Laag overlast...
Moderator: Beheerdersteam
Laag overlast...
Dat heb ik weer...
Gister Spiderman 2 zitten kijken, op (tamelijk) normaal luisterniveau; in de scenes met heftige LFE aansturing gaat het behoorlijk tekeer, maar allemaal binnen de perken van mijn gehoor.
Mijn vrouw roept op een gegeven moment van boven, of die stationair draaiende vrachtauto eindelijk voor het huis weg is, ze werd er stapelgek van...
Ik heb de bewuste scene opgezocht, aangezet en ben de trap opgelopen.
Wij hebben de trap in de kamer en die loopt met twee 90 graden knikken omhoog, het trapsgat in; halverwege sta je tussen twee wanden.
Op deze plek was het laag prominent aanwezig, om het eens voorzichtig uit te drukken.
Op de bovenverdieping een onaangenaam gevoel van druk...
Een misselijk makende ervaring; wat een bandpass sub met twee 16,5 cm woofertjes, aangestuurd met slechts 80W kan uitrichten.
Straks de buren eens polsen, of zij er ook last van gehad hebben, die zitten aan de andere kant van de muur van het trapsgat (twee onder éen kap).
Degene die zit te kijken, heeft er dus geen last van, maar de omgeving duidelijk wel, kan ik hier iets aan doen?
- Plaatsing sub?
- Ander type sub?
- ?
Groeten, Jan.
Gister Spiderman 2 zitten kijken, op (tamelijk) normaal luisterniveau; in de scenes met heftige LFE aansturing gaat het behoorlijk tekeer, maar allemaal binnen de perken van mijn gehoor.
Mijn vrouw roept op een gegeven moment van boven, of die stationair draaiende vrachtauto eindelijk voor het huis weg is, ze werd er stapelgek van...
Ik heb de bewuste scene opgezocht, aangezet en ben de trap opgelopen.
Wij hebben de trap in de kamer en die loopt met twee 90 graden knikken omhoog, het trapsgat in; halverwege sta je tussen twee wanden.
Op deze plek was het laag prominent aanwezig, om het eens voorzichtig uit te drukken.
Op de bovenverdieping een onaangenaam gevoel van druk...
Een misselijk makende ervaring; wat een bandpass sub met twee 16,5 cm woofertjes, aangestuurd met slechts 80W kan uitrichten.
Straks de buren eens polsen, of zij er ook last van gehad hebben, die zitten aan de andere kant van de muur van het trapsgat (twee onder éen kap).
Degene die zit te kijken, heeft er dus geen last van, maar de omgeving duidelijk wel, kan ik hier iets aan doen?
- Plaatsing sub?
- Ander type sub?
- ?
Groeten, Jan.
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
exact het zelfde hier... gelukkig geen buren die ik kan storenHenkjan schreef:heeft niets met je sub te doen lijkt me, maar alles met je huis....
een vergelijkbaar effect heb ik thuis ook, als ik in de deuropening van woonkamer naar gang sta is daar de bas enorm, een stap naar voren de woonkamer in gewoon
spikes ontkoppelen niet, deze koppelen juist (door alle druk op 1 punt te concentreren).pompebled schreef:Ontkoppelen door middel van spikes?Bart_M schreef:Ontkoppel de sub eens, bij mij maakte dat ook veel verschil.
Of ontkoppelen door de sub op rubber te plaatsen (of op te hangen)?
Jan.
Slaat de sub de ruimte resonantie aan, dan zou verplaatsen misschien meer helpen dan het ontkoppelen/ koppelen aan de vloer.
hoi misschien kun je hier wat meepompebled schreef:Zoals in de OP al vermeld, zorgen de staande golven voor overlast buiten de luisteruimte...
Hoever moet ik de sub verplaatsen (ook buiten de luisterruimte?) om dit fenomeen te bestrijden?
Groeten, Jan.
http://www.mhsoft.nl/rt60/Reverberation%20Time.asp
De sub proefondervindelijk
verdwijnt of minder hinder oplevert
Misschien in de hoek, zodat die als hoorn werkt en dat je het zo zelf beter hoort?
