25" Sub... =|

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Yannick
Berichten: 505
Lid geworden op: do 01 mar 2007, 19:30
Locatie: Schiedam

25" Sub... =|

Bericht door Yannick »

Gebruikersavatar
StevenW
Berichten: 610
Lid geworden op: do 02 feb 2006, 2:13

Bericht door StevenW »

:shock:

Moet je dat kleine woofertje ernaast zien! :D
Bart_M
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 1716
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 7:17
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bart_M »

Nice, het kastje moet alleen zo groot zijn... :oops:

Dat komt er thuis niet in. :roll:
Gebruikersavatar
Yannick
Berichten: 505
Lid geworden op: do 01 mar 2007, 19:30
Locatie: Schiedam

Bericht door Yannick »

Ja, die 12" lijkt wel een tweeter ofzo :|.. erg bizar!
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Ook wel aparte woofers: http://www.codrive.com/products.htm
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Bericht door Ronkel »

Lomp idd :D . Heeft ook nog een aardige Xmax. Het grootste ding dat ik ooit gevonden heb is een 80 cm (31,5") Fostex FW800N. Alleen heeft die een Xmax van 2 mm of zo...
Gebruikersavatar
Yannick
Berichten: 505
Lid geworden op: do 01 mar 2007, 19:30
Locatie: Schiedam

Bericht door Yannick »

Inderdaad, die heb ik ook wel eens gezien! Maar dat vond ik er toch minder robuust uitzien dan deze jonge..
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Bericht door Vuurkat »

Yannick schreef:
SODEKNETTERS!! :shock: :shock: :shock:
_________________
Zo bedoel ik het niet! =D
Hoe bedoel je het dan wel?


60" subwoofer (ik vind 'm lelijk en onhandig)
23" Jackhammer (overkill voor in de auto)

Raar dat er best veel van die grote dingen worden gemaakt - wat moet je ermee?
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Vuurkat schreef:
Raar dat er best veel van die grote dingen worden gemaakt - wat moet je ermee?
Compenseren.
Gebruikersavatar
Gobla
Berichten: 456
Lid geworden op: di 07 nov 2006, 17:47

Bericht door Gobla »

Tja, ik heb nu een 12" in een 120 liter kast die qua dB productie niet zou misstaan in een bioscoop. En qua geluidskwaliteit (is en blijft een mening :wink: ) ook.

Voor thuisgebruik wil je volgens mij niet veel groter.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Kwa parameters en kastinhoud valt die 25" nog wel mee vind ik.

ROOD is de Hemp Tsuzureko (25") met 430 liter
BLAUW is de Vifa MA27WR09 (10") met 88 liter
ROZE is de P Audio HP21W (21") met 392 liter
ORANJE is de Peerless SLS 12 (12") met 292 liter
GROEN is de Tymphany LAT (6 x 5") met 137 liter

De zwarte lijn is de onderste woofer van de concave. Ik heb hem er uitsluitend bijstaan als referentie.

Wat diepgang in een kleine behuizing betreft is de Vifa meester.
Onder de grote jonghens is die Tsuzureko toch wel aardig vind ik.
Heeft iemand een idee wat ie kost?
Bijlagen
HempAcoustics25.PNG
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Gobla schreef:
Tja, ik heb nu een 12" in een 120 liter kast die qua dB productie niet zou misstaan in een bioscoop. En qua geluidskwaliteit (is en blijft een mening :wink: ) ook.

Voor thuisgebruik wil je volgens mij niet veel groter.
toch wel hoor Gobla,

Als je systeem hebt dat 'slechts' tot 30 hz gaat, dan haal je met een 12" al een ruime geluidsdruk.
Een systeem dat daarentegen werkelijk diep gaat, zeg rechtdoor tot onder de 20 Hz en je wilt daarmee een geluidsdruk opbouwen ruim boven de 90 db, dan gaat een 12" snel doorslaan.

Groeten,
Ed.
Gebruikersavatar
Gobla
Berichten: 456
Lid geworden op: di 07 nov 2006, 17:47

Bericht door Gobla »

Klopt inderdaad. Net even gemeten:


Bij 1 meter meting op 100% pc signaal. Krijg ik:
88,4 dB @ 20 hz
94,3 dB @ 25 hz
96,5 dB @ 30 hz

Ik vermoed dat de sub zelf nog meer aan kan indien ik er een "schone" bron aanhang aangezien de pc geluidskaart gaat vervormen bij nog meer volume en ik even niet aan de afstelling van de sub ga zitten nu :wink: .
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Ik denk dat je nu idd niet duidelijke verschillen ziet, maar als je nu een low-pass filter etc gaat toepassen, zie je opeens dat die 25" heel veel meer SPL zal hebben.

Zijn xmax is ook redelijk hoog, dus ik denk zomaar dat waar de kleintjes wel meer diepgang zullen hebben, ze wel sneller over hun nek zullen gaan.

Eens even wat simuleren :P

Snelle simu gedaan.
Enkel gesloten kist met een Q van net geen 0,6, lowpass op 50Hz 3e orde, -3dB op 27Hz.

Er zijn er niet veel die dat presteren op 85dB !!! (standaard rendement)
En op maximale belasting 20Hz op dik 107dB !!!!!!!

Ik wil dit niet als "aardig" bestempelen, maar als ZIEK !

