Hypex UcD180HG instelling
Moderator: Beheerdersteam
Hypex UcD180HG instelling
Op de UcD180HG zit een P1 draaiknopje. Wat doet deze en wat is hier het effect van? Iets met de ingangsgevoeligheid? Wat is de optimale instelling?
De ingang kortsluiten naar massa en een multimeter op de uitgang. Dan moet je in principe 0V meten, enkele mV's is geen probleem.JeroenKV schreef:Hoe merk ik of ik DC op de terminals heb?
Die knopjes zijn zo ontzettend licht, dat ze maar een klein beetje hoeven te klemmen om niet te verdraaien. Probeer dat knopje maar eens rammelend te laten verschuiven; kun je vergeten.Die instelstroom is wel makkelijk te draaien.... Lijkt mij link dat hij bij vervoer van positie verandert!
Groeten Mark
Dat is de test die hypex voorschrijft, waarbij bij de input + en - (pin 1 en 2) worden verbonden en er geen geluid uit de speaker mag komen? Of is dit iets anders?markje schreef:De ingang kortsluiten naar massa en een multimeter op de uitgang. Dan moet je in principe 0V meten, enkele mV's is geen probleem.JeroenKV schreef:Hoe merk ik of ik DC op de terminals heb?
Groeten Mark
Wat is instelstroom eigenlijk?
Nee nee, dit is wat anders, dat er geen geluid uit mag komen heeft te maken met de ruis/brom/storing/.... Als je de ingang kortsluit en je hoort een brom of ruis of wat dan ook komt dat uit de eindtrap (de bron ligt immers aan massa, dus die is het niet); op die manier kun je nagaan of je eindtrap wel of niet erg ruist.
Als je kijkt naar een filter zie je dat er met de woofer meestal alleen een spoel in serie staat (gezien vanaf de versterker uitgang). Voor DC is een spoel een kortsluiting. Met andere woorden; DC op je speakerklemmen komt ook op de woofer. Dat betekent dat je woofer iets naar voren komt (of naar achteren) (pak maar eens een flinke woofer en een 1,5V batterij en sluit die aan).
DC op je klemmen kan de spreekspoel dusdanig opwarmen dat deze verbrand, het gaat te koste van je dynamiek (je speaker zit eerder op zijn xmax naar 1 kant), de versterker zal eerder zijn maximale uitsturing bereiken. Dat kan gebeuren, maar dan moet de offset redelijk groot zijn.
DC offset bij bronnen is ook de reden waarom je aan de inputkant van een versterker vaak een condensator tegenkomt. Daarom is een mod voor een versterker ook dat die inputcap er uit kan als je een bron hebt zonder offset.
edit: google maar eens op "dc offset", dan vind je nog een berg info.
Groeten Mark
Als je kijkt naar een filter zie je dat er met de woofer meestal alleen een spoel in serie staat (gezien vanaf de versterker uitgang). Voor DC is een spoel een kortsluiting. Met andere woorden; DC op je speakerklemmen komt ook op de woofer. Dat betekent dat je woofer iets naar voren komt (of naar achteren) (pak maar eens een flinke woofer en een 1,5V batterij en sluit die aan).
DC op je klemmen kan de spreekspoel dusdanig opwarmen dat deze verbrand, het gaat te koste van je dynamiek (je speaker zit eerder op zijn xmax naar 1 kant), de versterker zal eerder zijn maximale uitsturing bereiken. Dat kan gebeuren, maar dan moet de offset redelijk groot zijn.
DC offset bij bronnen is ook de reden waarom je aan de inputkant van een versterker vaak een condensator tegenkomt. Daarom is een mod voor een versterker ook dat die inputcap er uit kan als je een bron hebt zonder offset.
edit: google maar eens op "dc offset", dan vind je nog een berg info.
Groeten Mark
Sorry, is dit een serieuze vraag?JeroenKV schreef:Ik begin het te begrijpen, maar geeft dat geen geluid (constante toon of brom) als de woofer naar één kant wordt getrokken?
Persoonlijk vind ik de reactie van jeroen_d een beetje kinderachtig, maar als je meer dan 900 reactie hebt geplaatst en dan nog niet weet dat geluid uit trillingen bestaat (dus dat een konus heen en weer moet gaan) vind ik de reactie wel weer gepast. Vandaar ook mijn eerste vraag.
