Microfoon voeding

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

Tommy

Microfoon voeding

Bericht door Tommy »

Ik heb een meetmicrofoon met RCA aansluiting, deze is aangesloten op een mengpaneel met XLR aansluiting middels een verloopstekker RCA <> XLR. Helaas krijg ik geen signaal..

Kan het zo zijn dat ik e.e.a. in de verloopstekker moet omsolderen om de mic ook daadwerkelijk van voeding te voorzien?

Standaard is er één draadje van de (male) XLR plug doorverbonden naar de RCA (female). Vanaf de RCA kant van de verloopstekker gezien is dat de linker pin van de XLR plug. De rechter en de onderste zijn doorverbonden.

Tips?
Laatst gewijzigd door Tommy op za 16 feb 2008, 19:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

Zo je bericht te lezen lijkt het allemaal te kloppen. Je kan even meten of er een voedingsspanning aanwezig is op de XLR en daarna op de RCA.
Tommy

Bericht door Tommy »

Ik heb even de boel doorgemeten. Allebei de signaal-pinnen van de XLR aansluiting op het mengpaneel geven spanning maar zodra de verloopplug erin zit meet ik helemaal niets meer. Als ik de verloopplug eruit haal en ik meet weer de spanning is die helemaal verdwenen maar terwijl ik dit bericht tik is die spanning weer langzaam aan het opbouwen. :?:

Ben niet zo'n techneut dus ik doe het maar even zo: De multimeter staat op 200m en meet nu 3.0 en hij is aan het stijgen.

Edit: Hij staat nu op 6.7 en stijgt nog steeds.

Edit 2: Dit zijn de specs van de XLR ingang volgens de handleiding van het mengpaneel.

Mic in: XLR
Nom. level: 25mV / -30dBu
Max. level: +12dBu
Impendance: 2.1k
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Welke mic heb je met RCA aansluiting die voeding nofiig heeft?
Een mic met RCA aansluiting heeft normaliter geen voeding nodiig en als dat wel zo is is dat niet standaard. Dat kun je niet zomaar op een phantom power aansluiten.

En hoeveel spanning (volts) levert het mengpaneel aan phantom power?
Tommy

Bericht door Tommy »

Pjotr schreef:
Welke mic heb je met RCA aansluiting die voeding nofiig heeft?
Een mic met RCA aansluiting heeft normaliter geen voeding nodiig en als dat wel zo is is dat niet standaard. Dat kun je niet zomaar op een phantom power aansluiten.

En hoeveel spanning (volts) levert het mengpaneel aan phantom power?
Het is de EMM-8 (gecalibreerd).

De handleiding zegt dit:
Power requirements 1.5 - 10V / approx. 0.5 mA

Dit zijn de specs van de XLR ingang volgens de handleiding van het mengpaneel.

Mic in: XLR
Nom. level: 25mV / -30dBu
Max. level: +12dBu
Impendance: 2.1k

Overigens doet de mic het ook niet op de line-in.

De spanning op het signaal uit het mengpaneel is nu 35.1 (op de 200m schaal van de multimeter).
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

En zelf een klein kastje maken met een 9 volt batterij erin?
En die als voeding gebruiken?

Je microfoon werkt op 1.5 - 10V / 0.5 mA
Tommy

Bericht door Tommy »

Edo schreef:
En zelf een klein kastje maken met een 9 volt batterij erin?
En die als voeding gebruiken?

Je microfoon werkt op 1.5 - 10V / 0.5 mA
Dus een 9 volt batterij in het signaalpad? Begrijp ik je dan goed?
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ok, zit er eigenlijk wel phantom power op je mengpaneel dan? Indien wel, dan moet je op pin2 en pin3 48V meten als je er niets op aansluit.

MAARRRRR....................... Sluit dei EMM-8 NOOIT op een 48V phantom power aan. Dan gaat ie zeker stuk!

Zie dit draadje: viewtopic.php?t=5013

Gebruik het daar getekende voedinlje en wees er zeker van dat de phantom op je mengpaneel UIT staat.
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

Tommy schreef:
Dus een 9 volt batterij in het signaalpad? Begrijp ik je dan goed?
Niet helemaal, maar Peter heeft hierboven een linkje gepost en dat schema wat je daar ziet werkt goed op je microfoon.
Tommy

Bericht door Tommy »

Pjotr schreef:
Ok, zit er eigenlijk wel phantom power op je mengpaneel dan? Indien wel, dan moet je op pin2 en pin3 48V meten als je er niets op aansluit.

