Cappucino Flux (Infinity Kappa Perfect 12.1)

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Gobla
Berichten: 456
Lid geworden op: di 07 nov 2006, 17:47

Cappucino Flux (Infinity Kappa Perfect 12.1)

Bericht door Gobla »

Afbeelding
Ik ben van plan mijn huidige subwoofer herbouwen.

Het gaat hier om een Infinity Kappa Perfect 12.1 in een basreflex kast van 120 liter en getuned op 21 Hz. Echter heb ik dezelfde driver ook in een kast van 60 a 70 liter gemaakt voor mijn oomen getuned rond de 25 Hz (weet niet meer exact).

Nu is het zo (in tegenstelling tot de Infinity Reference 1230w) Dat de Kappa Perfect 12.1 beter presteert in de kleinere kast. Achteraf gezien logisch door een misinvoer bij de berekening :( .

Hoe dan ook wil ik mijn Infinity Kappa Perfect 12.1 in een andere kast zetten. Toevallig heb ik nog een Infinity Reference 1230w liggen. Nu was ik enthousiast en begon er eens aan te denken om deze eventueel mee te laten werken als passive radiator of (indien ik een zware versterker ga aanschaffen) misschien wel als extra aan te sturen.

Echter heb ik nog nooit berekeningen laten uitvoeren met twee verschillende drivers in één kast. Bestaat daar handige programmatuur voor of is het hier handmatig berekenen geblazen?

Maar eerst ben ik benieuwd wat jullie met twee dergelijke drivers zouden doen?

http://manuals.harman.com/INF/CAR/Boxes ... 0Sheet.pdf
http://manuals.harman.com/INF/CAR/Boxes ... 0Sheet.pdf
Laatst gewijzigd door Gobla op wo 13 feb 2008, 1:34, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Gobla
Berichten: 456
Lid geworden op: di 07 nov 2006, 17:47

Bericht door Gobla »

Soms brengt frustratie een goed idee :roll:.

Een leuke ontdekking zo op de late avond heeft mij aan het werk gezet. Na (uit frustratie) de subwoofer eens naar de vloer te richten en te laten rusten op bergen met bierfiltjes ben ik per ongeluk de juiste stand voor lekker geluid tegen gekomen.

Toen de subwoofer naar de grond gericht was hoorde ik een enorme verbetering van het geluid. Tonen zo rondom de 100 hz werden best lekker afgevlakt, maar nog niet zoals ik het zou willen. Uit nieuwsgierigheid heb ik er maar een mat dempmateriaal ondergedaan... Heerlijk!
Het geluid klinkt lekker afgerond nu, niet meer de fellere kuren die de woofer eerst had.

Aangezien ik nog met een kale MDF kast zit ben ik gaan nadenken hoe ik de wijsheid van deze avond kon combineren met een kastontwerp. Morgenavond wordt dit ontwerp uitgewerkt in solidworks, nu moeten jullie het nog even doen met mijn creatieve flash-kuntsen. De bodem is verwijderbaar van de rest van de subwoofer. De subwoofer heeft de pootjes aan zich vast zitten. Nou bij deze:

Afbeelding

Overwegingen/gedachtepunten:

1) Ik heb nog een Reference 1230W. Wat daar mee te doen :roll: .
2) Extra pootjes met het motto: "Better safe then sorry!"
3) Nieuwe subamp intern of extern, en indien extern misschien wel zelfde ontwerp rest van de sub?
4) Basspoorten verplaatsen zodat ze naar beneden richten.
5) (duur) Fineren of (goedkoop) houtstickers (op 1 meter afstand zie je het verschil vrijwel niet, maar toch...)


Voel je vrij om vragen te stellen, suggesties te geven, gewoon over het weer te babbelen, enz.
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Gobla schreef:
5) (duur) Fineren of (goedkoop) houtstickers (op 1 meter afstand zie je het verschil vrijwel niet, maar toch...)


Voel je vrij om vragen te stellen, suggesties te geven, gewoon over het weer te babbelen, enz.
Leuk project!

Voor zover ik antwoord kan geven op vraag 5: Als je een beetje kickt op de looks van je kast is fineren altijd het geld waard. Na verloop van tijd ga je een 'sticker' toch wat onderwaarderen met een mogelijk gevolg dat je het alsnog gaat fineren. Bovendien, als je een beetje oplet met welke houtsoort je kiest hoeft fineer nog niet eens zo duur te zijn.

