Push Pull Parallel (PPP) buizenversterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

sietse

Push Pull Parallel (PPP) buizenversterker

Bericht door sietse »

Tja, er worden zo nog al wat buizen versterkers gebouwd, cq gekocht en opnieuw ontworpen. En ja, als ouwe man denk ik dan van, nou het zal wel, die ouwerwetse rommel, waar ik ooit es afscheid van heb genomen om met de moderne techniek verder te gaan. Nooit spijt van gehad hoor, maar kijk, weet je, dat internet he, zeggen ze tegen je dat er audio forums zijn, zonder te weten wat forums zijn enzo, en dan ga je d'r es kijken, zelfs inloggen en dan kom je opeens lui tegen die de zelfde afwijking hebben als ik. Wat, nog erger.. :twisted: . En zo komen die buizen dingen opeens weer in beeld en heb ik ze onlangs kunnen beluisteren en zo begin ik weer gevoelig te worden voor sex.. :?: of zo :wink:

En zoals ik in mijn andere draadje al aangaf, Ik ben gestruikeld over een PPP ontwerp. Voorheen nog nooit van gehoord, maar het is in mijn kop blijven hangen, zo van, as ik ooit nog es een buizending ga bouwen, dan dat. Waarom? Geen flauw idee. Ook nog nooit zo'n ding beluisterd.
Maar toch, ze hebben voordelen tov de PP versterkers.

Dus, Ik siteer even een stukje uit een Elektuur boekje uit 1990, dat heet Audio- en gitaarschakelingen met buizen, geschreven door B zur Linde.

PPP versterker.

Dit interessante koncept is inmiddels al zo'n dertig jaar oud ( nu ruim 40 ) maar is tegenwoordig weer volop in de belangstelling gekomen. Het principe van deze schakeling stamt van een Fins ontwerper, Tapio M. Koykka en werdt halverwege de jaren 50 ook hier bekend. De drie P's staan voor Push Pull Parellel, dit wil zeggen, dat we met een balansversterker te maken hebben, waarvan de eindtrap zo is ontworpen, dat de buizen voor wisselspanning parellelstaan, maar voor de anodespanning in serie.
Dit princiepe biedt twee heel verschillende voordelen:
1 De inwendige weerstand is nog maar een kwart van die van een gewone balansschakeling, dus een uitgangstrafo met minder wikkelingen.
2 Er is geen gelijkspanningskomponent. De voor "klassieke" eindtrappen onmisbare galvanische scheiding kan daarom vervallen, waardoor de uitgangstrafo als autotransformator met één enkele wikkeling kan worden uitgevoerd. Bij een dergelijke trafo zijn de diverse wikkelingen automatisch met elkaar vervlochtenzodat de wikkelkapaciteiten die overdracht nadelig beinvloeden, klein blijven. Extra voordeel, minder koperdraad dus.

Tot zover het citaat.

Hier onder dus links het ppp principe en rechts een bijbehorende uitgangstrafo. Tegenwoordig worden ook trafo's gebruikt met primair-secundair.
Bijlagen
PPP.jpg
PPP.jpg (6.94 KiB) 4701 keer bekeken
Laatst gewijzigd door sietse op di 08 jan 2008, 14:32, 6 keer totaal gewijzigd.
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Sietse, ik ben begonnen met een PPP. Toen ik daar de dubbele buizen uittrok viel me op dat het een stuk aangenamer en natuurlijker begon te klinken. Nog wel weer de buizen teruggezet maar uiteindelijk definitief verwijderd.. Puur om het geluid dus.
Enige nadeel dat ik kan noemen door deze handeling is dat het maximaal vermogen praktisch halveerde... Voordeel van een PP tov een PPP is niet alleen dat het geluid gewoon beter klinkt maar ook de voeding werd niet zo warm meer. (en de aluminium schijf in mijn meterkast draaide een stuk rustiger)..
Nog een stap verder heb ik de PP van UL naar triode omgeschakeld.. ook dit zorgde helaas weer voor een behoorlijke reductie in het maximaal te leveren vermogen maar daarvoor kreeg ik weer een stuk beter klinkende versterker terug.. PPP/UL=100W PP/UL=50W PP/Triode=20W ongeveer
Het vermogen lijkt bijna wel omgekeerd-evenredig te zijn met de kwaliteit van het geluid.
Gelukkig hebben mijn boxen een GIGA-rendement dus zelfs met die 2x20W kwamen de potten van de kast trillen.. De ca 1500W die ik er tegenwoordig in pers klinkt wel harder maar niet eens zo heel veel.

Gelukkig kun je dus gewoon een PPP bouwen en dan later eens een paartje buizen trekken en/of de UL wikkeling van de OPT ongebruikt laten...

Kees
sietse

Bericht door sietse »

Hoi kees, je zal vast gelijk hebben, maar ik heb ze nooit gehoord.
De reden van dit topic is dan ook, wat anderen er van vinden, rekening houdend met het feit dat ze gemoderniseerd schijnen te zijn. Althans volgens dat boek dat ik heb.
Ik kan nog alle kanten uit als ik wil bouwen.
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

Bij PPP he je altijd onderlinge afwijkingen in de buizen die paarsgewijs parallel staan.
Dat kan leiden tot een subjectief "vermoeiend" geluid, minder fijnzinnig of zelfs rommelig.

Ik ben een PP man en -fan, maar dan zoals Kees zegt, wel in triode.
De WK is dat ook, ik stuur daar zoals je weet Maggies mee aan van 84 dB/w/m rendement (wel vanaf 120 Hz) en kom daar niets aan tekort.

Als eerste bouwproject zou ik je een gewone PP aanraden, en gewoon hardwired opbouwen.
Buizen op print, dat gaat IMO niet goed op den langen termijn.

Dit wel:

Afbeelding

Kijk eens op een NVHR beurs of een radiomarkt (Beetsterzwaag!) , of bestel ze bij Baco of ARP in Tilburg.
sietse

Bericht door sietse »

Bij PPP he je altijd onderlinge afwijkingen in de buizen die paarsgewijs parallel staan.
Dat kan leiden tot een subjectief "vermoeiend" geluid, minder fijnzinnig of zelfs rommelig.
Ook als je twee eindbuizen per eindtrap hebt?

En tja, hardwire zou ik moeten kunnen. Hangt ook een beetje af van de hoeveelheid onderdelen. En dat varieerd nog al es per type eindtrap.
Maar we zullen zien. Heb nu weer leuke schematjes van deze tijd. De ouwe rommel dus maar es bij het oud papier gooien.

Even plaatje toegevoegd bij mijn eerste post.
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

Ah, die "andere" PPP. :wink:

Circlotron. Kan prima, is eigenlijk een kathodevolgerschakeling in push pull.
Reken wel op een stevige driver hiervoor, ik zal dat Experience schema eens opduikelen en inscannen.
sietse

Bericht door sietse »

KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

Die dus ja.
"Mijn" schema gebruikt dan 6 x EL34, maar met 2 stuks KT88 lijkt me dat nog beter te gaan!

Strak plan, Sietse! Een heel mooi principe is dat.
sietse

Bericht door sietse »

"Mijn" schema gebruikt dan 6 x EL34,
Ja, daar heb ik nu twee schema's van. Een oude 1991 en een nieuwe in m'n nieuwe boekje. De nieuwe is duidelijk gemodificeerd met vooral ook per eindbuis een instelpot. De oude had dat niet.

Maar voor ik uberhaubt ga bouwen, kom ik misschien eerst naar je toe met de Denon. Stel je voor dat die beter is dan jou WK.. :?
Want ik loop niet te fantaseren over versterkers omdat ik iets te klagen heb.
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

Die Denon is zeker beter dan mijn WK, want die is Hifi en mijn brouwseltjes zijn Myfi. :wink:

De vraag is wat *jij* mooier vindt in jouw situatie, dus zou je de WK mee moeten nemen naar huis.

Iets dat echt niet gaat gebeuren! zolang ik mijn buizen-UcD nog niet klaar heb tenminste 8)
dre

Bericht door dre »

dus zou je de WK mee moeten nemen naar huis.
dat willen we allemaal wel 8)
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Ik geloof dat ik ook al eventjes in de wachtrij sta :D 8)

jan
sietse

Bericht door sietse »

KT88 schreef:
Die Denon is zeker beter dan mijn WK, want die is Hifi en mijn brouwseltjes zijn Myfi. :wink:

De vraag is wat *jij* mooier vindt in jouw situatie, dus zou je de WK mee moeten nemen naar huis.