MAARRRRR....................... Sluit dei EMM-8 NOOIT op een 48V phantom power aan. Dan gaat ie zeker stuk!

Zie dit draadje: viewtopic.php?t=5013

Gebruik het daar getekende voedinlje en wees er zeker van dat de phantom op je mengpaneel UIT staat.
Ik meet 1 volt op dit moment dus ik denk niet dat er phantom power op zit. Gelukkig maar, de mic heeft er namelijk al op aangesloten gezeten. :shock:

Ik ga eens kijken of het me lukt om dat voedinkje te maken. Nog nooit zoiets gedaan dus wordt spannend. :D
Tommy

Bericht door Tommy »

Afbeelding

Ik ben niet echt bekend met deze materie.

R1 = Weerstand 1 = 3K3 (< wat is 3K3? Op de site van Conrad staan verschillende typen)
R2 = Weerstand 2 = 6K8 (zelfde als hierboven)
C1 = Condensator 1 = 10uF Condensator (zie hem zo snel niet staan bij Conrad maar die vind ik nog wel)
U1 = ???
Sw1 = Zal wel een schakelaar zijn

Welke weerstanden moet ik nu hebben? En wat is U1? En waar vind ik alles bij één leverancier?
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

R1 is 3,3 kilo Ohm, 3300 Ohm dus (Bestnr.: 403318 - 89)
R2 is 6,8 kilo Ohm (Bestnr.: 403350 - 89)

C1 is een electrolitische condensator van 10 uF (Bestnr.: 446265 - 89 )
U1 is je batterij, 2x1,5 volt bijvoorbeeld.

Hiervoor kun je bijvoorbeeld de batterijhouder 615625 - 8A uit de conradgids voor nemen (2x penlight)

SW 1 is inderdaad een schakelaartje
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Hoy Tom,

Voor de weerstanden kun je 1/4W of 1/8W 1% metaalfilm weerstanden nemen. Ziie dat je mengpaneel 2.2K ingang impedantie heeft. Dan kun je voor de elco beter 47 uF nemen. Alle elco's van meer dan 10V werkspanning zijn goed.

U1 is een batterijtje van 3V. 2 penlight batterijen van 1,5V voldoen prima. Bij Conrad zijn daar ook houdertje voor te vinden.

<Edit>

Zie dat je in Noordwijk woont. Je kunt de fiets pakken en die spullen ook bij van Eijck in Katwijk gaan halen, zie http://www.detelefoongids.nl/bg-l/13136 ... ermelding/

Tis een beetje ouwe brombeer maar hij heeft dit soort dingen wel op voorraad.
Tommy

Bericht door Tommy »

Thanks!

Ga dinsdag even naar Katwijk toe om de spullen te halen. Als ik dit heb gemaakt kan ik de mic ook rechtstreeks op de line-in van mijn geluidskaart aansluiten of blijft het handig om het mengpaneel ertussen te zetten?
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Op dinsdag naar Eijck gaan is geen goed plan, dan is ie gesloten. Kijk even hier: http://www.hobby-en-modelbouw.nl/ bij "contact" rechrsboven op de pagina.
Tommy

Bericht door Tommy »

Dan ga ik maandag ff kijken.

Heb even mijn oude Audiotrak maya44 geluidskaart opgezocht en geïnstalleerd. Hier zit een mic-in op waarvan ik de phantom aan/uit kan zetten. Kan ook een 20dB boost instellen.

Helaas heb ik via deze ingang ook géén signaal. :cry: Ik heb de phantom niet geprobeerd en ga dat ook niet doen (wel gemeten en hij werkt na aanzetten). Zou ik mijn mic al gesloopt hebben? Kan het me bijna niet voorstellen, dan zou de line-in van mijn geluidskaart of de mic-in van mijn mengpaneel de boosdoener moeten zijn. Hoewel die laatste amper spanning geeft. Is er nog een manier om deze mic te testen of door te meten?
Tommy

Bericht door Tommy »

Goed.

Vanavond ff aan het solderen geslagen en dit is eruit gekomen. Had nog nooit echt iets gesoldeerd dus ben gematigd tevreden. :)

Ik krijg alleen nog steeds geen signaal met de mic. :?

