De Ortofon SPU Classic N welke op zich nog wel te betalen is met 539 euro aan de kassa is een eerste alternatief. Weleswaar is het duurdere broertje de betere, maar ook dubbel zo duur. Helaas staat me voor dat geld de naald niet aan (spherisch en 40 mN naalddruk...) Ook zal deze niet zonder meer passen op mijn RB250. Dus helaas...

De EMT TSD15 is wel met een fineline of VdH1 naald leverbaar. Alleen dan inclusief EMT headshell waar hij lastig uit is uit te bouwen. En het prijskaartje is 835 euro in de goedkoopste versie. Plaatje:

Helaas is de AT33 in Nederland/europa niet leverbaar al zou er een schitterende AT33PTG moeten zijn welke een volle stap omhoog is van de OC9 en dan met iets meer die broadcast sound...

De DL103 ® is natuurlijk een veilige keuze echter ik wil ook wel eens een ander smaakje... Ik vind wel dat het hoog snel afrold en weinig fijndetail heeft. Dit in combinatie met niet het meest strakke laag, maakt de DL103 tot een topper in zijn prijsklassetot zeg 350 euro.

Aan welke elementen kan ik nog meer denken, welke alternatieven heb ik nog meer voor een wat levendiger element met ballen zeg maar?
