Hoe heet dit model kast?
Moderator: Beheerdersteam
- kevincejanssen
- Berichten: 87
- Lid geworden op: wo 14 nov 2007, 21:05
- Locatie: Sprang-Capelle
Hoe heet dit model kast?
Hoe heet dit model kast?
Heb even snel wat getekend in SketchUp, hopelijk kunnen jullie me vertellen hoe dit model kast heeft en wat de voor en nadelen er van zijn.
Heb even snel wat getekend in SketchUp, hopelijk kunnen jullie me vertellen hoe dit model kast heeft en wat de voor en nadelen er van zijn.
- kevincejanssen
- Berichten: 87
- Lid geworden op: wo 14 nov 2007, 21:05
- Locatie: Sprang-Capelle
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
nee, niet echt.kevincejanssen schreef:Oke maar is er geen bijnaam voor net als bijv somige kasten een glijbaan model heten en andere weer w-bin.
het is gewoon een front loaded hoorn die zeer goed gaat presteren in het laagmidden gebied. Altec had vroeger een paar van die modellen. Werden meestal met 12" drivers uitgerust.
Bas moet je daar niet van verwachten (wegens geen reflex systeem) en ook geen hoog (door de grote driver en de sterke bundeling).
Als je echt een kast met een "naam" wil hebben zul je er een baskamer met reflexaftemming aan moeten plakken en dan heet ie 'voice of theatre". Kijk hier maar eens naar
http://www.voiceofthetheatre.com/VOTTCAT.th.htm
Groeten,
Ed.
Het voordeel van deze korte hoorn, is dat hij boven de ~100 Hz een afstraalpatroon heeft dat lijkt op dat van een midrange hoorn. Dat levert dus potentieel een goede overgang op. Meestal wordt dit inderdaad aangevuld met basreflexpoort. Doordat er geen lange hoorn wordt gebruikt voor het laag, is er geen sprake van een lang looptijdverschil, wat nog een voordeel is.
De VOTT is het beroemde voorbeeld, JBL heeft ook een versie, de ReferenceUltra van BD-design is een wat eleganter voorbeeld van hetzelfde. De VOTT en consorten zijn afgestemd op zalen van bioscoopformaat en ik zie dat Europese gebruikers de poorten aanpassen voor een lagere afstemming. Waamee ze dan steeds dichter in de buurt komen van de Reference Ultra.

De VOTT is het beroemde voorbeeld, JBL heeft ook een versie, de ReferenceUltra van BD-design is een wat eleganter voorbeeld van hetzelfde. De VOTT en consorten zijn afgestemd op zalen van bioscoopformaat en ik zie dat Europese gebruikers de poorten aanpassen voor een lagere afstemming. Waamee ze dan steeds dichter in de buurt komen van de Reference Ultra.

- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
- kevincejanssen
- Berichten: 87
- Lid geworden op: wo 14 nov 2007, 21:05
- Locatie: Sprang-Capelle
- kevincejanssen
- Berichten: 87
- Lid geworden op: wo 14 nov 2007, 21:05
- Locatie: Sprang-Capelle
Ik denk dat je de JBL 4560 bedoeld:kevincejanssen schreef:Zo iets dus?
http://images.google.nl/images?hl=nl&q= ... a=N&tab=wi
gr, Henno
Dit lijkt meer hier op:kevincejanssen schreef:Zo iets dus?
http://www.voiceofthetheatre.com/images/816A.1.jpg
- kevincejanssen
- Berichten: 87
- Lid geworden op: wo 14 nov 2007, 21:05
- Locatie: Sprang-Capelle
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
- kevincejanssen
- Berichten: 87
- Lid geworden op: wo 14 nov 2007, 21:05
- Locatie: Sprang-Capelle
Kijk hier eens: http://www.lansingheritage.org/html/alt ... -plans.htm
Je moet maar even rondkijken. Er is van alles, van relatief klein tot absoluut groot. Hou er rekening mee dat het meeste echt PA-werk is, dus voor in de woonkamer moet je tweaken. Denk aan bracen, afstemmen van de poorten en filteren en/of equalizen. Op zich lijkt het me leuk werk en er is veel info te vinden. Vooral de kleinere modellen natuurlijk, omdat die eerder in een woonkamer verschijnen.
Je moet maar even rondkijken. Er is van alles, van relatief klein tot absoluut groot. Hou er rekening mee dat het meeste echt PA-werk is, dus voor in de woonkamer moet je tweaken. Denk aan bracen, afstemmen van de poorten en filteren en/of equalizen. Op zich lijkt het me leuk werk en er is veel info te vinden. Vooral de kleinere modellen natuurlijk, omdat die eerder in een woonkamer verschijnen.
- kevincejanssen
- Berichten: 87
- Lid geworden op: wo 14 nov 2007, 21:05
- Locatie: Sprang-Capelle
Dit is de set van Robert Maessen.bartsegers schreef:nieuwsgierig modus
Volgens mij ben ik eens bij deze meneer thuis geweest.
Mag ik vragen waar dit pracht plaatje vandaan komt ?
Ben ook eens bij hem op bezoek geweest in het Limburgse.
Erg mooie set. Mooi opgesteld ook. Hij had toen alleen nog ander baskasten.
Groeten, Geert
Hoi even gemist. Inderdaad van Robert Maessen. Had hij toen niet Belle Klipsch baskasten met 18" drivers? Ik vind de Klipsch Belle erg mooi om te zien. Breder en minder diep dan een LaScala, ik vind ze wat eleganter. Het is overigens precies dezelfde hoorn van binnen.

