In- en uitschakel-plop

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
rho

In- en uitschakel-plop

Bericht door rho »

Nog een bijkomend vraagje dat nuttig kan zijn bij de bouw van m'n phono-pre:

Hoe bouw ik netjes een in- en uitschakelploponderdrukking (mooi woord he! :) ).
Ik zou graag de uitgang van de phono-pre aan de grond hangen zolang de voeding nog niet stabiel is. Dus de eigenlijke uitgang van de phono-stage los hangen en de eigenlijk de ingang van de voorversterker aan grond hangen.
Bij het uitschakelen zou dit dus ook moeten gebeuren vóór dat de voeding te laag zakt voor de opamps.
Rudy

Bericht door Rudy »

hey, jij gaat voor de meestte threads per project zekers :lol:

dat zegt ie nu, kieken, ( niet slecht bedoeld he ) dat staat ook op dat schema waarvan ik de helft had afgehaald :roll:

Afbeelding

Uitleg in volgende post, veels te moeilijk zo
sietse

Bericht door sietse »

Heeft jou versterker geen inschakel vertraging?
Rudy

Bericht door Rudy »

K4 dient voor een remote control ingang voor het geheel samen met je versterker op te zetten, dus leg hier 12V aan dat van je versterker komt en hij schakeld mee aan ( ik doe dit steeds met me preamp, remote control weet je, kweet het, ben lui van oorsprong )

K5 is ja, je weet het al, de pushbutton

Rel1 schakeld direkt in bij het drukken van de pushbutton
Rel2 komt vertraagd op, maar dit is maar 1 sec dacht ik.
K8 is ook een uitgang die bedoeld is voor een relais en komt ong 9 sec Rel2 op
( tijdsconstantes R15/C16 en diode voor het direct uitvallen )

K6 moet je je niets van aantrekken, dit is een circuitje dat de werken van het geheel blokkeerd wanneer K6 kortgesloten word, het hele gedoen kan dan nooit meer worden opgezet ( en je neemt de stekker eruit en het gaat weer wel :D ), zet alle relais af, diende in mijn geval voor de DC detektie van men poweramps.

K9 is optioneel voor in het geval ik nog 12V nodig had.

Voor de rest, ehm ja, misschien nog 1 dingetje, R7 zorgt ervoor dat de pushbutton funktioneel niet meer werkt als ie via K4 word opgezet.

Hiertegenover staat dat ik dit principe niet meer gebruik, nietemin werkt het perfekt hoor, maar daar in men latere versies van versterkers "te" veel dingen moest controleren en dus ben overgegaan naar een microcontroller.

1 ding doet dit niet, en dat is de netspannign controlere, dwz, als je netspannig wegvalt dan vallen de relais wel af maar pas wanneer de bufferelco's leeg zijn van je voeding van dit gedeelte. Maar si in de praktijk geen probleem, zolang je dit maar niet voed met 10000uF :D

Groetjes
Rudy
Rudy

Bericht door Rudy »

sietse schreef:
Heeft jou versterker geen inschakel vertraging?
Wie zet je eerst op, ik weet dat, jij weet dat, maar weet iedereen dat ?
Is idd op zich geen probleem, maar hij heeft opzich de logica ook al nodig om zen spannign op te zetten, dit dit is maar een beetje meer luxe.

Groetjes
Rudy
rho

Bericht door rho »

Inderdaad. Het is dus de bedoeling dat ik de phono-pre kan op en af zetten wanneer het me past. Als je alles in de juiste volgorde aan en uit zet heb je inderdaad geen problemen. Maar ik integreer het toch graag. Nu we toch bezig zijn.... :)

Ik ga de uitleg even lezen want dat heb ik nog niet gedaan. Vragen komen later wel. :)
rho

Bericht door rho »

Dus ik kan eigenlijk IC4a weg laten en wat nu ingang B is wordt dan CTRL. Ofwel hang ik ingang A aan grond.

Voor de rest is ie duidelijk. Mooi schema trouwens. Zelf ontworpen?
Rudy

Bericht door Rudy »

IC4 kan je niet weglaten want die inverteerd het signaal, pin 1 is namelijk constant hoog, hangt aan de geinverteerde uitgang van IC3B, en is standaard hoog. Dus hang gewoon pin 1 & 2 ( IC4 ) aan elkaar en dan vervolgens aan het duo D14,D15.

Eigenlijk kan je best nog een weerstand toevoegen, dit tussen de cathode van D15/D14 en naar de massa toe, gewoon iets 10K achtig of meer, zodanig dat de diodes beter geleiden, maar het werkt nu ook hoor.