Als je een DC-offset hebt, zul je dat vrijwel alleen maar horen bij het inschakelen van je versterker. Je hoort dan een BOEK uit je speakers, maar daarna is het stil. Of je konus wordt een klein beetje uit zijn middenpositie gedrukt of hij ligt aan de andere kant van de kamer.
Ik hoop dat je nu inziet dat je vraag niet echt in relatie staat tot je verblijfsduur hier op het forum.
Overigens is dit bijna hetzelfde als mijn vraag op een ander forum over het testen van een buizenversterker. Of daar een DC-spanning op de uitgang kon komen te staan. (via een trafo, duh !!!!!)
Groeten,
Mischa
Ik ben geen techneut en versterkers zijn nieuw voor mij. Als je mijn andere postings leest zul je zien dat die vooral over speakers gaan. Ik begreep dus nog niet wat DC-offset was, vandaar mijn vraag. Nu snap ik dat wel en dan was mijn vraag "dom", maar dat zijn alle vragen na dat je het antwoord weet. 
Ik heb altijd geleerd dat er geen domme vragen zijn, alleen domme antwoorden.markje schreef:Echt een intelligente vraag was het niet, maar om 12u 's avonds mag dat...
Ik hoop dat het een beetje helder is wat offset precies is.
Groeten Mark
Het is me wel wat duidelijker, maar ik vraag mij toch af of je geen brom uit de spreekspoel van de speaker krijgt? De conus staat dan wel stil, maar er staat wel spanning op de spoel. Ik lees het e.a. dat DC-offset trafo brom in een versterker kan geven.
Nee, DC op de uitgang geeft geen brom, de spanning is constant en dus beweegt de conus niet en dus komt er geen geluid uit. Maar met de UcD's is offset weg te regelen, dus heb je het probleem van offset uberhaupt niet.
O ja, dat was de wijsheid, ik dacht dat het andersom was: alleen domme vragen, geen domme antwoorden
Pak maar eens gewoon een dikke woofer en hang er een 1,5V batterij aan, dan zie je precies wat er gebeurd en hoor je ook dat er geen ruis oid uitkomt.
Met een trafo is dat anders, hoe dat precies zit weet ik niet, maar het had geloof ik te maken met een DC component die bij netspanning aanwezig is.
Groeten Mark
O ja, dat was de wijsheid, ik dacht dat het andersom was: alleen domme vragen, geen domme antwoorden
Pak maar eens gewoon een dikke woofer en hang er een 1,5V batterij aan, dan zie je precies wat er gebeurd en hoor je ook dat er geen ruis oid uitkomt.
Met een trafo is dat anders, hoe dat precies zit weet ik niet, maar het had geloof ik te maken met een DC component die bij netspanning aanwezig is.
Groeten Mark
http://www.psaudio.com/articles/hum.asp
Hierin staat goed uitgelegd waarom een transformator kan brommen als gevolg van DC op de netspanning. Dit geldt niet voor de spreekspoel van een luidspreker. Die werkt in principe lineair zolang je binnen de spec voor de lineaire Xmax blijft. Het moge duidelijk zijn dat een niet verwaarloosbare DC aan de uitgang van de versterker het lineaire werkingsgebied van de luidspreker beperkt. De spreekspoel wordt immers al richting de lineaire Xmax gezet zonder dat dat een bijdrage tot geluidsdruk geeft. DC aan de uitgang van een versterker moet dus vermeden worden. Het zal echter niet nodig zijn de potmeter van Hypex te gebruiken, het is hooguit nuttig in een actief systeem voor de module die de tweeter aanstuurt.
Hierin staat goed uitgelegd waarom een transformator kan brommen als gevolg van DC op de netspanning. Dit geldt niet voor de spreekspoel van een luidspreker. Die werkt in principe lineair zolang je binnen de spec voor de lineaire Xmax blijft. Het moge duidelijk zijn dat een niet verwaarloosbare DC aan de uitgang van de versterker het lineaire werkingsgebied van de luidspreker beperkt. De spreekspoel wordt immers al richting de lineaire Xmax gezet zonder dat dat een bijdrage tot geluidsdruk geeft. DC aan de uitgang van een versterker moet dus vermeden worden. Het zal echter niet nodig zijn de potmeter van Hypex te gebruiken, het is hooguit nuttig in een actief systeem voor de module die de tweeter aanstuurt.