Actieve keyboard monitors

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Gesloten
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Actieve keyboard monitors

Bericht door KT88 »

Wat doe je als je een weekend van tevoren hoort dat je ergens moet gaan spelen en je al jarenlang geen toetsen-monitoren meer hebt?

Naar de winkel rennen en een setje Behringer ofzo halen?
Ben je gek man!

Nee, we gaan via het grote internet op zoek naar de goedkoopste passieve rotzooi die we maar kunnen vinden:
Een setje GATT Audio P12HM. 79 euro met verzending voor een 12 incher en een piezo-hoorntje. (foto 1)
De leverancier deed zijn woord gestand en binnen 48 uur had ik twee dozen in huis.

Uiteennemen en de kwaliteit ( :shock: ) bewonderen. (foto 2)
Onze Chinese vrienden stellen ook ditmaal niet teleur, wat een treurigheid.

Van 1 exemplaar lag de woofer gewoon los op het front, geen wonder met dat pandaberen-notenhout (foto 3).

Niet gedraald, fluks in de rommelkist gedoken en twee maal een UcD400 met voeding op een plaatje staal geklust (foto 4).

Waarna nog wat bracing en dempingsmateriaal een plaatsje heeft gevonden in de kast.
De woofers maar met fatsoenlijke bouten en inslagmoeren vastgezet.

Resultaat op foto 5 te zien: maakt best wel herrie en is voor het doel geschikt.
Morgen lekker spelen! 8)

Damn, de foto's staan in omgekeerde volgorde.
Nouja, het spreekt voor zichzelf denk ik.
Bijlagen
Op het plaatje ziet het er fantastisch uit!
Op het plaatje ziet het er fantastisch uit!
Ze kunnen het wel daar hoor. En dat voor dat geld!
Ze kunnen het wel daar hoor. En dat voor dat geld!
Echt pandaberen-notehout. Beter is er niet.
Echt pandaberen-notehout. Beter is er niet.
Altijd handig als je nog wat in je rommelkist hebt liggen.
Altijd handig als je nog wat in je rommelkist hebt liggen.
De typeplaatjes heb ik er maar afgehaald......
De typeplaatjes heb ik er maar afgehaald......
Gebruikersavatar
Triple_A
Berichten: 22
Lid geworden op: do 17 mar 2005, 17:51

Bericht door Triple_A »

Weet je zeker dat dat een piezo tweeter is?
Zo ziet het er namelijk niet uit.

Wel gaaf projectje, en op het podium hoor je toch eht verschil niet :)
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Bericht door KT88 »

Tja, de ad repte van een Piezo tweeter, en wie ben ik om dat tegen te spreken.

Opvallend: er zit een 22 ohm weerstand in serie met die tweeter...........
Dat zou nou weer niet hoeven met piezo's lijkt me.
Nouja, ik heb nog wel dergelijke hoorntjes liggen mochten ze ertussenuit piepen.
Gebruikersavatar
Yannick
Berichten: 505
Lid geworden op: do 01 mar 2007, 19:30
Locatie: Schiedam

Bericht door Yannick »

Nou, ik kan alleenmaar zeggen dat het er uiteindelijk best nog wel geinig uitziet! Zijn legio mensen die met een dergelijk speaker dol en dol gelukkig zouden zijn! Wat ik wel denk, is dat je voor die 80 euro misschien beter een Phonic SEM 712 had kunnen aanschaffen. Is ook niet de allermooiste speaker die ik ooit gehoord heb, maar ziet er wel net even iets degelijker uit dan die Gatt..

Hoe klinken díe nu eigenlijk?

En ik vind het ergens ook wel belachelijk dat je gewoon 2 hele UCD 180 Kits hebt liggen in de Rommelbak!! Ik moet er gewoon keihard voor sparen!! :P :wink:

Edit: UCD400 zelfs! :-#

Nou, speel seh! Altijd leuk! :wink: :wink:
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Bericht door KT88 »

Yannick schreef:
Wat ik wel denk, is dat je voor die 80 euro misschien beter een Phonic SEM 712 had kunnen aanschaffen. Is ook niet de allermooiste speaker die ik ooit gehoord heb, maar ziet er wel net even iets degelijker uit dan die Gatt..
Ach, het zal elkaar niet veel ontlopen, denk ik.
Uiteindelijk moet je er toch zelf mee aan de gang om er iets aardigs van te brouwen, en voor dat geld moet je niet zeuren. :wink:
Overigens, met zo'n prijs zal ook die Phonic wel uit China komen.
Hoe klinken díe nu eigenlijk?
Zojuist even uitgetest, dit gaat errug hard en klinkt best wel OK na de bracings en dempingsmateriaal.
Verrassend strak, eigenlijk.
Ik ben een pianofiel en best wel kritisch op mijn sound, maar dit is echt helemaal niet verkeerd.

Het voordeel van de UcD400 is natuurlijk ook dat attacks niet worden platgeslagen, vermogen te over zeg maar.
En ik vind het ergens ook wel belachelijk dat je gewoon 2 hele UCD 180 Kits hebt liggen in de Rommelbak!! Ik moet er gewoon keihard voor sparen!! :P :wink:

Edit: UCD400 zelfs! :-#

Nou, speel seh! Altijd leuk! :wink: :wink:
Tja, je wilt niet weten wat de rommelbak hier bevat.........dat krijg je als je al 30 jaar deze hobby bedrijft en er ook nog eens je werk van hebt gemaakt........ :roll:

Sorry hoor! :oops: :lol:

Nog even een compleet plaatje (hoort nog een Roland XP50 bovenop maar die staat al in zijn gigbag):
Bijlagen
setje.JPG
Laatst gewijzigd door KT88 op za 09 feb 2008, 19:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Yannick
Berichten: 505
Lid geworden op: do 01 mar 2007, 19:30
Locatie: Schiedam

Bericht door Yannick »

Gaaf dat het allemaal lekker klinkt nu! Kwaliteit van die chinese dingen zal elkaar ook niet echt ontlopen inderdaad, maar bij de phonic's zitten de woofers in iedergeval wel vast! :P

Als je zo'n enorme rommelbak hebt? Heb je dan niet 2 UCD180+voedingprints+trafo's in de aanbieding voor een snoezig prijsje? :roll:
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Bericht door KT88 »

180s heb ik niet, wel trafo's en elco's.

Dit waren overigens wel de laatste UcDs uit den rommelkist hoor, de rest is ofwel in gebruik ofwel in het test-stadium.
AntonZ
Berichten: 1343
Lid geworden op: di 06 jun 2006, 23:32

Bericht door AntonZ »

KT88 schreef:
Opvallend: er zit een 22 ohm weerstand in serie met die tweeter...........
Dat zou nou weer niet hoeven met piezo's lijkt me.
Is niet zo heel gek hoor. De impedantie van een piezo is heel hoog bij lage frequenties, dat maakt het mogelijk om ze doorgaans zonder crossover in te zetten. Hetzelfde fenomeen gaat gewoon lekker verder boven het hoorbare bereik: een hele lage impedantie bij ultrasone frequenties. Goede versterkers hebben daar geen problemen mee, maar er zijn er ook die gaan oscilleren, wat meestal een voortijdig einde van de versterker tot gevolg heeft. Een weerstand in serie met de piezo voorkomt dat de impedantie die de versterker ziet tot extreem lage waarden daalt. Maar 22 ohm is wel veel, 4 tot 8 ohm is genoeg.

Leuk knutselproject trouwens 8)
Gesloten