Wat ik van de diverse gebruikte materialen vind
Moderator: Beheerdersteam
Wat ik van de diverse gebruikte materialen vind
Koper, zilver, goud
Jaren geleden heb ik in boekje van copper.org een grafiek de relatie van zuiverheid van koper en de geleidbaarheid gezien. In diezelfde grafiek stond ook zilver. Heel verrassend voor mij was dat de twee niet veel verschillen. Pas bij heel zuivere metalen van de twee, we spreken dan in procenten na de komma, bleek zilver een iets wat betere geleiding te hebben. Mijn mening over koper is dat, als het heel zuiver is, niet onderdoet voor zilver. Alhoewel de prijs wel erg verschillen. Ik kan me indenken dat een apparaat in geheel met zilveren geleidingen, anders zal klinken. Daar staat dan wel een prijs tegenover.
Ik schrijf hier over zuurstofloos koper (OFC) van 99,97%, of daaromtrent. Zuurstof is een echte no no in koper. Om zulk zuiver koper te maken kost ook overigens ‘goud’ en is erg lastig. Buiten dat, de aftrek ervoor is minimaal.
Goud; Als ik vergulde spullen zie aangeprijsd, heb ik altijd het zelfde gevoel als bij antennekabels die verzilverd zijn; wat verhullen ze? Goud heeft ook nog eens een veel slechtere geleiding (grotere weerstand) dan koper of zilver. Alleen oxideert het niet zoals koper of zilver. De sterke oxidehuid verhindert het verder oxideren. Aluminium doet dat ook, alleen dat is niet aan te raden in audio. Goud lijkt mij prima om deze eigenschappen te gebruiken als beschermer voor zilver of koper.
Dus ik denk dat er een verschil is tussen zuiver zilver en koper best hoorbaar zal zijn. Zelf heb ik dat niet gehoord. Echter weet ik ook niet hoe zuiver de beide materialen waren. Daar doen de fabrikanten erg duister over. M.i. heeft een legering van koper en zilver een placebo effect.
Arie
Jaren geleden heb ik in boekje van copper.org een grafiek de relatie van zuiverheid van koper en de geleidbaarheid gezien. In diezelfde grafiek stond ook zilver. Heel verrassend voor mij was dat de twee niet veel verschillen. Pas bij heel zuivere metalen van de twee, we spreken dan in procenten na de komma, bleek zilver een iets wat betere geleiding te hebben. Mijn mening over koper is dat, als het heel zuiver is, niet onderdoet voor zilver. Alhoewel de prijs wel erg verschillen. Ik kan me indenken dat een apparaat in geheel met zilveren geleidingen, anders zal klinken. Daar staat dan wel een prijs tegenover.
Ik schrijf hier over zuurstofloos koper (OFC) van 99,97%, of daaromtrent. Zuurstof is een echte no no in koper. Om zulk zuiver koper te maken kost ook overigens ‘goud’ en is erg lastig. Buiten dat, de aftrek ervoor is minimaal.
Goud; Als ik vergulde spullen zie aangeprijsd, heb ik altijd het zelfde gevoel als bij antennekabels die verzilverd zijn; wat verhullen ze? Goud heeft ook nog eens een veel slechtere geleiding (grotere weerstand) dan koper of zilver. Alleen oxideert het niet zoals koper of zilver. De sterke oxidehuid verhindert het verder oxideren. Aluminium doet dat ook, alleen dat is niet aan te raden in audio. Goud lijkt mij prima om deze eigenschappen te gebruiken als beschermer voor zilver of koper.
Dus ik denk dat er een verschil is tussen zuiver zilver en koper best hoorbaar zal zijn. Zelf heb ik dat niet gehoord. Echter weet ik ook niet hoe zuiver de beide materialen waren. Daar doen de fabrikanten erg duister over. M.i. heeft een legering van koper en zilver een placebo effect.
Arie
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Re: Wat ik van de diverse gebruikte materialen vind
Prima, als je jezelf beter voelt met een placebo..Arie_vK schreef:M.i. heeft een legering van koper en zilver een placebo effect.
Arie
Overigens is de geleidbaarheid van materialen niet helemaal waarom het gaat. Een strengetje koolstof meet ongeveer 30 ohm per meter..Een steeds groter wordende groep mensen prefereert juist koolstof als geleiders in de audio..
Ieder materiaal heeft zijn eigen werking op het geluid en dat heeft kennelijk weinig te maken met de geleidbaarheid. Aluminium is helemaal niet zo'n erg slechte geleider en ijzer ook niet, maar het zijn niet de materialen waar je kabels van wil maken..
Placebo of niet..
