Pagina 1 van 7
Minisub met AXX1010, AWM104 of XXLS10
Geplaatst: zo 27 jan 2008, 16:31
door b_force
Zo, weer nieuwe ideeën gekregen voor het nieuwe huisje
Het idee met B3S als surround is reeds komen te vervallen
In principe kan het ontwerp gebruikt worden voor Raveland AXX1010, Mivoc AWM104 en Peerless XXLS10 830842
De subwoofer is niet enkel te gebruiken als surround subwoofer, maar als muzikale subwoofer bij een paar monitoren
GHP filter mag, maar is geen must. Dit is ook komen te vervallen!
Met de bekende Hivi B3S, Dayton Nd20fb-4 en Raveland AX1010 als subwoofer.
Aangezien we nu een slaapkamer hebben met TV EN een (cheapo) surround ampje, kunnen we daar iets leuks van maken
Het idee is om daarvoor de bekende B3Sjes en Dayton tweeters voor te nemen.
De bouw tekeningen/schetsen/ideeen volgen nog (ben ik druk meet bezig

)
Maar waarschijnlijk worden de fronts en center een MTM ontwerp in ongeveer 2,7L gesloten. Dat is iets te klein, maar ze worden door de surround versterker actief gefilterd.
Moet prima gaan werken.
Afmetingen zullen ongeveer 24,5x12,4x14,5 cm (h,b,d) zijn. En cross ergens tussen de 2500Hz en 3500Hz.
De rears komen dichterbij (het oor) te staan en worden daarom een simpel 2 wegje met de tweeter naar onderen om zo een beter afstraal gedrag te krijgen (verticaal en horizontaal).
Afmetingen hiervan: 14,5x12,5x14,5 cm (h,b,d)
Allen gemaakt van 12mm berken multiplex en het midden van de speaker, over de gehele lijn, zijde glans zwart gespoten (ik twijfel nog over hoogglans).
Filters uiteraard extern, omdat er simpel geen plek voor is in de kast.
Over het ontwerp van de subwoofer zit ik nog even in dubio.
Deze wilde ik in eerste instantie onder de TV meubel bouwen, aangezien die toch een stuk omhoog moet.
Ik moet nog even bekijken of dat gaat passen.
Mocht dat lukken, dan werk ik de subwoofer af met hetzelfde tapijt als wat we op de vloer hebben liggen.
Zo staat de tv+meubel op een soort podiumpje.
Als alternatief had ik voor de Mivoc AWM104 kunnen gaan, maar de AXX1010 kon ik voor een zeer schappelijk prijsje overkopen van iemand

.
De start van de bouw zou sowieso na mijn tentamens plaatsvinden en het daadwerkelijk meten ervan zodra mijn werk/studie kamer klaar is

Geplaatst: zo 27 jan 2008, 17:36
door bartsegers
oei, dat is een lekker drivertje voor de sub
Ik weet wat dat ding teweeg kan brengen
Die speelt ook al in een redelijk kleine behuizing netjes (BR)
Geplaatst: zo 27 jan 2008, 17:45
door b_force
15Liter BR
Net als zijn nieuwe broertje, de AWM 104
Als 2e kandidaqat heb ik nog een Extremis 6.8 (die gaat beter passen denk ik zo), maar ik denk dat die gewoon te klein is.
Beter iets voor bij mijn pc

