Pagina 1 van 1

Bose :nieuwe kast ?

Geplaatst: ma 14 jan 2008, 1:37
door freezillion
Ik ben hier al een eindje aan het ronddwalen op het forum hier
en zou ook wel eens willen een kastje maken ,
maar voor mijn eeste kast zou ik niet direct willen een fortuin opdoen

Dus ik heb hier op mijn zolder een paar Bose Boxen liggen ,
ik dacht van bose dat dat enorm ging spelen maar eigenlijk vind ik het maar
mager juist van hoge tonen heeft het wel iets ,

zou er een ontwerp "kast" bestaan waardoor deze boxen beter zouden spelen.
ik heb in da programma WINisd proberen de maten van die luidspreker ingegeven ,maar ik krijg alleen maar error dit error dat duss....
dat lukt mij "Nog" niet .

foto's
Afbeelding

Afbeelding

Geplaatst: ma 14 jan 2008, 12:30
door bartsegers
hoi, winsid is niet het programma wat je kan gebruiken.
Dat programma gaat ervan uit, dat je een aantal elektriswche eigenschappen van de luidspreker weet (de woofer zelf zon der kast)
Die weet je niet, dus dat valt af.

Verder ben ik bang dat er niet veel meer te maken valt van dit setje speakers.
BOSE zal er vast zelf al wat energie in hebben gestoken, dus om dat dunnetjes over te doen lijkt me weggegooide tijd.

Het laag valt trouwens tegen, merk ik uit je verhaal ? (de bas)
Dat kun je misschien opleuken met een excotische kast, maar daar komt wat meer bij kijken dan, dan 6 nieuwe plankies.

Geplaatst: ma 14 jan 2008, 16:01
door Laurens
snel! snel! gooi ze het raam uit :lol:
of in de open haard, of wat dan ook, maar sluit ze in ieder geval niet aan met als doel geluid van hoge kwaliteit te geven, want daarvoor zijn ze niet echt bruikbaar....
Je kunt niet veel berekenen omdat je waarschijnlijk de T/S parameters hebt. Je kunt een TQWP proberen (even de zoekfunctie van het forum gebruiken) en als het goed is vind je dan een spreadsheet waarmee je aan de hand van de afmetingen en de resonantiefrequentie (kan je simpel zelf meten) een kast berekent.

Geplaatst: ma 14 jan 2008, 16:13
door bartsegers
ik betwijfel of een TL wel gaat werken met deze combi.
Ik heb de tweeters altijd iets minder gevonden van deze kastjes. het laag was nog wel oké.

Wel een leuk projectje, als je toch iets met de units wilt doen! en je van die bose kast af wilt.... :!:

Geplaatst: ma 14 jan 2008, 17:55
door freezillion
welja persooonlijk vind ik dat ze zeer hol ,magere bas, leeg klinken ik had echt wel beter verwacht van bose wat bij mij toch doet denken aan kwaliteits luidsprekers ...
toen ik da kastjes open heb gedaan zag ik een paar weerstanden en condesatoren tegen de kant geplakt "warme lijm" een klein magneetje aan de "woofer" de tweeter doet me eerder denken aan een klokradio luidsprekertje , en de kasten zijn dan nog in 9 mm vezelplaat gemaakt.

dusja ik denk wel dat jullie zouden gelijk hebben dat het verstandiger zou zijn om achter een ander paar luidspreker te lopen .

mss terug een noob vraag he maar op de site van dit forum heb ik metingen gezien " http://www.zelfbouwaudio.nl/index.php?o ... 8&Itemid=2
" een beetje vanonder op de pagina

ben ik correct dat het iets is van er word een toon afgespeeld en tegelijk opgenomen ,en het verschil tussen die 2 opgenomen en afgespeeld word getoond in die grafiek.

met welk programma is dat gedaan? kan dat met pc ?
ik heb hier alle soorten programma's opgezocht en uitgeprobeert .maar ik vind het gelijk niet .met het programma ARTA krijg ik iet gelijk aardigs maar er komt alleen maar ruis of bliep uit en krijg iedere keer andere metingen

Geplaatst: di 15 jan 2008, 11:16
door lepain
Bose, muziek uit een melkpak.

Geplaatst: di 15 jan 2008, 11:20
door b_force
muziek ? :P :wink:

Geplaatst: di 15 jan 2008, 11:22
door lepain
Sorry! :oops:
" The Bl@se sound" , uit een melkpak.
Maar wel better sound through research!

Geplaatst: do 17 jan 2008, 21:49
door freezillion
Ik heb al andere luidsprekers gevonden nu .
Het zijn ook geen kwalteitsluidprekers maar
voor mijn eerste serieus luidspreker kastje zal ik niet veel
geld in investeren...veel materiaal heb ik ook niet bepaald :?

in de toekomst zal ik wel eens deftige luidsprekers kopen/ bestellen

Geplaatst: vr 18 jan 2008, 11:26
door Vuurkat
Ja je moet eerst wat van speakers weten voordat je veel geld gaat uitgeven.

Kijk eens in de tweedehandswinkel, daar weten ze niet wat goeie speakers zijn dus die zijn even duur als slechte 8) .


Toch zijn dit wel mooie speakertjes om mee te experimenteren, dus probeer eens een bandpass kastje of een kast met een kleiner volume of juist groter...

Geplaatst: vr 18 jan 2008, 12:15
door Marp
@Vuurkat: met zomaar een grotere of kleinere kast of een ander systeem proberen bereik je niets. Dit is gokken. Zonder parameters kan je maar het beste het oorspronkelijke systeem en afstemming aanhouden.

Dat ook daaraan nog genoeg eer te behalen valt, toont Freezillion op uitmuntende wijze met zijn 1e kast.

Geplaatst: vr 18 jan 2008, 14:39
door Vuurkat
Daar gaat het niet om, maar het gaat erom dat je weet wat er gebeurt als de kast groter of kleiner wordt.

Geplaatst: vr 18 jan 2008, 15:00
door hovingtim
Vuurkat schreef:
Daar gaat het niet om, maar het gaat erom dat je weet wat er gebeurt als de kast groter of kleiner wordt.
Lijkt mij duidelijk dat je dat wel kan raden als je een beetje theorie gelezen heb.

Geplaatst: vr 18 jan 2008, 20:57
door Vuurkat
Ik bedoel ermee dat je lekker kan knutselen.

Maar stel dat je dat niet wilt, dan kan je ze altijd nog verkopen aan mensen die denken dat Bose goed is, en van dat geld betere speakertjes kopen bij de tweedehands winkel (als je geluk hebt).

Geplaatst: ma 21 jan 2008, 0:42
door Ivo
Vuurkat, knutselen is wel leuk natuurlijk, maar zonder zicht op een bevredigend resultaat is de lol er snel van af. Om er ook wat leuks van te kunnen maken, heb je specificaties en parameters nodig. Als je dan toch voor twee tientjes geld uit gaat geven, ga dan niet naar een tweedehands winkel om onbekend spul te kopen, maar ga naar een elektronicazaak en koop twee losse units uit de budgetserie van Visaton of Monacor. Dan kun je wel bewust naar een bepaald doel toewerken en dat is echt bevredigender.

Ik ben nog steeds heel blij dat iemand mij ooit audiozelfbouwtechnisch onder zijn hoede heeft genomen en twee breed inzetbare breedband speakertjes heeft laten kopen. Hoorn, TQWT, gesloten, open baffle, ik heb er heel wat mee kunnen spelen, steeds met realistische verwachtingen en gefundeerde experimenten.