lamello frezen

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
DIY_peter
Berichten: 334
Lid geworden op: di 28 sep 2004, 8:23

lamello frezen

Bericht door DIY_peter »

Ik ben op zoek naar een lamello frees. Zo'n ding om groefjes te frezen waarin je biscuits kan steken om kasten aan elkaar te zetten.

In een winkel zag ik een toestel van Kress. Heel goed, maar kost 300€. En dat vind ik vrij veel voor een toestel dat ik niet zo heel veel ga gebruiken.

Ferm heeft er ook eentje en die kost maar 70€.

Iemand een idee waar hem het verschil ligt? Minder nauwkeurig?
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Het kan ook met deuveltjes. Is iets goedkoper....
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Of de delen goed tegen elkaar klemmen met lijmtangen. Heb je zelfs geen deuveltjes nodig.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Dat klopt. Ik vind deuveljes wel handig om ongewenst schuiven tegen te gaan. Dat kan echter ook met een klein spijkertje waar je het kopje af knipt.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: lamello frezen

Bericht door richard »

DIY_peter schreef:
In een winkel zag ik een toestel van Kress. Heel goed, maar kost 300€.
....
Ferm heeft er ook eentje en die kost maar 70€.

Iemand een idee waar hem het verschil ligt? Minder nauwkeurig?
Betere lagers, hardere beitels, een metalen lagerhuis enz. Daardoor zal de nauwkeurigheid van het 'dure' apparaat ook na lang gebruik beter zijn. Je kent toch wel de goedkope decoupeerzaag die alle kanten op wil behalve rechtuit?

Zelf verlijm en schroef ik de verbindingen, je kan makkelijk droogpassen, geen lijmtangen nodig en de boel gaat niet verschuiven tijdens het klemmen.
In MDF wel voorboren en verzinken omdat het kopse hout anders makkelijk splijt.

De schroeven laat ik zitten, of ik vul de gaten met vloeibaar hout of epoxy (dit laatste heb ik een keer gedaan toen ik de kast ook met epoxy verlijmde)
DIY_peter
Berichten: 334
Lid geworden op: di 28 sep 2004, 8:23

Bericht door DIY_peter »

Wat zijn deuveltjes?

Schroeven of spijkers wil ik zeker niet gebruiken. Enkel lijm. De plaats waar de schroef zit is na een tijdje zichtbaar door het fineer. Ook al vul je de gaten eerst op. lijm in combinatie met lamello's is trouwens minstens zo sterk.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

DIY_peter schreef:
Wat zijn deuveltjes?

Schroeven of spijkers wil ik zeker niet gebruiken. Enkel lijm. De plaats waar de schroef zit is na een tijdje zichtbaar door het fineer. Ook al vul je de gaten eerst op. lijm in combinatie met lamello's is trouwens minstens zo sterk.
Dit zijn deuvels:

Afbeelding

Werkt perfect, en is niet duur.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36759
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Die biscuits werken als een tierelier en je krijgt het perfect pas met die dingen. De freesmachine heeft zijn eigen aanslag en je werkt er erg snel mee. Maar je moet het wel veel kunnen gebruiken om het er uit te halen denk ik. Een kennis van mij is decorbouwer en doet ook winkelinrichtingen en heeft een professionele machine. Dus met een goedkope heb ik geen ervaring maar ik denk dat de nauwkeurigheid en stabiliteit van zo'n machine wel belangrijk is om ook zinvol te zijn.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Lammellofrees werkt perfect, nauwkeurig en zeer snel. Verbinding is "voor eeuwig". Bosch heeft er ook een (zoals mijn vader bezit :)) en die werkt echt perfect. Kopse naden zitten volmaakt tegen elkaar! Deuvels zijn mits goed toegepast ook wel goed, maar bereiken zeker niet de handigheid/snelheid en nauwkeurigheid van een goede lamelloverbinding (helaas)

Greetz Wowly
sphere
Berichten: 242
Lid geworden op: za 19 feb 2005, 14:54
Locatie: Leiden

Bericht door sphere »

Ik denk er over om er toch maar even eentje te huren bij de bouwmarkt. Het kost 10-15 euro en levert je (denk ik) veel gemak op bij het in elkaar zetten c.q. lijmen van de kasten.
sphere
Berichten: 242
Lid geworden op: za 19 feb 2005, 14:54
Locatie: Leiden

Bericht door sphere »

Arno schreef:
Wat je beter kunt kopen is een redelijke bovenfrees, en daar een groevenfreesje bij kopen.
Afbeelding
Hiermee kun je dus groeven frezen in je mdf op de hoekverbinding en daar tijdens het lijmen strookjes mdf indrukken. Dan krijg je dus een soort heel lange lamello Smile In ouderwetse timmertermen heet dit een 'losse veer'. Zo'n lamellofrees is echt een te gek apparaat, maar je kunt er maar 1 ding mee doen. Een bovenfrees is veel veelzijdiger.
_________________
De omstandigheden verlopen volgens plan
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Mooie oplossing! Tot je in verstek moet gaan frezen....