Zie dat de pinnen van IC3B ( als je die IC gebruikt ) ergens aanlegd, niet gewoon los laten hangen, zorgt enkel voor onnodig stroomverbruik en storingen.

Is idd zelf ontworpen, stuk voor stuk simpele dingen hoor.

Groetjes
Rudy
rho

Bericht door rho »

Rudy schreef:
IC4 kan je niet weglaten want die inverteerd het signaal, pin 1 is namelijk constant hoog, hangt aan de geinverteerde uitgang van IC3B, en is standaard hoog. Dus hang gewoon pin 1 & 2 ( IC4 ) aan elkaar en dan vervolgens aan het duo D14,D15.

Eigenlijk kan je best nog een weerstand toevoegen, dit tussen de cathode van D15/D14 en naar de massa toe, gewoon iets 10K achtig of meer, zodanig dat de diodes beter geleiden, maar het werkt nu ook hoor.

Zie dat de pinnen van IC3B ( als je die IC gebruikt ) ergens aanlegd, niet gewoon los laten hangen, zorgt enkel voor onnodig stroomverbruik en storingen.

Is idd zelf ontworpen, stuk voor stuk simpele dingen hoor.

Groetjes
Rudy
Ow ja, ff over het hoofd gezien van dat inverteren.

Ja, ingewikkeld is het eigenlijk niet. Ik kom alleen nooit op het idee om het zo te doen. Gek he. Schema's begrijpen is geen probleem, maar ze zelf ontwerpen duurt bij mij soms eeuwen.

Wel, als ik nu IC3b weg laat en IC3a vervang door een simpele FF (zonder set en reset), omdat ik die remote toch niet gebruik, dan kan ik de Qb toch gebruiken en IC4a weg laten. Volgens mij gebruik je je reset (CLR) ook enkel om met je remote te kunnen werken. Juist?

Nu had ik toch nog een vraag i.vm. het muten zelf. Het gebruik van een relais is hier toch niet aan te raden denk ik. Op het moment dat je contacten sluiten is je voeding namelijk al hoog. Je hele circuit (in dit geval RIAA-correctie) werkt al. En dan gaat daar effe een contact liggen denderen op de uitgang.
Wat denk je ervan om i.p.v. een relais een ADG333A (Analog devices) te gebruiken? Geen dender, redelijk lage interne weerstand bij ON-state, weinig charge injectie....
rho

Bericht door rho »

Ik was ff aan het twijfelen of de uitschakelplop wel onderdrukt wordt. Ga je er van uit dat de bufferelco's de voeding lang genoeg hoog houden? D17 zet pin 10 van IC4C onmiddellijk laag waardoor dan de uitgangen toch nog naar 0 worden gertokken, voor dat de voeding op de opamps te laag zakt.
Dat is toch de opzet, niet?
Rudy

Bericht door Rudy »

Effe war opklaaren

De reset dient idd grotendeels voor de remote funktie, maar ook om bij het inpluggen van de netstekker er voor te zorgen dat de schakeling niet direkt aanschakeld, daar je voor je button een RC keten gebruikt als antidenter en delay funkties, dus als rc keten wegvalt bij die reset dan is je onstart status behoorlijk onbetrouwbaar, nou is dit enkel bij het opkomen van de netspanning, maar wat we niet willen is dat het toestel na een stroomonderbreking effe zichzelf opzet en begint te spelen ( lastig als je in gent woont, voor de niet belgen, 5 stroompannes op 1 dag :D )

Ik weet niet dat je met 2 gewone FF dit allemaal kunt nabouwen, maar uiteindelijk gebruik je maar zoiezo 1ic'tje, welk je ook maar gebruikt.

Het gebruik van een relais aan de uitgang om deze kort te sluiten voor een tijdje, is op zich geen probleem, omdat ( zoals je rod zen site ziet ) er zoiezo weerstand in serie stat tussen uitgang amp en uitgang toestel, dus een regelrechte kortsluiting heeft ie nooit, ik zou hier gewoon voor gaan en een delay proberen te krijgen van ongeveer 2sec, meer heeft de schakeling niet nodig. Denderen doet die relais niet omdat dat dankzij die smith triggers nandpoorten word tegengewerkt.

De uitschakelplop word idd perfekt onderdrukt omdat bij normale situaties, in een ofstand is CTRL hoog, in aan stand is is CTRL laag, dwz dat bij het aangaan R15/C16 de "delay" veroorzaakt, bij het hoog gaan van CTRL word de timing imdenatie D17 / C16 , deze zorgt voor het afschakelen en is enorm snel.