Ben benieuwd! :)
Gebruikersavatar
Gobla
Berichten: 456
Lid geworden op: di 07 nov 2006, 17:47

Bericht door Gobla »

Tja, met een sticker ben ik voor 3 euro klaar. Maar fineren ziet er wel ontzettend goed uit.

Ik ga in omgeving enschede maar eens op zoek naar een betere houthandel of fineerhandel voor dit klusje voor een prijsopgave.
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Ik kan je zeggen dat ik voor mijn project destijds prima geslaagd ben bij de Arnhemse fijnhouthandel:

www.af.nl
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Haha, fantastisc dat de oplossing zich zo aanbood! Mooi verhaal.

antwoord op jou vragen:

1) 2 subs bouwen
2) zeker extra pootjes, anders gaat de gehele kast vibreren van die enorme krachten van die woofer
3) intern bouwen
4) weet ik niet, is wel praktischer, maar zou het geluid zoals je dat nu hebt wel eens kunnen veranderen
5) begin met plakplastic, en als je dat gaat vervelen ga je fineren (is erg leuk om te doen!)

my 50 cents

Wowly
Gebruikersavatar
Gobla
Berichten: 456
Lid geworden op: di 07 nov 2006, 17:47

Bericht door Gobla »

Vandaag al het afwerkhout gehaald + plakplastic. Gelijk maar een 280 W (RMS gemeten) subamp besteld.

Aanstaande woensdag ga ik foto's maken van de huidige staat + een paar actiefoto's maken van het afschuren en eventueel wat verder als de situatie daarvoor geschikt is. Daar bij ~Noemt een bouwmarkt, PM me voor de naam~ kunnen ze slechts op 5 mm nauwkeurig zagen :evil: , dus komt er woensdag flink wat afschuurwerk bij kijken.

Even in de twijfel of ik morgen al hoogglanslak ga halen bij de bouwmarkt of niet. Tevens zijn de schuine hoeken omgevormd tot ronde.

Ik houd jullie op de hoogte :wink: .
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Gobla schreef:

Even in de twijfel of ik morgen al hoogglanslak ga halen bij de bouwmarkt of niet. Tevens zijn de schuine hoeken omgevormd tot ronde.
Ehh, het kan zijn dat ik het mis heb hoor, maar als je schuine kanten zoals ik ze nu zie gaat afronden krijg je dat in elk geval niet gefineerd..

Plakplastic krijg je wel het hoekje om, maar ook dat betwijfel ik of je dat netjes krijgt.. :roll:
Gebruikersavatar
Gobla
Berichten: 456
Lid geworden op: di 07 nov 2006, 17:47

Bericht door Gobla »

Het fineer komt enkel op de rechte vlakken te zitten, het is echter zo dat de delen die nu zwart zijn op de afbeelding, eerst 45 graden hoeken hadden, maar nu rond zijn. Dus qua fineer komt het nog steeds goed :) .
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

:-s :-k #-o ](*,) :)

We laten ons graag verassen!
Gebruikersavatar
Gobla
Berichten: 456
Lid geworden op: di 07 nov 2006, 17:47

Bericht door Gobla »

De sub is bijna af. Op dit moment is de verf nog aan het drogen en moet de achterkant nog met de stickers afgemaakt worden. Verder ligt de driver er nog even uit tot de kast weer om te draaien is.

De chrome pootjes heb ik laten zitten en vervangen voor een paar goedkopere pootjes die tevens wel op de juiste lengte waren.

Morgen komt ook de nieuwe versterker binnen. Afbeeldingen van het volledige resultaat komen vanavond.

Hierbij nog een paar foto's van tijdens het afschuren & plamuren.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

:) :) :) :)

die bierflesjes gaan hier een serieus eigen leven leiden, krijg een beetje dat gevoel van de kabouter in de film Amélie :)

Wowly

Oja, ziet er goed uit!!
Gebruikersavatar
Gobla
Berichten: 456
Lid geworden op: di 07 nov 2006, 17:47

Bericht door Gobla »

Picca's!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Gobla op vr 01 feb 2008, 0:04, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Hartstikke mooi, maar zou je die plaatjes misschien wat kunnen verkleinen?

