Volumeregeling voor de DSP
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
- asterduc
- Contacteer:
Volumeregeling voor de DSP
Laatst las ik in de HH dat de Omnes Audio DSP volledig uitgestuurd moet worden om goed te functioneren.
Nu stel ik mij de vraag of dat bij de Behringer DSP en de Ground Sound Digital Xover ook het geval is.
Graag had ik zo'n unit na mijn voorversterker geplaatst, maar dat blijkt met de Omnes Audio niet te lukken en volgens de uitleg van Bernd Timmerman zou dat normaal zijn voor digitale klankbewerking.
Nu stel ik mij de vraag of dat bij de Behringer DSP en de Ground Sound Digital Xover ook het geval is.
Graag had ik zo'n unit na mijn voorversterker geplaatst, maar dat blijkt met de Omnes Audio niet te lukken en volgens de uitleg van Bernd Timmerman zou dat normaal zijn voor digitale klankbewerking.
- Soundexcel
Ze hebben volledig gelijkt:
Om de DSP volledig te gebruiken, moet de maximale bitstream gebruiken die je kan maken. Dit wil zeggen dat je zo hard mogelijk je AD en DA converters in en uit moet.
Zou je bijvoorbeeld je voorversterker gebruiken en deze half open zetten (stel je gaan dus in theorie op 50% je ADC in) dan zou je dus maar 12 van de 24 bits gebruiken. Je kan dan dus maar half zo goed dynamiek weergeven.
Daarom heb ik bijvoorbeeld een 6 kanaals volume regeling ontworpen voor na mijn DCX. Deze vervangt ook direct de in en uitgangs trap, die bestaat uit een paar nare opamps en condensatoren.
Met deze volume regeling zit ik netjes op -5db bij maximale uitsturing van mijn cd speler.
Om de DSP volledig te gebruiken, moet de maximale bitstream gebruiken die je kan maken. Dit wil zeggen dat je zo hard mogelijk je AD en DA converters in en uit moet.
Zou je bijvoorbeeld je voorversterker gebruiken en deze half open zetten (stel je gaan dus in theorie op 50% je ADC in) dan zou je dus maar 12 van de 24 bits gebruiken. Je kan dan dus maar half zo goed dynamiek weergeven.
Daarom heb ik bijvoorbeeld een 6 kanaals volume regeling ontworpen voor na mijn DCX. Deze vervangt ook direct de in en uitgangs trap, die bestaat uit een paar nare opamps en condensatoren.
Met deze volume regeling zit ik netjes op -5db bij maximale uitsturing van mijn cd speler.
- asterduc
- Contacteer:
Bedankt Soundexcel,Soundexcel schreef:Zou je bijvoorbeeld je voorversterker gebruiken en deze half open zetten (stel je gaan dus in theorie op 50% je ADC in) dan zou je dus maar 12 van de 24 bits gebruiken. Je kan dan dus maar half zo goed dynamiek weergeven.
dan kan ik dat princiepe niet gebruiken in mijn opstelling.
Ik neem aan dat andere DSP's dat probleem, door één of andere truuk, niet omzeilen.
Dan heb ik zowat een gevoel dat het meerendeel van de DSP gebruikers dat niet weten en hun toestel of systeem mogelijk niet op volle dynamiek benutten.
Ed.
- audiomanics
- Contacteer:
DSP is natuurlijk een ruim begrip.. ook compressoren en dynamiek-expanders vallen in die catagorie..
De DCX van Mathijs is een "actief scheidingsfilter" met nog wat meer mogelijkheden. Vandaar dat alle uitgangen geregeld moeten worden.
Ed, wat voor SignalProcessing heb je in gedachte? Om wat te bereiken? Mogelijk is zo'n ding dan op je tape in/out te zetten en zet je de versterker op "monitor". Als het om een enkel-signaal processing gaat kun je die zo tussenvoegen en krijgt hij het maximum signaal voor zijn kiezen..