Kees
Re: Wat ik van de diverse gebruikte materialen vind
Waarom niet? Wat voor effect heeft bijv. aluminium dan op een signaal? Klinkt naar mijn smaak toch echt als placebo-effect. Bovendien, bij een luistertest kan een enkele dB verschil in SPL al een verschil in waargenomen geluidskwaliteit bewerkstelligen, zelfs bij verder identiek materiaal.audiomanics schreef:Ieder materiaal heeft zijn eigen werking op het geluid en dat heeft kennelijk weinig te maken met de geleidbaarheid. Aluminium is helemaal niet zo'n erg slechte geleider en ijzer ook niet, maar het zijn niet de materialen waar je kabels van wil maken..
Ik heb ook ooit een verhaal aangehoord van iemand die zei dat gouden kabels veel beter waren omdat ze niet oxideren. Dat zou beter zijn omdat hoge frequenties door de buitenste lagen van de kabel zouden gaan. Lekker belangrijk, want een geoxideerde buitenste laag geleidt niet (of nauwelijks) en is dus voor het signaal niet relevant.
Feit van metalen tegenover koolstof:
Metalen kabels krijgen een magnetisch veld zogauw er een stroom doorheen loopt, maar kan ook een stroom (spanning in geval van ongesloten) opwekken onder invloed van magnetisme. Metalen hebben over het algemeen een hoge geleidbaarheid.
Koolstofkabels geven geen magnetisch veld bij een stroom en hebben tevens geen last van magnetische velden, maar hebben weer wel een hoge weerstand. De lage geleidbaarheid kan weer zorgen voor afzwakking van je signaal.
Metalen kabels krijgen een magnetisch veld zogauw er een stroom doorheen loopt, maar kan ook een stroom (spanning in geval van ongesloten) opwekken onder invloed van magnetisme. Metalen hebben over het algemeen een hoge geleidbaarheid.
Koolstofkabels geven geen magnetisch veld bij een stroom en hebben tevens geen last van magnetische velden, maar hebben weer wel een hoge weerstand. De lage geleidbaarheid kan weer zorgen voor afzwakking van je signaal.
Dat magnetische veld is een gevolg van de stroom, niet van de geleider. Datzelfde geldt dus ook voor inductie lijkt me zo.Gobla schreef:Feit van metalen tegenover koolstof:
Metalen kabels krijgen een magnetisch veld zogauw er een stroom doorheen loopt, maar kan ook een stroom (spanning in geval van ongesloten) opwekken onder invloed van magnetisme. Metalen hebben over het algemeen een hoge geleidbaarheid.
Koolstofkabels geven geen magnetisch veld bij een stroom en hebben tevens geen last van magnetische velden, maar hebben weer wel een hoge weerstand. De lage geleidbaarheid kan weer zorgen voor afzwakking van je signaal.
beetje vreemd verhaal dus.
Klopt wat Daniel zegt.
Er kan wel degelijk een magnetisch veld ontstaan wanneer er een stroom doorheen loopt. Echter is het magnetisch veld wél te verstoren. Maar (in ieder geval) geldt dat als er geen stroom loopt door de koolstofvesels deze ook niet gevoelig is voor magnetisme.
Nu ben ik nog aan het opzoeken of er een tegenreactie onstaat op de stroom zogauw je het magnetisch veld dat onstaat door de stroom beinvloed met een ander magnetisch veld.
Er kan wel degelijk een magnetisch veld ontstaan wanneer er een stroom doorheen loopt. Echter is het magnetisch veld wél te verstoren. Maar (in ieder geval) geldt dat als er geen stroom loopt door de koolstofvesels deze ook niet gevoelig is voor magnetisme.
Nu ben ik nog aan het opzoeken of er een tegenreactie onstaat op de stroom zogauw je het magnetisch veld dat onstaat door de stroom beinvloed met een ander magnetisch veld.
Er klopt weinig van deze opgesomde 'feiten'.. Elke elektrische stroom heeft een magnetisch veld tot gevolg, al stuur je de stroom door de lucht. De mate van beïnvloeding is ook niet afhankelijk van het geleidend materiaal maar van de mate van onderlinge koppeling (afstand en soort diëlectricum of kernmateriaal).Gobla schreef:Feit van metalen tegenover koolstof:
Metalen kabels krijgen een magnetisch veld zogauw er een stroom doorheen loopt, maar kan ook een stroom (spanning in geval van ongesloten) opwekken onder invloed van magnetisme. Metalen hebben over het algemeen een hoge geleidbaarheid.
Koolstofkabels geven geen magnetisch veld bij een stroom en hebben tevens geen last van magnetische velden, maar hebben weer wel een hoge weerstand. De lage geleidbaarheid kan weer zorgen voor afzwakking van je signaal.
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
En het leukste is dat het steeds een herhaling isWowly schreef:Hé leuk, weer eens een kabelsdiscussie
Ene Lorentz sprak van een stroom door een geleider... Ik denk zelfs dat als je stroom door een buisje verontreinigd water stuurt dat er een magnetisch veld gaat ontstaan..
