Pagina 1 van 2

Bouw van een setje cyburgs needles met tangband W3-871s

Geplaatst: ma 10 mar 2008, 13:51
door sevenup
Deze week lekker vrij :D , dus meteen wat hout laten zagen. Net begonnen met het lijmen van de eerste delen. Heb gekozen voor 18mm MDF. Hier hadden ze bij de multimate nog genoeg reststukjes van liggen. Kostte nog geen tientje per speaker incl. zagen, kun je dus geen buil aan vallen. Zal lekker stevig en zwaar worden...

Laatst hier alles voor de needles gekocht. Lekker makkelijk en met goede componenten

- Monacor 1mm luchtspoel
- Monacor weerstand
- M-Cap 250V MKP condensator
- Monacor terminal
- Monacor dempingsmateriaal
- schroefjes
- kabel
- Tangband W3-871s

Ik ga ze gebruiken in de woonkamer, waarschijnlijk ondersteund door een klein subje die nog bedacht moet worden.

Geplaatst: ma 10 mar 2008, 16:45
door sevenup
Zo, de eerste kast zit bijna in elkaar, alleen de onderkant nog.
Onze poes "Binky" kijkt even of ik alles wel goed doe :D

Geplaatst: ma 10 mar 2008, 21:51
door Godtoh
Ziet er goed uit, en gaat ook lekker snel zeg :)
Succes ermee

Geplaatst: di 11 mar 2008, 8:02
door sevenup
Godtoh schreef:
Ziet er goed uit, en gaat ook lekker snel zeg :)
Succes ermee
Gaat idd wel snel, maar is ook niet zo'n moeilijke kast om te bouwen.

De eerste speelt nu al. Staat nog los op zijn voet, maar er komt al geluid uit. Eerst maar eens goed in laten spelen en de andere kast lijmen.

Geplaatst: di 11 mar 2008, 11:50
door Henkjan
dat gaat idd lekker vlot zo'n Needle (ik kan 'm bijna met m'n ogen dicht ;) )...

lekker een anchtje een CD op repeat zetten, dat hebben die breedbanders wel nodig om goed los te komen. zowel het hoog als het laag gaan er merkbaar op vooruit de 1e paar uur.

Geplaatst: di 11 mar 2008, 18:30
door sevenup
Zo, de tweede kast zit bijna in elkaar...

Geplaatst: di 11 mar 2008, 22:01
door Godtoh
Hoe laag gaan ze bij jou?
En als er een dalletje in je kamer zit maakt dat niet uit.
Als ie daaronder em maar weer oppakt :D

Geplaatst: wo 12 mar 2008, 8:21
door sevenup
Godtoh schreef:
Hoe laag gaan ze bij jou?
En als er een dalletje in je kamer zit maakt dat niet uit.
Als ie daaronder em maar weer oppakt :D
Kan ik nu nog niet echt zeggen, eerst moeten ze beide spelen. Lijkt er wel op dat ze laag genoeg gaan, alleen is het rendement nogal laag.

Laat nog wel weten hoe ze klinken als ze beide spelen...

Geplaatst: wo 12 mar 2008, 19:38
door sevenup
Zo, ze spelen beide. Klinkt al leuk. Ze klinken in het hoog een beetje terughoudend, maar dat is wel fijn bij lange luistersessies. Wordt niet vermoeiend. Het laag is niet heel erg veel, maar wel lekker strak. Ze komen nu al meer los als je er en tijdje naar luistert gaan ze laag genoeg. Stereobeeld is erg goed, geluid komt lekker los van de speakers.

Ze moeten wel hun meerdere herkennen in mijn Fostex hoorns, maar die zijn ook een klasse duurder. Die zijn vooral in het midden/hoog gebied een klasse beter. Ook hebben die een veel hoger rendement en gaan een stuk harder. Maar ja, alle waar naar zijn geld moet je maar denken.