Kees
De DCX van Mathijs is een "actief scheidingsfilter" met nog wat meer mogelijkheden. Vandaar dat alle uitgangen geregeld moeten worden.
Ed, wat voor SignalProcessing heb je in gedachte? Om wat te bereiken? Mogelijk is zo'n ding dan op je tape in/out te zetten en zet je de versterker op "monitor". Als het om een enkel-signaal processing gaat kun je die zo tussenvoegen en krijgt hij het maximum signaal voor zijn kiezen..
Kees
- asterduc
- Contacteer:
Kees,audiomanics schreef:Ed, wat voor SignalProcessing heb je in gedachte? Om wat te bereiken?
Mijn luisterruimte, eigenlijk elke luisterruimte, werkt teveel in op het laag van mijn speakers (zie http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... start=1500 vanaf 16 december).
Daarom was ik met het idee aan het spelen om het deel van de woofers (tot 200 Hz) met een Actieve Eq te bewerken. De Omnes, Ground sound of Behringer zijn daar perfect toe in staat, nml 1 stereo ingangskanaal en uit 1 subwoofer en 2 woofers.
Maar dan staan ze wel in het uitgangssignaal acheter de preamp.
Via de tape mon gaat ook, maar dan moet er nog een volumeregeling tussen, en dat is mij te complex voor een 6 kanaals versterking met dan nog verschillende bronnen.
- Soundexcel
Als het puur voor stereo is en je kant een lus in je voorversterker maken, dan is het probleem opgelost.
Maar inderdaad zijn er erg weinig (of geen) fabriekanten die dit probleem van fabriek af hebben opgelost.
Een meer kanaals volume regeling is inderdaad alleen van toepassing bij een cross-over. Bij bijvoorbeeld een systeem EQ is dit anders op te lossen.
Even iets anders: waarom zou je dit digitaal willen doen?
Analoog kan je dit ook perfect oplossen.
Op marktplaats of ebay staan zeer vaak parametische EQ's van bijvoorbeeld Ashly of Orban. Dit zijn echt zeer goede merken. Je moet niet een simpele DBX en al helemaal geen analoge Behringer tussen je signaal zetten.
Echter een Ashly of Orban zijn al snel voor een leuke prijs te krijgen.
en dan heb je vier banden volledig parameet. (gain, frequentie en Q).
Maar inderdaad zijn er erg weinig (of geen) fabriekanten die dit probleem van fabriek af hebben opgelost.
Een meer kanaals volume regeling is inderdaad alleen van toepassing bij een cross-over. Bij bijvoorbeeld een systeem EQ is dit anders op te lossen.
Even iets anders: waarom zou je dit digitaal willen doen?
Analoog kan je dit ook perfect oplossen.
Op marktplaats of ebay staan zeer vaak parametische EQ's van bijvoorbeeld Ashly of Orban. Dit zijn echt zeer goede merken. Je moet niet een simpele DBX en al helemaal geen analoge Behringer tussen je signaal zetten.
Echter een Ashly of Orban zijn al snel voor een leuke prijs te krijgen.
en dan heb je vier banden volledig parameet. (gain, frequentie en Q).
- asterduc
- Contacteer:
de DSP zou ik inderdaad voor de frontkanalen gebruiken.Soundexcel schreef:Als het puur voor stereo is en je kant een lus in je voorversterker maken, dan is het probleem opgelost.
In de Audyn zitten 2 PCB's.
Op de ene zitten de relais om de bron te kiezen.
Dan gaat het signaal via een interne interlink naar het andere board waar de weerstandenIC's en de Op amps op staan.
Die interlink zou ik naar buiten kunnen brengen om de DSP ertussen te schakelen. Maar dan ben ik wel full range aan het werken en het is mijn bedoeling om zuiver op het laag te werken met de DSP.
Analoge oplossing: dat was mijn eerste plan, maar zo een pak componenten in serie spreekt mij niet echt aan.