Pagina 1 van 4

Seas bifrost (als vloerstaander)

Geplaatst: do 03 jan 2008, 17:47
door SpikyTim
Naar aanleiding van mijn eerdere topic volgt hier de showcase.
Vandaag mijn eerste denk ook het kleinste pakketje mogen ontvangen.
namelijk:
Afbeelding
Hierbij wil ik Roland nog even bedanken voor de zeer vlotte service.
De rest zou binnekort moeten aankomen in 2 verschillende pakketjes.
Van het weekend ga ik het finale ontwerp uittekenen. Een paar aanpassingen vermits ik met 22mm mdf ga werken in plaats van de voorgeschreven 19mm.

mvg,

Tim

Geplaatst: do 03 jan 2008, 18:47
door meanman64
Ik ben zeer benieuwd naar het resultaat met de gebruikte filter onderdelen.

Geplaatst: do 03 jan 2008, 18:58
door SpikyTim
Ik ook! Als ze af zijn mag je altijd eens langskomen. Maar vermits het wat druk is op het werk en prive gaat het misschien wel een paar maanden duren voor ze luisterbaar zijn.
Ik ben ook al eens gaan kijken voor een budgetvriendelijke versterker (tijdelijke oplossing) om ze aan te sturen en was zeer aangenaam verrast door de NAD 315BEE. Voorlopig de beste kanshebber.

gr

Tim

Geplaatst: do 03 jan 2008, 19:15
door dre
ik zou bijna geen betere combinatie kunnen bedenken voor de caps 8)
de jantzen is echt super voor het hoog.

Geplaatst: zo 06 jan 2008, 17:25
door SpikyTim
Zo een nieuwe update:
Gisteren snel snel een cirkelgeleider voor mijn frees in elkaar geknutseld. Ik zal er cirkels met een diameter vanaf ongeveer 70mm tot 80cm mee kunnen maken.
Afbeelding

Geplaatst: zo 06 jan 2008, 17:28
door SpikyTim
En dan verder het ontwerp van de kast verder uitgewerkt. De ronde poort is vervangen door een slotpoort. En de afrondingen van de kanten staan er niet op. Omdat me dat veel werk kost om dat te tekenen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Geplaatst: zo 06 jan 2008, 18:29
door Wowly
Hoi Tim,

Ik zie iets bij je cirkelgeleider waar je straks mogelijk last mee krijgt. De bout welke je gebruikt om het centrumpunt te maken steeks boven de geleiderzool uit. Straks komt de schoen van de frees tegen die bout en ben je niet in staat in kleinere readiussen te frezen. Dit punt is altijd het lastigste te maken van zo'n cirkelgeleider.

Wowly

Geplaatst: zo 06 jan 2008, 18:50
door SpikyTim
Hey Wowly,

dat is een goede opmerking die je nu maakt. Maar daar heb ik al een andere oplossing voor. Ik zal daarvoor een bout afzagen op lengte (zonder kop). En daarna een gat maken in de baffle die op een 3 tal mm na, niet volledig door de baflle gaat. De bout steek ik hier dan in en hierna zal ik dan een centreerpunt hebben waar ik net de mal op kan zetten. De voet van de frees schuif ik dan tot deze bovenop de bout staat en de voet houd dan alles op zijn plaats.

mvg,

Tim

Geplaatst: zo 06 jan 2008, 21:06
door Wowly
Nog beter is een parker te nemen waarbij je de punt zodanig vijlt dat ie nog ongeveer 3 mm dik is. Dan deze gewoon door het baseplaat van de geleider screwen en zorgen dat de schuine kop van de parker ín het hout van de baseplaat gaat. je wil namelijk dat dat punt een vast punt is bij je frees, en niet bij de baffle.

wowly

Geplaatst: zo 06 jan 2008, 21:20
door SpikyTim
Ik ga eerst proefstukken maken. Als dit ontwerp niet werkt maak ik wel even een nieuwe. :lol: Maar ik denk dat dit toch gaat lukken.

Geplaatst: zo 06 jan 2008, 23:02
door dimmu1975
Wowly schreef:
Nog beter is een parker te nemen waarbij je de punt zodanig vijlt dat ie nog ongeveer 3 mm dik is. Dan deze gewoon door het baseplaat van de geleider screwen en zorgen dat de schuine kop van de parker ín het hout van de baseplaat gaat. je wil namelijk dat dat punt een vast punt is bij je frees, en niet bij de baffle.

wowly
Ik heb er gewoon een nagel ingeklopt van 3.5mm zit stevig genoeg in de voetplaat.

