dt 400
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Het tweede filter ziet er niet goed uit wat mij betreft. Er zit geen mogelijkheid in tot bafflestep compensatie (de overgang tussen rondstralen in het laag en naar voren stralen op het moment dat de golflengte kleiner wordt dan de afmetingen van de baffle). Daardoor kan de luidspreker nogal "dun" gaan klinken.

Het eerste filter heb ik ervaring mee. Ik heb het gebruikt met een 13 cm woofer en kwam daar uiteindelijk op een spoel van 1.8 mH uit voor optimale bafflestep compensatie. Voor een 17 cm woofer lijkt me 1 mH meer geschikt. Verder gewoon 0.1 mH aanhouden voor de tweeter. Dan met de weerstandswaarde spelen tot het mid en hoog goed in balans is. Gebruik voor de 0.1 mH een 2 mm luchtspoel en voor de 1 mH een 1.4 mm of 2 mm luchtspoel.

Mocht je met je software al kunnen meten, en een dip in het overgangsgebied constateren, dan kan het toevoegen van de 22 uF condensator net die fasedraaiing extra geven die je nodig hebt om de units beter te laten integreren en het zaakje vlak te krijgen. Je kunt dan ook kijken wat het beste gaat: tweeter in fase of uit fase.

Zeker als je geen ervaring hebt, is dit een zeer eenvoudig filter dat tot verrassend goede resultaten kan leiden voor je eerste project!

Groet, Jeroen
holco

Bericht door holco »

Is er ook een filter van Acoustic Reality voor een drieweg systeem ???

Bij voorbaad dank.
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”