Tweeter ompolen of niet?
Moderator: Beheerdersteam
Tweeter ompolen of niet?
Mijn kleine MTM's hebben een 6 dB/okt seriefilter.
Op Tony's site is de tweeter omgepoold, maar is het filter complexer.
Is het ompolen van de tweeter bij mijn filter: nuttig, foute boel, een kwestie van proberen?
Wat zijn de hoorbare verschillen/zouden de hoorbare verschillen moeten zijn?
Groeten, Jan.
Op Tony's site is de tweeter omgepoold, maar is het filter complexer.
Is het ompolen van de tweeter bij mijn filter: nuttig, foute boel, een kwestie van proberen?
Wat zijn de hoorbare verschillen/zouden de hoorbare verschillen moeten zijn?
Groeten, Jan.
Een kwestie van proberen, maar meten is makkelijker..
Je hebt oftewel meer of minder output rond de overname frequentie, omdat de tweeter meer of minder in fase gaat staan met de mid.. 100% in fase brengen kan ook, maar vaak niet alleen met ompolen, maar dus ook door het filter en kastontwerp aan te passen, tweeter naar achteren brengen. 1e orde en 2e orde combineren wat voor 90 graden verschuiving zorgt etc, ompolen 180 graden. Zodra je de midwoofers verhoogd hebt in jouw ontwerp zit je denk ik al beter wb de fase.
mvg,
Martijn
Je hebt oftewel meer of minder output rond de overname frequentie, omdat de tweeter meer of minder in fase gaat staan met de mid.. 100% in fase brengen kan ook, maar vaak niet alleen met ompolen, maar dus ook door het filter en kastontwerp aan te passen, tweeter naar achteren brengen. 1e orde en 2e orde combineren wat voor 90 graden verschuiving zorgt etc, ompolen 180 graden. Zodra je de midwoofers verhoogd hebt in jouw ontwerp zit je denk ik al beter wb de fase.
mvg,
Martijn
Kijk maar's (plaatjes zijn klikbaar):

En de kast:

Zijaanzicht:

De tweeter is een oudje van Realistic:
Dome Tweeter
(400-1276) Specifications Faxback Doc. # 34824
Magnet Weight:..........................................6.65 oz (188.5 g)
Speaker Weight:...........................................1.37 oz (260 g)
Power Handling Capacity:...40 watts of program peaks using the cross-over
capacitor supplied
Frequency Response:............................................2 - 20 kHz
Impedance:.....................................8 ohms, +/-15% at 6,000 Hz
Dimensions:.....................................1 1/4 x 3 38 x 3 3/8 inch
Mounting holes:.............................2 11/16" circle x 3/16" holes
Specifications are typical; individual units might vary. Specifications
are subject to change without notice.
(IR-10/04/96)
Privacy Policy <http://www.radioshack.com/images/site/l ... rivacy.asp>
De basmid is de SP-50X van Monacor:
http://www.filmsas.nl/catalog/product_i ... ts_id/2892

En de kast:

Zijaanzicht:

De tweeter is een oudje van Realistic:
Dome Tweeter
(400-1276) Specifications Faxback Doc. # 34824
Magnet Weight:..........................................6.65 oz (188.5 g)
Speaker Weight:...........................................1.37 oz (260 g)
Power Handling Capacity:...40 watts of program peaks using the cross-over
capacitor supplied
Frequency Response:............................................2 - 20 kHz
Impedance:.....................................8 ohms, +/-15% at 6,000 Hz
Dimensions:.....................................1 1/4 x 3 38 x 3 3/8 inch
Mounting holes:.............................2 11/16" circle x 3/16" holes
Specifications are typical; individual units might vary. Specifications
are subject to change without notice.
(IR-10/04/96)
Privacy Policy <http://www.radioshack.com/images/site/l ... rivacy.asp>
De basmid is de SP-50X van Monacor:
http://www.filmsas.nl/catalog/product_i ... ts_id/2892
- Soundexcel
Het filterontwerp komt in principe van de site van Tony Gee, ik heb de filtersteilheid op 6dB/okt gehouden en de waarden aangepast aan de gebruikte speakers met behulp van CAAD van Monacor, daar komen ook de waarden van het Zobeltje vandaan.
Voordat de fronten waren verhoogd, heb ik de poling van de tweeters al eens gewisseld; de verschillen waren hoorbaar, maar niet spectaculair.
Nu de fronten er op zitten, staan de tweeters met de + aan de ingang.
Blijkbaar heb ik de laatste tijd teveel lawaai aan m'n oren gehad (werk), want ik hoor het niet goed, maar mijn vrouw vind ze minder helder klinken, wat weer niet zou corresponderen met het grafiekje....
Ik zal de tweeters vanavond eens ompolen.
Bedankt voor je moeite!
Mocht er iemand met een ander programma, of op ervaring met andere waarden voor het filter op de proppen komen, dan is dat welkom, de filters zijn nog in de testfase.
Groeten, Jan.
Voordat de fronten waren verhoogd, heb ik de poling van de tweeters al eens gewisseld; de verschillen waren hoorbaar, maar niet spectaculair.
Nu de fronten er op zitten, staan de tweeters met de + aan de ingang.
Blijkbaar heb ik de laatste tijd teveel lawaai aan m'n oren gehad (werk), want ik hoor het niet goed, maar mijn vrouw vind ze minder helder klinken, wat weer niet zou corresponderen met het grafiekje....
Ik zal de tweeters vanavond eens ompolen.
Bedankt voor je moeite!
Mocht er iemand met een ander programma, of op ervaring met andere waarden voor het filter op de proppen komen, dan is dat welkom, de filters zijn nog in de testfase.
Groeten, Jan.
Dat heb ik vanavond gedaan. (- van de tweeter aan de + van de versterker)Edo schreef:Ik zou hem omdraaien.
Even wat Purcell geluisterd (stemmen en klein ensemble) en 'SO' van Peter Gabriël.
Eerste indruk: het stereobeeld is breder dan de afstand tussen de speakers, verbluffend!
Het geluid komt fraai los van de speakers en ik hoor wéér dingen in mijn CD's, die me voorheen niet waren opgevallen...
Vooral op een deftig volume, gaan de kleine kastjes indrukwekkend tekeer, geweldig! (Mijn vrouw vind dat wat minder geslaagd, maar dat moet zo nu en dan even...)
Het lijkt zelfs, dat de bandpass sub, die toch al een jaar of tien draait, beter tot z'n recht komt, in combinatie met deze budget Proteus MTM's.
De bandpass sub is echter een compromis; voor HT gaat het wel, voor muziek is het laag te difuus en 'rommelig'..., dat doen mijn hoornkasten een stuk strakker.
Mijn vrouw is zeer gecharmeerd van de weergave van deze speakers; "Zelfs de reklame klinkt goed..."
Groeten, Jan.
Volgende stap zal de hoeveelheid en plaatsing van de demping zijn.
De binnenzijde is bekleed met bitumentegels en pritex; achter beide speakers zit een losjes opgerold stukje polyester 'wol' (binnenwerk slaapzak, zak vol voor €5 bij Jan Sikkes) van zo'n 10 centimeter hoog/diep.
De komende tijd zal ik de demping eens beurtelings reduceren en vergrootten en het resultaat eens beluisteren.
Groeten, Jan.
De binnenzijde is bekleed met bitumentegels en pritex; achter beide speakers zit een losjes opgerold stukje polyester 'wol' (binnenwerk slaapzak, zak vol voor €5 bij Jan Sikkes) van zo'n 10 centimeter hoog/diep.
De komende tijd zal ik de demping eens beurtelings reduceren en vergrootten en het resultaat eens beluisteren.
Groeten, Jan.