Eenvoudig analoog electro circuitje?, DCventilator kickstart

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
niels007

Eenvoudig analoog electro circuitje?, DCventilator kickstart

Bericht door niels007 »

Semi audio gerelateerd. Mijn nieuwe pc beschikt over een '80+' voeding, dus lekker efficient en weinig warmte ontwikkeling. De standaard ventilator is niet ideaal; draait te snel en is qua mechanische eigenschappen niet ideaal. Hij begint met zo'n 4.5V, en naarmate de voeding zwaarder belast wordt kruipt dit voltage omhoog naar zo'n 12V.

Men past wel eens een ''fan swap'' toe, om met een iets tragere fan met betere lagers en dus een lager geluidsniveau nogsteeds voldoende koeling te genereren. Dat heb ik dus ook gedaan maar!

4.5V is niet genoeg, de fan gaat niet draaien! Met een handmatig zetje wel, en dan is het ook koel genoeg....

Omdat ik de interne snelheidsregeling wel wil houden om bij zware belasting niet een oververhitte voeding te hebben, wil ik de ventilator liefst niet op een vast voltage aansturen, en ook niet handmatig met een potmeter.

Eigenlijk is die voeding met z'n ventilator aansturing perfect, maar hij zou een pulsje moeten geven bij het aanzetten zodat ook deze ventilator altijd op gang kan komen.

Als werktuigbouwer ben ik zo'n grote leek dat ik niet weet of dit met een zeer eenvoudig schematje (condensatortje bijna kortsluiten?) moetl lukken. Bij het aanzetten van de pc mag de ventilator best even stil staan terwijl een condensator geladen wordt die zich dan snel ontlaadt wat het geheel op gang brengt, waarna het gewoon op die 4.5 volt verder gaat..

Is dat eenvoudig of toch niet?

Groetjes,
Niels
markje

Bericht door markje »

Velleman heeft een kitje gehad voor dit soort dingen: daarrmee werd een DC spanning omgezet naar pulsen van dezelfde spanning, maar door te varieren met de lengte van de puls kon je het toerental regelen van bv fans.

Iets van DC naar pulsbreedte omvormer dacht ik, moment, ff zoeken... hebbes. ff zoeken op de K8004 van Velleman.

Groeten Mark
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”