Wie wil dat eens uitproberen in het natuurkundelab van zijn school??
Nee... ik ga geen waterkabels maken...(althans..voorlopig ng niet..)
Kees
Tja, zonder stroom geen magnetisme en geen magnetisme zonder stroom. Die twee zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden.
Voor de liefhebbers van kabeldiscussies stond dit aardige linkje recent weer eens op Diyaudio:
http://www.boingboing.net/2008/03/03/do ... -soun.html
Er worden best rake observaties in gedaan maar na een kwart gelezen te hebben viel ik toch in slaap
Voor de liefhebbers van kabeldiscussies stond dit aardige linkje recent weer eens op Diyaudio:
http://www.boingboing.net/2008/03/03/do ... -soun.html
Er worden best rake observaties in gedaan maar na een kwart gelezen te hebben viel ik toch in slaap
Laatst gewijzigd door Pjotr op do 06 mar 2008, 21:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Als het goed is ontstaat bij iedere stroom door een geleider een magnetisch veld, maar kan je niet bij iedere geleider een stroom opwekken door een magnetisch veld (indien een wisselend veld dan).
Het lijkt me logisch dat je het gevormde magnetische veld kan beinvloeden, maar beinvloed dat bij de geleider dan ook meteen de stroom die er loopt (indien een geleider zonder stroom geen magnetisch karakter heeft zoals koolstof)?
Dat laatste ben ik nu aan het nazoeken.
Het lijkt me logisch dat je het gevormde magnetische veld kan beinvloeden, maar beinvloed dat bij de geleider dan ook meteen de stroom die er loopt (indien een geleider zonder stroom geen magnetisch karakter heeft zoals koolstof)?
Dat laatste ben ik nu aan het nazoeken.
OMG, komt van die site:
Then again, all this may be unnecessary. Depending on the distance to your power plant, it may be more effective for you to build your own power plant on site. This will save you billions in wire costs while shortening the length of your wire greatly. It has the additional benefit of being dedicated to your particular audiophile setup! You can choose whichever power generation technology that suits your system. - Coal, gas, hydro, nuclear, etc. -
Call me old fashioned, but I prefer the sound of a coal power plant over nuclear, but if you are a sold state user, you may prefer nuclear or hydro. Solar or wind I'm afraid is out of the question. It just doesn't have the peak current capability necessary for truly high end equipment! Solar power also suffers from a "space noise" problem that comes from the solar panels absorbing spurious radiation from sun spots, distant stars, pulsars, quasars and especially black holes. Black holes especially cause a sort of "suckout" in the sound of string instruments. I can hear this effect when there is black hole acting up on a solar powered system.
Zoek dan ook eens op skin-effect en proximity-effect. Dat laatste is een nogal vervelend verschijnsel in transformatoren voor hoge frequenties zoals in geschakelde voedingen.Gobla schreef:Het lijkt me logisch dat je het gevormde magnetische veld kan beinvloeden, maar beinvloed dat bij de geleider dan ook meteen de stroom die er loopt (indien een geleider zonder stroom geen magnetisch karakter heeft zoals koolstof)?
Dat laatste ben ik nu aan het nazoeken.
- sterremuur
- Berichten: 174
- Lid geworden op: di 15 mei 2007, 15:36
- Locatie: Haren Gn.
- Contacteer:
In een MRI mag je geen ferromaterialen gebruiken omdat die door de krachtige magneet van de MRI worden aangetrokken en dan niet meer losgetrokken kunnen worden. Dat kan pas als de hele installatie wordt geshutdownd, een kostbare aangelegenheid.Gobla schreef:Moet ik even opzoeken dan. Je hebt me in twijfel gebracht. Ik weet wel dat ze bij een MRI lab een koptelefoon gebruiken met piezo's en carbonvesel geleiders.
Daarom geen koptelefoons met magneten in de schelpen. Piezo is een idee inderdaad.
Bij ons in het UMCG wordt een kunststof koptelefoon gebruikt, en het geluid gaat door een luchtslangetje en de bron zit op veilige afstand.
F.C. Donders Nijmegen maakt hier gebruik van de piezo's zo was ons bekend gemaakt. Het gaat hier om zowel de 1,5 als de 4 tesla variant. Klopt ook dat de koptelefoon zelf verder kunststof is.
Bij de proeven had een persoon nog een haarclipje in (ongeveer twee spelden groot) waardoor een artefact op de meting ontsond die 1/3 van het hoofd had bedekt...
Bij de proeven had een persoon nog een haarclipje in (ongeveer twee spelden groot) waardoor een artefact op de meting ontsond die 1/3 van het hoofd had bedekt...