In ieder geval zijn ze een stukje beter dan mijn onkyo surround speaker setje ( zie foto ), die tzt verkocht gaat worden als de needles klaar zijn.

Geplaatst: wo 12 mar 2008, 19:54
door Godtoh
sevenup schreef:
Zo, ze spelen beide. Klinkt al leuk. Ze klinken in het hoog een beetje terughoudend, maar dat is wel fijn bij lange luistersessies. Wordt niet vermoeiend. Het laag is niet heel erg veel, maar wel lekker strak. Ze komen nu al meer los als je er en tijdje naar luistert gaan ze laag genoeg. Stereobeeld is erg goed, geluid komt lekker los van de speakers.

Ze moeten wel hun meerdere herkennen in mijn Fostex hoorns, maar die zijn ook een klasse duurder. Die zijn vooral in het midden/hoog gebied een klasse beter. Ook hebben die een veel hoger rendement en gaan een stuk harder. Maar ja, alle waar naar zijn geld moet je maar denken.

In ieder geval zijn ze een stukje beter dan mijn onkyo surround speaker setje ( zie foto ), die tzt verkocht gaat worden als de needles klaar zijn.
Ze zien er zo mooi uit he :D

Geplaatst: wo 12 mar 2008, 20:36
door sevenup
Godtoh schreef:
sevenup schreef:
Zo, ze spelen beide. Klinkt al leuk. Ze klinken in het hoog een beetje terughoudend, maar dat is wel fijn bij lange luistersessies. Wordt niet vermoeiend. Het laag is niet heel erg veel, maar wel lekker strak. Ze komen nu al meer los als je er en tijdje naar luistert gaan ze laag genoeg. Stereobeeld is erg goed, geluid komt lekker los van de speakers.

Ze moeten wel hun meerdere herkennen in mijn Fostex hoorns, maar die zijn ook een klasse duurder. Die zijn vooral in het midden/hoog gebied een klasse beter. Ook hebben die een veel hoger rendement en gaan een stuk harder. Maar ja, alle waar naar zijn geld moet je maar denken.

In ieder geval zijn ze een stukje beter dan mijn onkyo surround speaker setje ( zie foto ), die tzt verkocht gaat worden als de needles klaar zijn.
Ze zien er zo mooi uit he :D
Zien er wel leuk uit ja, alleen niet zo mooi qua design als mijn Frugelhorns :D

Geplaatst: do 13 mar 2008, 17:15
door sevenup
Vanmiddag was het redelijk weer, kon ik buiten wat schuren/frezen. De eerste kast is klaar voor de eerste grondlaag.

Geplaatst: do 13 mar 2008, 20:09
door Godtoh
sevenup schreef:
Vanmiddag was het redelijk weer, kon ik buiten wat schuren/frezen. De eerste kast is klaar voor de eerste grondlaag.
Ik kreeg de naden niet weg na plamuur en 3 lagen grondverf.
Heb zelfs nog mdf grondverf gebruikt.
Op de grond was het weg, maar met zwart zag je het weer.
zeer hinderlijk

Hoe doe jij het?

Geplaatst: do 13 mar 2008, 23:54
door fluppie
Godtoh schreef:
sevenup schreef:
Vanmiddag was het redelijk weer, kon ik buiten wat schuren/frezen. De eerste kast is klaar voor de eerste grondlaag.
Ik kreeg de naden niet weg na plamuur en 3 lagen grondverf.
Heb zelfs nog mdf grondverf gebruikt.
Op de grond was het weg, maar met zwart zag je het weer.
zeer hinderlijk

Hoe doe jij het?
Probeer maar eens met fiberplast ! Wel niet teveel verharder gebruiken zodat je tijd hebt om de hele kast te smeren. En goed schuren daarna, en belachelijk veel verf erop, 2-3 lagen grondverf, 3-4 lagen verf. Dan komt het goed, ook tussen je lagen heel zachtjes opschuren.

