Seas Bifrost (als vloerstaander)

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

SpikyTim
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Seas Bifrost (als vloerstaander)

Bericht door SpikyTim »

Dag zelfbouw enthousiastelingen,

Ik zal me eerst even kort voorstellen. Ik ben Tim, bijna 26 en woonachtig te Meeuwen (Belgisch Limburg). Audio interesseert me al reeds een aantal jaren en sinds enkele jaren met veel plezier aan caraudio inbouw gedaan. Maar dit dan voor het sound quality gedeelte. Maar vermits ik 2 jaar terug een ruwbouw huis gekocht heb en hier nu sinds enkele maanden ook effectief in woon heeft de caraudio stil gelegen en kriebeld het ook al een tijd voor iets in mijn woonkamer te zetten.

Na een lange zoektocht heb ik ervoor gekozen om de seas bifrost na te gaan bouwen. (zie hier) maar dan wou ik er wel een vloerstaand model van maken.
Afbeelding
Afbeelding

Ergens een grote gok omdat ik nog nooit seas units gehoord heb. Misschien dat hier enkele mensen mij hiervoor voor zot gaan verklaren maar ik heb mijn eigen redenen om voor deze keuze te gaan. Als iemand ze echt wil weten wil ik hier wel over uitwijden maar ik vind het niet relevant voor deze topic.

In de tekening kan je zien dat er in de onderste ruimte geen bracing zit. Maar ik ga hier ook bracing aanbrengen analoog aan de bovenste ruimte. Ik was alleen een beetje te lui om ze te tekenen.
De binnezijdes wil ik ook dampen met bitumen en een 125gram wol.
Verder denk ik eigenlijk om de bekabeling en filter budgetvriendelijk te houden. Maar vermits ik niets van filters ken ga ik dus het voorgestelde filter van seas nabouwen. Dit zal dan ook meteen mijn eerste echte soldeerervaring worden.

Het filter:
Afbeelding

De componenten van het filter die ik wil bestellen:
AUDYN-CAP KP-QS foil capacitor 10uF 630V
AUDYN-CAP KP-QS foil capacitor 3.9uF 400V
Air core coil 0.39mH 0.18Ohm 1.4mm
Air core coil 1.0mH 0.28Ohm 1.4mm
Air core coil 2.70mH 0.53Ohm 1.4mm
Metalfilm resistor 10.0R 10W 2%
Metalfilm resistor 6.80R 10W 2%
Vermits ik hier niets van ken mogen hier altijd suggesties ter verbetering gegeven worden. Andere componenten voor een verbetering van het geluid, aanpassingen aan het fileter, enz , enz...(de grote reden waarom ik dit topic start)

Het filter ga ik extern bouwen zodat ik hier altijd nog aan kan werken in de toekomst zonder dat ik de speakerkast moet open doen. (4-polige speakon aan de speaker) Voor het solderen dacht ik hoge kwalliteits tin te gebruiken. En voor bekabeling simpele 2x2,5 mm² OFC koper kabel.

Dus nogmaals alle suggesties zijn welkom. Ook voor het kast ontwerp. Ik zou graag mijn volledig bouwplan uitwerken om vervolgens mijn aankopen te starten. Trouwens zijn er hier ook mensen vanuit mijn buurt op dit forum? Ik wil altijd wel eens seas units willen horen maar ik wil er geen 300km voor rijden.

Alvast bedankt voor alle mogelijk hints en tips!

mvg,

Tim
CarloPJB

Bericht door CarloPJB »

Hoi Tim,

Aardig begin die Frost :D
ik heb dezelfde tweeter en een 15cm Nextel coated mid en denk dat er weinig beters te krijgen is.

Wat het filter betreft ben ik ook met Mkp begonnen maar zeker voor de tweeter zou ik Mkp+ gebruiken en de spoel voor de woofer `n bandspoel maakt ook `n mooie verbetering.

Succes met de bouw!

Verder dien je er ook rekening mee te houden dat je de baffle breedte en de verdeling van de drivers hierop zo min afwijkt.
jantje-secuur

Bericht door jantje-secuur »

Denk voor een seriecondensator ook aan KPSn. Zijn imo beter dan MKP, MKP+, MKP ultra, MKP Super plus, MKP gold, MKP papier in silver, MKP silver in olie etc etc etc. Beetje overhyped. Waarom niemand die KPSn dingen gebruikt is me een beetje een raadsel.

