help, ik kom er niet helemaal uit!

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
David

help, ik kom er niet helemaal uit!

Bericht door David »

Voor mijn nieuwe woofer wil ik een basreflex behuizing maken. Nu ben ik even bezig geweest met winisd, maar ik kom er niet helemaal uit. Kunnen jullie me misschien helpen voor een optimale kast?

Dit zijn de parameters:

Fs (Hz)
49.0

Re (Ohm)
3.5

Sd (sqmt)
0.047

Qms
8.75

Qes
0.55

Qts
0.52

Vas (lt)
17.51

Mms (gr)
192.19

Bl (T/m)
19.3

Xmax (mm)
10.0

Xmax Peak (mm)
30.0

Le (mH)
1.0

Hvc (mm)
36.0

Hag (mm)
9.5

Cms (µM/N)
55.81

N0 (%)
0.35

Het gaat om een p-audio tm-12 woofer. Het is de bedoeling dat hij in de auto komt. Er komt een versterker op die op 4 ohm ongeveer 450 watt rms levert.

Waar ik zelf uitkwam was een kist met netto inhoud van 46,5 liter en een poort van 10 bij 35 cm (waar koop ik zoiets?). Er zat alleen een enorme piek in het ground delay(?). 28 m/s bij 33,5 Hz. Is dit een probleem? Of is dit weg te krijgen op een of andere manier?

Ik hoop dat jullie kunnen helpen!
rhamaker

Re: help, ik kom er niet helemaal uit!

Bericht door rhamaker »

David schreef:
Voor mijn nieuwe woofer wil ik een basreflex behuizing maken. Nu ben ik even bezig geweest met winisd, maar ik kom er niet helemaal uit. Kunnen jullie me misschien helpen voor een optimale kast?

Dit zijn de parameters:

Fs (Hz)
49.0

Re (Ohm)
3.5

Sd (sqmt)
0.047

Qms
8.75

Qes
0.55

Qts
0.52

Vas (lt)
17.51

Mms (gr)
192.19

Bl (T/m)
19.3

Xmax (mm)
10.0

Xmax Peak (mm)
30.0

Le (mH)
1.0

Hvc (mm)
36.0

Hag (mm)
9.5

Cms (µM/N)
55.81

N0 (%)
0.35

Het gaat om een p-audio tm-12 woofer. Het is de bedoeling dat hij in de auto komt. Er komt een versterker op die op 4 ohm ongeveer 450 watt rms levert.

Waar ik zelf uitkwam was een kist met netto inhoud van 46,5 liter en een poort van 10 bij 35 cm (waar koop ik zoiets?). Er zat alleen een enorme piek in het ground delay(?). 28 m/s bij 33,5 Hz. Is dit een probleem? Of is dit weg te krijgen op een of andere manier?

Ik hoop dat jullie kunnen helpen!
Beste David,

Allereerst geloof ik geen snars van de parameters van deze luidspreker.
Een 12cm conus met als Mms 192,19gram, alleen die ,19 al.......
Maar goed ik wil je niet ontmoedigen maar gezien het feit, dat deze luidspreker met een Qt van 0,52 door het leven moet gaan blijft eigenlijk uitsluitend en alleen een gesloten behuizing over.
Voor basreflexsystemen kun je alleen gebruik van luidsprekers met 'n Qt van rond de 0,35.
Gevolg van hogere Qt's is, dat de resonantiepiek van de luidspreker niet meer fatsoenlijk te dempen is en je dus 'n wazige "boembas" krijgt.
Tenzij je dit wilt kan ik je de door jou geschetste combinatie zeker niet aanbevelen!
richard

Re: help, ik kom er niet helemaal uit!

Bericht door richard »

rhamaker schreef:
...Allereerst geloof ik geen snars van de parameters van deze luidspreker.
Een 12cm conus met als Mms 192,19gram, alleen die ,19 al.......
Ik denk dat het om een 12" woofer gaat, 30 cm dus. De Vas is dan wel erg laag. Zou het geen stijf opgehangen PA woofer zijn?

Een poort van 10 x 35 cm maak je van een stuk rioolpijp diameter 110 mm en 35 cm lang. Maar of hij geschikt is voor een mooi laag in een basreflex betwijfel ik ook, misschien voldoet hij beter in een open baffle, gesloten kast of transmissielijn.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”