Even voorstellen

Nieuw hier? Dan lezen we hier graag wie, wat, waar, waarom, etc.

Moderator: Beheerdersteam

Gerrit
Contacteer:

Even voorstellen

Bericht door Gerrit »

Beste allemaal,

Tijdens één van mijn zoektochten op het net kwam ik deze site tegen. Ik was aangenaam verrast toen ik hier een discussie over mijn metingen aantrof. Het leek mij een goed idee om mij te registreren, wellicht dat ik nog iets kan toevoegen aan de discussie.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen zijn hier wat nieuwe resultaten.
System distortion part 4
Het blijkt dat de NAD minder 2e harmonische vervorming (in de kamer) heeft bij een 'stepped sweep'. Voor de hogere harmonischen kan ik geen significant verschil zien.
Vervolgens heb ik ook mijn oude Philips MFB's doorgemeten, het verbaasde mij dat de MFB meer vervormd dan de SiTuIT-Replikon combinatie, ook bij hoge frequenties.
Tenslotte is er nog een IMD meting waar de SiTuIT-Replikon combinatie het beste uit de bus komt.

Voorlopige conclusie:
De NAD doet het beter bij metingen met één frequentie (enkele tonen), bij metingen met dubbeltonen of akkoorden schijnt de single ended bak in het voordeel te zijn.
Werkhypothese: Tegenkoppeling maakt meer kapot dan je lief is. Mijn idee is dat de signalen die de luidspreker produceerd in de tegenkoppellus van de versterker terecht komen en daar de zaak verzieken. Met één enkele sinus gaat dat kennelijk nog wel goed, maar als er meerdere tonen tegelijk zijn kan de tegenkoppeling hier niet goed mee om gaan.
De tegenkoppeling in de NAD reduceerd eigenlijk alleen de tweede harmonische op de uitgang van de versterker, in de kamer zie je daar echter weinig van terug (van die reductie).

Tenslotte:
De metingen zijn naar beste eer en geweten uitgevoerd. Resultaten die niet 'in mijn plaatje passen' worden niet weggemoffeld. Ik probeer te achterhalen waarom single ended bakken zo lekker klinken, als dit het gevolg is van de bewuste 'eufonische 2e harmonische' is dat wat mij betreft prima. Het verschil tussen de NAD en de SiTuIT is echter niet groot en volgens mij niet groot genoeg om van een eufonisch effect te kunnen spreken.
Plaats reactie