Hoe heet dit model kast?

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
kevincejanssen
Berichten: 87
Lid geworden op: wo 14 nov 2007, 21:05
Locatie: Sprang-Capelle

Hoe heet dit model kast?

Bericht door kevincejanssen »

Hoe heet dit model kast?

Heb even snel wat getekend in SketchUp, hopelijk kunnen jullie me vertellen hoe dit model kast heeft en wat de voor en nadelen er van zijn.
Bijlagen
Wist ik de naam er maar van.
Wist ik de naam er maar van.
Gebruikersavatar
StevenW
Berichten: 610
Lid geworden op: do 02 feb 2006, 2:13

Bericht door StevenW »

Het is een hoorn.

*Voordeel: (meestal) efficiënter

*Nadeel: er zijn betere soorten en is doorgaans relatief groot (en het is lelijk)
Gebruikersavatar
kevincejanssen
Berichten: 87
Lid geworden op: wo 14 nov 2007, 21:05
Locatie: Sprang-Capelle

Bericht door kevincejanssen »

Oke maar is er geen bijnaam voor net als bijv somige kasten een glijbaan model heten en andere weer w-bin.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

nope. een hele korte hoorn is het gewoon.
Vaak in combinatie met paar basgaten zodat er een hybride ontstaat tussen hoorn en basreflex.

de hoorn zorgt voor meer output in het hoge basbereik (punchy)
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

kevincejanssen schreef:
Oke maar is er geen bijnaam voor net als bijv somige kasten een glijbaan model heten en andere weer w-bin.
nee, niet echt.

het is gewoon een front loaded hoorn die zeer goed gaat presteren in het laagmidden gebied. Altec had vroeger een paar van die modellen. Werden meestal met 12" drivers uitgerust.

Bas moet je daar niet van verwachten (wegens geen reflex systeem) en ook geen hoog (door de grote driver en de sterke bundeling).

Als je echt een kast met een "naam" wil hebben zul je er een baskamer met reflexaftemming aan moeten plakken en dan heet ie 'voice of theatre". Kijk hier maar eens naar
http://www.voiceofthetheatre.com/VOTTCAT.th.htm

Groeten,
Ed.
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Bericht door Ivo »

Het voordeel van deze korte hoorn, is dat hij boven de ~100 Hz een afstraalpatroon heeft dat lijkt op dat van een midrange hoorn. Dat levert dus potentieel een goede overgang op. Meestal wordt dit inderdaad aangevuld met basreflexpoort. Doordat er geen lange hoorn wordt gebruikt voor het laag, is er geen sprake van een lang looptijdverschil, wat nog een voordeel is.

De VOTT is het beroemde voorbeeld, JBL heeft ook een versie, de ReferenceUltra van BD-design is een wat eleganter voorbeeld van hetzelfde. De VOTT en consorten zijn afgestemd op zalen van bioscoopformaat en ik zie dat Europese gebruikers de poorten aanpassen voor een lagere afstemming. Waamee ze dan steeds dichter in de buurt komen van de Reference Ultra.

Afbeelding
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

nieuwsgierig modus
Volgens mij ben ik eens bij deze meneer thuis geweest.
Mag ik vragen waar dit pracht plaatje vandaan komt ?
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

ik ken ze eigenlijk ook alleen maar onder de naam theaterhoorns
Moeten inderdaad nog redelijk ondersteund worden door bass-cabinetten..


Kees
Gebruikersavatar
kevincejanssen
Berichten: 87
Lid geworden op: wo 14 nov 2007, 21:05
Locatie: Sprang-Capelle

Bericht door kevincejanssen »

Zo iets dus?
Bijlagen
Met drukkamer
Met drukkamer
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

kevincejanssen schreef:
Zo iets dus?
ja, maar dan met minder konusoppervlak en meer kastvolume. ... en de baspoort iets ruimer anders krijg je een windtunnel! :lol:
Gebruikersavatar
kevincejanssen
Berichten: 87
Lid geworden op: wo 14 nov 2007, 21:05
Locatie: Sprang-Capelle

Bericht door kevincejanssen »

Kan je me mischien een bouwtekening geven :wink: dan weet ik wat de afmetingen zijn.
Gebruikersavatar
Henno
Berichten: 17
Lid geworden op: wo 16 aug 2006, 15:53
Locatie: Nijmegen

Bericht door Henno »

kevincejanssen schreef:
Zo iets dus?
Ik denk dat je de JBL 4560 bedoeld:
http://images.google.nl/images?hl=nl&q= ... a=N&tab=wi

gr, Henno
Gebruikersavatar
Henno
Berichten: 17
Lid geworden op: wo 16 aug 2006, 15:53
Locatie: Nijmegen

Bericht door Henno »

kevincejanssen schreef:
Zo iets dus?
Dit lijkt meer hier op:
http://www.voiceofthetheatre.com/images/816A.1.jpg
Gebruikersavatar
kevincejanssen
Berichten: 87
Lid geworden op: wo 14 nov 2007, 21:05
Locatie: Sprang-Capelle

Bericht door kevincejanssen »

juist deze ja:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Fokko
Berichten: 605
Lid geworden op: zo 22 jul 2007, 18:44
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Fokko »

Lijkt hier wel wat op:

Afbeelding

Maar deze is echt groot zoals eerder ook al werd genoemd.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

deze laatste is iets anders. Optisch misschien gelijkend, maar deze tannoy bezit nog een rearloaded hoorn.

