Pagina 1 van 18

MOB3W - mijn open baffle drieweg

Geplaatst: vr 25 jan 2008, 23:15
door jeroen_d
Ik denk dat het na alle proefsystemen, Open baffle midhoog - take 1t/m3 onder Algemeen Luidspreker Zelfbouw, wel toepasselijk is als ik mijn nieuwe open baffle drieweg project hier onder Showcase plaats.

De driverbezetting:
2 x SLS315 (28Hz-235Hz)
1 x AL130 (235Hz-2.000Hz)
1 x AMT2340 (2.000-20.000Hz)

De filtering:
- De filtering tussen laag en midden is actief. Hierin wordt equalizing van dipooleffecten in het laag en midden voorzien.
- De filtering tussen midden en hoog is passief. Hierin wordt meteen equalizing van de specifieke respons van de AMT2340 meegenomen.

Geplaatst: vr 25 jan 2008, 23:33
door CarloPJB
Zat er aan te komen :wink:

Maar waarom niet meer ietsje achterover hellend?

En,vanwaar de mid en tweeter zo ver uit elkaar?


Ben je nog van plan om `n mix van houtsoorten te gebruiken voor de baffle of gewoon meerder lagen Mdf?

Geplaatst: vr 25 jan 2008, 23:46
door jeroen_d
Niet achteroverhellend, omdat de symmetrie dan nog beter is vooral op het overnamepunt tussen mid en tweeter.

De mid en tweeter zitten erg dicht op elkaar, tussen de centra zit 13,1cm. Dan blijft tussen de frameranden slechts 4,5mm over. Bedenk dat de mid en tweeter ingebouwd zitten in de baffle. Je ziet nu van de mid maar 11cm doorsnede, terwijl de framerand een doorsnede van 15,3cm heeft. De tweeter is 9cm hoog en het centrum zit op 5cm van de onderkant van de tweeter.

Geplaatst: vr 25 jan 2008, 23:52
door CarloPJB
Dat je de mid ingebouwd hebt was ik al weer helemaal vergeten.
Hoe dik is de baffle van het mid hoog nu uiteindelijk geworden?

Geplaatst: za 26 jan 2008, 0:08
door jeroen_d
Die zal 20mm zijn, dan blijft nog net 1mm over om de voor- en achterkant van de tweeter te bedekken.

Geplaatst: za 26 jan 2008, 15:27
door jeroen_d
Ik ben begonnen met een opbouw uit lagen van 12mm hardhouten multiplex en 3,2mm hardboard. Ik weet niet of iemand anders hier dit al eens heeft geprobeerd, maar het blijkt een geweldige combinatie van stijfheid en demping te zijn. De eigenresonanties van het multiplex worden heel goed geabsorbeerd door het hardboard. Als lijm gebruik ik super montagekit, met een lijmkam uitgestreken over het hele oppervlak.

Geplaatst: za 26 jan 2008, 15:38
door CarloPJB
jeroen_d schreef:
Ik ben begonnen met een opbouw uit lagen van 12mm hardhouten multiplex en 3,2mm hardboard. Ik weet niet of iemand anders hier dit al eens heeft geprobeerd, maar het blijkt een geweldige combinatie van stijfheid en demping te zijn. De eigenresonanties van het multiplex worden heel goed geabsorbeerd door het hardboard. Als lijm gebruik ik super montagekit, met een lijmkam uitgestreken over het hele oppervlak.
Niet bang dat het hardboard scheurt.Aan de lijm zal het niet liggen maar wat doet het als je `n beitel kops in de vezelplaat steekt?

Geplaatst: za 26 jan 2008, 15:44
door jeroen_d
Mensen met een beitel in hun hand zijn niet welkom :lol: .

Geplaatst: za 26 jan 2008, 17:39
door Martijn H
jeroen_d schreef:
Ik ben begonnen met een opbouw uit lagen van 12mm hardhouten multiplex en 3,2mm hardboard. Ik weet niet of iemand anders hier dit al eens heeft geprobeerd, maar het blijkt een geweldige combinatie van stijfheid en demping te zijn. De eigenresonanties van het multiplex worden heel goed geabsorbeerd door het hardboard. Als lijm gebruik ik super montagekit, met een lijmkam uitgestreken over het hele oppervlak.
Lijkt me ook een goede combi ja!