Overigens: De schakelaar die ik had besteld was wat te groot, die heb ik er dus even tussenuit gelaten.
Bijlagen
IMG_0192.JPG
Soundexcel

Bericht door Soundexcel »

1. gebruik wat dunnere bekabeling. Stuk makkelijker solderen :-)

2. Een verloop van XLR naar tulp is als volgt bedraad:
2 = +
3 naar 1
1 = massa

Je leid je phantom spanning dus direct naar de massa. Hier zit wel een 6,8k weerstand tussen. Dus je krijgt geen kortsluiting.
De phantom spanning staat op pin 2 en 3

De phantom spanning is inderdaad te veel voor je microfoon.
Deze moet je dus absoluut niet direct aansluiten.

Het is slimmer om een losse voeding te gebruiken.
De bestaande spanning naar beneden brengen kan wel.
Ik heb hier helaas geen schema's voor.
Tommy

Bericht door Tommy »

Als ik de mic-in meet, is dat 3,2v (gelijkspanning). Ik lees in het andere topic dat dat +/- 2,15 moet zijn. Hoe zou dit komen?

Edit: En aan de andere kant ook. :D

Denk dat ik de boel beter even opnieuw kan solderen. :roll:
Tommy

Bericht door Tommy »

Heb de XLR <> RCA verloopstekker even opnieuw gesoldeerd met een fatsoenlijke kabel. Mic rechtstreeks op het mengpaneel en alles voluit met een koptelefoon op: Als ik tikjes op de mic geef hoor ik het heel zachtjes op mijn koptelefoon. Dit versterkt mijn vermoeden dat de mic nog in orde is.

Ik kan hem bovendien nooit opgeblazen hebben omdat de verloopstekkers de phantom voeding (als die er al is) niet doorgeven.
Tommy

Bericht door Tommy »

De afgelopen dagen heb ik al mijn vrije tijd solderend doorgebracht. :D

Helaas krijg ik slechts ruis als ik de gefabriceerde voeding aansluit. Ben even zonder ideeën. Heb het schema meerdere keren gesoldeerd (had alles dubbel besteld dus ook onderdelen onderling verwisseld). Het vreemde blijf ik vinden dat de batterijspanning zowel op de ingang als uitgang hetzelfde is (nu rond de 3 volt). Zodra ik het aansluit op het mengpaneel krijg ik ruis, mic aangesloten of niet maakt hierin geen verschil.

Dit is mijn meest recente creatie (om mee te testen):
Bijlagen
IMG_0196.JPG
Tommy

Bericht door Tommy »

Tommy schreef:
Als ik de mic-in meet, is dat 3,2v (gelijkspanning). Ik lees in het andere topic dat dat +/- 2,15 moet zijn. Hoe zou dit komen?

Edit: En aan de andere kant ook. :D

Denk dat ik de boel beter even opnieuw kan solderen. :roll:
Na het een paar dagen laten rusten van dit projectje ben ik vamiddag verder gegaan. Ik heb nog even opnieuw gemeten en krijg géén signaal op de MIC input. De eerdere meting had ik verkeerd uitgevoerd. Er staat wel +/-3V op het stukje tussen de + van de batterij en de 3K3 elco (met de schakelaar op 'aan'. Na de elco meet ik geen spanning meer.
Tommy

Bericht door Tommy »

Is wel een beetje eenrichtingsverkeer zo. :D

Voor de geïnteresseerden: Ik had de min van de batterij niet op de 'lip' maar op de kern van de rca connectors aangesloten en dus stond de boel kort te sluiten.

Heb de boel zojuist opnieuw gesoldeerd en nu krijg ik netjes 2V op de MIC in. Ik ga morgen even nieuwe RCA connectoren halen zodat ik ook de 'lip' kan aansluiten. Door het vele omsolderen is er namelijk soldeer tussen de kern en de huls van de connector gekomen waardoor deze onbruikbaar zijn geworden.

Kan iemand mij vertellen of ik door de boel kort te sluiten mijn microfoon heb vermoord? Het was maar 3,2V.
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

Je mic werkt tussen 1,5 en 10 volt, dus lijkt me geen probleem.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Hoi Tom,

Als je alles goed hebt aangesloten en de mic is nog in orde dan moet er over de mic zelf (dus voor de elco vanaf de mic gezien) iets van tussen de 1,5V en 2V gelijkspanning staan. Check ook nog even goed het schema op eventuele fouten in je soldeerwerk.
Plaats reactie