Wat ik deboelde met het uitschakelen en die bufferelco's is alsvolgt, stel je voor dat het toestel aan staat, en je netspanning valt wel ( gent ? ) dan vallen de relais pas af wanneer de bufferelco's van deze schakeling leeg zijn ( naja, leeg ) , dit is normaal gezien heboorlijk sneller dan je preamp omdat dit ding bij on status die 2 relais moet voeden wat al snel een 100mA is. Dus het ding valt dan wel af maar is niet met de "perfekte" timing, maar in normaal gebruik komt dit dus niet voor omdat je meestal werkt met netspanning, ofniet :D

Concreet zou ik zeggen, gebruik gewoon IC3a, laat die R7,D15,D14 weg en gebruik uitgang pin2 ipv pin1 ( word je CTRL ), IC4A valt dan weg, neem rel1 om je netspanning op te zetten van je preamp, K7 voor je led van je button, alles rond IC4D mag wegvallen, en rel2 voor je preamp zen uitgang kort te sluiten, die in ofstatus kort ligd, voor R15 moet je een beetje een waarde kiezen, zoals ie nu is is ie 1sec ( ongeveer, schiet me niet dood ) verdubbeling van de weerstand brengt een verdubbeling van de tijd met zich mee. ( C16 best niet verhogen, want die 4.7 en 10u zijn al behoorlijk hoge waardes )

Uiteindelijk word het schema behoorlijk kleiner, maar het aantal ic's zal je nooit kunnen reduceren tot 2 vrees ik.

Groetjes
Rudy
rho

Bericht door rho »

Rudy schreef:
Effe war opklaaren

De reset dient idd grotendeels voor de remote funktie, maar ook om bij het inpluggen van de netstekker er voor te zorgen dat de schakeling niet direkt aanschakeld, daar je voor je button een RC keten gebruikt als antidenter en delay funkties, dus als rc keten wegvalt bij die reset dan is je onstart status behoorlijk onbetrouwbaar, nou is dit enkel bij het opkomen van de netspanning, maar wat we niet willen is dat het toestel na een stroomonderbreking effe zichzelf opzet en begint te spelen ( lastig als je in gent woont, voor de niet belgen, 5 stroompannes op 1 dag :D )
Hier in Peer hebben we daar weinig of geen last van, maar het idee is wel nuttig. Bij een eindversterker heeft het natuurlijk wat meer nut dan bij een voor-of phono-versterker. Maar ik ga je idee toch overnemen.
Ik vind het altijd tof om, bij eigenlijk erg simplele schakelingen, telkens weer te ontdekken dat toch aan alles is gedacht. :)
Ik weet niet dat je met 2 gewone FF dit allemaal kunt nabouwen, maar uiteindelijk gebruik je maar zoiezo 1ic'tje, welk je ook maar gebruikt.
Da's een goed punt. En onnodig ingewikkeld is het geheel nu ook weer niet.

Het gebruik van een relais aan de uitgang om deze kort te sluiten voor een tijdje, is op zich geen probleem, omdat ( zoals je rod zen site ziet ) er zoiezo weerstand in serie stat tussen uitgang amp en uitgang toestel, dus een regelrechte kortsluiting heeft ie nooit, ik zou hier gewoon voor gaan en een delay proberen te krijgen van ongeveer 2sec, meer heeft de schakeling niet nodig. Denderen doet die relais niet omdat dat dankzij die smith triggers nandpoorten word tegengewerkt.
Een mechanisch contact dendert altijd wel een beetje. Het is niet de schakeling ervoor die ik wantrouw, het zijn de contacten van het relais.

De kortsluitstroom maak ik me absoluut geen zorgen over hoor. Met een wisselcontact kan ik er desnoods een weerstand bijvoegen.

De uitschakelplop word idd perfekt onderdrukt omdat bij normale situaties, in een ofstand is CTRL hoog, in aan stand is is CTRL laag, dwz dat bij het aangaan R15/C16 de "delay" veroorzaakt, bij het hoog gaan van CTRL word de timing imdenatie D17 / C16 , deze zorgt voor het afschakelen en is enorm snel.
Dan had ik het juist begrepen. :)

Wat ik bedoelde met het uitschakelen en die bufferelco's is alsvolgt, stel je voor dat het toestel aan staat, en je netspanning valt wel ( gent ? ) dan vallen de relais pas af wanneer de bufferelco's van deze schakeling leeg zijn ( naja, leeg ) , dit is normaal gezien heboorlijk sneller dan je preamp omdat dit ding bij on status die 2 relais moet voeden wat al snel een 100mA is. Dus het ding valt dan wel af maar is niet met de "perfekte" timing, maar in normaal gebruik komt dit dus niet voor omdat je meestal werkt met netspanning, ofniet :D
Ik gebruik een fiets met dynamo. :lol:

Concreet zou ik zeggen, gebruik gewoon IC3a, laat die R7,D15,D14 weg en gebruik uitgang pin2 ipv pin1 ( word je CTRL ), IC4A valt dan weg, neem rel1 om je netspanning op te zetten van je preamp, K7 voor je led van je button, alles rond IC4D mag wegvallen, en rel2 voor je preamp zen uitgang kort te sluiten, die in ofstatus kort ligd, voor R15 moet je een beetje een waarde kiezen, zoals ie nu is is ie 1sec ( ongeveer, schiet me niet dood ) verdubbeling van de weerstand brengt een verdubbeling van de tijd met zich mee. ( C16 best niet verhogen, want die 4.7 en 10u zijn al behoorlijk hoge waardes )

Uiteindelijk word het schema behoorlijk kleiner, maar het aantal ic's zal je nooit kunnen reduceren tot 2 vrees ik.

Groetjes
Rudy

Dat is zo'n beetje wat ik van plan was ja. Hoewel ik toch nog niet zeker ben of ik de hele K4 situatie er niet in zou laten. Het is inderdaad wel makkelijk als ik de voorversterker aan zet dat de phono-pre mee aan gaat. Maar daar denk ik nog wel ff over na.

Voor de rest is het zo wel duidelijk denk ik.
Echt een tof schema.
Je bent iig al geweldig bedankt!
rho

Bericht door rho »

Ik heb toch nog wat bedenkingen bij het relais dat de uitgngen afkoppelt tijdens start-up en shut-down. Ik heb nooit een mechanisch relais gebruikt in m'n signaalweg en heb toch schrik dat een droog relais gaat denderen bij het schakelen. Dit zou deze hele opperatie teniet doen natuurlijk. Het zou een soort korte ruis-stoot introduceren in de signaalweg.

Ik denk er nog steeds aan die al eerder genoemde ADG333A te gebruiken. => data-sheet

Zie je daar nadelen aan?
Rudy

Bericht door Rudy »

'k zie er niet egt een probleem in, alhoewel ik toch liever zo min mogelijk "electronica" onderwegen tegenkom.

Groetjes
Rudy
rho

Bericht door rho »

Tj, eens het contact gesloten is is een relais misschien wel beter. Maar bij het sluiten zelf treedt het grooste probleem op. Net op het punt dat ik een probleem wil weghalen.

Wat zou het effect zijn van een transistor die de uitgang naar massa schakelt bij het opstarten? Dat wordt toch eigenlijk veel gedaan in commerciële toestellen, of vergis ik me hier?
Rudy

Bericht door Rudy »

zolang ie de uitgang enkel kortsluit en niet in serie staat is je oplossing geen enkel probleem, had dit effe vergeten.

Met een transistor gaat dit niet egt, met een ujt misschien, dunno.

Groetjes
Rudy
rho

Bericht door rho »

Nee, je opmerking is wel terecht hoor. Ik had eerst de bedoeling van de switch in serie te zetten. (dus in de signaalweg) Daar is ie eigenlijk voor ontworpen. Maar je brengt me nu wel op een idee.

Ja, juist een transistor gaat waarschijnlijk niet lukken. Je emitter boven je collector tillen is misschien niet zo'n goed idee.

Dus de opties zijn:
1) ADG333A die de uitgang naar massa trekt gedurende start-up
2) Een "nat" relais in de signaalweg of als kortsluiting naar grond
3) Een gewoon relais als kortsluitng naar grond

Bemerkingen bij deze opties:
1) een DIL20 waarvan maar de helft gebruikt wordt is eigenlijk niet echt zo netjes. Ik zou desnoods nog 2 switches parallel kunnen gebruiken per kanaal. Voordeel is dat er geen dender optreed omdat er geen mechanisch contact wordt gebruikt. Erg laag vebruik. Erg betrouwbaar. Van grotere invloed op het signaal dan mechanische contacten, behalve bij het schakelen zelf.
2) Redelijk duur. Wel betrouwbaar en zéér laag-ohmig. Zeeeeeeeeeeeeeeeer lage THD, geen ruis. Van geen noemenswaardige invloed op het signaal bij stabiele situatie. Erg weinig (tot geen) mechanische dender.
3) Mechanische dender. Hoger stroomverbruik. Zeer lage weerstand. Geen noemenswaardige invloed op het signaal bij stabiele toestand

Optie 2 lijkt dus wel het mooiste. Maar een geschikt relais vinden is wat moeilijker. De meeste van die dingen schakelen op 5V. Om nu een apparte 5V voeding in het design te steken, enkel voor deze relais lijkt me ook stom.
Plaats reactie