In de tekening zie ik geen ondersteuning voor de midbaffle en de bovenzijde van het wooferdeel.. Het bovendste baffledeel zal nu waarschijnlijk flink gaan resoneren, zij het op een "lage" frequentie. Had je daar wat voor uitgedacht? Soort klepelachtige constructie?

mvg,

Martijn

Geplaatst: za 26 jan 2008, 18:59
door jeroen_d
Ik zie wel hoe het uitpakt, ik kan altijd nog vanaf de tweeter een boog naar de voet laten lopen. En als de resonantie heel laagfrequent is laat ik het gewoon zitten.

Geplaatst: zo 27 jan 2008, 9:22
door dre
lekker bezig zo jeroen 8)
ga je de kasten volledig zilver spuiten?

Geplaatst: zo 27 jan 2008, 11:49
door jeroen_d
Ja, na ampel beraad, ook gezien de rest van de aankleding van de woonkamer is dat het beste. RAL9006 wordt het waarschijnlijk.

Geplaatst: zo 27 jan 2008, 16:26
door dre
Ja, na ampel beraad, ook gezien de rest van de aankleding van de woonkamer is dat het beste. RAL9006 wordt het waarschijnlijk.
hahaha,dat dacht ik al :D

Geplaatst: zo 27 jan 2008, 18:40
door Paul
Jeroen,

je hebt het over dipooleffecten in het mid? komt dat door de smalle baffle bovenaan?

Geplaatst: zo 27 jan 2008, 20:31
door jeroen_d
Ja, de smalle baffle zorgt dat er in het onderste deel van het werkingsgebied van de AL130 akoestische kortsluiting ontstaat. Verder is er de dipoolbult van 600-1400Hz. Deze effecten pak ik met een enkel actief notchfilter aan, door een breed werkingsgebied te kiezen. Blauw is de gemeten respons van de AL130, rood is het actieve notchfilter en dik zwart is het resultaat. Dit resultaat is gemakkelijk verder te filteren met actief hoogdoorlaat en passief laagdoorlaat tot de gewenste respons.

Geplaatst: zo 27 jan 2008, 21:50
door Henkjan
waarom actief notch filter, en niet passief?

Geplaatst: zo 27 jan 2008, 22:11
door jeroen_d
Het heeft een aantal voordelen:
- Er hoeft niet 10dB aan versterker output gedissipeerd te worden in het passieve filter bij 900Hz.
- Een complex passief filter neemt veel ruimte in beslag.
- De filterfuncties zijn in een actief filter los van elkaar te realiseren, in een passief filter heb je een complex netwerk waar alles invloed op elkaar heeft.

Geplaatst: ma 28 jan 2008, 0:22
door jeroen_d
Even om te laten zien dat het systeem toch vrij vriendelijk qua omvang wordt, een huishoudtrapje ernaast gezet.

Geplaatst: ma 28 jan 2008, 11:23
door voodooless
Schattig :) Het ontwerp doet me ergens aan denken... maar ik kom er nog niet op helaas :oops:

Geplaatst: ma 28 jan 2008, 12:06
door bertor
voodooless schreef:
Schattig :) Het ontwerp doet me ergens aan denken... maar ik kom er nog niet op helaas :oops:
Een geplette versie hiervan?
Afbeelding

http://www.stereophile.com/floorloudspeakers/920/

Geplaatst: ma 28 jan 2008, 17:07
door snikkeltje
Prachtig werk!, Het ontwerp doet mij een beetje denken aan de Genesis 500 speaker:

Geplaatst: do 31 jan 2008, 19:41
door jeroen_d
Marieke heeft ervoor gekozen een tijdje niet te werken, maar is daarvoor in de plaats in huis aan het knutselen gegaan. Moet je toch eens kijken wat ze in de garage heeft gemaakt: aanrecht met wasbak, keukenkastjes, elektriciteit, gaatjesbord voor al het gereedschap, verlichting (niet te zien). Op de werktafel een paneel voor MOB3W. Dit project kan natuurlijk niet meer mislukken nu. 8)

Ze is in te huren :lol: .

Geplaatst: do 31 jan 2008, 19:45
door Digidoo
Ik denk dat iedereen op het forum nu denkt "Deed mijn vrouw dat nu ook maar..." (en ik heb niet eens een vrouw... ;)).

Geplaatst: do 31 jan 2008, 19:55
door sietse
Tja, ze kon er vast niet meer tegen dat jij er een rommeltje van had gemaakt... :D
Maar eeuh, waar heeft ze de auto nou gelaten?

Geplaatst: do 31 jan 2008, 20:24
door CarloPJB
:shock: =D>

En met die wasbak hoef je dus ook je vieze handen niet meer in de keuken te wassen.

Mooi werk hoor!


Maar begrijp ik nu goed dat je werkplaats te huur is :twisted: