ExtremA behuizing met koellichamen

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
just-sounds
Ook commercieel actief
Contacteer:

ExtremA behuizing met koellichamen

Bericht door just-sounds »

Hoi iedereen!

Ik ben me aan het orienteren voor de bouw van extremA monoblokken.
Weet iemand een goede leverancier voor een behuizing met voldoende grote koellichamen voor 100W (0.2K/W)? 19 inch rack zou mij het best uitkomen.

Eventueel een leverancier voor alleen koellichamen wordt ook erg gewaardeerd!

Alvast bedankt
nlmb

Bericht door nlmb »

Ik denk niet dat je 19" racks kan vinden met zoveel (passief) koelvermogen. Seifert maakt mooie profielen, te koop bij Clofis. (Koellichamen zijn niet goedkoop).

Edit: ik zie dat hifi200 een 5U 19" rack heeft met 4x 0.39 K/C koelplaten (2 per kant). Dat zou dus voldoende moeten zijn. Ook hebben ze een versie met een 10mm dikke voorplaat. Dit is te koop bij Audiokit. Kwaliteit is prima, je moet de kast wel helemaal zelf inelkaar zetten (komt als bouwpakket).
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Bedenk dat je voor 100W pure klasse-A iets van 250W a 300W continue moet weg stoken (Sander weet waarschijnlijk de precieze cijfers). Dan heb je toch wel iets van 0.1 gr.C/W aan koelvermogen nodig per kanaal om het niet al te heet te laten worden.

Dat zijn echt flinke blokken dan en dat ga je niet redden met een Hifi2000 kast. Hoe mooi die ook zijn. Of je moet 1 mono versterker per kast gaan bouwen maar dan kom je weer lastig uit met de layouit.
just-sounds
Ook commercieel actief
Contacteer:

volgens de audio special 0.2 K/W Ik neem aan dat K(elvin?)/W = C(elcius?)/W of is dat een verkeerde aanname :oops: ?

In dat geval zouden de HIFI 2000 19" ruim voldoende warmte afgeven.
Maar dat is ook nodig want ze komen dan ook in een (jawel) Rack te zitten!
En ik ben niet erg op van die draaidingen gesteld.

Maar er wordt ook geschreven in de Audio Special 1 dat het koellichaam dan 300*300*80 zou zijn en deze blokken komen niet over de 40mm (in de 19") heen.

Die Clofis koelblokken daar zitten wel goede formaten tussen!
Maar ik hoop nog steeds op een rack

Ik hoopte dat er wel wat was in Nederland vanuit de Pass labs DIY hoek.
Ook het hokje van de Hawk audio A-60 staat me wel aan alleen denk ik niet dat ze die los verkopen :( .
markje

Bericht door markje »

1 Kelvin = -273 Celcius. Celcius werkt met het vriespunt van water (0 graden C) en Kelvin met het absolute nulpunt (-273,16 graden C). Formeel is het verschil dus 273,16 graden.

Aangezien ze beide dezelfde stijging per eenheid hanteren (in tegenstelling tot graden F), is een tempverscil in beide waardes uit te drukken en in beide waardes hetzelfde.

In de natuurkunde wordt met zogeheten SI eenheden gewerkt en daar hoort K wel bij en C niet.

Groeten Mark
just-sounds
Ook commercieel actief
Contacteer:

Dus in principe zouden deze voldoen?

2 x Side

200x160x40 (Tot 4 dissipator)

Rt °C/W = 0,48
each dissipator

Ook als ik er een hele dual mono inbouw?

Afbeelding

op een of andere manier lijkt dit iets te rooskleurig :twisted:
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Gaat niet werken, want je kan de eindtransistoren niet splitsen, dus één koellichaam zal minimaal 0.2K/W moeten zijn. Trouwens C/W en K/W is 't zelfde alleen de schaalverdeling is anders bij Fahrenheit en Celcius. Ik heb langwerpige alu kasten gebruikt met op de hele bovenkant een lap koelpaneel van pakweg 25x70x5-cm.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
just-sounds
Ook commercieel actief
Contacteer:

SSassen schreef:
Gaat niet werken, want je kan de eindtransistoren niet splitsen, dus één koellichaam zal minimaal 0.2K/W moeten zijn. Trouwens C/W en K/W is 't zelfde alleen de schaalverdeling is anders bij Fahrenheit en Celcius. Ik heb langwerpige alu kasten gebruikt met op de hele bovenkant een lap koelpaneel van pakweg 25x70x5-cm.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Bedankt voor de info!

