Pagina 1 van 7

Beginners setje spoelen, condensatoren en weerstanden?

Geplaatst: vr 14 dec 2007, 17:39
door Roland
Hoi,

Naar aanleiding van een opmerking van Wowly:

Is het zinvol een beginners setje met spoelen, condensatoren en weerstanden aan te bieden? Zodat de beginnende zelfbouwer gelijk voorzien is van de basis spoeltjes, weerstanden en condensatoren om ook in het weekende rustig door te kunnen bouwen?

Ik zat zelf aan waardes te denken die vaak voorkomen voor een twee weg systeem.

Zin of onzin? Dit schiet mij zo te binnen, alles twee stuks:
Weerstanden van 1.0 Ohm tot 33.0 Ohm
Elco's erbij van 1.0 tot 47.0 uF.
Draadspoelen 1.0 mm 1.20 mH tot 2.20 mH & 0.70 mm van 0.22 mH tot 0.47 mH?
APW Clarity van 2.20 tot 15.0 uF?

Korting erbij, natuurlijk.

Groet Roland

Geplaatst: vr 14 dec 2007, 17:48
door Roland
De waardes 6.80 Ohm en 5.60 Ohm zou ik er dan in 8 voud in stoppen. Daar had ik nooit genoeg van op een of andere vreemde manier :D

Groet Roland

Geplaatst: vr 14 dec 2007, 17:49
door b_force
Niet enkel voor beginners.

Voor een test set is het ook al prima, echter heb je daar geen top kwaliteit producten voor nodig (apw, en bipolaire goed zat)

Maargoed wat is het prijsje is dan de vraag :P

Geplaatst: vr 14 dec 2007, 17:54
door Roland
Dat is gelijk de zwakte van het idee.

Het setje moet betaalbaar blijven en in 1 doos zitten. Anders wordt het de week pizza voor 6.- euro. Maar dan zonder de salami, champigons en artisjokken maar met ham, extra kaas en ansjovis.

Iemand een idee of opmerking over de ranges die handig zouden zijn?

Groet Roland

Geplaatst: vr 14 dec 2007, 17:56
door Nils_vn
Dit vind ik als filter leek een goed idee! Het moet natuurlijk betaalbaar blijven, dus niet meteen de beste spulletjes (dat kan nog als het filter met deze compo's op punt staat, dat is de bedoeling toch?)

Geen idee welke waardes vaak nodig zijn.

Geplaatst: vr 14 dec 2007, 18:00
door b_force
Ik zit even over de range te denken, aangezien je lang niet elke waarde nodig hebt, omdat je veel samen kan stellen

15uF = bv 4,7uF + 10uF enz

Zo kan je ook spoelen in serie en parallel zetten.
even verder puzzelen :P

Geplaatst: vr 14 dec 2007, 18:01
door Roland
Hoi,

Dat is inderdaad het idee. Alle spoelen, weerstanden en condensatoren in een goedkope basis uitvoering. Zodat je snel even wat verschillende dingen kunt uitproberen.

Groet Roland

Geplaatst: vr 14 dec 2007, 18:02
door Roland
Setje kroko draadjes erbij.

Geplaatst: vr 14 dec 2007, 18:02
door Nils_vn
b_force schreef:
Ik zit even over de range te denken, aangezien je lang niet elke waarde nodig hebt, omdat je veel samen kan stellen

15uF = bv 4,7uF + 10uF enz

Zo kan je ook spoelen in serie en parallel zetten.
even verder puzzelen :P
Dan kan er mss ook een beknopte brochure bij, waarop staat wat het serie/parallel plaatsen van componenten met hun waardes doet? :D

Geplaatst: vr 14 dec 2007, 18:11
door b_force
Met de E6-reeks
http://nl.wikipedia.org/wiki/E-reeksen

Kan je al heel wat.
(let even niet op de tolerantie, dat hangt natuurlijk nogal van je product af)

Hier zijn bijna alle waardes wel uit te maken. (onder de 10uF)

Voeg daarbij nog een 10uF en een 22uF en je komt heel ver.
voor tweeters is meestal 3,3uF t/m 8,2uF goed bruikbaar.

Voor spoelen is het wat lastiger, daar lopen de waardes snel uit een.
in het algemeen, is mijn ervaring, dat rond de 1,2mH wel een zeer algemene waarde is en goed te combineren.

Maar wellicht is de instelbare spoel:

viewtopic.php?t=5211

Een stuk beter.

Dan er voor zorgen dat je genoeg hebt. 2 voor woofer (sper- of zuigkring en 2e orde filter) en voor tweeter.

Geplaatst: vr 14 dec 2007, 18:28
door mikekiwi
Als Edo dan ook zijn filtertestplankje in massaproduktie kan nemen en erbij kan doen, wordt het een mooi en compleet setje! ;)

Geplaatst: vr 14 dec 2007, 18:31
door b_force
Edo heeft het ook maar uit een blad :lol: :lol:

Maar tis wel super handig :)

Ach, kroko's werken ook al vrij goed hoor.
enkel heb je er daar heel wat van nodig.