Ben zelf ook met de bouw van de needletjes begonnen ( 12mm MDF ), moet enkel nog dempingsmateriaal regelen en filtercomponenten. Waar heb jij je dempingsmateriaal gehaald sevenup ?

Geplaatst: vr 14 mar 2008, 7:30
door sevenup
fluppie007 schreef:
Godtoh schreef:
sevenup schreef:
Vanmiddag was het redelijk weer, kon ik buiten wat schuren/frezen. De eerste kast is klaar voor de eerste grondlaag.
Ik kreeg de naden niet weg na plamuur en 3 lagen grondverf.
Heb zelfs nog mdf grondverf gebruikt.
Op de grond was het weg, maar met zwart zag je het weer.
zeer hinderlijk

Hoe doe jij het?
Probeer maar eens met fiberplast ! Wel niet teveel verharder gebruiken zodat je tijd hebt om de hele kast te smeren. En goed schuren daarna, en belachelijk veel verf erop, 2-3 lagen grondverf, 3-4 lagen verf. Dan komt het goed, ook tussen je lagen heel zachtjes opschuren.

Ben zelf ook met de bouw van de needletjes begonnen ( 12mm MDF ), moet enkel nog dempingsmateriaal regelen en filtercomponenten. Waar heb jij je dempingsmateriaal gehaald sevenup ?
Ik heb het gekocht bij: http://www.thesoundofrumoh.nl/N_frame.h ... t_803.html

complete setjes met echt alles erbij. Zie mijn openingspost...

ps. Hey ik zie nu dat er bij dat setje geen aansluit terminal met schroeven meer bij zit. Die was namelijk ook van monacor met mooie vergulde schroef/banaan stekkers

Geplaatst: vr 14 mar 2008, 8:24
door fluppie
sevenup schreef:
fluppie007 schreef:
Godtoh schreef:
Ik kreeg de naden niet weg na plamuur en 3 lagen grondverf.
Heb zelfs nog mdf grondverf gebruikt.
Op de grond was het weg, maar met zwart zag je het weer.
zeer hinderlijk

Hoe doe jij het?
Probeer maar eens met fiberplast ! Wel niet teveel verharder gebruiken zodat je tijd hebt om de hele kast te smeren. En goed schuren daarna, en belachelijk veel verf erop, 2-3 lagen grondverf, 3-4 lagen verf. Dan komt het goed, ook tussen je lagen heel zachtjes opschuren.

Ben zelf ook met de bouw van de needletjes begonnen ( 12mm MDF ), moet enkel nog dempingsmateriaal regelen en filtercomponenten. Waar heb jij je dempingsmateriaal gehaald sevenup ?
Ik heb het gekocht bij: http://www.thesoundofrumoh.nl/N_frame.h ... t_803.html

complete setjes met echt alles erbij. Zie mijn openingspost...

ps. Hey ik zie nu dat er bij dat setje geen aansluit terminal met schroeven meer bij zit. Die was namelijk ook van monacor met mooie vergulde schroef/banaan stekkers
Heb alles al van partsexpress, had toen enkel niet gezien dat er een notch filter was en vergeten dempingsmateriaal mee te bestellen.

Geplaatst: vr 14 mar 2008, 8:58
door Godtoh
BMM, speaker&co etc etc hebben allemaal wel demping.
Misschien ook nog wel een zaakje in jouw stad.
Vulling voor de winterjas :wink:

Geplaatst: vr 14 mar 2008, 12:34
door bartsegers
viewtopic.php?t=4596 ??

FF mezelf boosten... :roll:

Geplaatst: za 15 mar 2008, 8:58
door sevenup
Hmm, op mijn buizenversterker klinken ze niet zo goed in het laag. Komt door de grote impedantie piek van 60 Ohm bij 120 Hz. Heb dus een impedantie correctie nodig.

Als ik het goed lees in de bibliotheek van zelfbouwaudio kom ik uit op een weerstand van 10 Ohm in serie met een condensator van 6,8u parallel aan de speaker.

Kan iemand uitsluitsel geven of dit klopt?

Re = 6,6 Ohm
Le = 0,29mH

impedantie verloop

Afbeelding

Geplaatst: za 15 mar 2008, 18:18
door b_force
Een TL heeft meer dan een piek, maybe kan iemand even vertellen die ze nagemeten heeft, waar die 2 piekjes precies zitten.

Maar het kan idd goed zijn dat je buizenbak dat niet helemaal lekker vindt.

Geplaatst: za 15 mar 2008, 18:21
door Henkjan
ik moet ff graven, ik heb de Needle met de TB W3-871 gemeten voor t Elektuur artikel.

Geplaatst: za 15 mar 2008, 18:29
door Henkjan
zo, hier de ruwe data. ik ga nu happen, misschien heeft er in de tuusentijd iemand al een RCL-letje om de imp piek plat te meppen berekend...

CODE: Selecteer alles

x;Data;imp;
20;7.3;
20;7.3;
21;7.2;
21;7.2;
22;7.5;
22;7.4;
23;7.4;
23;7.4;
24;7.4;
25;7.5;
25;7.5;
26;7.4;
26;7.3;
27;7.6;
28;7.6;
28;7.6;
29;7.6;
30;7.5;
30;7.5;
31;7.6;
32;7.7;
32;7.7;
33;7.7;
34;7.8;
35;7.8;
36;8.0;
36;7.9;
37;8.0;
38;8.1;
39;8.2;
40;8.3;
41;8.4;
42;8.4;
43;8.5;
44;8.4;
45;8.5;
46;8.4;
47;8.5;
48;8.4;
49;8.5;
50;8.5;
51;8.6;
53;8.6;
54;8.7;
55;8.7;
56;8.8;
58;8.9;
59;8.9;
60;9.0;
62;9.1;
63;9.2;
65;9.4;
66;9.4;
68;9.6;
69;9.8;
71;10.0;
73;10.2;
74;10.3;
76;10.6;
78;10.9;
80;11.3;
81;11.4;
83;11.8;
85;12.2;
87;12.7;
89;13.3;
91;13.9;
94;15.0;
96;15.9;
98;16.9;
102;20.0;
105;22.1;
107;24.9;
110;29.8;
112;33.4;
115;41.7;
117;45.5;
120;48.2;
123;45.0;
126;37.7;
129;31.1;
132;25.9;
135;22.2;
138;19.2;
141;17.3;
145;15.3;
148;13.9;
151;13.1;
155;12.1;
158;11.7;
162;11.2;
166;10.7;
170;10.6;
174;10.4;
178;10.3;
182;10.3;
186;10.2;
191;10.0;
195;9.8;
200;9.6;
204;9.4;
209;9.3;
214;9.0;
219;8.8;
224;8.6;
229;8.6;
234;8.4;
240;8.2;
245;8.2;
251;8.0;
257;8.0;
263;7.9;
269;7.8;
275;7.8;
282;7.7;
288;7.7;
295;7.7;
302;7.7;
309;7.7;
316;7.7;
324;7.7;
331;7.7;
339;7.8;
347;7.8;
355;7.9;
363;7.9;
372;8.0;
380;8.0;
389;8.0;
398;7.9;
407;7.9;
417;7.9;
427;7.9;
437;8.0;
447;8.0;
457;8.0;
468;8.1;
479;8.1;
490;8.2;
501;8.3;
513;8.4;
525;8.4;
537;8.5;
550;8.5;
562;8.6;
575;8.6;
589;8.6;
603;8.7;
617;8.8;
631;8.8;
646;8.9;
661;9.0;
676;9.1;
692;9.2;
708;9.3;
724;9.4;
741;9.5;
759;9.6;
776;9.6;
794;9.8;
813;9.9;
832;10.0;
851;10.1;
871;10.3;
891;10.4;
912;10.4;
933;10.5;
955;10.7;
977;10.8;
1000;10.9;