Interessant is om naar de site van Roland, www.capsandcoils.com te gaan voor best goedkope bandspoelen. Daar vind je ook heel leuk bandspoellint, als speakerkabel.
SpikyTim
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Bericht door SpikyTim »

Carlo en interficior bedankt,

Maar zo ver als ik zie kosten die bandspoelen wel de hoofdprijs. (bij capsandcoils valt het nog mee) Ik ken hier dus echt zeer weinig vanaf. Welke bandspoel zou ik dan moeten gebruiken? 12, 14, 16 awg? als ik mag gokken is 16 goed en het goedkoopste.
en met die condensatoren. Wat als ik dan niet de juiste waarde vind in de voorgestelde reeks. MKP plus kan ik dat dan imiteren door er 2 in serie te zetten den de som van de waardes als 1 zien? (zoals weerstanden)

Die kpsn bedoel je daar dit mee ==>AUDYN-CAP KP-SN tinfoil capacitor 3.9uF 100V?
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Interficior schreef:
Denk voor een seriecondensator ook aan KPSn. Zijn imo beter dan MKP, MKP+, MKP ultra, MKP Super plus, MKP gold, MKP papier in silver, MKP silver in olie etc etc etc. Beetje overhyped. Waarom niemand die KPSn dingen gebruikt is me een beetje een raadsel.

Interessant is om naar de site van Roland, www.capsandcoils.com te gaan voor best goedkope bandspoelen. Daar vind je ook heel leuk bandspoellint, als speakerkabel.
Ik he die KpSn lange tijd in mijn refmon gebruikt totdat ik het high-end filter van fineermannetje kon overnemen. Moet zeggen dt er niets mis is met de tinfolie, maar vond de plus toch aangenamer klinken.

Btw, die seas ziet er indrukwekkend uit. Een beetje engels afgestemd, maar zou off axis toch erg fraai kunnen meten.

Wowly

overigens erg welkom op dit forum, het barst hier van de fantastische zelfbouwbelgen. Dus je bent in goed gezelschap :D
SpikyTim

Bericht door SpikyTim »

Hey Wowly,

Wat bedoel je juist met die engelse afstemming?
Verder kan ik dus beter de MKP plus nemen voor het hoog? MAar hier vind ik dus geen met een waarde van 3.9µF. Hoe kan ik dat oplossen. Of clarity caps is dat ook geen oplossing? of nog andere merken van caps? ik wil graag alle mogelijkheden bekijken daarmee?
nlmb

Bericht door nlmb »

kpsn klinkt wat hard in mijn oren. Zelf kreeg ik beter resultaat met Mundorf Supreme varianten.

In een 2-weg zou ik minimaal 14 awg als serie spoel voor de woofer kiezen. Je moet condensatoren parallel zetten als je met 2 exemplaren een grotere waarde wilt verkrijgen.
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Tja, engels afstemming. Is niet meer zo ganbaar, deze naam. Nog niet zolang gelden hadden veel (zeer goede) engelse speakers een iets gelift middendeel. Dit geeft een héél mooi ruimtelijk en precies beeld. Tony Gee heeft veel van zijn afstemmingen een beetje engels. De duitse afstemming is juist tegenovergesteld. Veel bassen en veel hoog. hierdoor krijg je een zeer stevig speaker met een sprankelend geluid, wat veel mensen in den beginnen aanspreekt. Deze afstemming geeft echter snel luistermoeheid in een hifi-stereo-gebruik. De engelse afstemming geeft in het begin een saai geluid, maar gaat juist hoe langer hoe meer worden gewaardeerd door zijn rustigere afstemming. Wel kun je na verloop van tijd de balans missen van bijvoorbeeld de ondertonen die er natuurlijk wel bij horen.

Dit is natuurlijk allemaal erg persoonlijk, en het lijkt me dat je aan de seas geen bult zult vallen. anders kun je later het filter alsnog aan (laten) passen.