:)
Gebruikersavatar
GeertM2
Berichten: 557
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 14:48
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door GeertM2 »

Wow, dat zijn grote foto's. :shock:
Kun je ze niet even resizen?

Edit: al gebeurd... :roll:

Apart ding zeg. Zitten er nou twee bas-reflex pijpjes aan de zijkant?
Waarom heb je eigenlijk voor deze vorm gekozen?
Laatst gewijzigd door GeertM2 op vr 01 feb 2008, 0:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Gobla
Berichten: 456
Lid geworden op: di 07 nov 2006, 17:47

Bericht door Gobla »

Resize is klaar.

Subwoofer zelf zit er nog niet in. Voor ik er mee verder ga wil ik zeker weten dat de verf echt goed droog is.
Tevens komt morgen de nieuwe subamp. Dus afwachten maar :roll: .
Gebruikersavatar
Gobla
Berichten: 456
Lid geworden op: di 07 nov 2006, 17:47

Bericht door Gobla »

GeertM2 schreef:
Wow, dat zijn grote foto's. :shock:
Kun je ze niet even resizen?

Edit: al gebeurd... :roll:

Apart ding zeg. Zitten er nou twee bas-reflex pijpjes aan de zijkant?
Waarom heb je eigenlijk voor deze vorm gekozen?

Er zitten 3 bas-reflex pijpjes in.

De vorm is met trail & error te stand gekomen. Na succes van een "Kleiner" broertje:

Afbeelding
Hier had ik besloten de grotere broer te maken die nog dieper zou kunnen gaan.

Na het probleem dat deze toch niet helemaal klonk zoals ik dat graag had heb ik de woofer naar de grond gericht (lees verhaal boven).

Nu wacht ik ook gelijk op de nieuwe amp om te kunnen vergelijken.
Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Bericht door hovingtim »

Gobla schreef:
Er zitten 3 bas-reflex pijpjes in.
Waar is de 3e?
Gebruikersavatar
Gobla
Berichten: 456
Lid geworden op: di 07 nov 2006, 17:47

Bericht door Gobla »

Verstopt achter de chroom-look tafelpoot :roll: .
Afbeelding
Zie hier van de onbewerkte versie:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Gobla
Berichten: 456
Lid geworden op: di 07 nov 2006, 17:47

Bericht door Gobla »

Subampje is er, Vanavond mog maar even een mooie kast omheen bedenken ^^. Overigens klinkt de subamp geweldig! 280 watt RMS aan subtiele bass :D .
Gebruikersavatar
MidiMaze
Berichten: 244
Lid geworden op: ma 04 jun 2007, 21:59
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door MidiMaze »

Hehe, aan de plaatjes te zien, WBW @ campus ? :P
Gebruikersavatar
Gobla
Berichten: 456
Lid geworden op: di 07 nov 2006, 17:47

Bericht door Gobla »

Komt van door het biertje :P. Maar klopt :roll: .
Gebruikersavatar
MidiMaze
Berichten: 244
Lid geworden op: ma 04 jun 2007, 21:59
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door MidiMaze »

De plavuizen en gele deur deden het :)
/me woont zelf campuslaan laag ...
Gebruikersavatar
Gobla
Berichten: 456
Lid geworden op: di 07 nov 2006, 17:47

Bericht door Gobla »

Leuk te zien dat er onder studenten nog meer zelfbouw liefhebbers zijn.

Dalijk ook weer een projectje bij calslaan. Een poging om de midwoofers van een paar B&W DM5 's nieuw leven in te blazen. Door ze tot torens te promoveren :roll: .

Wellicht een optie: een luisterdag te houden op de campus. Heb ik wel een paar contacten voor voor luistterruimtes en eventueel de dode kamer @ de horst.
Gebruikersavatar
MidiMaze
Berichten: 244
Lid geworden op: ma 04 jun 2007, 21:59
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door MidiMaze »

Neee, niet de DM5 omvormen, die moet je restaureren...
Heb zelf de DM4 en de DM2a gehad. Maar dit gaat wel er off-topic nu.

Luisterdag @campus lijkt me wel wat. Binnenkort is er iig eentje in Almelo :)
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”