En die Alu kasten heb je zeker niet gewoon gekocht :-)
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Jawel, sterker nog, ik kan je een lap koelpaneel en twee kasten leveren, PM maar even.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Alternatief is dat je hem niet voor 100W bouwt maat voor 50W.

Zelf ben ik nooit hoger gegaan dan 50W en dat bleek voor huiskamergebruik ruim voldoende in mijn geval.
riktw

Bericht door riktw »

zit te denken, laatst toen ik naar koelblokken op zoek was hadden ze 1 van 0,19K/W
nadeel was dat is 1 meter lang was, en 60 euro.
komen volgens mij van velleman weet het niet zeker.
als je een hoge kast hebt kun je ze doormidden zaken en op elkaar zetten ofzo.
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

markje schreef:
1 Kelvin = -273 Celcius.
Kleine correctie: 0K is -273 graden celcius.

Waarom neem je geen stille PC-koeling. Een ventilatorkoeler voor een processor komt wel tot 0,12-0,15 K/W. Gebruik je dan een vloeistofkoeling, dan maakt ie ook nog (bijna) geen geluid.

Groeten,
Mischa
Pjotr

Bericht door Pjotr »

riktw schreef:
zit te denken, laatst toen ik naar koelblokken op zoek was hadden ze 1 van 0,19K/W
nadeel was dat is 1 meter lang was, en 60 euro.
komen volgens mij van velleman weet het niet zeker.
als je een hoge kast hebt kun je ze doormidden zaken en op elkaar zetten ofzo.
Hou er wel rekening mee dat een profiel hoger dan 20 cm nauwelijks beter gaat koelen bij convectiekoeling, maar wel evenredig meer geld kost. W.d.b. kun je het beter in de lengte en/of diepte zoeken.
mischa72 schreef:
Waarom neem je geen stille PC-koeling. Een ventilatorkoeler voor een processor komt wel tot 0,12-0,15 K/W. Gebruik je dan een vloeistofkoeling, dan maakt ie ook nog (bijna) geen geluid.

Groeten,
Mischa
Dan is het wel een hele grote. Ik gebruik die dingen om ballastweerstanden te koelen. Bij een standaard "stille" PC koeler en 100W worden ze 60 graden warmer. Moet je er toch een paar op een rijtje gaan zetten.
markje

Bericht door markje »

mischa72 schreef:
markje schreef:
1 Kelvin = -273 Celcius.
Kleine correctie: 0K is -273 graden celcius.

:oops:
just-sounds
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bedankt voor alle input!! 50w leek mij eerst ook genoeg maar het is voor studio gebruik en soms zijn stevige volumes gewenst dus ik wil toch voor de volle 100 gaan :-) Ventilatorkoeling en waterkoeling is natuurlijk een elegante oplossing maar een koellichaam heeft wel 1 heel groot voordeel. Het kan niet zo makkelijk kapot. En ik wil ze toch ook op locatie kunnen gebruiken (bij gebrek aan andere verwarming!)

Maar Sander kan mij nog aan het e.e.a. helpen. dus ik denk dat het probleem is opgelost! Dan hoop ik dat jullie me tzt tips kunnen geven hoe ik dat het best in een flightcase kan stoppen!
madrigal

Hifi 2000 kast

Bericht door madrigal »

Kan ik zo'n Hifi 2000 kast (grootste formaat) wel gebruiken om 1 mono versterker te behuizen van de Extrema. Ben van plan om twee stransistoren per koellichaam(2stuks in dit geval) te monteren, door haaks een aluminium dikke plaat op de koellichamen te monteren. En daar vervolgens de print van de eindtrap tussen te plaatsen met 2 transistoren aan ieder kantje.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Ik denk niet dat dat gaat werken, het contact oppervlak tussen de plaat haaks op de koellichamen is te klein om voor een efficiente warmteoverdracht te zorgen.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
madrigal

Bericht door madrigal »

Zelfs als je de L profielen zo groot maakt als de hele oppervlakte van de koellichamen? Dan heb je toch genoeg oppervlakte contact.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Ik denk dat we elkaar verkeerd begrijpen, maak eens een schets van wat je precies bedoelt?

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
fgroen

Bericht door fgroen »

Kijk anders ook eens hier.

Mooie kasten, alle vlakken van gefreesd aluminium. (itt die Kit 2000 kasten, waar alleen de frontplaat en koellichamen van alu zijn, en de rest van gestansd staalplaat)

bijv. deze:

Afbeelding

Let wel: kast is bijna 60cm diep. :shock:
Plaats reactie