lamello frezen
Moderator: Beheerdersteam
lamello frezen
Ik ben op zoek naar een lamello frees. Zo'n ding om groefjes te frezen waarin je biscuits kan steken om kasten aan elkaar te zetten.
In een winkel zag ik een toestel van Kress. Heel goed, maar kost 300€. En dat vind ik vrij veel voor een toestel dat ik niet zo heel veel ga gebruiken.
Ferm heeft er ook eentje en die kost maar 70€.
Iemand een idee waar hem het verschil ligt? Minder nauwkeurig?
In een winkel zag ik een toestel van Kress. Heel goed, maar kost 300€. En dat vind ik vrij veel voor een toestel dat ik niet zo heel veel ga gebruiken.
Ferm heeft er ook eentje en die kost maar 70€.
Iemand een idee waar hem het verschil ligt? Minder nauwkeurig?
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: lamello frezen
Betere lagers, hardere beitels, een metalen lagerhuis enz. Daardoor zal de nauwkeurigheid van het 'dure' apparaat ook na lang gebruik beter zijn. Je kent toch wel de goedkope decoupeerzaag die alle kanten op wil behalve rechtuit?DIY_peter schreef:In een winkel zag ik een toestel van Kress. Heel goed, maar kost 300€.
....
Ferm heeft er ook eentje en die kost maar 70€.
Iemand een idee waar hem het verschil ligt? Minder nauwkeurig?
Zelf verlijm en schroef ik de verbindingen, je kan makkelijk droogpassen, geen lijmtangen nodig en de boel gaat niet verschuiven tijdens het klemmen.
In MDF wel voorboren en verzinken omdat het kopse hout anders makkelijk splijt.
De schroeven laat ik zitten, of ik vul de gaten met vloeibaar hout of epoxy (dit laatste heb ik een keer gedaan toen ik de kast ook met epoxy verlijmde)
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
- Berichten: 4448
- Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Dit zijn deuvels:DIY_peter schreef:Wat zijn deuveltjes?
Schroeven of spijkers wil ik zeker niet gebruiken. Enkel lijm. De plaats waar de schroef zit is na een tijdje zichtbaar door het fineer. Ook al vul je de gaten eerst op. lijm in combinatie met lamello's is trouwens minstens zo sterk.

Werkt perfect, en is niet duur.
Die biscuits werken als een tierelier en je krijgt het perfect pas met die dingen. De freesmachine heeft zijn eigen aanslag en je werkt er erg snel mee. Maar je moet het wel veel kunnen gebruiken om het er uit te halen denk ik. Een kennis van mij is decorbouwer en doet ook winkelinrichtingen en heeft een professionele machine. Dus met een goedkope heb ik geen ervaring maar ik denk dat de nauwkeurigheid en stabiliteit van zo'n machine wel belangrijk is om ook zinvol te zijn.
Lammellofrees werkt perfect, nauwkeurig en zeer snel. Verbinding is "voor eeuwig". Bosch heeft er ook een (zoals mijn vader bezit
) en die werkt echt perfect. Kopse naden zitten volmaakt tegen elkaar! Deuvels zijn mits goed toegepast ook wel goed, maar bereiken zeker niet de handigheid/snelheid en nauwkeurigheid van een goede lamelloverbinding (helaas)
Greetz Wowly
Greetz Wowly
Arno schreef:Wat je beter kunt kopen is een redelijke bovenfrees, en daar een groevenfreesje bij kopen.
Hiermee kun je dus groeven frezen in je mdf op de hoekverbinding en daar tijdens het lijmen strookjes mdf indrukken. Dan krijg je dus een soort heel lange lamello Smile In ouderwetse timmertermen heet dit een 'losse veer'. Zo'n lamellofrees is echt een te gek apparaat, maar je kunt er maar 1 ding mee doen. Een bovenfrees is veel veelzijdiger.
_________________
De omstandigheden verlopen volgens plan
Ik heb zo'n Ferm ding van 70€ en kan absoluut niet klagen over de kwaliteit, Bovendien zit er drie jaar garantie op. Beetje vreemd is wel dat ze reserve koolborstel meeleveren voor de motor van het toestel.
voor 27 euro koop je van wolfcraft een deuvelopzetmodule die op een standaard slijpschijf past. ipv de schif monteer je dan het deuvel instrument,... Maar daar heb ik geen ervaring mee.
