5 maal UcD180

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Gesloten
markje

5 maal UcD180

Bericht door markje »

Luitjes,

Mijn huidige UcD's werken inmiddels alweer ruim anderhalf jaar naar behoren. Ook de standby middels een externe 12V trigger werkt goed en nu sta ik op het punt te beginnen met de bouw van de laatste 3 en het aanpassen van de huidige 2, zodat ze allemaal vrijwel identiek zijn en ik eea wat netter op kan bouwen dan nu het geval is.

De huidige hebben een Velleman K4700 als ls-beveiliging, 2 veel te grote Amplimo schroefelco's (10.000uF/100V) en een trigger schakelingetje wat extern aangestuurd wordt en vanuit zijn eigen voeding een trigger afgeeft voor de volgende versterker.

De nieuwe (en daarna de oude) krijgen een gainregeling van +/-6dB ivm rendementsverschil in speakers (ze komen in een 5.1 set-up). De Velleman ls beveiliging blijft en komt in de nieuwe ook.

Om eea aan te kunnen sturen komt er naast de trafo voor de eindtrap een voeding van +/-15V en +12V. Eerstgenoemde voor de gainregeling en laatstgenoemde voor de trigger. De gainregeling komt regelrecht van de site van Linkwitz, uitgevoerd met een OPA 2604.

De trigger is bewust vrij omslachtig uitgevoerd, wat het voordeel heeft dat hij zonder limiet gebruikt kan worden. Mijn voorversterker kan slechts 100mA leveren, vanaf een triggerschakeling zoveel als de voeding kan leveren. Uiteindelijk komen er 6 versterkers aan te hangen, dus zelfs met het relais wat ik gebruik is dat krap aan (trekt ongeveer 16-17mA). Los daarvan heb ik al ondervonden dat het lastig is het relais betrouwbaar te laten schakelen als de draad een meter of 7 is of langer.

De eindtrap krijgt printelco's ivm de ruimte in de behuizing. De Amplimo elco's zijn gewoon veel te groot, dus komen er andere voor in de plaats. De Velleman ls-beveiliging blijft zitten. Al met al moet er nogal wat in, dus het wordt passen, meten en stapelen. Daarnaast komt aan de buitenkant een koelelementje, nu zitten de modules tegen de achterwand van de behuizing (1mm alu).

Met wat mazzel krijg ik komende week de laatste onderdelen binnen en dan kan ik beginnen met bouwen. Ik kan nu al beginnen met de ls beveiliging, de voeding voor de eindtrappen en het passen en meten. Ik heb namelijk de behuizingen al, alleen moet er wat meer in dan ik in eerste instantie dacht... maar goed, beetje proppen.

Groeten Mark
markje

Bericht door markje »

Goed, na een op zijn zachtst gezegd kloteweek ben ik begonnen met bouwen.

De voedingen voor de UcD's zijn klaar, de ls-beveiligingen liggen klaar. Nu alleen nog een print met de 15V en 12V voeding, de trigger en de gain. Komt meteen het probleem: de plaatsing van de hele handel:

In de attachment staat een foto van de behuizing met de trafo, de voeding, de trafo voor de 15 en 12V voedingen en de ls beveiliging. De andere print komt onder de ls beveiliging, maar de plaatsing van de kleine trafo is waar ik mee zit: op de foto ligt hij op zijn kant en zou ik hem moeten vastzetten met tyraps. Nu is het maar een 30VA trafootje, dus hij zit dan wel vast, maar mooier is op de plak van de zwarte rubber schijf. Hij zit dan dicht bij de voeding waar hij voor is en ik kan hem vrij plat maken (elco's op hun kant).

Heeft het nut als boven de voedingsprint een alu plaatje maak en tussen trafo en print een alu hoekprofiel? Min of meer inblikken dus.

Groeten Mark
Bijlagen
Plaatsing printen trafoos ed
Plaatsing printen trafoos ed
markje

Bericht door markje »

Afgelopen donderdag de modules besteld, vrijdag de verzendbevestiging gehad en zaterdag het pakketje.

Ik heb nu 1 complete set gesoldeerd (zometeen testen). De fotoos van de voorlopige indeling zitten in de bijlage.

De grote trafo ligt aan de voorkant van de behuizing. De printen daarnaast zijn de trigger met zijn 12V voeding. Rechtsonderin (tegen de achterkant) de module met daarnaast de print met de +/-15V voeding voor de gain en daaronder zit de ls-beveiliging. Hiertussen wil ik nog een hoekprofiel ivm afscherming voor de trafo, tenzij luisterervaring me leert dat dat niet nodig is. Direct boven de module de voeding hiervan waarvan de relais worden aangestuurd door de Velleman print.

De grote voedingsprint is niet geetst, maar met de Dremel gemaakt. Printen tekenen en etsen is niet mijn grote hobby.
Bijlagen
DSC01304.JPG
DSC01305.JPG
Gesloten