Wowly
SpikyTim

Bericht door SpikyTim »

Dat is ook al een reden waarom ik voor de seas wil gaan hoor. Ik heb ook wel nog graag het echte laag. Maar eer je dat deftig uit een vloerstaander krijgt, ... ik ga dan liever voor deze speakers met een mooie audiofiele sub (lange termijn). Veel geluidsdruk gaat toch nogal rap vervelen vind ik. Niet dat het niet stevig mag klinken ;-).
Voor de caps denk ik dat ik de clarity caps SA reeks ga proberen. Deze komen er toch niet slecht uit bij humblehomemadehifi. En de prijs vind ik ook nog aanvaardbaar.
Maar wat is eigenlijk de juiste reden om die foliebandspoelen te gebruiken in het laag. En waarom niet voor het hoog? Wat gaan de auditieve verschillen zijn?
nlmb

Bericht door nlmb »

SpikyTim schreef:
Dat is ook al een reden waarom ik voor de seas wil gaan hoor. Ik heb ook wel nog graag het echte laag. Maar eer je dat deftig uit een vloerstaander krijgt, ... ik ga dan liever voor deze speakers met een mooie audiofiele sub (lange termijn). Veel geluidsdruk gaat toch nogal rap vervelen vind ik. Niet dat het niet stevig mag klinken ;-).
Voor de caps denk ik dat ik de clarity caps SA reeks ga proberen. Deze komen er toch niet slecht uit bij humblehomemadehifi. En de prijs vind ik ook nog aanvaardbaar.
Maar wat is eigenlijk de juiste reden om die foliebandspoelen te gebruiken in het laag. En waarom niet voor het hoog? Wat gaan de auditieve verschillen zijn?
Bandspoel op het hoog is ook prima, maar het geluidsverschil is kleiner dan het verwisselen van de seriespoel voor de woofer. Dus je moet zelf bepalen of het je de extra kosten waard zijn.
meanman64

Bericht door meanman64 »

Hi Spiky Tim

Als je SEAS units wil horen kom dan even naar Peer.Bij RHO kun je terecht,heeft een goed klinkend setje staan.
fgroen

Bericht door fgroen »

SpikyTim schreef:
Goede keus kwa condensatoren. 8) In het laag kun je met een goedkoper type MKP toe (PX).

Voordeel van bandspoelen is (zie hiervoor ook de bevindingen van Marc Heijligers) dat ze over het hele audiospectrum een spoel zijn. Draadgewonden spoelen worden bij hogere frequenties capacitief.

Even afgezien van "bandspoel of niet": je hebt werkelijk sublieme luidsprekercomponenten geselcteerd. Als je minder goede filtercomponenten gaat toepassen, gooi je het kind met het badwater weg. Dat zou zonde zijn. Ik zou op het filter ook niet al te veel beknibbelen, de kwaliteit ervan is minstens zo belangrijk als de kwaliteit van je units.

Even ter vergelijk: de tweeters staan voor 457,-- bij S&Co in de prijslijst, de woofers voor 238,-- Dat is €695,-- per kant.

Als je dit voor je units uitgeeft moet je niet (om het even bot te zegen) gaan meuten over een paar tientjes voor je filtercomponenten.

Als je een "budget" filter bouwt (draadspoelen, APW condensator op het laag en een PX op het hoog), kom je op €35,18 per kant (prijzen van Caps & Coils). Da's zonde van je units, had je beter iets met Peerless kunnen bouwen.

Pas je overal bandfolie spoelen toe (12 AWG voor het laag, 16AWG voor het hoog), een Clarity Cap PX op het laag en een SA op het hoog, dan kom je op €99,42 per kant. Het bandspoeltje op het hoog zou je kunnen vervangen voor een 0,7mm gebakken draadspoel, dat scheelt je een tientje. Zou ik persoonlijk niet doen.

