Symmetrische voeding met trafo zonder middenaftakking

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
sterremuur
Contacteer:

Symmetrische voeding met trafo zonder middenaftakking

Bericht door sterremuur »

Bij het zoeken naar materiaal voor een op stapel staande chip-amp kwam ik twee leuke trafo's tegen met secundaire wikkelingen van 2 en 3 ampere en spanningen van 30 en 40 volt, echter zonder middenaftakking.
Deze waren vroeger eens gebruikt in versterkers met een koppel-C aan de uitgang.
Dat laatste wil ik graag vermijden.

Is er niet een truc om toch een middenaftakking of zwevende aarde te simuleren waardoor ik symmetrisch gevoede opamps kan gebruiken, zonder dat ik problemen met de aarde/massa krijg? En dit met de volle plus en min van de trafospanning>

Ja, twee keer enkelfasig gelijkrichten had ik al bedacht, maar ik vrees dat er een te forse rimpel optreedt of dat de trafo bij maximumstroom in de verzadiging gaat.

Ik denk dat het maximum haalbare het volgende zal zijn:

Afbeelding
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

op deze wijze krijg je over iedere elco zo'n 45 V te staan..
Ik zou gewoon vanaf de trafo dubbel gelijkrichten met een gewone brugcel (4 diodes) en dan met twee gelijke elco's in serie afvlakken. het midden van de twee elco's verbinden met aarde. Daarna stabiliseren met bijv een 7815 en 7915. Paar weerstandjes en diodes erbij eventueel..

Kees
sterremuur
Contacteer:

Misschien was het niet duidelijk, maar ik wil de chipamp er mee voeden. 2 x LM3886. Dus een poweramp. En ik wil graag de trafospanning symmetrisch, dus plus en min 45 volt (of iets lager bij de andere trafo), bij de 30 volt trafo.
De vraag is of dat kan als de aarde min of meer zweverig wordt tussen de twee elco's in.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Nee, dan heb je echt een trafo met middenaftakking nodig als je symetrisch wilt voeden. Je kunt er wel 2 nemen, één voor positieve spanning en eentje voor de negatieve.

Alternatief is om enkelzijdig te voeden met een brugcel maar dan zit je weer met een uitgangselco.
sterremuur
Contacteer:

Tja, dat is dan sneu. Het zijn mooie, dikke, trafo's.

Dank...
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Als je 2 gelijke trafo's van 30V hebt dan gaat het wel denk ik. Maximaal mag de LM3886 + en - 42 V hebben. Je kunt altijd nog wat draad van de trafo's afhalen als het toroides zijn.
sterremuur
Contacteer:

Het zijn helaas goed ingepakte bloktrafo's met allerlei aftakkingen maar niet in het midden helaas.
Maar het was slechts een praktische vraag. Als het er opaan komt koop ik gewoon een ringkern hoor. ;)
De kosten doen me de das niet om.
Ik zocht gewoon naar een zinvolle oude dag voor twee goede trafo's.
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”