Op zoek naar een goede 12" subwoofer

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Student

Op zoek naar een goede 12" subwoofer

Bericht door Student »

Ik ben in winISD wat aan het experimenteren geweest met een opstelling 2*peerless sls 315 vs 1*peerless xxls12 (8ohm versie). Ik zit erover te twijfelen om een setup voor voornamelijk HT te gaan bouwen, maar met muziek moet het ook zijn mannetje kunnen staan. Verder even prijstechnisch 2*sls 315=140e en 1*xxls12=180e.

Wat grafiekjes (geel=xxls blauw=2*sls)

Gezien de grote hoeveelheid ervaring op dit forum zou ik graag wat kritiek ontvangen, gezien ik zelf nog niet erg veel ervaring heb in dit soort dingen en bereid ben veel te leren :D .
Bijlagen
Gdel.JPG
SPL.JPG
TFM.JPG
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Ik denk dat het handig is als je eerst je eisen wat duidelijker formuleert. Een heel belangrijke is het maximale formaat dat je wilt/kunt herbergen. Bovendien is het interessant te weten wat de overige componenten in de set zijn.

De SLS heeft een enorme kist nodig. De kast van de XXLS is ook niet bepaald klein.
lepain
Contacteer:

Bericht door lepain »

Ik zou gaan voor 2 maal sls315. Ik ken de woofers niet, maar subs in tweevoud kunnen de bass volgens mij veel beter in de kamer zetten. Als ze in twee aparte boxen zitten he.
Ronkel

Bericht door Ronkel »

lepain schreef:
Ik zou gaan voor 2 maal sls315. Ik ken de woofers niet, maar subs in tweevoud kunnen de bass volgens mij veel beter in de kamer zetten. Als ze in twee aparte boxen zitten he.
Klopt. Daar is zo'n artikel van Floyd Toole over. Die is ergens op de Harman Kardon site te vinden geloof ik, weet alleen niet meer precies waar.
Student

Bericht door Student »

Sorry idd voor het weglaten van wat cruciale informatie, heel eerlijk gezegd vergeten erbij te zetten omdat het voor mezelf al duidelijk was :oops:
Ruimte is in dit verhaal niet echt een probleem (tot 300 liter moet gaan), de simulatie die getoond zijn in de afbeeldingen zijn 140L voor de xxls en 280 voor de 2*sls. Wat interessant wordt opgemerkt is dat twee gesloten behuizingen van 140L voor de sls de voorkeur geniet boven 280L totale behuizing ?? Kan iemand hier wat verheldering over geven.

Verder is de rest van de setup bestaande uit JBL speakers, waar ik de parameters niet exact van weet... Het idee van mezelf is dus ook om de subwoofer als eerste zelfbouwproject te zien, een goede basis neer te zetten en misschien ook de andere boxen te vervangen en zelf te bouwen.
Kortom wil ik voor een redelijk budget een goede subwoofer bouwen die vooral voor HT gaat worden gebruikt, maar ik wil geen ordinaire boombox die totaal niet geschikt is voor muziek.

Hopelijk een wat betere situatieschets zo :lol:
Jasper

Bericht door Jasper »

Heb even voor de verhouding beide berekend voor Qts=0.7, met goede vulling.

Peerless XXLS12: 60 liter, 100dB max @ 25 Hz, F3=40Hz
2x SLS315: 135 liter, 104dB max @ 25 Hz, F3=46Hz

Als je voor power wilt gaan en ruimte kan je gestolen worden, dan kun je het beste voor de SLS gaan. Als je voor diepere bas wilt gaan en/of beperkte ruimte tot je beschikking hebt dan zou ik voor de Peerless XXLS12 gaan.
lepain
Contacteer:

Bericht door lepain »

Weet je hoe groot 300 liter is? Daar kan je mensen in smokkelen....nee echt, dat kan!
Zoiets is niet hanteerbaar als het geen wielen heeft. Dat is een eerste reden om de woofers in aparte boxen te stoppen.
Maar de belangrijkste reden om meerdere subwooferkasten te maken is om het geluid in de kamer zo goed mogelijk te krijgen. In het laag zijn staande golven vaak erg merkbaar en storend. Hoe meer subs je gebruikt hoe minder kans staande golven krijgen.
Dit komt doordat er overal in de kamer een faseverschil (grootte is afhankelijk van de afstand tussen de subs) is tussen de signalen van de verschillende subs.