(en 10Hz op 96dB)


(overigens jammer dat de TS op de Hemp site niet helemaal compleet zijn :( )
Gebruikersavatar
Yannick
Berichten: 505
Lid geworden op: do 01 mar 2007, 19:30
Locatie: Schiedam

Bericht door Yannick »

Haha, misschien leuk voor Henkjan om toe te voegen aan het Juoiga assortiment? =D..

Moet wel zeggen dat ik de term 'Higher Fidelity', naast 'Hemp Acoustics' erg amusant vind. Het kan eigenlijk ook niet anders dan dat de fabriek in het centrum van Amsterdam zit! :lol: ..

Okee, even serieus, de enige site die ik kan vinden met enige betrouwbare prijsinformatie is http://www.e-speakers.com/. Helaas hebben ze de 25" turbowoofer daar niet in de e-store staan! Maar ik denk toch dat deze jonge niet goedkoop zal zijn, als ik kijk naar de rest van de prijzen! Wel leuke site om verder eens rond te kijken, allemaal leuke units die we hier zelde tegen zullen gaan komen!

Is het trouwens niet raar, dat Hemp Acoustics gebruik maakt van XBL² techniek? Is dit niet gepatenteerd door CSS? :?
Gebruikersavatar
Yannick
Berichten: 505
Lid geworden op: do 01 mar 2007, 19:30
Locatie: Schiedam

Bericht door Yannick »

Vuurkat schreef:
Yannick schreef:
SODEKNETTERS!! :shock: :shock: :shock:
_________________
Zo bedoel ik het niet! =D
Hoe bedoel je het dan wel?


60" subwoofer (ik vind 'm lelijk en onhandig)
23" Jackhammer (overkill voor in de auto)

Raar dat er best veel van die grote dingen worden gemaakt - wat moet je ermee?
De tekst die je bedoeld in je eerste post is uiteraard gewoon mijn algemene onderschrift, en dit ...... #-o waarom reageer ik hier eigenlijk op..

Verder is die 60" woofer inmiddels al uit gebruik genomen, en dat je hem lelijk en onhandig vind is niet zo heel erg, want te koop is ie toch al niet!

En die 23" Jackhammer slaat verder qua HiFi/High-end helemaal nergens op.

Grote woofers zijn opzich best goed in wat ze moeten doen, maar ze moeten dan wel gemaakt zijn om nog normaal te presteren. Niet om records te verbreken, of je auto een ton zwaarder te maken..
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Bericht door Vuurkat »

Dat met je onderschrift was ook niet serieus bedoeld :D .

Die Jackhammer is gewoon om op te scheppen hoe groot je subwoofer is.

Waar zouden ze die 25" woofer eigenlijk gebruiken? Een 12" met filters gaat ook wel diep genoeg.
Gebruikersavatar
lepain
Berichten: 587
Lid geworden op: ma 19 dec 2005, 19:15
Locatie: driehuis nh
Contacteer:

Bericht door lepain »

Yess, dit zeggen ze bij MTX zelf:
YOU'VE GOT THE RIDE. YOU'RE ROLLIN' ON DUB DUBS. STOP PLAYIN' WITH THOSE TINY 15s AND SHOW ‘EM WHAT YOU'RE ALL ABOUT. EXCESS IS IT AND JACKHAMMER IS ALL ABOUT EXCESS!

Het is gewoon een uiting van persoonlijkheid. Het heeft niets te maken met een prettige belevenis van muziek.
Het mooie van grote woofers is dat je je muziek op elke geluidssterkte zonder verlies aan dynamiek kunt luisteren. Maar wat dat betreft is een hoorn denk ik nog altijd koning.
Doe mij maar een hoorn van 400 liter die tot 40 hertz gaat, in plaats van een even zo grote gesloten sub die tot 10 hertz gaat.

Ik denk dat een goede vergelijking tussen zo'n monster en een systeem met kleinere woofers pas op kan gaan als beide systemen hetzelfde gekost hebben, dan wel hetzelfde volume vereisen, dan wel hetzelfde volume verplaatsen.
Een enkele 12 incher is dus op geen manier vergelijkbaar met een 25 incher. Appels met peren aldus Tony, en dat ben ik helemaal met hem eens.

Toch vind ik het wel goed dat er zulke woofers ontwikkeld worden, een wereld zonder superlatieven is lang zo leuk niet. Ik denk dat onze technologische vooruitgang ook deels gestuwd wordt door een zoektocht naar het uiterste. Zonder de formule 1 zouden we nu ook lang niet zo lekker rijden in onze auto's.
Gebruikersavatar
jantje-secuur
Berichten: 943
Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
Locatie: Haarlem

Bericht door jantje-secuur »

Ding kost zo 1400 dollar. Te koop bij Solen.ca.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Yannick schreef:
Is het trouwens niet raar, dat Hemp Acoustics gebruik maakt van XBL² techniek? Is dit niet gepatenteerd door CSS? :?
XBL² is idd een gepatenteerde techniek, ontwikkeld door Dan Wiggins van Adire en door hem in licentie gegeven aan o.a. CSS (maar ook aan anderen). CSS was meen ik wel de 1e naast Adire die het toepaste en (correct me if I'm wrong) tot nu de enige die het in wat anders dan een sub toepast
Sus
Berichten: 43
Lid geworden op: vr 07 dec 2007, 23:25
Locatie: Hoogstraten

Bericht door Sus »

Ik heb ooit ook zo een joekel gezien een PA speaker die ze naar het schijnt op Woodstok zouden hebbn gebruikt.
Hij lag vroeger jaren in Sint-Katelijnevest te Antwerpen.
Voor thuis is hij wel wat groot.
Plaats reactie