De LaScala was een tijdje een veelgebruikte baskast bij de Oris hoorns zoals die van Robert Maessen. Alleen dan met een niet-Klipsch woofer en een EQ om het laag recht te trekken. Toen Bert Doppenberg overstapte op de Reference kasten, heb ik zijn LaScala's over genomen. Tot mijn grote plezier! Het gaat alleen niet zo laag.
Nu speel ik met een lange backloaded hoorn die wel laag gaat. Veel trager, maar wel completer. Ik broed op een tussenweg, best of both worlds. Ik vermoed dat Robert Maessen meer/lager EQ kon toepassen, vanwege de grotere drivers. Zo kom je er natuurlijk ook.
Er zijn ook mensen die een onderbouw aan de LaScala vastmaken; het volume van de achterkamer wordt groter gemaakt en er worden basreflexpoorten in gezet. Zo gaan ze ook lager. Je krijgt dan in feite een Altec-achtige kast, alleen eentje die lager gaat en waarschijnlijk wat strakker klinkt. Boven een bepaalde frequentie in het middengebied zal het wat gekleurder klinken, doordat de hoorn gevouwen is en langer is. Een afweging die je maakt. De Oris systemen worden behoorlijk laag gecrosst (165-220 Hz), dus die kunnen dat hebben.

Ach en wee, zoveel moois, zoveel te genieten, zo weinig tijd.

De LaScala was een tijdje een veelgebruikte baskast bij de Oris hoorns zoals die van Robert Maessen. Alleen dan met een niet-Klipsch woofer en een EQ om het laag recht te trekken. Toen Bert Doppenberg overstapte op de Reference kasten, heb ik zijn LaScala's over genomen. Tot mijn grote plezier! Het gaat alleen niet zo laag.
Nu speel ik met een lange backloaded hoorn die wel laag gaat. Veel trager, maar wel completer. Ik broed op een tussenweg, best of both worlds. Ik vermoed dat Robert Maessen meer/lager EQ kon toepassen, vanwege de grotere drivers. Zo kom je er natuurlijk ook.
Er zijn ook mensen die een onderbouw aan de LaScala vastmaken; het volume van de achterkamer wordt groter gemaakt en er worden basreflexpoorten in gezet. Zo gaan ze ook lager. Je krijgt dan in feite een Altec-achtige kast, alleen eentje die lager gaat en waarschijnlijk wat strakker klinkt. Boven een bepaalde frequentie in het middengebied zal het wat gekleurder klinken, doordat de hoorn gevouwen is en langer is. Een afweging die je maakt. De Oris systemen worden behoorlijk laag gecrosst (165-220 Hz), dus die kunnen dat hebben.

Ach en wee, zoveel moois, zoveel te genieten, zo weinig tijd.

Niet subtiel... Ik vraag me af of dit weg te werken is achter een grote midhoorn...
Ik lees dat met een oorspronkelijke Klipsch-driver en deze mod 30 Hz haalbaar is. Dat is toch aanzienlijk, gezien de 60Hz die de LaScala normaal gesproken realistisch haalt. Ik ben benieuwd wat er met mijn Altec 416's haalbaar is. Met 40 Hz ben ik superblij.
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
inderdaad ja, bij mij om de hoek. zag er impressive uit inderdaad die set.GeertM2 schreef:Dit is de set van Robert Maessen.bartsegers schreef:nieuwsgierig modus
Volgens mij ben ik eens bij deze meneer thuis geweest.
Mag ik vragen waar dit pracht plaatje vandaan komt ?
Ben ook eens bij hem op bezoek geweest in het Limburgse.
Erg mooie set. Mooi opgesteld ook. Hij had toen alleen nog ander baskasten.
Groeten, Geert
Ik heb toendertijd een versterker gekocht daar, waarvan ik tot op heden niets weet
- kevincejanssen
- Berichten: 87
- Lid geworden op: wo 14 nov 2007, 21:05
- Locatie: Sprang-Capelle