Interferentie is ook minder vervelend met meerdere subs:
Een groot deel van het geluid dat de sub(s) maken komt na weerkaatsing door de kamerwanden op de luisterplek. Het faseverschil tussen origineel signaal en reflecties bepaalt of de signalen elkaar versterken of verzwakken. Als er meerdere subs in je kamer staan is de interferentie tussen origineel en weerkaatst signaal van een van de subs minder relevant voor het geluid op de luisterplek. Tenzij je een compleet symmetrische opstelling maakt natuurlijk.

Nu zeg jij: Ja, maar twee subs geven met of zonder kamer zowieso al interferentie! Yes, das waar, Als de luisterplek en de twee subs op een lijn liggen krijg je hier last van, maar als je de afstand op de luisterplek naar beide subs ongeveer gelijk houdt zal je dr geen problemen mee krijgen.
Student

Bericht door Student »

Oke, bedankt voor de reacties, langzaamaan begint het wat duidelijker te worden. 300 liter is idd een erg groot volume :lol: , maar het zou tot op zeker hoogte iig geen belemmering mogen vormen voor het ontwerp.

Voor mezelf afwegend is het dus het volgend plaatje:

Voordelen 2*SLS 315:
- twee aparte subs die onafhankelijk te plaatsen zijn, hierdoor een mooier geluidsbeeld. (verhelderende uitleg lepain, dank je)
- meer druk opbouw dan de xxls12 vanaf +- 25 Hz
- Mits parralel geschakeld 4 ohm ipv 8 ohm

Nadelen van de 2*SLS 315:
- meer ruimte nodig
- gaat minder laag dan een xxls12

Verder is het zo dat ik het geheel graag met 1 enkele versterker aan wil sturen, mijn oog was in eerste instantie gevallen op de 150w module van conrad, wat vinden jullie daarvan of hebben jullie misschien andere (betere) suggestie. (wel voor een ongeveer gelijk budget dan he :D )

Ook merk ik dat als ik met een enkele unit SLS simuleer in winISD een volume van rond de 140 liter voor een Q van 0.704. (WinISD Qtc parameter) De waarde van Jasper van 135 liter met 2 drivers is een stuk lager, maw wat doe ik fout??

Zoals gewoonlijk komen met alle antwoorden steeds meer vragen :roll:
JuuL

Bericht door JuuL »

Dan nog een paar belangrijke vragen:
- Hoe hard moet het gaan?
- Moet het strak klinken? Of moet het juist erg laag gaan? (gesloten vs bassreflex bijv)
- Hoe groot is je kamer?

Ik heb zelf 1x XXLS12" in een gesloten kast. Klinkt super strak, maar je mist iets laag voor films. Maar dit kan er ook aan liggen dat ik een kleine kamer heb (roomgain). Voor muziek is hij uitstekend.
Als je het echt voor films gaat gebruiken zou ik persoonlijk een brute BR subwoofer maken die je in de bank laat trillen. Alhoewel ik niet weet hoe zo'n BR subwoofer zal gaan klinken qua boomerigheid.

2 speakers == 2 mono versterkers!!!
En 150Watt is wel echt het minimale.
Martijn H

Bericht door Martijn H »

Juul, onder de roomgain krijg je juist meer laag! :wink:

onder de laagste frequentie die in de kamer past stijgt de output met (in theorie)12dB/octaaf(in praktijk 8 á 9). Bij dipool heb je geen last van de roomgain en win/ verlies je niks.
Student

Bericht door Student »

@ Juul

Hoe hard het moet gaan is moeilijk te kwantificeren voor mij, mijn enige echte referentie is de magnat omega 250 en die produceert in een wat kleinere kamer toch een aanzienlijke bas in mijn ogen.. maar aangezien ik geen dB meter heb wordt het lastig hier iets zinnigs over te zeggen. Het moet iig even hard, liefst een slag harder dan waar ik vanaf kom (magnat), we gaan voor een verbetering :lol:

De bassreflex optie heb ik idd ook overwogen, maar na wat verhalen te hebben gelezen over poortruis en toch lastig te tunen zonder apparatuur (natunen achteraf). Vooral door dat tunen heb ik deze optie nog niet echt serieus overwogen, ik heb hier namelijk geen apparatuur voor. Verder ben ik wel bereid om wat diepgang in te leveren voor een strakker impulsgedrag, zodat hij niet onbruikbaar wordt voor muziek. Is een gesloten sub echt onbruikbaar dus voor HT?

De kamer is aan de grote kant, inhoud open zal rond de 180 m3 liggen.