Misschien doven de golven elkaar uit... ga eens in de hoek van de kamer staan en je zult (waarschijnlijk) merken dat het harder is. Want daar worden ze 'bij elkaar opgeteld' (hoe heet dat ook alweer... mrja het is iets met interferentie).
Trouwens, met 1W heb ik het idee dat ie al heel hard staat (gewoon met hifispeakertjes).
Ik heb hier hetzelfde probleem (in een vrijstaand huis). Mijn ouders en zussen hebben er last van, maar de ene buurman is bijna doof en de andere buurman zegt dat het harder mag omdat hij niks hoort.
Misschien doven de golven elkaar uit... ga eens in de hoek van de kamer staan en je zult (waarschijnlijk) merken dat het harder is. Want daar worden ze 'bij elkaar opgeteld' (hoe heet dat ook alweer... mrja het is iets met interferentie).
Trouwens, met 1W heb ik het idee dat ie al heel hard staat (gewoon met hifispeakertjes).
Ik heb hier hetzelfde probleem (in een vrijstaand huis). Mijn ouders en zussen hebben er last van, maar de ene buurman is bijna doof en de andere buurman zegt dat het harder mag omdat hij niks hoort.
Ik heb een shearer in de kamer gehad (zolang als ik aan de tweede aan het bouwen was) en achteraf gezien klopt dat inderdaad; nagenoeg geen staande golven in huis.
Terwijl m'n kleine bandpass met twee 16,5 cm woofers 'overlast' tot op de vliering geeft.
Helaas staat mijn huidige woonkamer geen hoornsub toe...
Groeten, Jan.
Terwijl m'n kleine bandpass met twee 16,5 cm woofers 'overlast' tot op de vliering geeft.
Helaas staat mijn huidige woonkamer geen hoornsub toe...
Groeten, Jan.
probeer eens een ripool of dipool bas ????pompebled schreef:Ik heb een shearer in de kamer gehad (zolang als ik aan de tweede aan het bouwen was) en achteraf gezien klopt dat inderdaad; nagenoeg geen staande golven in huis.
Terwijl m'n kleine bandpass met twee 16,5 cm woofers 'overlast' tot op de vliering geeft.
Helaas staat mijn huidige woonkamer geen hoornsub toe...
Groeten, Jan.
Da's inderdaad een optie, als ik de postings hierover lees.weidok schreef:
probeer eens een ripool of dipool bas ????
Voorlopig ben ik eerst nog doende met een BR sub met een Vifa 25-WN-250, in eerste instantie vanwege een beter gedefiniëerd laag, maar als het gunstig uitwerkt op de resonanties in het huis, is dat natuurlijk meegenomen.
Van ripool of dipool bas heb ik eerlijk gezegd bijzonder weinig kas gegeten, maar daar heeft dit forum weer een invullende functie.
Groeten, Jan.
Omdat het toch "mooi" weer was, ben ik vanmiddag eens aan het slepen en vergelijken gegaan.
- Bandpass sub in de hoek levert bij sommige opnames een prachtige staande golf op de sweetspot op, als ik m'n stoel een halve meter naar voren verplaats, heb ik er geen last van op de luisterpositie, maar het hele huis 'profiteert' mee.
- Bandpass sub op de positie van de linker surroundspeaker (hoop dat het duidelijk is): geen staande golven, maar ook een vervreemdend effect omdat de bas soms hoorbaar van buiten het stereobeeld komt.
- Bandpass sub naast de linker speaker; geen staande golven, echter ook een magere bas, het mid/hoog van de MTM's overheerst. De sub-amp staat al voluit, dus daar valt niks te halen, misschien dat de nieuwe Conrad amp meer reserves heeft, maar die is nog niet binnen.
- 15" BR kast (65L) in de hoek; door het hogere rendement teveel laag, subamp zachter gezet, ook nu staande golven, maar minder dan bij de bandpass.
- 15" BR kast (65L) voor de platenkast tussen de beide MTM's; doordat de sub een halve meter verder naar voren staat, is het laag erg 'in your face', zachter zetten verstoort de verhouding met de MTM's.
- 15" BR kast (65L) op de positie van de linker surroundspeaker, met de baffle vertikaal, levert geen staande golven, maar hetzelfde vreemde effect door de plaatsing buiten het stereobeeld.
- 15" BR kast (65L) op dezelfde plaats, maar dan op z'n rug, geeft een beter geluid, de sub is bijna niet meer te plaatsen.
Ook downfiring levert een bijna niet te plaatsen sub.
Het laag van de 15" is ook een stuk gedefiniëerder dan de bandpass, basloopjes zijn nu ook als zodanig te horen...
Volgende stap is een verloop maken, zodat m'n Vifa 25-WN-250 in de 15" kast past, zodat ik met een bijna correcte kastgrootte kan luisteren, hoe deze speaker het doet, op de verschillende plaatsen.
Een sok in één van de poorten zorgt ook bij benadering voor een goede BR afstemming voor de 10".
Als de luistertest gunstig uitvalt, wordt de kast voor de Vifa gebouwd, door het gezeul met de 65L kast (van 36mm spaanplaat!) ben ik momenteel een voorstander van een kleinere behuizing, dat kreng is zwaar...
Door z'n buitenmaten van 60 x 50 x 45 cm oogt de 15" kast ook wel wat lomp in de huiskamer.
Het is dus wel degelijk de plaatsing nabij de kamerhoek, die voor de meeste problemen zorgt.
Jammer genoeg levert de 'ideale' positie bezwaren van de directie op, dus daar moet ik nog een optisch slimme oplossing voor bedenken.
Groeten, Jan.
- Bandpass sub in de hoek levert bij sommige opnames een prachtige staande golf op de sweetspot op, als ik m'n stoel een halve meter naar voren verplaats, heb ik er geen last van op de luisterpositie, maar het hele huis 'profiteert' mee.
- Bandpass sub op de positie van de linker surroundspeaker (hoop dat het duidelijk is): geen staande golven, maar ook een vervreemdend effect omdat de bas soms hoorbaar van buiten het stereobeeld komt.
- Bandpass sub naast de linker speaker; geen staande golven, echter ook een magere bas, het mid/hoog van de MTM's overheerst. De sub-amp staat al voluit, dus daar valt niks te halen, misschien dat de nieuwe Conrad amp meer reserves heeft, maar die is nog niet binnen.
- 15" BR kast (65L) in de hoek; door het hogere rendement teveel laag, subamp zachter gezet, ook nu staande golven, maar minder dan bij de bandpass.
- 15" BR kast (65L) voor de platenkast tussen de beide MTM's; doordat de sub een halve meter verder naar voren staat, is het laag erg 'in your face', zachter zetten verstoort de verhouding met de MTM's.
- 15" BR kast (65L) op de positie van de linker surroundspeaker, met de baffle vertikaal, levert geen staande golven, maar hetzelfde vreemde effect door de plaatsing buiten het stereobeeld.
- 15" BR kast (65L) op dezelfde plaats, maar dan op z'n rug, geeft een beter geluid, de sub is bijna niet meer te plaatsen.
Ook downfiring levert een bijna niet te plaatsen sub.
Het laag van de 15" is ook een stuk gedefiniëerder dan de bandpass, basloopjes zijn nu ook als zodanig te horen...
Volgende stap is een verloop maken, zodat m'n Vifa 25-WN-250 in de 15" kast past, zodat ik met een bijna correcte kastgrootte kan luisteren, hoe deze speaker het doet, op de verschillende plaatsen.
Een sok in één van de poorten zorgt ook bij benadering voor een goede BR afstemming voor de 10".
Als de luistertest gunstig uitvalt, wordt de kast voor de Vifa gebouwd, door het gezeul met de 65L kast (van 36mm spaanplaat!) ben ik momenteel een voorstander van een kleinere behuizing, dat kreng is zwaar...
Door z'n buitenmaten van 60 x 50 x 45 cm oogt de 15" kast ook wel wat lomp in de huiskamer.
Het is dus wel degelijk de plaatsing nabij de kamerhoek, die voor de meeste problemen zorgt.
Jammer genoeg levert de 'ideale' positie bezwaren van de directie op, dus daar moet ik nog een optisch slimme oplossing voor bedenken.
Groeten, Jan.
Vandaag op m'n werk even een verloop gefreesd zodat de Vifa in de 15" behuizing past.
Natuurlijk bij thuiskomst gelijk 'even' gemonteerd en met hulp van m'n vrouw de kamer ingetild.
De kast heeft de hele avond gespeeld, met zowel CD als radio en TV als bron en tot nu toe ben ik best tevreden over de prestaties.
De 10"sub gaat dieper dan de bandpass sub (duh..., die heeft twee 16,5 cm woofertjes) en produceert lekker clean laag.
Gevoelsmatig gaat 'ie zelfs lager dan de hard opgehangen 15", die er normaliter in zit, natuurlijk is het rendement wel lager, maar dan zet ik de subamp wat verder open.
De sub staat naast de bandpass in de hoek en eigenaardig genoeg zijn de staande golven nagenoeg afwezig, tenminste op het volume dat ik op deze tijd van de dag hanteer.
We gaan vooruit!
Volgende stap is een eigen behuizing voor de Vifa.
Groeten, Jan.
Natuurlijk bij thuiskomst gelijk 'even' gemonteerd en met hulp van m'n vrouw de kamer ingetild.
De kast heeft de hele avond gespeeld, met zowel CD als radio en TV als bron en tot nu toe ben ik best tevreden over de prestaties.
De 10"sub gaat dieper dan de bandpass sub (duh..., die heeft twee 16,5 cm woofertjes) en produceert lekker clean laag.
Gevoelsmatig gaat 'ie zelfs lager dan de hard opgehangen 15", die er normaliter in zit, natuurlijk is het rendement wel lager, maar dan zet ik de subamp wat verder open.
De sub staat naast de bandpass in de hoek en eigenaardig genoeg zijn de staande golven nagenoeg afwezig, tenminste op het volume dat ik op deze tijd van de dag hanteer.
We gaan vooruit!
Volgende stap is een eigen behuizing voor de Vifa.
Groeten, Jan.
Laatst gewijzigd door pompebled op do 27 mar 2008, 11:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Een paar goed geplaatste bastraps willen wonderen verrichten !!pompebled schreef:Vandaag op m'n werk even een verloop gefreesd zodat de Vifa in de 15" behuizing past.
Natuurlijk bij thuiskomst gelijk 'even' gemonteerd en met hulp van m'n vrouw de kamer ingetild.
De kast heeft de hele avond gespeeld, met zowel CD als radio en TV als bron en tot nu toe ben ik best tevreden over de prestaties.
De 10"sub gaat dieper dan de bandpass sub (duh..., die heeft twee 165 cm woofertjes) en produceert lekker clean laag.
Gevoelsmatig gaat 'ie zelfs lager dan de hard opgehangen 15", die er normaliter in zit, natuurlijk is het rendement wel lager, maar dan zet ik de subamp wat verder open.
De sub staat naast de bandpass in de hoek en eigenaardig genoeg zijn de staande golven nagenoeg afwezig, tenminste op het volume dat ik op deze tijd van de dag hanteer.
We gaan vooruit!
Volgende stap is een eigen behuizing voor de Vifa.
Groeten, Jan.

Je bent een wonder om zulke bassen in die kleine kastjes te laten passen !pompebled schreef:Ongetwijfeld, maar als je de bezwaren hoort tegen een kast van 60 x 50 x 45 cm, zul je een paar basstraps écht niet in m'n huiskamer krijgen....@3aan schreef:
Een paar goed geplaatste bastraps willen wonderen verrichten !!
Groeten, Jan.pompebled schreef:De kast heeft de hele avond gespeeld, met zowel CD als radio en TV als bron en tot nu toe ben ik best tevreden over de prestaties.
De 10"sub gaat dieper dan de bandpass sub (duh..., die heeft twee 165 cm woofertjes) en produceert lekker clean laag.
Oops, meestal kijk ik m'n postings wel na op dit soort foutjes, maar deze slipte er dus doorheen..., 165 mm is een meer realistische waarde, te meer daar de bandpass waar ze in zitten, slechts 210 mm breed is.@3aan schreef:
Je bent een wonder om zulke bassen in die kleine kastjes te laten passen !
Groeten, Jan.