Als je dan nog een stapje verder zou gaan, kun je de cpas nog een tandje upgraden, bijv. een 10uF SA op het laag en een Janzen Supreme ZCap op het hoog (zelf nooit gehoord, Tony is er erg ethousiast over). Dan zit je op €124,67 per kant. Nog steeds mooi in verhouding met de units zou ik zeggen... 8)

Misschine zul je uiteindelijk wel een aantal Caps moeten kopen om te kijken welke je het best bevalt. So be it... :wink:
Roland
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hoi,

Er is alleen wel iets freakerigs aan de hand met deze Bifrost kit. Op de Seas site staat een totale rdc voor L1 2.70 mH en L2 0.40 mH aangegeven van 0.30 Ohm voor de kast berekening.
The woofer T/S parameters are found in the datasheet. This data was entered into the driver editor in the LspCAD software from IJdata. Using the “Table Lookup Optimizer” with 0.3ohms entered as added series resistance (dc resistance of inductor in series with the woofer) the QB3 alignment suggests a box volume of about 14 liters. We have instead chosen to make the box a bit larger than this and aim for an EBS alignment. The simulation shows the frequency response in a cabinet volume of 18 liters, with a port tuning at 42 Hz.
Dat is zelfs met 12 Awg spoelen onhaalbaar...En mijn inziens ook niet iets wat je na wilt streven. Even afgezien daarvan, ik kan me toch niet helemaal aan de indruk ontwekken dat men bij Seas geen rekening gehouden heeft met de filter kosten...

Groet Roland
fgroen

Bericht door fgroen »

Roland schreef:
Hoi,

Er is alleen wel iets freakerigs aan de hand met deze Bifrost kit. Op de Seas site staat een totale rdc voor L1 2.70 mH en L2 0.40 mH aangegeven van 0.30 Ohm voor de kast berekening.
The woofer T/S parameters are found in the datasheet. This data was entered into the driver editor in the LspCAD software from IJdata. Using the “Table Lookup Optimizer” with 0.3ohms entered as added series resistance (dc resistance of inductor in series with the woofer) the QB3 alignment suggests a box volume of about 14 liters. We have instead chosen to make the box a bit larger than this and aim for an EBS alignment. The simulation shows the frequency response in a cabinet volume of 18 liters, with a port tuning at 42 Hz.
Dat is zelfs met 12 Awg spoelen onhaalbaar...En mijn inziens ook niet iets wat je na wilt streven. Even afgezien daarvan, ik kan me toch niet helemaal aan de indruk ontwekken dat men bij Seas geen rekening gehouden heeft met de filter kosten...

Groet Roland
Daar zeg je zowat.. :wink: 0,3 Ohm voor de serieschakeling van 0,4 en 2,7mH is denk ik alleen praktisch haalbaar door de 2,7mH als een bonk ijzer (m.a.w. een trafokernspoel) uit te voeren. Lijkt me niet zo'n handige keus in een 2-weg... :roll:
hovingtim

Bericht door hovingtim »

Een fatsoenlijk filter of een el-cheapo filter kan ik beamen dat het stukken scheelt.

Niet volledig het zelfde caliber, maar mijn mivoc zuiltjes klonken als een dood schaap in een trechter met het orginele filter wat er bij geleverd zat. Aboluut niks. Geen diepgang en flakkig en geen fatsoenlijke weergave. High-end filter van hobby hifi na gebouwd en het leek wel alsof er een muur voor de luidspreker verdween. Dus bespaar aub niet teveel op filter onderdelen
meanman64

Bericht door meanman64 »

0,3 en 0,4ohm is heel goed haalbaar,kijk naar Mundorf 2mm draad spoelen hebben zelfs minder Re
Roland
Contacteer:

Bericht door Roland »

Klopt

Met een Mundorf 2.0 mm van 2.70 mH en 0.39 mH komt je op 0.40 Ohm.
Ben je 55.- euro per kant kwijt aan de spoelen in de bas sectie. (bij plus electronic).

Met een Mundorf 2.50 mm van 2.70 en 0.39 kom je op 119.- euro en op 0.30 Ohm.

http://www.plus-elektronik.de/shop/index.htm

Back lack gaat daar maar tot een draad diameter van 1.85 mm.

Blijft een smak geld. Zou liever een eenvoudiger "makkelijker"filter zien met een goedkopere folie. Het filter is nu wel erg prijzig / onmogelijk.

Groet Roland
SpikyTim

Bericht door SpikyTim »

Ik zie nu net dat de discussie verder gaat. Momenteel voor mij moeilijk om mij hier verder in te verdiepen omdat ik in het buitenland zit voor mijn werk. Ik zal hier in het weekend hier verder op reageren.
Maar om eerlijk te zijn over de filters had ik een budget voorzien van ongeveer 100€ per filter. En zat ik ermee in mijn achterhoofd om misschien achteraf nog eens te investeren in de extreme componenten en een nieuw filter te beginnen.
Verder ben ik ook aan het proberen om seas te contacteren. MAar die verwijzen mij door naar de verdeler van de benelux.
Iedereen alvast bedankt,

mvg

Tim
meanman64

Bericht door meanman64 »

Hi Spiky Tim

Wat betreft de prijzen van de Seas units kijk even op de site van Remo daar kost de midwoofer 165Euro en de tweeter 299Euro.Dat maakt samen 464Euro per kant dat scheelt 231 Euro + de 100 Euro waarvan je sprak,dat is 331 Euro per kant.Die kun je weer spenderen in de filter.
SpikyTim

Bericht door SpikyTim »

Ik geraak er dus niet goed uit voor dat filter ontwerp. Ik krijg verschillende verhalen. Ik weet wel zeker dat ik met deze drivers door ga.
Verder gaf de verdeler mij het antwoord om Klikkie deze spoel te gebruiken.
Wat zijn nu de werkelijke invloeden van het verhogen van de totale weerstand eigenlijk? Als ik nu de 12 AWG spoelen zou nemen voor het laag dan komt de weerstand op 0,43 ohm. Daarbij blijf ik dan volgens mij ongeveer binnen budget. Indien ik dan slechts een kleine aanpassing moet doen naar kastvolume en poort dimensies zie ik hier geen enkel probleem. Kan iemand mij hierbij helpen a.u.b.?
Tevens maak het filter toch extern. (bewust) zodat ik later nog kan verder experimenteren met het filter. Maar eerst wil ik een basis hebben om mee te starten.

mvg,

Tim
sietse

Bericht door sietse »

Die (klickie) heb ik in mijn Quadro's en Rambo's zitten. Niks mis mee.
Mijn advies, koop gewoon de waarden die je moet hebben binnen je betaalbare mogelijkheden. Duur kan altijd nog, maar ik heb het nog nooit als zinvol ervaren qua prestatie verschil. Maar het zijn mijn oren die dat zeiden... 8)
SpikyTim

Bericht door SpikyTim »

Ik denk dat ik om te starten hier mee ga door gaan. Omdat ik het filter extern ga bouwen kan hier achteraf nog aan getweakt worden.
richard

Bericht door richard »

SpikyTim schreef:
MKP plus kan ik dat dan imiteren door er 2 in serie te zetten den de som van de waardes als 1 zien? (zoals weerstanden)
Voor het samenstellen van een grote cappaciteit door twee kleinere zet je ze parallel. Dus net omgekeerd aan weerstanden.

En met een goede draadgewonden spoel is ook niets mis. Kies dan wel een spoel waarbij de wikkeligen zijn verkleeft door impregneren of met het zogenaamde baklak. Wil je een erg lage gelijkstroomweerstand kun je ook een (trafo)kernspoel kiezen, dat is vaak weer voordelig voor een goede controle over de laagweergave.
SpikyTim

Bericht door SpikyTim »

Sinds gisteren zit ik met het idee te spelen om de poort anders te positioneren. Zoals je op volgende snel aangepaste bouwtekeningen kan zien:
Afbeelding
Afbeelding

Waarom ik dit zou doen, is omdat de speakers wel eens redelijk dicht tegen een muur geplaatst zouden kunnen worden. Ik heb in ieder geval niet de luxe om de speakers 30 cm van de muur te zetten. En op deze manier hoop ik een beetje om het probleem van de poort die direct tegen de muur "blaast" op te lossen. Het kan zijn dat ik de poort wel nog met behulp van een hoekstuk plat leg in het onderste compartiment.
Wat denken jullie van dit idee? Goed of slecht? Waarom niet waarom wel?

mvg,

Tim
sietse

Bericht door sietse »

Waarom niet gewoon aan de voorkant? Kan denk ik ook.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”