Geplaatst: zo 06 jan 2008, 23:47
door meanman64
Monteer de sentreerbout verzonken.Hier mijn cirkelgeleider

Geplaatst: ma 07 jan 2008, 7:37
door SpikyTim
Het verzinken van de bout en of parker schroef is niet mogelijk omdat het laminaat daar te dun voor is. Het gaat wel maar dan vrees ik dat de bevestiging af gaat breken. Ik ga het eerst zo proberen. Als dat niet lukt kan ik nog aanpassen. En als het echt niet zelf lukt kan ik nog naar mijn broer stappen voor het met een CNC te doen. En als dat niet lukt dan weet ik het niet meer. :lol:

Geplaatst: ma 07 jan 2008, 7:47
door meanman64
Je kan wel een bout met konische kop gebruiken dan lukt dit wel,denk ik.

Geplaatst: di 15 jan 2008, 18:09
door SpikyTim
Vandaag de spoelen ontvangen en het hout mogen gaan afhalen. Nu nog wachten op de drivers. De mid's zijn onderweg. De tweeters laten nog even wachten.

Afbeelding

Geplaatst: wo 16 jan 2008, 17:52
door SpikyTim
Vandaag weer een pakketje gehad, de mids en nog wat andere spullen. Nu heb ik ongeveer alles, op de tweeters na.
Afbeelding

Geplaatst: wo 23 jan 2008, 15:19
door SpikyTim
Ik ben met de eerste houtbewerkingmanouvres gestart. Tot nu toe lukt het mij vrij goed en ben ik heel tevreden. Dit is eigenlijk de eerste keer dat ik zoiets doe van houtbewerking.
Bracing gemaakt met een wipzaag. Deze is toch niet zichtbaar dus moest het ook niet perfect zijn van mij.
Afbeelding

Daarna de poortgaten van de achterpanelen en de gaten van de midbassen in de voorpanelen uitgefreest:
Afbeelding

Hetgeen mij heel goed gelukt is. Alle adviezen over de cirkelgeleider waren zeer welkom maar volgens mij dus niet nodig. Zie hier het resultaat.
Afbeelding

Geplaatst: wo 23 jan 2008, 15:33
door anonamemouse
SpikyTim schreef:
Bracing gemaakt met een wipzaag. Deze is toch niet zichtbaar dus moest het ook niet perfect zijn van mij.
de gaten in de bracing aan de binnenkant wel even netjes afronden natuurlijk... al zie je het niet, je hoort het soms wel...

Geplaatst: wo 23 jan 2008, 15:47
door Lnsadnoh
Zie het als een oefening, kan geen kwaad de kast ook van binnen netjes te maken maar je kunt het ook overdrijven :D .

Al heb ik mijn twijfels ... een rommelige huiskamer dempt beter dan een stofvrije opgeruimde kamer :D .

De tijd die je in een kast steekt is meestal gering, ik verzin dan ook altijd een smoes om er langer over te doen en dan niet te snel klaar is.
Tevens stel je jezelf erg op je gemak als je weet dat je kast ook van binnen er goed uitziet en degelijk inelkaar zit :wink: als hij staat te spelen.

By the way...
Mooi project en mooie units die me erg aanspreken.

Geplaatst: wo 23 jan 2008, 17:20
door SpikyTim
anonamemouse schreef:
SpikyTim schreef:
Bracing gemaakt met een wipzaag. Deze is toch niet zichtbaar dus moest het ook niet perfect zijn van mij.
de gaten in de bracing aan de binnenkant wel even netjes afronden natuurlijk... al zie je het niet, je hoort het soms wel...
Heb je daar ervaring mee dat je dat kan horen? Lijkt me straf dat dat invloed kan hebben op het geluid. Aangezien de gaten toch redelijk groot zijn.

Geplaatst: wo 23 jan 2008, 17:26
door anonamemouse
scherpe randen hebben altijd invloed op het geluid... het is een kleine moeite, en beter het zekere voor het onzekere.

Geplaatst: wo 23 jan 2008, 17:27
door b_force
ach, het zal zo'n vaart niet lopen hoor, maargoed het geeft je denk ik wat meer geruststelling als je het wel doet :)

Geplaatst: wo 23 jan 2008, 20:30
door lepain
Is mijninziens niet nodig. Ik zou het lekker zo laten, je kan beter wat meer tijd aan de buitenkant besteden.

Geplaatst: wo 23 jan 2008, 23:06
door hovingtim
lepain schreef:
Is mijninziens niet nodig. Ik zou het lekker zo laten, je kan beter wat meer tijd aan de buitenkant besteden.
Ey je moet natuurlijk niet te snel klaar zijn met bouwen he :wink: Straks is ie klaar en wat moet je dan :twisted: ???

Geplaatst: wo 23 jan 2008, 23:31
door lepain
hovingtim schreef:
lepain schreef:
Is mijninziens niet nodig. Ik zou het lekker zo laten, je kan beter wat meer tijd aan de buitenkant besteden.
Ey je moet natuurlijk niet te snel klaar zijn met bouwen he :wink: Straks is ie klaar en wat moet je dan :twisted: ???
Nog meer tijd aan de buitenkant besteden! :lol: