trafo probleem
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
trafo probleem
Ik heb een amplimo ringkerntrafo van 2x6v. Als ik die aansluit op de volumeregelaar dan valt de spanning onmiddellijk weg. Als ik onbelast meet krijg ik de volgende resultaten. Op de secundaire wikkeling blauw-grijs meet ik 12,4V en op de rood-geel combinatie 7V en als ik de meetsnoeren omdraai heb ik ineens op dezelfde combinatie 11,45volt. Ik vind geen enkele combinatie waarbij de spanning verdubbeld of waarbij ik een constante 6V krijg op beide secundaire wikkelingen.
Co
Co
-
Digidoo
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Contacteer:
Tja die rood-geel 7V kan wel kloppen, als de trafo onbelast is. Bovendien hebben kleine trafo's wel vaker last van dit soort rare wisselingen. Grote kans dat die 12,4V aan de andere kant wel weer goed terugloopt als je er een belasting aan hangt. Misschien anders even proberen met een dingetje dat werkt tussen de 5 en de 15V en dan kijken wat het voltage is?
- audiomanics
- Contacteer:
Deze amplimo trafo's hebben twee secundaire wikkelingen die je parallel of serie kunt schakelen. Bij parallel kun je de maximaal te leveren stromen bij elkaar optellen, bij Serie-schakeling (eventueel met middenaftakking) houdt je de dubbele spanning over.
De ene spoel heeft de kleuren blauw en grijs, de andere heeft geel en rood.
Zet je ze parallel dan moet je rood en blauw met elkaar verbinden en aan de andere kant grijs en geel.
Bij serie knoop je blauw en geel aan elkaar. dat is dan de middenaftakking.
Heb je voor je metingen de trafo echt los van de rest? Staat je meter echt op AC?
zo'n trafo kun je echter eenvoudig doormeten..
Met de spanning er af zoek je welke draden bij elkaar horen met de meter in de Ohm-stand.. een wikkeling heeft een DC-weerstand van bijna nul ohm (kan ook wel 10 ohm zijn bij hele kleine trafotjes of hoge spanning)
Om de hete en koude kant van de wikkelingen te vinden verbind je willekeuring een draad van de ene wikkeling aan op een draad van de andere wikkeling.. er blijven dus twee draden los hangen, een van iedere wikkeling.. Tussen de twee losse draden zul je nu ook weer bijna nul ohm meten..
Vervolgens sluit je de spanning aan op de primaire kant.
Als je nu tussen de twee losse draden de dubbele spanning meet heb de de hete kant van de ene wikkeling aangesloten op de koude van de andere.. Meet je tussen de twee losse draden bijna nul volt maar tussen een losse draad en het knooppunt wel spanning, en ook tussen de andere losse draad en het knooppunt, dan heb je twee hete kanten of twee koude kanten met elkaar verbonden.. Dan kun je de twee loss kanten ook met elkaar verbinden en heb je de boel parallel gezet..
Clear?
Kees
De ene spoel heeft de kleuren blauw en grijs, de andere heeft geel en rood.
Zet je ze parallel dan moet je rood en blauw met elkaar verbinden en aan de andere kant grijs en geel.
Bij serie knoop je blauw en geel aan elkaar. dat is dan de middenaftakking.
Heb je voor je metingen de trafo echt los van de rest? Staat je meter echt op AC?
zo'n trafo kun je echter eenvoudig doormeten..
Met de spanning er af zoek je welke draden bij elkaar horen met de meter in de Ohm-stand.. een wikkeling heeft een DC-weerstand van bijna nul ohm (kan ook wel 10 ohm zijn bij hele kleine trafotjes of hoge spanning)
Om de hete en koude kant van de wikkelingen te vinden verbind je willekeuring een draad van de ene wikkeling aan op een draad van de andere wikkeling.. er blijven dus twee draden los hangen, een van iedere wikkeling.. Tussen de twee losse draden zul je nu ook weer bijna nul ohm meten..
Vervolgens sluit je de spanning aan op de primaire kant.
Als je nu tussen de twee losse draden de dubbele spanning meet heb de de hete kant van de ene wikkeling aangesloten op de koude van de andere.. Meet je tussen de twee losse draden bijna nul volt maar tussen een losse draad en het knooppunt wel spanning, en ook tussen de andere losse draad en het knooppunt, dan heb je twee hete kanten of twee koude kanten met elkaar verbonden.. Dan kun je de twee loss kanten ook met elkaar verbinden en heb je de boel parallel gezet..
Clear?
Kees
De trafo hangt rechtstreeks op het net. Alleen de Hypex softstart zit daar ook nog op. Verder niets. De meter staat echt op AC. Zo ondertussen heb ik alle mogelijke combinaties wel zo'n beetje aan elkaar geknoopt. Het resultaat blijft echter een complete willekeur. En dan nog het feit dat de spanning onmiddelijk 0 wordt als ik de volumeregelaar aansluit. De dioden heb ik inmiddels al vervangen, geen resultaat.
Clear? Nou Kees...........nee dus
De LM2940T misschien?
Co
Clear? Nou Kees...........nee dus
Co
- sterremuur
- Contacteer:
Hoe simpel kan de oplossing zijn. Of eigenlijk hoe stom ben ik
Wat is het geval; nadat de trafo uit de versterker is gehaald heb ik meteen de draden iets korter gemaakt. Daarbij ben ik vergeten dat de Amplimo draden voorzien zijn van een transparant laagje op het koper. Je ziet het niet maar het is er wel. Tja, en dan maakt het een en ander slecht contact. Daarom ook die rare meetresultaten, slapenloze nachten etc. Maar goed het werkt nu weer
Ik snapte er echt niets meer van. Dank voor jullie meedenken jongens.
Co
Co
- sterremuur
- Contacteer:
hahaha ik heb dat ook gehad bij de bouw vn mijn UcD. Je wordt er hardstikke gek van. Leuk is dat toen ik bezig was de Amp6 in te bouwen ik ook de trafodraden korter heb gemaakt maar onbewust het enamel (heet het zo?) eraf schraapte met een mesje. Toen ik het deed moest ik meteen weer denken aan het bouwen van de ucd
Waarschijnlijk vergeet jij het ook nooit meer
Jan
Waarschijnlijk vergeet jij het ook nooit meer
Jan