1023;11.1;
1047;11.2;
1072;11.4;
1096;11.5;
1122;11.7;
1148;11.9;
1175;12.0;
1202;12.2;
1230;12.3;
1259;12.5;
1288;12.7;
1318;12.9;
1349;13.1;
1380;13.3;
1413;13.4;
1445;13.6;
1479;13.8;
1514;14.0;
1549;14.2;
1585;14.3;
1622;14.5;
1660;14.7;
1698;14.8;
1738;14.9;
1778;15.0;
1820;15.1;
1862;15.2;
1905;15.4;
1950;15.5;
1995;15.6;
2042;15.7;
2089;15.8;
2138;15.9;
2188;16.0;
2239;16.0;
2291;16.1;
2344;16.2;
2399;16.2;
2455;16.3;
2512;16.3;
2570;16.3;
2630;16.3;
2692;16.3;
2754;16.3;
2818;16.2;
2884;16.2;
2951;16.1;
3020;16.1;
3090;16.0;
3162;15.9;
3236;15.8;
3311;15.7;
3388;15.6;
3467;15.5;
3548;15.4;
3631;15.3;
3715;15.3;
3802;15.2;
3890;15.1;
3981;15.0;
4074;15.0;
4169;14.9;
4266;14.8;
4365;14.7;
4467;14.6;
4571;14.5;
4677;14.5;
4786;14.4;
4898;14.4;
5012;14.4;
5129;14.4;
5248;14.4;
5370;14.4;
5495;14.4;
5623;14.4;
5754;14.4;
5888;14.5;
6026;14.5;
6166;14.6;
6310;14.7;
6457;14.8;
6607;14.8;
6761;14.9;
6918;15.0;
7079;15.1;
7244;15.3;
7413;15.4;
7586;15.5;
7762;15.7;
7943;15.8;
8128;16.0;
8318;16.1;
8511;16.3;
8710;16.5;
8912;16.7;
9120;16.9;
9333;17.1;
9550;17.3;
9772;17.5;
10000;17.7;
10233;17.9;
10471;18.1;
10715;18.4;
10965;18.6;
11220;18.9;
11482;19.1;
11749;19.4;
12023;19.6;
12303;19.9;
12589;20.2;
12882;20.5;
13183;20.8;
13490;21.1;
13804;21.5;
14125;21.8;
14454;22.2;
14791;22.5;
15136;22.9;
15488;23.1;
15849;23.4;
16218;23.6;
16596;23.9;
16982;24.2;
17378;24.6;
17783;25.0;
18197;25.4;
18621;25.8;
19055;26.4;
19498;26.8;
19953;27.3;

Geplaatst: za 15 mar 2008, 18:43
door b_force
had je die niet in een txt file kunnen zetten :lol:

Heb je ook de frd file (dat werkt nmlk wel zo makkelijk :) )

edit:

mmm impedantie werk niet in speakerworkshop helaas
(komt omdat er geen fase bij zit)

Geplaatst: za 15 mar 2008, 21:34
door sevenup
Henkjan schreef:
zo, hier de ruwe data. ik ga nu happen, misschien heeft er in de tuusentijd iemand al een RCL-letje om de imp piek plat te meppen berekend...
Bedankt voor de data. Lijkt behoorlijk te kloppen met het diagram van Tangband. Een piek rond de 120 Hz.

Ik heb even snel een RC filtertje gemaakt van 10 Ohm en 6,8uF (had ik nog liggen). Geeft zeker wat verbetering, maar kan misschien nog beter...

Geplaatst: za 15 mar 2008, 22:29
door Henkjan
een RC is ook niet wat je nodig hebt om die piek te onderdrukken, een rcl over de klemmen lijkt me...

die overeenkomst met het datasheet is puur toeval...