Jabo hoorn

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
kermy

Jabo hoorn

Bericht door kermy »

Beste mede forum leden,

Ik ben op zoek naar de hoorn van de firma Jabo, en dan liefst de grote uitvoering met een cutoff van 300Hz. Weet iemand waar deze voor een faire prijs te scoren zijn.
Of is het misschien verstandiger om te kijken bij Bert Doppenberg naar zijn Orphean hoorns. Heb nu al enige jaren een Oris 200 met Aer unit er in staan.
Daar ik ook vroeger compressie drivers gehad heb denk ik dat het geheel wat meer peper in z'n kont krijgt met een BMS op een hoorn.
Voor het laag gebruik ik nu een 15G400 in Karlson met twee detonation 110mk2. De wens is ook dit te vervangen door een 15ARLS (hybride hoorn/br) Alle input is welkom.
Jacobus

Bericht door Jacobus »

Hallo Kermy,

Ik weet dat de JABO hoorns op ebay te krijgen zijn en volgens mij bij www.eckhorn.com

Groeten,

Jacob
Ivo
Contacteer:

Bericht door Ivo »

Ik ben zelf heel gevoelig voor de overgang tussen midrange en tweeter en coherentie door de hele range. Dit is de reden dat ik zelf met breedbandspeakers aan de gang ben gegaan. AER in Oris is wat mij betreft dan het hoogst haalbare compromis tussen homogeen en dynamisch (en financieel buiten bereik), dus mijn respect voor jouw huidige speakers. De papierklank van Lowther is weg, je luistert echt naar een koperen trompet of een waterig stromend beekje. Opwindend!

Ik heb de Orphean gehoord en dat is een overtreffende trap. Je hoort de overgang niet, de algehele klank is samenhangend en het is zooooo dynamisch. Hij is natuurlijk ook van voor tot achter doorontwikkeld door een breedbandfan, dus die werkt naar het zelfde doel toe als jouw AER in een Oris hoorn. Groot succes.

Over de JABO hoor ik wisselende berichten. Sommige mensen krijgen ze goed klinkend, anderen hebben daar meer moeite mee. Ik denk dat het samenhangt met vaardigheden en ervaring in het afstemmen en filteren, ik denk dus dat je met de JABO ook een goed resultaat kunt behalen, maar dat het voor gevorderden is. Let wel, dit is literatuuronderzoek, geen eigen ervaring mee.

Verder vindt mijn vriendin de afwerking van de Orphean aan de achterkant veel mooier, dus hogere WAF.
Teigetje

Bericht door Teigetje »

Hallo Kermy,

Ga eens luisteren bij Bert! Dan kun je zelf oordelen over het geluid. Als je dan je AER wilt verkopen, weet ik nog wel iemand... :D
(bezit sinds kort een paartje Oris 200 zonder driver)
Ik ben het helemaal met Ivo eens: ik heb de Orpheans ook gehoord. Voor mij een reden om een staatslot te kopen :wink: .

T.Z.D.M. Frank
kermy

Oris tov andere mogelijkheden

Bericht door kermy »

Iedereen vriendelijk bedankt voor de diverse reacties.
De Jabo mogelijkheid was er maar een van de velen, ik vroeg mij af wie die dingen eigenlijk maakt, en dat kan ik tot op heden niet vinden.
Andere mogelijkheden zijn pro JBL, of andere pro hoorn met 2" en dan boven de 6Khz naar een slot.
Ik weet donders goed dat Bert Doppenberg mooie spullen maakt, ik heb tenslotte die Oris 200 met AER er in al weer vijf jaar staan, maar het gaat weer kriebelen. Dus wie een Oris 200 kompleet zoekt, hou de fora en 2e hands markt in de gaten.
Met vriendelijke groet,

Kermy
kermy

Re: Jabo hoorn

Bericht door kermy »

En eindelijk een update!

Van de week twee paar P audio hoorns gekocht, de 2380 en 4525, ook een Selenium 405D is besteld.
Als alles binnen is dan kan ik beginnen om ten eerste vast te stellen welke van de hoorns mag blijven en welke mag gaan.
Als alles naar behoren draait kunnen de Oris 200 met de Aer units in de verkoop.

Word vervolgd.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”