Twee voor de prijs van een zullen we maar zeggen dan :wink:

Afbeelding
Gebruikersavatar
kevincejanssen
Berichten: 87
Lid geworden op: wo 14 nov 2007, 21:05
Locatie: Sprang-Capelle

Bericht door kevincejanssen »

kunnen jullie mischien een paar bouwtekeningen vinden, want mij lukt het niet.
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Bericht door Ivo »

Kijk hier eens: http://www.lansingheritage.org/html/alt ... -plans.htm

Je moet maar even rondkijken. Er is van alles, van relatief klein tot absoluut groot. Hou er rekening mee dat het meeste echt PA-werk is, dus voor in de woonkamer moet je tweaken. Denk aan bracen, afstemmen van de poorten en filteren en/of equalizen. Op zich lijkt het me leuk werk en er is veel info te vinden. Vooral de kleinere modellen natuurlijk, omdat die eerder in een woonkamer verschijnen. :wink:
Gebruikersavatar
kevincejanssen
Berichten: 87
Lid geworden op: wo 14 nov 2007, 21:05
Locatie: Sprang-Capelle

Bericht door kevincejanssen »

Oke bedankt, maar het is niet echt voor in de woonkamer. Wil steeds een model maken dat me aanspreekt en was opzoek naar een 10 a 12" model.
Gebruikersavatar
GeertM2
Berichten: 557
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 14:48
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door GeertM2 »

bartsegers schreef:
nieuwsgierig modus
Volgens mij ben ik eens bij deze meneer thuis geweest.
Mag ik vragen waar dit pracht plaatje vandaan komt ?
Dit is de set van Robert Maessen.
Ben ook eens bij hem op bezoek geweest in het Limburgse.
Erg mooie set. Mooi opgesteld ook. Hij had toen alleen nog ander baskasten.

Groeten, Geert
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Bericht door Ivo »

Hoi even gemist. Inderdaad van Robert Maessen. Had hij toen niet Belle Klipsch baskasten met 18" drivers? Ik vind de Klipsch Belle erg mooi om te zien. Breder en minder diep dan een LaScala, ik vind ze wat eleganter. Het is overigens precies dezelfde hoorn van binnen.

Afbeelding

De LaScala was een tijdje een veelgebruikte baskast bij de Oris hoorns zoals die van Robert Maessen. Alleen dan met een niet-Klipsch woofer en een EQ om het laag recht te trekken. Toen Bert Doppenberg overstapte op de Reference kasten, heb ik zijn LaScala's over genomen. Tot mijn grote plezier! Het gaat alleen niet zo laag.

Nu speel ik met een lange backloaded hoorn die wel laag gaat. Veel trager, maar wel completer. Ik broed op een tussenweg, best of both worlds. Ik vermoed dat Robert Maessen meer/lager EQ kon toepassen, vanwege de grotere drivers. Zo kom je er natuurlijk ook.

Er zijn ook mensen die een onderbouw aan de LaScala vastmaken; het volume van de achterkamer wordt groter gemaakt en er worden basreflexpoorten in gezet. Zo gaan ze ook lager. Je krijgt dan in feite een Altec-achtige kast, alleen eentje die lager gaat en waarschijnlijk wat strakker klinkt. Boven een bepaalde frequentie in het middengebied zal het wat gekleurder klinken, doordat de hoorn gevouwen is en langer is. Een afweging die je maakt. De Oris systemen worden behoorlijk laag gecrosst (165-220 Hz), dus die kunnen dat hebben.

Afbeelding

Ach en wee, zoveel moois, zoveel te genieten, zo weinig tijd.
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Bericht door Ivo »

Nog twee voorbeelden van het type kast waar je naar kijkt:

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Bericht door Ivo »

Afbeelding

Niet subtiel... Ik vraag me af of dit weg te werken is achter een grote midhoorn...

Ik lees dat met een oorspronkelijke Klipsch-driver en deze mod 30 Hz haalbaar is. Dat is toch aanzienlijk, gezien de 60Hz die de LaScala normaal gesproken realistisch haalt. Ik ben benieuwd wat er met mijn Altec 416's haalbaar is. Met 40 Hz ben ik superblij.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

GeertM2 schreef:
bartsegers schreef:
nieuwsgierig modus
Volgens mij ben ik eens bij deze meneer thuis geweest.
Mag ik vragen waar dit pracht plaatje vandaan komt ?
Dit is de set van Robert Maessen.
Ben ook eens bij hem op bezoek geweest in het Limburgse.
Erg mooie set. Mooi opgesteld ook. Hij had toen alleen nog ander baskasten.

Groeten, Geert
inderdaad ja, bij mij om de hoek. zag er impressive uit inderdaad die set.
Ik heb toendertijd een versterker gekocht daar, waarvan ik tot op heden niets weet 8)
Gebruikersavatar
kevincejanssen
Berichten: 87
Lid geworden op: wo 14 nov 2007, 21:05
Locatie: Sprang-Capelle

Bericht door kevincejanssen »

Deze wordt het :D
Bijlagen
enclosures09.jpg
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”