De versterker van conrad overigens is 300 watt aan 4 ohm, zal dit waarschijnlijk wat optimistisch zijn, maar 250 watt zal toch wel haalbaar zijn lijkt me. Als de speakers allebei op de versterker worden aangesloten (8+8ohm) wordt dit toch 4 ohm weerstand voor die versterker?? Dit is toch mogelijk of zie ik iets over het hoofd?

@ Montana
Kamer is op zijn langst 8 meter (L vorm), kort door de bocht krijg ik dus onder de +-40 Hz een roomgain van +- 8 dB/octaaf. Vrij aanzienlijke gain dus?
Martijn H

Bericht door Martijn H »

20Hz ongeveer.. Geen rekening mee houden dus! :wink:

Met winisd kan je toch best nauwkeurig simuleren hoe een br afgestemd moet worden. Ik ga nog een keer reclame maken voor dayton en dan stop ik! :-# Kijk eens op de site van intertechnic naar de Dayton RS serie.
Ronkel

Bericht door Ronkel »

Voor als je nog wat wilt lezen over het plaatsen van subs etc, hier heb een artikeltje erover gevonden. Het is veel text, maar gelukkig overzichtelijk. Een ander artikeltje van Floyd Toole, "Part three: Getting the bass right", is helaas niet meer op de site... Ik heb 'm nog wel op mijn pc, dus als je interesse hebt...
Student

Bericht door Student »

@ Montana

Hoe reken je dit uit, formules zou ik leuk vinden, kan ik voor mezelf wat aan het rekenen :) Verder heb ik even bij intertechnik gekeken, behalve de rs serie staat er een SD315-88, ik neem aan dat je daar op doelt. Kan je mij daar meer over melden qua kwaliteit enzo in vergelijking met de sls 315? Zie dat het een DVC is, misschien ook interessant qua versterkervermogen.

@ Ronkel

Heb je een pm gestuurd voor het artikel, bvd.

Verder ben ik nog steeds niet gelukkig met mijn simulaties, zou iemand de grootte van de gesloten behuizing voor de sls 315 kunnen verifieren. krijg nu met een gesloten box een Q van 0.705 bij 150 liter.
Martijn H

Bericht door Martijn H »

ah oke. Ik wist niet wat het budget was. De woofer die ik bedoel is de Dayton RSS315 en kost iets van 168 euro. Ik denk dat ik die liever zou hebben als twee sls315 woofers. close call.. Interficior heeft er al een sub mee gebouwd en kan je wel vertellen of je er genoeg aan hebt. In het topic van JeroenKV over top15"dipoolwoofer word er meer over gezegd.

Op marktplaats heb ik ook een kast plus Dayton titanic woofer gezien. Die kan veel uitslag maken, maar is iets minder goed dan de RSS serie. (film vs muziek)

Twee subwoofers hebben ook zo hun voordelen, zoals je al gehoord hebt.

geluidssnelheid delen door langste lengte kamer en dat door 2 delen..
markje

Bericht door markje »

300L voor een sub is onhandelbaar. Misschien het volume niet, maar ga in de bouwmarkt eens aan de wandel met een plaat mdf van 244*122 van 18m dicht. Dat is erg zwaar, komt nog eens bij dat je dan zo'n grote wanden krijgt dat je verschikkelijk moet gaan bracen en dan wordt het geheel ontilbaar. Een kast van 140L is veel doder te maken en toch tilbaar blijven.

Groeten Mark
Student

Bericht door Student »

Ik ben het er helemaal mee eens dat een 300 Liter mdf kast onhandelbaar is, de bedoeling is ook om diameter 40 pvc buis te gaan gebruiken. Als daar bovenop een stuk stevig mdf zit en onder de driver in het mdf is het geheel een stuk lichter en hoef ik in het geheel niet te bracen volgens mij. Het idee is dus om een twee torens te maken met de driver daar downfiring in. ( ~140 liter each, maar afhankelijk dus van of ik het wel juist bereken in winISD..)
lepain
Contacteer:

Bericht door lepain »

Dat zal er echt waanzinnig uit zien! Gaaf idee.
Jasper

Bericht door Jasper »

Ik gebruik unibox voor mijn simulaties. Daarin kun je ook aangeven hoeveel vulling je in je kast wilt. In kies voor een gesloten kast meestal voor heavy fill. Dit scheelt heel wat liters. Dat verklaart waarschijnlijk het verschil met winISD die met effectieve liters rekent. Met vulling kun je je Qts behoorlijk naar beneden halen. Om het even in perspectief te plaatsen: zonder vulling heb ik in unibox 110 liter nodig voor Qts=0.7 voor de SLS. Met heavy fill slechts 65 liter.
Plaats reactie