betrouwbaarheid buizen / PrimaLuna 'ProLogue Two'

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
dove

betrouwbaarheid buizen / PrimaLuna 'ProLogue Two'

Bericht door dove »

Sinds een paar maanden is m'n office verhuisd naar een ander kamer in huis; de huidige speakers in m'n office-set (KlangForm 'Unikon' + REL 'R205') worden asap. vervangen door kleinere en muzikalere (Loth_X 'Amaze'). 'k Heb al een home-trial gehad en ze zijn al besteld 8). Zowel de oude als de nieuwe speakers zijn breedbanders, exact de omstandigheid waaronder m'n Meidy 'SEAF' versterker schitterd. Veel meer dan de PrimaLuna 'ProLogue Two'. Aangezien ik voor de PrimaLuna geen andere toepassing heb gaat 'ie nu exit.

Wij wonen in Roemenië, en één van de verschillen met Nederland is het gegeven dat mensen hier bij het doen van een aanschaf erg bezig zijn met 'imago'. [Wat zullen m'n vrienden er van vinden ...] En in een land waar zo snel zo veel veranderd willen mensen ook graag een zo laag mogelijk risico. Kortom, een buis is oude techniek en heeft het risico dat 'ie ieder moment kapot kan gaan, en dan lachen je vrienden je uit. [...]

Nou heb ik een geïnteresseerde voor de PrimaLuna, echter die is doodsbenauwd dat de buizen een risico zijn, zeker omdat ik buizen gebruik die 'anders' zijn dan af-fabriek (van alle buizen is een reserve exemplaar, voor de eindbuizen twee exemplaren, als extra bij de verkoop inbegrepen). Ik heb zelf nooit problemen ondervonden (en 't klinkt perfect :D ), maar 't zou fijn zijn wat steun en informatie te vinden via dit forum...

de buizen zijn de Shuguang EL156 ipv. KT88 , Siemens K1007/CV492 ipv. 12AX7 , Siemens&Halske 5814A ipv. 12AU7

Wie kend deze buizen in combinatie met de de PrimaLuna 'ProLogue Two' en kan mij over zijn/haar ervaringen vertellen (vnl. dus wat betreft betrouwbaarheid / levensduur), of over de betrouwbaarheid van buizen in een PrimaLuna meer in het algemeen. Met die info zou ik me extra gesteund voelen (dan wel de buizen uit de deal verwijderen).

Alvast bedankt voor je tijd en moeite voor het schrijven van een reply.

Petter
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

De Siemens K1007/CV492 zijn militaire buizen, die aan een milspec (militaire specificatie) voldoen. Hier kun je rustig blind op varen.
De Shuguang is een betere Chinees maar nog steeds een Chinees.. Kunnen lang meegaan maar dan heb je mazzel.
Over de andere Siemens kan ik niet veel meer vertellen dat het vermoedelijk een gedegen product is waar je lang plezier van kan hebben.
Overigens is het met de huidige productie buizen ook heel wisselend.
De Emission Labs, waar hoog van opgegeven wordt hebben mij toch al eens een paar keer in de steek gelaten (begonnen gridstroom te trekken)
Deze heb ik nu vervangen door de KR-Audio, welke weer een stuk betrouwbaarder blijkt dan de KR-Enterprise.
De huidige JJ's schijnen ook heel betrouwbaar te zijn evenals Svetlana's.. dus als je een KT88 zoekt zou ik eens naar deze merken kijken..
Wil je echt het onderste uit de kan en brand het geld in je portemonee, dan kun je proberen een setje Genealex KT88 te bemachtigen.. Goed zoeken en dik betalen...
Mooie buisjes voor de 12AX7 en 12AU7 komen van Mullard onder de militaire code CV4004 M8137 en nog wat van die termen.
MAAR het blijft electronica en soms moet je meer geluk hebben als afgaan op merknamen... ook de beste buis kan na een maand de geest geven..
Dus wat je vriendjes ook vinden.. als je snel kunt uitwisselen heb je zelf weer een lekker stukje muziek en dat show-off gedoe ben je nu toch al wel ontgroeid toch?? (hoop ik..)