Iets dat echt niet gaat gebeuren! zolang ik mijn buizen-UcD nog niet klaar heb tenminste 8)
Hum, jaa ja, maar jij begrijpt dus prima wat ik bedoel. Ik ben in Beetsterzwaag, een beetje vergeten op te letten op de details. Vooral het laag. Het ging zowel met de Yarlands als met de wk prima. Maar de details van de laagweergave heb ik natuurlijk weer ff gemist. Weer es te enthousiast vanzelfs. :oops: En we zijn die mooie klasse A versterker vergeten er op aan te sluiten.

Maar niet getreurd, alles zal rech kom... :wink:
sietse

Bericht door sietse »

Zodus, tijdens het NK schaatsen es wat oude rommel qua versterker ontwerpen opgeruimd. Had en heb.. :oops: .. nog steeds de afwijking, dat ik een blad met zelfbouw versterkers mee naar huis moet nemen en bewaren.
En doe ik er wat mee? tuurlijk wel...niet dus. Affijn, heb nu wat modernere schemaatjes en dan kan die ouwe zooi wel es weg. Ga ik toch niet bouwen.

Maar wat kom ik verdorie dan nog tegen? Jawel, sukkel die ik ben, een copie van die PPP versterker met 2x KT88, uit de Elektuur van Mei 2001 :roll: Met de printplaat 1 : 1 afdruk :!:

Zien jullie wel, de goden drijven mij de dementerende kant uit. Ooit met buizen begonnen en nu met buizen eindigen..... :twisted: .... :D

Iemand die van een zwartwit copie printplaten weet te generen? Boren doe ik zelf wel, maar ik heb geen UV toestand. Etsen kan ik eventueel wel.
Afmetingen 15 x 12 cm en dat 2x.
audiomanics
Contacteer:

sietse schreef:
Iemand die van een zwartwit copie printplaten weet te generen? Boren doe ik zelf wel, maar ik heb geen UV toestand. Etsen kan ik eventueel wel.
Afmetingen 15 x 12 cm en dat 2x.
Is een truuckje voor ietse.. wel eerst even experimentern op een proefstukje:
je maakt een kopietje.Wel zo dat straks de inktkant op de print komt(dus eventueel soiegelen) Legt dat copietje in de olie zodat het bijna transparant wordt. Je sloopt een schilderijlijstje en on der het glas leg je dat papiertje en de fotografische printplaat.
Dat leg je even een paar minuten buiten in het zonlicht en vervolgens ontwikkel je met een verdund mengsel (ca een eetlepeltje op een liter) van caustic soda en water..
Goed afspoelen en etsen maar..
Als het niet heeeeel erg fijn en moeilijk is, kan ik ook altijd nog een printje frezen...

Kees
sietse

Bericht door sietse »

Ja Kees, nu je het verteld, die ken ik. Vroeger maakte ik een copie op transparant papier en vervolgens zo'n filmplaatje. Later lukte het ook met alleen die copie, als die maar zwart genoeg is. Alleen bij hele dunne spoortjes wou het wel es niet helemaal goed gaan.
Ik heb hier nog etsbakken staan. Eén daarvan voorzien van luchtbelletjes blazer (aquarium luchtpompje) in een glazen bak. Zelfbouw natuuuurlijk hé..:D Ziet er nu nog al vies uit. In jaren niet meer gebruikt.
Ik hou je tip wel ff in gedachten.
Misschien kun je me tzt helpen met het chassis?
Bijlagen
etsbak.jpg
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

sietse schreef:
Hum, jaa ja, maar jij begrijpt dus prima wat ik bedoel. Ik ben in Beetsterzwaag, een beetje vergeten op te letten op de details. Vooral het laag. Het ging zowel met de Yarlands als met de wk prima. Maar de details van de laagweergave heb ik natuurlijk weer ff gemist. Weer es te enthousiast vanzelfs. :oops: En we zijn die mooie klasse A versterker vergeten er op aan te sluiten.

Even offtopic:

Henry Schouwstra woont in Tytsjerk en die zal vemoedelijk best wel eens bij jou langs willen komen met die JLH klasse A kachel! :wink:
sietse

Bericht door sietse »

KT88 schreef:
sietse schreef:

Even offtopic:

Henry Schouwstra woont in Tytsjerk en die zal vemoedelijk best wel eens bij jou langs willen komen met die JLH klasse A kachel! :wink:
Zouden we best es een keer kunnen doen.

Zal van de PPP deze week proberen hier een plaatje van het schema te hebben.
sietse

Bericht door sietse »

Schema van de PPP met KT88. Af en toe wel es een wat onduidelijk lijntje.
Bijlagen
PPP buizenamp.jpg
sietse

Bericht door sietse »

Ik zit dus stiekum verder te dromen met mooie visioenen. En ben er nu wel achter dat een voorversterker intergreren wat lastig zal zijn. Dit vooral, omdat de voeding nog al wat ruimte zal innemen. Vier hsp wikkelingen met de nodige afvlakking en dus 8 afvlakelco's, die in staande of liggende uitvoering de nodige ruimte gaan vragen.
Op het plaatje zien jullie dat ik ze nu in het midden gepland heb en de opbouw van de eindtrappen 90* gedraaid heb. Zodoende wordt alle bedrading van en naar de eindtrappen zo kort mogelijk.
De uitgangstrafo's ook iets verplaatst, zodat ik ruimte heb voor de bedrading van de diverse pluggen.
Lijkt me wel goed zo.
Om nu verder te kunnen, zal ik eerst diverse onderdelen moeten hebben en dat gaat nog wel ff duren.
Ik zal het overigens stap voor stap doen. Eerst de inschakelvertraging waar ik denk ik wel alles voor heb liggen. Dan de voedingsprinten (gaatjesprint) opbouwen en zo verder.

Als voorversterker zou het wel es kunnen, dat ik de bestaande zelfbouw ga verbouwen, zodat die qua uiterlijk bij de rest gaat aansluiten. Is een Elektuur ontwerp en past eigenlijk wel in twee lucifersdozen, maar bevalt mij nog steeds goed.

Dus, we zullen zien. 8)
Bijlagen
Buizenamp layout PPP.jpg
sietse

Bericht door sietse »

En Sietse, hij droomde verder. :D
Toch best leuk om na zoveel jaren weer es "in de buizen" te zitten.
Heb dus even verder gewerkt aan hoe het uiterlijk er uit zou kunnen zien. Het is de bedoeling dat de trafo's worden weg gewerkt met het kastontwerp. De gekleurde lijnen zijn metalen(?) platen waar de buizen doorheen steken. Dit ook om te voorkomen dat een hondenstaart er een buis uitslaat en ik denk dat het ook wel leuk zal staan. Twee of drie, hangt er van af hoe hoog de buizen boven het chassis uitkomen.

Wat dat betreft, het originele printontwerp is zo, dat alle componenten aan de zelfde kant zitten. Dus samen met de buisvoeten. En dat staat me niet aan, omdat dan, als de printen gemonteerd zijn alles tussen chassis en print zit en je nergens meer bij kan. Nou, dat is makkelijk op te lossen.
Als je nl een tekening hebt van een bestukte printplaat, kijk je op de componentenzijde. Daar onder zit de koperlayout. Die trek je dus recht naar boven op de componenten zijde. Zo blijven de aansluitpunten van de buisvoeten gelijk en kunnen de componenten aan de "onderkant" van de print en de buisvoeten aan de "soldeerzijde" Kan ik overal bij, en komen de buizen wat verder omhoog.
Moet ik die printen wel zelf maken natuurlijk. 8)
Bijlagen
Buizenamp layout 2  PPP.jpg
audiomanics
Contacteer:

ik zie een leuk freesklusje... 8)

Kees
sietse

Bericht door sietse »

audiomanics schreef:
ik zie een leuk freesklusje... 8)

Kees
Als het zover komt, graag :D
sietse

Bericht door sietse »

Ik zit es te kijken waar je tegenwoordig elektronica onderdelen kunt krijgen, maar ben er wat te lang uit geweest. BMM en Conrad hebben dus niet wat ik zoek. Dus een "tent" waar ze alles hebben om versterkers te bouwen, halfgeleider- en buizenversterkers. Zal er toch nog wel wezen? :oops:
audiomanics
Contacteer:

Nee, die bestaan niet... Bepaalde onderdelen moet je bij de een halen en andere weer bij een andere.. Vaak bestellen over het internet vanuit het verre buitenland, soms proberen te scoren op eBay...
Maar een zaak waar ze echt alles hebben? Nee, nooit van gehoord.
Kees
Plaats reactie