Geplaatst: zo 27 jan 2008, 19:00
door indoubt
15 liter is wel erg klein voor thuis, volgens mij kun je beter net boven de 20 zitten. In een auto is dat misschien wel anders.
Het blijven leuke dingen. Ik heb er hier ook nog ergens eentje staan alhoewel die eigenlijk niet veel gebruikt wordt.
Veel success met bouwen
Geplaatst: zo 27 jan 2008, 22:44
door b_force
Met 15 Liter hou je de groupdelay nog binnen de beperkingen
Zal eens wat simulaties laten zien
Met een low-pass rond de 70Hz gaat hij dan nog gemakkelijk tot 30Hz -3dB (tuned rond de 30Hz)
Volgens winISD is 20Liter ook behoorlijk groot en ga je ook behoorlijk wat groupdelay krijgen. (veel te veel wat mij betreft en niet gelijkmatig genoeg)
In een auto zou ik hem zelf denk ik gesloten houden ivm de roomgain.
Geplaatst: zo 27 jan 2008, 22:59
door bartsegers
deze rakker in een TL is erg lekker
Geplaatst: zo 27 jan 2008, 23:05
door b_force
Heb ik ook over zitten denken, zijn Q is er wel naar.
Maar er zijn 2 dingen waar ik dan tegenaan loop.
1 - Hij wordt dan veels te groot
2 - Alles wat ik tot nu toe als TL heb gehoord is nogal traaaaag. Zeker omdat ik van muziek dvd's hou, is dat al een minder optie.
Dat is BR ook al, maargoed ik moet ergens een compromis stellen. Het is ook maar een budget setje voor in de slaapkamer.
Voor in de woonkamer komt er (ooit) iets veel mooiers
Hier wat plaatjes voor de geïnteresseerde.
Groupdelay:
Zoals je ziet niet echt heel netjes, maargoed tis ook een budget driver met een iets te hoge Q.
Nu ik het zo zie, neig ik toch weer naar een gesloten sub
Rendement gaat dan ook dik omlaag.
-3dB zit dan op 40Hz.
Nadeel is weer dat je gigasnel tot je x-max komt.
Met een 12L BR valt de groupdelay nog net even wat beter...
Eens kijken wat lspcad doet
Overigens heeft de surround amp waar hij aan komt ook een uitgang voor de sub.
Inmiddels heb ik hier van de print/schema al helemaal uitgeplozen (was geen schema van te vinden) en kan ik als het moet desnoods zelf nog de filter instellen of een beetje actief boosten.
(13L gesloten met een kleine boost van een paar dB op zo'n 30-35Hz Q van 0,7)
Geplaatst: za 02 feb 2008, 15:22
door b_force
Zo, tentamens voorbij, hebben we weer wat tijd om verder te denken.
De BR beviel me toch niet helemaal, erg grote groupdelay en erg lange port.
Het idee is om nu OF actief te gaan EQ'en of Linkwitz transform toe te passen.
Het laatste leek mij het mooiste.
Via
http://www.trueaudio.com/st_lkxfm.htm is er een gratis calculator te downloaden (excel).
Ik ben toen gaan optimaliseren naar max haalbare spl vs diepgang vs compatible met e-reeks.
Ik kwam toen op de volgende plaatjes uit.
-3dB ligt op 35Hz, max spl is 101dB.
De groupdelay hobbelt een klein beetje, maar ik denk dat het in de praktijk zeer mee zou vallen.
Hij is iig een stuk lager en rustiger dan een BR.
Hij gaat wel minder hard, maar hard genoeg voor in de slaap kamer

Geplaatst: vr 23 jan 2009, 22:13
door b_force
Wat in het vat zit, verzuurt niet.
Dat geldt ook voor dit project.
Niet echt een high-end project, maar gewoon leuk om bezig te zijn om om dadelijk dus filmpjes te kunnen kijken in de slaapkamer. Daar hoeft het voor mij niet al te moeilijk en te duur. (dat komt wel in de woonkamer, maar dat blijft nog een verrassing)
Inmiddels lekker aan het knutselen geweest.
Ik heb ook een Detonation DT300 versterker gratis van iemand kunnen krijgen. Deze was defect, maar al gauw bleek dat de trafo kapot was.
Daar heb ik een nieuw voor gekocht (een 500VA ipv 300Va, simpel omdat die goedkoper was

) en hij draait weer als een zonnetje.
Het concept voor de (lelijke) Raveland AXX1010 is iets aangepast. (overigens is de Mivoc AWM104 nagenoeg identiek, dus ook in precies dezelfde ontwerpen te gebruiken!).
Het idee was eerst om een Linkwitz transform te gaan doen.
Hiervoor zou ik wel mijn complete versterker moeten verbouwen en daar had ik geen zin in.
Het is uiteindelijk een gesloten highpass geworden (GHP).
Totaal volume is 11liter (13liter exclusief driver) en lijkt me goed genoeg voor deze 10inch grote jongen.
Dit doet hij zonder GHP in de 11liter kist:
En met GHP (3x470uF + 220uF = 1630uF)
Heel misschien maak ik de waarde nog iets hoger, maar dat moet ik in de loop van tijd nog maar eens bekijken. Met een hogere waarde loopt hij met een lagere Q af (dus wat minder stijl zegmaar)
hier wat plaatjes:
Filtertje:
Issie niet klein?
Binnenkant:
Hij is nu bijna klaar. Ik moet hem enkel nog flink schuren en daarna verven.
Waarschijnlijk wordt dat wit en worden de randen afgerond, om zo een zo klein mogelijk ogend subje te maken.
De rest (filter met name) is allemaal zo geplaatst dat het demontabel is, mocht ik van mening/smaak veranderen.
Afwerken gaat op z'n vroegst pas over 2 weken gebeuren. eerst maar eens mijn tentamens afmaken
als bijlage de maten van het subje (ook al elders gepost, niet helemaal op schaal!)
Geplaatst: za 24 jan 2009, 10:46
door bartsegers
Wat is die klein....
Erg mooi zeg!
Geplaatst: za 24 jan 2009, 10:51
door jantje-secuur
Dat ziet er inderdaad gaaf uit, lekker klein! Haal er een mooi kwart cirkeltje uit op alle ribben en geef hem een mooi wit kleurtje en een mooi rond speakerdoekje en je komt zowaar met glans door de ballotagecommissie!
Geplaatst: za 24 jan 2009, 14:26
door b_force
Dat is ook precies de bedoeling Interficior
Wat bedoel je met "Haal er een mooi kwart cirkeltje uit op alle ribben" ?
Het tussenschot moet nmlk omdat mijn subamp niet meer lucht dicht is vanwege de huge 500VA trafo