Ferm is voor miij meer dan goed genoeg voor onze hobby,...
Wim J
voor 27 euro koop je van wolfcraft een deuvelopzetmodule die op een standaard slijpschijf past. ipv de schif monteer je dan het deuvel instrument,... Maar daar heb ik geen ervaring mee.
Ferm is voor miij meer dan goed genoeg voor onze hobby,...
Wim J
In MDF en HDF en vol hout werkt het prima. Er zijn duidelijke markeringen die het midden van de lamello aanduiden. Ook nauwkeurig werken onder een hoek ( onderverdeling per graad). Instelbaar voor verschillende types lamello's, of ook los uit de hand bruikbaar. Tja en is de freesblad ooit op, koop ik me voor 70 euro wel een nieuw toestel.
O, het stofzakje werkt ook heel goed en is makkelijk te ledigen.
Mij hoor je dus niet klagen,...
Wim J
O, het stofzakje werkt ook heel goed en is makkelijk te ledigen.
Mij hoor je dus niet klagen,...
Wim J
Ik heb zelf een echte Dremel, en de schijfjes die daar bij horen zijn ook redelijk brakHenkjan schreef:ah, jij ook alsphere schreef:Ik heb zelf een Dremel-CLONE van Ferm, werkt op zich heel aardig, alleen zijn de slijpschijfjes wat brak. Of ik ben te grof natuurlijk
WAARSCHUWING
Draag altijd een (veiligheids)bril als je met die slijpschijfjes aan het werk gaat, bij het breken van mijn eerste schijfje voelde ik de scherven tegen mijn wang aan slaan
Ferm gerief !!
Ik heb zelf ook die frees van Ferm en ben daar heel tevreden mee.
Bijna al m'n houtbewerkings machienekes zijn van budgetmerken en enkel over m'n vlakschuurmachine ben ik niet tevreden.
K.
Bijna al m'n houtbewerkings machienekes zijn van budgetmerken en enkel over m'n vlakschuurmachine ben ik niet tevreden.
K.
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Re: Ferm gerief !!
Ik heb er van het weekeind ook eentje gekocht. bij de Praxis, voor 69,- euro
.
Ga hem binnenkort eens uitproberen...
Ga hem binnenkort eens uitproberen...
-
Mischa
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 79
- Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:33
- Locatie: loppersum
http://www.tooldiscounter.nl/index.php? ... roduct=137
heb er zelf ook 1 besteld .. prima ding. Ik heb ook ergens 1000 lameloos gekocht in een doos , staat ook lamello op voor een 30 euro ongeveer
heb er zelf ook 1 besteld .. prima ding. Ik heb ook ergens 1000 lameloos gekocht in een doos , staat ook lamello op voor een 30 euro ongeveer
hey , ik heb men eerste kist waar ik nog aan bezig ben ook met lamello's gemaakt :
merk : Skill , zeer tevreden over
heel handig systeem maar hou er rekening mee dat het voor platen die niet 90° op elkaar staan moeilijker te realiseren is (wel doenbaar)
denk ook 2 keer na vooraleer je begint met frezen. de platen zullen inderdaad heel mooi aansluiten als je het goed doet.
Let er ook op dat een gehele assemblage mogelijk is (je kan alle platen apart doen en dan tot de vaststelling komen dat 1 plaat er praktisch gezien niet inkan (vry vervelende situatie
)
nog een voordeel : je kan de kist afronden met een bovenfrees zonder in te zitten met het al dan niet raken van een vijs
foto:
merk : Skill , zeer tevreden over
heel handig systeem maar hou er rekening mee dat het voor platen die niet 90° op elkaar staan moeilijker te realiseren is (wel doenbaar)
denk ook 2 keer na vooraleer je begint met frezen. de platen zullen inderdaad heel mooi aansluiten als je het goed doet.
Let er ook op dat een gehele assemblage mogelijk is (je kan alle platen apart doen en dan tot de vaststelling komen dat 1 plaat er praktisch gezien niet inkan (vry vervelende situatie
nog een voordeel : je kan de kist afronden met een bovenfrees zonder in te zitten met het al dan niet raken van een vijs
foto:
- Bijlagen
-
- IMAG0360_2.JPG (43.62 KiB) 5982 keer bekeken