Geplaatst: vr 14 dec 2007, 18:47
door WMC
Roland schreef:
Setje kroko draadjes erbij.
Maar een setje? Mijn filter is opgebouwd met die dingen, doe er maar een stuk of 15 sowieso om ook snel even een weerstandje erbij te kunnen pluggen.

Ook wat elko's van grotere waarden lijken me wel handig, vooral voor de wat grotere woofers die toch laag gefilterd moeten worden.

Geplaatst: vr 14 dec 2007, 18:49
door Wowly
Ik ben heel erg blij met dit initiatief. Ik zal dan ook zeker hier gebruik van maken, tenminste, als het niet financieel erg uit de klauwen loopt.
Aangezien hier erg veel beginners bijzitten denk ik dat het op de langere termijn zelfs een aardige klandizie zal opleveren.

Ik vind het soort van "instelbare spoelen" wel klinken als een kosteffectieve oplossing, maar heb geen bal verstand van of dit een goede manier is om flters te ontwikkelen. Zou ook zeker alleen de instapreeks voor dit setje gebruiken. Het finale filter zal waarschijnlijk toch uit betere componenten bestaan.

Even voor de duidelijkeheid, in wat voor prijscategorie zitten we ongeveer (bij benadering)?

Jan

Geplaatst: vr 14 dec 2007, 18:49
door b_force
Dat bedoelde ik ook met een setje :P

Je kan er niet genoeg van hebben :)

sja, nog hogere waardes zijn alleen handig voor degene die zich aan 3 weg gaan wagen.

Of dat nu de bedoeling is ?


Je kan met een regelbare spoel bv een soort schaalverdeling maken met de waarde er bij.

Geplaatst: vr 14 dec 2007, 19:40
door Henkjan
b_force schreef:
sja, nog hogere waardes zijn alleen handig voor degene die zich aan 3 weg gaan wagen.
of als je een 2 weg FAST gaat maken.....

Geplaatst: vr 14 dec 2007, 19:44
door b_force
zou een optie kunnen zijn, is niet voor de hand liggend.

Dan heb je ook wel redelijke spoelen nodig.

33, 47, 100,220 en 330 uF lijken me dan redelijke waardes (bipolaire)

Geplaatst: vr 14 dec 2007, 19:50
door Roland
Hoi,

Leuk al deze reacties! Ik zat zelf meer te denken aan een setje voor een 17 cm bas en 25 mm tweeter twee weg.

Die instelbare spoelen zijn een goed idee. Heeft iemand een link naar Edo zijn filter plankje?

Groet Roland

Geplaatst: vr 14 dec 2007, 19:56
door Henkjan
Roland schreef:
Ik zat zelf meer te denken aan een setje voor een 17 cm bas en 25 mm tweeter twee weg.
waarom zo beperkt? een stel elko's en dunnedraad kernspoelen in hogere waardes hoef je de boot niet voor te verkopen.

Geplaatst: vr 14 dec 2007, 19:59
door Teigetje
Hoi Roland,

Goed idee! Je zou er dan ook een folder bij kunnen doen met de prijzen van de betere uitvoering van het setje en idd een beknopte werking en kwaliteitsverbetering van de componenten > klantenbinding? :wink:
Is het een idee om daar goed soldeertin bij te doen?

T.Z.D.M. Frank

Geplaatst: vr 14 dec 2007, 20:04
door b_force
definitie van GOED soldeertin ? :P


Dat koop je zelf voor de bouwmarkt voor weinig en werkt prima.

Lood soldeer s enkel nog schaars, dat soldeert toch we leen stuk lekkerder...

Geplaatst: vr 14 dec 2007, 20:40
door ovni
Ik heb onzin ingevuld.

Wat moet je nu met zo'n serie als je geen meet spullen bij de hand hebt? Alles op gehoor? Online voorspellingen heb je niks aan.

Als je meetspullen hebt, kunt lenen oid, dan wordt het zinvoller natuurlijk. Kun je direct simmen of meten met test filtertjes.

Maar welke beginner heeft nu zelf een meet mogelijkheid thuis?

Geplaatst: vr 14 dec 2007, 20:42
door b_force
Ik denk dat die groep ook als beginner wordt bedoeld.

Dus mensen die net bezig zijn met meten enzo en nog niet veel in huis hebben.

Geplaatst: vr 14 dec 2007, 20:58
door Edo
Roland schreef:
Heeft iemand een link naar Edo zijn filter plankje?
Jazeker, zie hieronder. Deze is dan voor tweeweg seriefilter, ik heb er nog 1 (iets groter) voor een drieweg parallel filter.

Best handig weken zo, zit goed vast, overzichtelijk en je zet het makkelijk even aan de kant.

Geplaatst: vr 14 dec 2007, 21:14
door sietse
Misschien handig om het artikel over filters als leidraad te gebruiken voor het samenstellen van die pakketjes. Mij ervaring ermee is dat het aardig klopt wat er in wordt aangedragen.