waar een schaafmachine huren?
Moderator: Beheerdersteam
waar een schaafmachine huren?
Voor het maken van een boekenkast heb ik via Marktplaats een partij ruw hout gekocht. Bij een zagerij gelijk op maat gemaakt. De boven- en onderzijde van de planken moet nog wel even glad worden geschaafd. Nu kan ik nergens in de buurt van Rotterdam een verhuurder van een schaafbankje vinden. Wel Boels, maar daar kan maar tot een breedte van 31 cm doorheen. Mijn planken zijn 35.
Iemand een tip? Ik vraag het hier even omdat er veel houtbewerkers op het forum zitten, denk ik zo.
bedankt
Fritzzz.
Iemand een tip? Ik vraag het hier even omdat er veel houtbewerkers op het forum zitten, denk ik zo.
bedankt
Fritzzz.
- jantje-secuur
- Berichten: 943
- Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
- Locatie: Haarlem
Een vandiktebank is een soort 'fixed' schaafmachine. Je stelt de dikte in, je gooit je plank erdoorheen en hij is perfect vlak en geschaafd op de dikte die jij wilt.
Ik zou gewoon naar een goede houthandel gaan (in Haarlem hebben ze een vandiktebank die tot 39,5 gaat, dus het moet kunnen) en vragen of ze hem er even doorheen halen. Kost je misschien vijf euro, waarschijnlijk is het gratis. Het instellen van zo'n ding en het erinstoppen is niet echt veel moeite.
Ik zou gewoon naar een goede houthandel gaan (in Haarlem hebben ze een vandiktebank die tot 39,5 gaat, dus het moet kunnen) en vragen of ze hem er even doorheen halen. Kost je misschien vijf euro, waarschijnlijk is het gratis. Het instellen van zo'n ding en het erinstoppen is niet echt veel moeite.
Vandiktebank is gemaakt om planken op een perfecte dikte te schaven. Doordat het met schaven gebeurt word de plank spiegelglad. Je kan ook een aantal planken naast elkaar zetten om zo de kleine zijkanten volmaakt haaks te krijgen. Is een betrekkelijk eenvoudige en snelle foolproof manier om je planken te schaven. Je stopt ze aan de ene kant in het apparaat, welke vervolgens de plank zelf door de machine voert langs de schaaf heen.
Als je naar budel wil komen gooi ik ze door de vandiktebank van mijn vader. waarschijnlijk doet een houthandel het voor je voor een appel en een ei, maar ze zullen je wel vreemd aankijken dat je niet bij hun het hout hebt gekocht.....een beetje meubelmaker heeft een vandiktebank, dus je kunt allicht eens vragen.
Wowly
Als je naar budel wil komen gooi ik ze door de vandiktebank van mijn vader. waarschijnlijk doet een houthandel het voor je voor een appel en een ei, maar ze zullen je wel vreemd aankijken dat je niet bij hun het hout hebt gekocht.....een beetje meubelmaker heeft een vandiktebank, dus je kunt allicht eens vragen.
Wowly
Ik hou je aanbod even in gedachten, wowly. Het is wel een stukje rijden vanaf Rotterdam, maar mooie gladde planken, dat is ook wat waard. Inmiddels wel wat houthandels gevonden in omgeving Rotterdam, dus morgen maar eens even bellen.
Bedankt voor alle info, nu weet ik in elk geval wat een vandikte bank is.
Fritzzz.
Bedankt voor alle info, nu weet ik in elk geval wat een vandikte bank is.
Fritzzz.
hoi,
't is wel goed recht hoor. Het gaat puur om het weghalen van de ribbeltjes van de lintzaag (?) waarmee de dikke platen uit de boom zijn gezaagd. Het schors zat er nog aan. We hebben er gisteren in een zagerij prachtige planken uit kunnen zagen. 6,5 cm dik, dus een beetje schaafruimte is er wel over. Ik denk dat als er boven en onder 1 of 2 mm af is dan is dat meer dan voldoende. Ik dacht het eerst even met de bandschuurmachine te doen, maar dat viel tegen. Zat ook een beetje gesleten bandje op, dat helpt ook niet. Schaven zal het mooiste zijn, denk ik.
Fritzzz.
't is wel goed recht hoor. Het gaat puur om het weghalen van de ribbeltjes van de lintzaag (?) waarmee de dikke platen uit de boom zijn gezaagd. Het schors zat er nog aan. We hebben er gisteren in een zagerij prachtige planken uit kunnen zagen. 6,5 cm dik, dus een beetje schaafruimte is er wel over. Ik denk dat als er boven en onder 1 of 2 mm af is dan is dat meer dan voldoende. Ik dacht het eerst even met de bandschuurmachine te doen, maar dat viel tegen. Zat ook een beetje gesleten bandje op, dat helpt ook niet. Schaven zal het mooiste zijn, denk ik.
Fritzzz.
- asterduc
- Berichten: 4164
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
heeft die zagerij dan geen schafmachine waar ze ze kunnen over gooien?
Huren gaat moeilijk zijn omdat verhuurbedrijven daar geen interesse in hebben.
1. die toestellen komen terug met ingekapte bijtels (doordat er meestal wel ergens nagels in planken zitten, vooral als ze al eens gebruikt zijn).
2. dikwijls defecte mechaniek doordat hij te diep was ingesteld. Een sterke vandikteschaaf probeert dan die plank er toch nog door te trekken. Als er dan nog eens te weinig of geen glijmiddel op de plaat ligt ben je helemaal klaar!
Best mee naar een zagerij of houtbewerker en het gewoon 'laten' uitvoeren. Dat gaat eenvoudiger te vinden zijn en zeker niet duurder. Ben je ook gelijk je handen niet kwijt als er iets fout gaat.
Groeten,
Ed.
Huren gaat moeilijk zijn omdat verhuurbedrijven daar geen interesse in hebben.
1. die toestellen komen terug met ingekapte bijtels (doordat er meestal wel ergens nagels in planken zitten, vooral als ze al eens gebruikt zijn).
2. dikwijls defecte mechaniek doordat hij te diep was ingesteld. Een sterke vandikteschaaf probeert dan die plank er toch nog door te trekken. Als er dan nog eens te weinig of geen glijmiddel op de plaat ligt ben je helemaal klaar!
Best mee naar een zagerij of houtbewerker en het gewoon 'laten' uitvoeren. Dat gaat eenvoudiger te vinden zijn en zeker niet duurder. Ben je ook gelijk je handen niet kwijt als er iets fout gaat.
Groeten,
Ed.