Maar een goedkoop alternatief. En idd de bovenfrees is veelzijdiger dan de lamellofrees!. Ik schat dat de lamellofrezen goedkoper zullen gaan worden omdat er veel van worden gekocht.
Wim J
Berichten: 17
Lid geworden op: di 10 mei 2005, 0:03

Bericht door Wim J »

Ik heb zo'n Ferm ding van 70€ en kan absoluut niet klagen over de kwaliteit, Bovendien zit er drie jaar garantie op. Beetje vreemd is wel dat ze reserve koolborstel meeleveren voor de motor van het toestel.

voor 27 euro koop je van wolfcraft een deuvelopzetmodule die op een standaard slijpschijf past. ipv de schif monteer je dan het deuvel instrument,... Maar daar heb ik geen ervaring mee.

Ferm is voor miij meer dan goed genoeg voor onze hobby,...

Wim J
sphere
Berichten: 242
Lid geworden op: za 19 feb 2005, 14:54
Locatie: Leiden

Bericht door sphere »

Hoe is de precisie van dat ding Wim? Ik heb zelf een Dremel-CLONE van Ferm, werkt op zich heel aardig, alleen zijn de slijpschijfjes wat brak. Of ik ben te grof natuurlijk 8)

Ik wilde door een AT plaatstaal kast dremelen, maar de kast (en het schijfje) vond van niet.
Wim J
Berichten: 17
Lid geworden op: di 10 mei 2005, 0:03

Bericht door Wim J »

In MDF en HDF en vol hout werkt het prima. Er zijn duidelijke markeringen die het midden van de lamello aanduiden. Ook nauwkeurig werken onder een hoek ( onderverdeling per graad). Instelbaar voor verschillende types lamello's, of ook los uit de hand bruikbaar. Tja en is de freesblad ooit op, koop ik me voor 70 euro wel een nieuw toestel.
O, het stofzakje werkt ook heel goed en is makkelijk te ledigen.

Mij hoor je dus niet klagen,...



Wim J
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33828
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

sphere schreef:
Ik heb zelf een Dremel-CLONE van Ferm, werkt op zich heel aardig, alleen zijn de slijpschijfjes wat brak. Of ik ben te grof natuurlijk 8)
ah, jij ook al :roll:
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

Henkjan schreef:
sphere schreef:
Ik heb zelf een Dremel-CLONE van Ferm, werkt op zich heel aardig, alleen zijn de slijpschijfjes wat brak. Of ik ben te grof natuurlijk 8)
ah, jij ook al :roll:
Ik heb zelf een echte Dremel, en de schijfjes die daar bij horen zijn ook redelijk brak :D Het is een kwestie van rustig en vooral "recht" werken.

WAARSCHUWING
Draag altijd een (veiligheids)bril als je met die slijpschijfjes aan het werk gaat, bij het breken van mijn eerste schijfje voelde ik de scherven tegen mijn wang aan slaan :shock: vlak bij m'n oog :shock:
sphere
Berichten: 242
Lid geworden op: za 19 feb 2005, 14:54
Locatie: Leiden

Bericht door sphere »

Ik modder eerst nog even aan met deuvels, maar als dat niet lukt, dan worden het lamello's.
kupfer_m
Berichten: 181
Lid geworden op: di 28 sep 2004, 10:01
Locatie: Leopoldsburg, Limburg (BE)

Ferm gerief !!

Bericht door kupfer_m »

Ik heb zelf ook die frees van Ferm en ben daar heel tevreden mee.

Bijna al m'n houtbewerkings machienekes zijn van budgetmerken en enkel over m'n vlakschuurmachine ben ik niet tevreden.

K.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Ferm gerief !!

Bericht door voodooless »

Ik heb er van het weekeind ook eentje gekocht. bij de Praxis, voor 69,- euro :D .

Ga hem binnenkort eens uitproberen...
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33828
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

en?

reden van de vraag is dat er nu een (zo'n Ferm dus) voor (voorlopig nog wel) een laag bedrag op iebeej staat
Mischa
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 79
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:33
Locatie: loppersum

Bericht door Mischa »

http://www.tooldiscounter.nl/index.php? ... roduct=137

heb er zelf ook 1 besteld .. prima ding. Ik heb ook ergens 1000 lameloos gekocht in een doos , staat ook lamello op voor een 30 euro ongeveer
AntonZ
Berichten: 1345
Lid geworden op: di 06 jun 2006, 23:32

Bericht door AntonZ »

De Ferm ligt voor €39 bij Hornbach.
Gebruikersavatar
fredze
Berichten: 377
Lid geworden op: di 27 jun 2006, 12:54
Locatie: Belgie Aalter

Bericht door fredze »

hey , ik heb men eerste kist waar ik nog aan bezig ben ook met lamello's gemaakt :

merk : Skill , zeer tevreden over

heel handig systeem maar hou er rekening mee dat het voor platen die niet 90° op elkaar staan moeilijker te realiseren is (wel doenbaar)
denk ook 2 keer na vooraleer je begint met frezen. de platen zullen inderdaad heel mooi aansluiten als je het goed doet.
Let er ook op dat een gehele assemblage mogelijk is (je kan alle platen apart doen en dan tot de vaststelling komen dat 1 plaat er praktisch gezien niet inkan (vry vervelende situatie :p )
nog een voordeel : je kan de kist afronden met een bovenfrees zonder in te zitten met het al dan niet raken van een vijs
foto:
Bijlagen
IMAG0360_2.JPG
IMAG0360_2.JPG (43.62 KiB) 5982 keer bekeken
sphere
Berichten: 242
Lid geworden op: za 19 feb 2005, 14:54
Locatie: Leiden

Bericht door sphere »

Ziet er strak uit fredze 8)
Plaats reactie