Geplaatst: za 24 jan 2009, 14:35
door SARK
b_force schreef:Wat bedoel je met "Haal er een mooi kwart cirkeltje uit op alle ribben" ?
Hoeken afronden

Geplaatst: za 24 jan 2009, 14:37
door b_force
SARK schreef:b_force schreef:Wat bedoel je met "Haal er een mooi kwart cirkeltje uit op alle ribben" ?
Hoeken afronden

ah op die manier.
Jah dat gaat zeker gebeuren om het geheel nog kleiner te laten lijken.
Een klein stout kubusje wordt het dan
Ik kan ook niet wachten totdat er een frontdoek op zit. Normaal doe ik dat nooit, maar die AXX1010 is toch echt wel zo ontzettend hondslelijk

Geplaatst: ma 26 jan 2009, 14:07
door bartsegers
Bijna dezelfde configuratie die ik heb spelen straks.
Zelde sub, alleen BR. en ook een 8 tal hivi units..
Ben benieuwd of de axx geen overkill is tov de hivi's
Geplaatst: ma 26 jan 2009, 14:26
door b_force
hangt er vanaf hoe je de B3Sjes crossed en gebruikt.
Gebruik je ze in een MTM bv en met een actieve highpass, dan gaat het vrij hard

Geplaatst: ma 26 jan 2009, 17:24
door bartsegers
Jup. mtm incl reckhorn kastje. (niet getest overigens nog)
Geplaatst: di 27 jan 2009, 0:25
door indoubt
b_force schreef:hangt er vanaf hoe je de B3Sjes crossed en gebruikt.
Gebruik je ze in een MTM bv en met een actieve highpass, dan gaat het vrij hard

Dat wel maar de axx1010 kun je niet hoog crossen. zodra er ook maar iets van stemgeluid hoorbaar wordt klinkt het niet best meer. Verder is het een hele leuke woofer. Er slingert bij mij ook nog eentje rond die best een tijd leuk gespeeld heeft.
Geplaatst: za 02 mei 2009, 18:25
door b_force
hijg hijg hijg
kuch kuch kuch
Ja het was hand werk

Geplaatst: za 02 mei 2009, 21:48
door wouter
Dat staat em goed!!!
Toch maf, zo klein met een forse woofer. Heb zelf 12 liter GHP met een witte mivoc 8 inch, en heb daarbij al het gevoel dattie het krapjes vindt binnenin...
Wil dus wel matchen met kleine satellieten?
Geplaatst: za 02 mei 2009, 22:20
door b_force
Ach, in 10liter geeft deze kast al een prima Q van iets minder dan 0,7.
Met GHP boost ik hem enkel op een simpele en goedkope manier.
hier nog een foto met woofer.
Wilde vanavond nog verven, maar dat laat mijn rug even niet toe.
Morgen dus

Geplaatst: za 02 mei 2009, 23:02
door teacher
wat een supercute ding!
Kleurtje?
Geplaatst: za 02 mei 2009, 23:04
door b_force
Wiekse witte, (onee tis een La trappe Quadrupel).
Maar dus lekker wit (nouja iets gebroken) + een zwart frontje (maar volgens mij had ik dat al gezegd ?
Lijkt me een prima combi

Geplaatst: za 02 mei 2009, 23:18
door amanda
Ziet er netjes uit!
Ook al wat afgespeeld?
Geplaatst: za 02 mei 2009, 23:26
door b_force
Jaja, zie, eerdere plaatjes. Staat al een tijdje mijn kefjes te voorzien van meet laag. Ik heb alelen $#%!#@%#%#@$%#@%

last van een dikke staande golf op 48Hz. Moeten we nog maar eens aanpakken.
Speelt prima, ik heb hem zelfs opgemeten, helaas niks gesaved. Zal het binnenkort nog een keer doen. Resultaten waren nagenoeg identiek aan de simulatie van boxsim. Dat is erg fijn
Overigens wil ik direct even mijn respect en waardering uitspreken naar mijn grote vriend. Zonder hem hadden mijn vingers het vandaag niet overleeft. (en nee schuurblokjes werken ook niet!

)
De krommingen die je ziet zijn van een kwart cirkel (uiteraard) met een diameter van 35mm.