Kees
dove

Bericht door dove »

zelf gebruik ik al decenia buizen, niet to show off (die eigenschap heb ik niet overgenomen van de Roemenen :D ), maar, de reden dat ik willekeurig welke A/V aanschaf doe, omdat 't in mijn setup beter presteerde

die Siemens&Halske 5814A buizen zijn voor mij een platina tip, aangezien dat MI de best klinkende 12au7 (en aanverwant) is die ik ken period (nou ja, 'k geloof dat ik ooit in een apparaat wel eens aan een andere buis de voorkeur gaf, maar dan nog ...)
de man die mijn oude Conrad-Johnson PV-12 gebruikt (en m'n oude AudioNote Conquest-Silver, en ...) heeft de tick dat 'ie ieder jaar alle buizen vervangt, maar Siemens&Halske moeten het zijn (toch niet de goedkoopste :? )

die Shuguang zijn idd. hit&mis buizen (voordat ik de nos-RCA's had gebruikte ik hun 845C buis in m'n Viva 'Aurora T 845' eindbakken): misschien moet ik dan, ook om de geïnteresseerde koper wat tegemoet te treden, de Shuguang EL156 uit de deal nemen (of de prijs verlagen en de reservebuizen gratis meedoen) ... ?

er is geen duidelijke mismatch in de PrimaLuna door bv. de EL156 te gebruiken ipv. de standaard KT88 (of in een ander uitwisseling) ?

dank voor je uitgebreide respons Kees; ik zal wellicht de deal aanpassen

Petter

PS 'k hoor wel meer goeds over Genealex, en heb idd. hun KT88 in de PrimaLuna gehad, maar ikzelf loop er niet mee weg ... (over hun prijs heb ik zo niets in m'n hoofd, maar bij mij gaat toch prestatie boven prijs), maar momenteel gebruik ik nergens een apparaat dat KT88 gebruikt, dus 'k ben niet zoekende (juist het omgekeerde: m'n PrimaLuna gaat de deur uit!)
dove

Bericht door dove »

de small-signal buizen waren voor mij 't makkelijkst aan de potentiële koper uit te leggen, en 't was voornamelijk de eindbuis die voor hem de meeste vraagtekens opriep (en voor mij 't lastigst om aan te geven waarom 't echt probleemloos funktioneerd)

want met de PL2 heb ik iets meer dan drie jaar gespeeld met de genoemde buizen, en altijd probleemloos, dus de uitwisselbaarheid van de EL156 tegen KT88 was daarmee voor mij wel bewezen ... voor mij: mijn klant was toch nog erg onzeker

'k heb de prijs iets verlaagd, m'n verkoop aangepast in die zin dat ik de twee sets reserve eindbuizen gratis met de verkoop meeleverde: gisteravond heb ik de PL2 verkocht !

afsluitend kan ik alleen nog maar herhalen dat met de genoemde buizen een PL2 voor mij op z'n best klinkt, dat de Shuguang EL156 tegen een KT88 probleemloos uitwisselbaar is, en dat de Siemens&Halske 5814A IMHO de beste klinkende van de 12AU7-familie is (en dat in tot nu toe nagenoeg alle apparaten waar ik hem in toegepast heb =D> 8)

Petter
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Ah mooi, verkocht is verkocht!

Jan
audiomanics
Contacteer:

dove schreef:
dat de Shuguang EL156 tegen een KT88 probleemloos uitwisselbaar is,
Probleemloos?? Een EL156 krijg je met geen mogelijkheid in de voet van een KT88 toch? Volgens mijn gegevens heeft de El156 10 pennetjes en de KT88 slechts 8..

Kees
dove

Bericht door dove »

octal base zijn ze alletwee, dat kon ik mijn klant ook laten zien door een 156 en een 88 naast elkaar te leggen

het uitwisselbaarheids-vraagstuk was het grootst in de Shuguang EL156' specs:

Filament voltage
UH 6.3 V
IH 1.9 A

Maximum rating
anode voltage 800 V
second grid voltage 450 V
anode dissipation power 50 W
second grid dissipation power 8 W
cathode current 180 mA

Capacitances
input capacitance 19 PF
output capacitance 7.5 PF
transconductance capacitances 0.5 PF
capacitance between grid No.1 and heater 0.25 PF

Static state parameters
Ua 440 V
Ug2 350 V
Ia 100 mA
Ig2 16 mA
Gm 11 mA/V

'k ben geen kenner, maar MI een 'robuuste KT88' ...

P.
audiomanics
Contacteer:

Waarschijnlijk een special aangepaste uitvoering van de EL156, die van Shuguang..
Als de aansluitingen gelijk zijn kun je buizen veelal zo uitwisselen met een minime aanpassing in stroom.
Zo zijn de EL34, 6550, KT88 zo om te prikken. En nu is er dus kennelijk ook een aangepaste uitvoering van de EL156 :D die volgens de specs inderdaad iets meer kan dan de KT88. De grafieken lijken ook redelijk overeen te komen met de KT88.
Het lijkt op de fotos of de plate van de EL156 groter is.. Over het algemeen heb ik de indruk dat de grootte van de plate een voller geluid geeft.. lager en meer laag.. Maar zo heeft iedere buis zijn specifieke klankeigenschap, en meer bij verschillende fabrikanten dan bij typenummers..
Afbeelding
Er zijn er zat van..

Kees
Plaats reactie