Ik zal me eerst even kort voorstellen. Ik ben Tim, bijna 26 en woonachtig te Meeuwen (Belgisch Limburg). Audio interesseert me al reeds een aantal jaren en sinds enkele jaren met veel plezier aan caraudio inbouw gedaan. Maar dit dan voor het sound quality gedeelte. Maar vermits ik 2 jaar terug een ruwbouw huis gekocht heb en hier nu sinds enkele maanden ook effectief in woon heeft de caraudio stil gelegen en kriebeld het ook al een tijd voor iets in mijn woonkamer te zetten.
Na een lange zoektocht heb ik ervoor gekozen om de seas bifrost na te gaan bouwen. (zie hier) maar dan wou ik er wel een vloerstaand model van maken.

Ergens een grote gok omdat ik nog nooit seas units gehoord heb. Misschien dat hier enkele mensen mij hiervoor voor zot gaan verklaren maar ik heb mijn eigen redenen om voor deze keuze te gaan. Als iemand ze echt wil weten wil ik hier wel over uitwijden maar ik vind het niet relevant voor deze topic.
In de tekening kan je zien dat er in de onderste ruimte geen bracing zit. Maar ik ga hier ook bracing aanbrengen analoog aan de bovenste ruimte. Ik was alleen een beetje te lui om ze te tekenen.
De binnezijdes wil ik ook dampen met bitumen en een 125gram wol.
Verder denk ik eigenlijk om de bekabeling en filter budgetvriendelijk te houden. Maar vermits ik niets van filters ken ga ik dus het voorgestelde filter van seas nabouwen. Dit zal dan ook meteen mijn eerste echte soldeerervaring worden.
Het filter:

De componenten van het filter die ik wil bestellen:
AUDYN-CAP KP-QS foil capacitor 10uF 630V
AUDYN-CAP KP-QS foil capacitor 3.9uF 400V
Air core coil 0.39mH 0.18Ohm 1.4mm
Air core coil 1.0mH 0.28Ohm 1.4mm
Air core coil 2.70mH 0.53Ohm 1.4mm
Metalfilm resistor 10.0R 10W 2%
Metalfilm resistor 6.80R 10W 2%
Vermits ik hier niets van ken mogen hier altijd suggesties ter verbetering gegeven worden. Andere componenten voor een verbetering van het geluid, aanpassingen aan het fileter, enz , enz...(de grote reden waarom ik dit topic start)
Het filter ga ik extern bouwen zodat ik hier altijd nog aan kan werken in de toekomst zonder dat ik de speakerkast moet open doen. (4-polige speakon aan de speaker) Voor het solderen dacht ik hoge kwalliteits tin te gebruiken. En voor bekabeling simpele 2x2,5 mm² OFC koper kabel.
Dus nogmaals alle suggesties zijn welkom. Ook voor het kast ontwerp. Ik zou graag mijn volledig bouwplan uitwerken om vervolgens mijn aankopen te starten. Trouwens zijn er hier ook mensen vanuit mijn buurt op dit forum? Ik wil altijd wel eens seas units willen horen maar ik wil er geen 300km voor rijden.
Alvast bedankt voor alle mogelijk hints en tips!
mvg,
Tim